Foute polarisatie opladen babyfoon..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm321
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-07 15:05
Mijn schoonouders (;-)) hebben de polarisatie van een universele stroomadapter omgewisseld waardoor onze babyfoon (de ontvanger van een Luvion Grand Elite) een tijd lang is voorzien van 'omgewisselde spanning'. De babyfoon werkt ondanks deze verwisseling nog prima op zowel netstroom als batterij.

De batterij in de babyfoon lijkt nu echter *niet* meer op te laden: de babyfoon geeft een 'groen' laad-ledje ipv 'rood' laad-ledje terwijl de babyfoon toch begint te klagen dat de batterij spanning (inmiddels) laag is.

Inmiddels heb ik een nieuwe batterij geplaatst (module SP 503778) maar de babyfoon blijft 'groen' ipv 'rood' geven.

- Heeft iemand een idee 'welk type component er in theorie gesneuveld kan zijn' in de babyfoon zodat ik het wellicht kan vervangen als het niet te gecompliceerd is?
- Heeft iemand wellicht ook een idee hoe ik deze batterij 'buiten het toestel' kan laden? (dat zal werkbaar zijn voor de rest van de gebruiksduur van de babyfoon;-))

Groet,
Harm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Gok: De laadcontroller van die babyfoon (lithium?) is eruit geknald. Ik ga er vanuit dat dat SMD componenten zijn, misschien dat je die bij Farnell op de kop kan tikken als je weet wat voor IC het is, en er is het een en ander aan risico aan verbonden. Tenzij je meetapparatuur en SMD soldeergereedschap hebt zou ik reparatie maar vergeten.

Die accu afzonderlijk opladen kan met een lithium ladertje. Ik weet niet of daar een complete adapter voor bestaat, maar losse laadprintjes in ieder geval wel:
http://www.martoparts.nl/lithium_batterijlader

Telefoonlader eraan en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm321
Dank je wel voor je reactie Flake. Tenzij er nog andere ideeen komen zal ik inderdaad reparatie maar vergeten;-(

De accu heeft een spanning van 3.7V. 1600mAh. 5.92Wh. En de originele adapter 5V en 1.2 A.

M.b.t. jouw URL:
- gaat dat boardje het redden om die batterij (in ieder geval grotendeels) te laden?
- ik neem aan dat er nergens een weerstandje nodig is?
- kan dat boardje zonder Arduino board zijn werk doen? (kortom, USB aan de ene kant en + en - op de juiste wijze aan de batterij?)

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Je hebt niet gezegd of dat inderdaad een lithium batterij is. Dat is een aanname van mij en dat is wel belangrijk om te weten, dit regelaartje moet je enkel en alleen op een lithiumbatterij gebruiken.

Als ik die foto op dat bord bekijk hangt er een 1k2 weerstand aan en dus laadt ie met 1A. Voor 1600mAh mag je absoluut niet boven de 1.6A komen en dat doe je ook niet, dus met 600mA aan speling zit je safe. Je kan ervoor kiezen om die weerstand met een soldeerbout eraf te slopen en een zwaardere er neer te solderen, je kan daarvoor ook een through hole weerstandje gebruiken. Ziet er niet zo netjes uit maar werkt daardoor niet minder, je accu zal dan wat langer meegaan, maar is in principe niet nodig als je niet van plan bent om deze opstelling nog jaren te gebruiken.

Die chip is de regelaar (die vermoedelijk in je babyfoon eruit is geknald) en die zal die batterij volledig opladen en automatisch stoppen. En nee je hebt geen Arduino nodig, dat deze shop dat communiceert vind ik ook een beetje vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm321
Dank je voor deze extra info. Het lijkt een prima oplossing!

Google geeft op basis van het type SP 503778 aan dat het een Polymer accu is. Op de accu zelf staat verder niets vermeld. Voor zover ik begrijp is het dan een Lithium-Polymer. Toch?

Wat gebeurt er worse-case indien dit niet het geval blijkt te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:51
Worst case gaat je met een verkeerd voltage laden. Het nominale voltage van een lipo cell is 3,7 volt en opgeladen 4.2 volt. Blijkt het toch een nicd of nimh accu variant te zijn dan is dat voltage veel te hoog. Dat zou dan 1,5 volt per cel moeten zijn. Dat zou worst case brand kunnen betekenen.

Maar je meld als dat er 3,7 volt op de accu staat dus je kan er wel vanuit gaan dat dit een lithium cel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm321
Mooi! Dank jullie voor de reacties. Hij is inmiddels *buiten* aan het laden met bovengenoemde component. Rood ledje brandt. Afwachten of hij straks over gaat naar groen en er daarvoor geen brand ontstaat;-)!

Extra vraagje: Het zou natuurlijk mooi zijn als ik de batterij weer in de babyfoon kan plaatsen met deze controller er nog aan zodat ik hem kan bijladen als het nodig is zonder dat ik de batterij er weer uit moet schroeven. Enig idee of dat goed zal gaan? (de batterij is dan immers aan het circuit van de babyfoon gekoppeld terwijl de babyfoon geen idee heeft dat de batterij geladen wordt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm321
Geen brand. Alles helemaal koel en een mooi groen lampje. Opgelost. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Mooi zo :)
In principe kun je dat printje wel bedraden aan die babyfoon zelf, zo gebeurt het op een printplaat nagenoeg ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm321
Ik heb nog even verder gezocht en zie daar printplaatjes die ook een 'out' hebben om tijdens het laden inderdaad het apparaat waar de batterij aan hangt van stroom te voorzien. Zo krijgt dat apparaat zowel tijdens het opladen stroom (van de voeding) als wanneer de voeding is losgekoppeld (van de batterij).

Die printjes zijn echter ruim duurder wat mij doet vermoeden dat ze een soort 'scheiding' bevatten tussen beide circuits. Bijvoorbeeld omdat de laadspanning voor de batterij wellicht varieert of te hoog is om het apparaat goed te laten werken?

Als ik hem ga bedraden aan de babyfoon heb ik twee keuzes:
- ik kan het printje feitelijk parallel aan het oorspronkelijke laad-gedeelte plaatsen (kortom, voeding van de babyfoon opzoeken en bedraden op de ingang en de 'batterij' polen aan de batterij koppelen; feitelijk bevat de babyfoon dan een stukje extra logica maar werkt verder weer als voorheen).
- ik kan het printje slechts aan het batterij gedeelte koppelen en de voeding via een nieuwe (en enige) verbinding via dit printje laten lopen.

In beide gevallen blijf ik mij afvragen of laad-spanning wellicht anders is dan hetgeen de babyfoon als output van de batterij wenst te krijgen..?
Pagina: 1