Upgraden of vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-07 02:26

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Dit is het systeem dat ik nu heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 920 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI X58 Platinum€ 0,-€ 0,-
1MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 54,95€ 54,95
1BitFenix Shinobi€ 53,49€ 53,49
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,95€ 24,95
1G.Skill N Q F3-10666CL9T2-12GBNQ€ 131,31€ 131,31
1Sirtec Plus and Power 620W€ 0,-€ 0,-
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 44,-€ 44,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 308,70

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
High end games als TitanFall, GTA V, Star Citizen en ook nog oude games (dus bij voorkeur VRF of die Nvidia equivalent)

Wat mag het systeem gaan kosten?
900 euro als ik het HEEL bont maak

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, Speakers, muis, toetsenbord, externe HDD, USB stofzuiger, USB plasma bal :+

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De ervaring leert dat het beter is om één goede videokaart te hebben dan 2 slechte in Crossfire/SLI, 2 super high-end kaarten (dingen met x8x en x9x) zou ik sowieso nooit in een dergelijke configuratie zetten i.v.m. stroomverbruik.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD, omdat Nvidia deze generatie echt een enorm gat heeft in het segment waar ik een Videokaart zoek: de GTX 960 is bij launch al gedateerd vanwege de busbreedte en de GTX 970 kost een pak meer en komt dan ook nog met dat ellendige VRAM probleem.

En tevens AMD omdat mijn huidige processor een tdp heeft van 135W terwijl die AMD hexacore maar 95 W verstookt. Volgens mij komt daar nog bovenop dat AMD de TDP anders berekent dan Intel, wat in dit geval nog gunstiger uit zou komen voor het verschil tussen die 2. Verder is AMD goedkoper en wil ik dat wel eens proberen i.p.v. Intel.

En Gigabyte voor het moederbord omdat je daar nauwelijks omheen kunt bij AMD.

En Crucial vanwege de ingebouwde power safety in hun SSD's (voor ram maakt het me niet veel uit als het maar niet van die ValueRAM troep is)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De redenen voor mijn upgrade zijn:
1. Prestaties
2. Geluidsproductie
En in mindere mate 3: energieverbruik

Ga je overklokken?
Wellicht, maar niets extreems. Ik kies voor een aftermarket koeler en misschien clock ik de processor over/under afhankelijk van het geluid dat hij produceert.

Ik overweeg enerzijds een upgrade met een Crucial MX100 en een 280X uit de V&A. Wellicht is dat voldoende wat prestaties betreft.

Ik had het volgende systeem in gedachten als ik een nieuw systeem aan zou schaffen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 100,41€ 100,41
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 78,-€ 78,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC Vapor-X€ 341,95€ 341,95
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB€ 77,-€ 77,-
1Cooler Master HAF XB EVO (mesh version)€ 81,20€ 81,20
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 38,-€ 38,-
1G.Skill Ares F3-2400C11D-16GAB€ 125,01€ 125,01
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 61,95€ 61,95
1Crucial MX100 256GB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.004,47

Die case zit niet echt een rationele reden achter, is puur esthetisch. Ik heb gewoon graag iets anders dan de standaard ATX rechtopstaande rechthoek.

De volgende vraag moet ik eigenlijk zelf beantwoorden maar: is die nieuwe PC de meerprijs wel waard t.o.v. de upgrade die ik in gedachten had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

USB plasmaball FTW! [aait zijn plasmaball]

Nu de ballen geaaid zijn:

Ik zou iig je i7 en bijbehorend plankje nog even liefkozen. Hij is niet heel traag, sterker nog, ik denk dat een FX-6300 in sommige games trager is dankzij lage singlecoresnelheid. Intel komt dit jaar nog ofzo met Skylake welke lekker vernieuwend zou zijn [al zou Haswell dat ook zijn] en AMD komt dit jaar of begin volgend jaar met K12/Zen, welke natuurlijk ook heel vernieuwend zal zijn. Als ze allebei een beetje waarmaken wat ze zeggen, is dat naar mijn mening echt hét moment om over te stappen, een flinke sprong in performance en zuinigheid voor beide kampen, nieuwe exotische poorten voor nog snellere SSD's, DDR4, de hele shit dus.

De rest van je lijstje dan:
Als R9 290 zou ik de RoyalAce nemen, even goed gekoeld, tikje goedkoper.

Black HDD's waren ooit heel leuk, nu zijn ze duur, neem gewoon de goedkoopste 7200rpm schijf van een formaat naar keuze. voor 80 euro heb je overigens een keurige 2TB.

CM kasten, nah, beetje plastic fantastic geld-niet-echt-waard spul. pricewatch: Silverstone RAVEN RV05 (Window) is imo dan al leuker, ja, nog steeds een torentje, maar wel met een gedraaid mobo.

Ik neem aan dat je nu 6GB geheugen hebt in je huidige systeem, ik zou daar nog eens 6GB tegenaan gooien, is voor nu wel even genoeg. 16GB is iig overkill voor een gamebak.

Als voeding zou ik de wat betere pricewatch: Antec VPF Series 550W nemen, Delta ontwerp, meer dan genoeg prik. Kun je gewoon meenemen als je een SkyLake of Zen neemt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Een downgrade naar een FX-6300 zou ik niet doen. ;)

Welk moederbord heb je nu?

Hoe oud is de voeding?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
VasZaitsev schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 01:48:
USB plasmaball FTW! [aait zijn plasmaball]

Nu de ballen geaaid zijn:
(...) hét moment om over te stappen, een flinke sprong in performance en zuinigheid voor beide kampen, nieuwe exotische poorten voor nog snellere SSD's, DDR4, de hele shit dus.

De rest van je lijstje dan:
Als R9 290 zou ik de RoyalAce nemen, even goed gekoeld, tikje goedkoper.

(...)

CM kasten, nah, beetje plastic fantastic geld-niet-echt-waard spul. pricewatch: Silverstone RAVEN RV05 (Window) is imo dan al leuker, ja, nog steeds een torentje, maar wel met een gedraaid mobo.

Ik neem aan dat je nu 6GB geheugen hebt in je huidige systeem, ik zou daar nog eens 6GB tegenaan gooien, is voor nu wel even genoeg. 16GB is iig overkill voor een gamebak.

Als voeding zou ik de wat betere pricewatch: Antec VPF Series 550W nemen, Delta ontwerp, meer dan genoeg prik. Kun je gewoon meenemen als je een SkyLake of Zen neemt.
Wellicht stap ik dan over naar een nieuwe architectuur, of ik koop een haswell refresh setje voor een dumpprijs.

Verder vind ik het jammere aan die AMD 290 dat er zo'n gap zit tussen die kaart goed gekoeld en een 280x. Een AMD 290 met stock koeler is geen optie en ik heb de gereedschappen en skills niet om er een Gelid Icy Vision op te knutselen. Ik hoop dat de AMD 380(x) dit gat goed vult met een schappelijke prijs.

"Hij is niet heel traag, sterker nog, ik denk dat een FX-6300 in sommige games trager is dankzij lage singlecoresnelheid."

Nee, maar hij is wel heel luid, een upgrade van de stock koeler met standaard koelpasta naar de Hyper 212 EVO met Zalman Thermal grease haalde niet zo veel uit qua geluidsproductie.

Die RoyalAce is wel echt een beest, neemt 3 slots in beslag of niet?

Ik heb nu 12 GB RAM, zie beginpost.

Antec wil ik liever niet meer aan: ik heb ooit 70 euro geïnvesteerd in een 500W Antec Smartpower, na 2,5 jaar was ie kapot. Ter vergelijking (@Mask) die Sirtec (niet het meest bekende/fancy merk lijkt me) gaat al 7 jaar mee. Dan pak ik liever de richtlijn van een tientje per 100W van een degelijk merk. Moederbord is toegevoegd aan setup, zie beginpost.

[ Voor 6% gewijzigd door Neophyte808 op 05-05-2015 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Neophyte808 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 10:37:

Nee, maar hij is wel heel luid, een upgrade van de stock koeler met standaard koelpasta naar de Hyper 212 EVO met Zalman Thermal grease haalde niet zo veel uit qua geluidsproductie.
Een CPU maakt helemaal geen geluid. ;) Het geluid wordt bepaald door de koeler en de fan instellingen van het moederbord.

Waarschijnlijk heb je dan of de koeler slecht gemonteerd of er in het bios voor gekozen dat de koeler altijd op full speed moet draaien ipv temperatuur gestuurd.

Maar ik zou zeggen, zet er een goede koeler op en ga overklokken, dan doet die maar weinig onder voor een moderne i5.
Antec wil ik liever niet meer aan: ik heb ooit 70 euro geïnvesteerd in een 500W Antec Smartpower, na 2,5 jaar was ie kapot.
Wel ja maar dat is niet meer dan logisch. Dat was een CWT met Fuhjyyu condensators dat hoort zo bij die dingen, als dat niet gebeurde was het pas vreemd. Met een beetje geluk sloopte die je PC ook nog, mooie reden voor een upgrade dan. :p
Ter vergelijking (@Mask) die Sirtec (niet het meest bekende/fancy merk lijkt me) gaat al 7 jaar mee.
High Power/Sirtec/Sirfa is nog vrij bekend, doordat ze hun eigen voedingen maken, ze hebben wel voor veel fabrikanten een voeding gemaakt. O.a. Chieftec, Enermax, Lepa, NZXT, OCZ, Silverstone, Thermaltake en Zalman

Ik kan alleen maar weinig informatie vinden over jouw voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Die R9 290 Vapor-X is wel heel goed (heb er zelf één, is in idle geruisloos met het stille BIOS dat 2 van de 3 fans uitschakelt, maar kan ook wel veel lawaai maken onder load als je overklokt maar dat spreekt voor zich), maar de nieuwprijs is eigenlijk wel te hoog voor een R9 290. Dan zou ik toch ook de Club3D RoyalAce of Gigabyte Windforce nemen, of een goed gekoelde tweedehands proberen scoren. Momenteel zijn er wel niet zoveel goede deals als een aantal maanden geleden, ik denk dat de meeste R9 290 eigenaars wachten op wat AMD te tonen heeft, en de overvloed van gereviseerde of ex-mining kaarten van een aantal maanden geleden is ook wel voorbij ondertussen.

Een R9 280X kan trouwens ook behoorlijk lawaaierig zijn, en zoveel verschil in TDP zit er niet tussen de 290 en 280X (275W vs 250W). Zo'n groot gat laat AMD dus niet vind ik, qua prijs ook niet, zit een €70 tussen een nieuwe goed gekoelde 280X (€240) en een 290 (€310), er hoeft toch niet voor elke euro een videokaart te zijn.

Een FX-6300 is echt wel een side of downgrade ten opzichte van een i7 920 (http://www.anandtech.com/bench/product/699?vs=47). Dan koop je veel beter een Haswell Core i5, die heeft ook een lager TDP en is wel een upgrade ten opzichte van je i7 920. Verkijk je niet op die 6 "cores" op de AMD, dat zijn eigenlijk 3 modules die een deel van hun logica delen. Op vlak van verbruik is de AMD wel een stap vooruit maar met een Haswell i5 zou het verbruik nóg beter zijn. Maar ik zou eigenlijk niet veranderen van processor tenzij het verbruik echt een punt is voor je.

Ik vraag me ook af waarom je Hyper 212 EVO zo luid is, hoe heb je die gestuurd met het moederbord? Kun je de minimum fansnelheid instellen en laten regelen door de core temperatuur? Als je ventilator constant op 100% staat, maakt die uiteraard lawaai, maar dat is niet de schuld van je processor.

Ik begrijp ook niet helemaal waarom je die WD Black van 1TB in je systeem wilt opnemen terwijl je al een 1TB HDD hebt. Als je extra ruimte nodig hebt, neem dan beter een grotere HDD die per GB wat goedkoper is. Zoals gezegd vind je 2TB HDD's voor dezelfde prijs als die Black. Bij je vereisten staat ook nergens dat je meer ruimte nodig hebt, en je koopt ook al een grotere SSD. Heb je die Black toegevoegd om aan €1000 te geraken?

[ Voor 9% gewijzigd door MacPoedel op 05-05-2015 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
[b][message=44176680,noline]
Ik begrijp ook niet helemaal waarom je die WD Black van 1TB in je systeem wilt opnemen terwijl je al een 1TB HDD hebt. Als je extra ruimte nodig hebt, neem dan beter een grotere HDD die per GB wat goedkoper is. Zoals gezegd vind je 2TB HDD's voor dezelfde prijs als die Black. Bij je vereisten staat ook nergens dat je meer ruimte nodig hebt, en je koopt ook al een grotere SSD. Heb je die Black toegevoegd om aan €1000 te geraken?
Ik wil het oude systeem als geheel gaan verkopen als ik een nieuw systeem zou kopen. Verkopen in onderdelen is gewoon veel te riskant: je blijft altijd met je oude rotzooi zitten. Verder ben ik het gekut met die 60GB SSD zat want er past nauwelijks iets op naast je Windows. Ik heb zelfs mn Desktop naar mn HDD gezet, die vaak nog even moet opspinnen bij het opstarten. Iets met wat minder micro management werkt een stuk fijner.

Overigens is de boot tijd van die i7 920 icm dat X58 Platinum moederbord ook om te huilen: 90 seconden met SSD en Quick boot aan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Dan begrijp ik wel waarom je een andere HDD koopt, maar niet waarom het dan een Black is van 1TB. Het is geen bootschijf dus de snelheid is niet bijzonder kritisch, dus kun je toch even goed een wat tragere 2TB kiezen. Als je een game wat sneller wilt laten opstarten kan die nog mee op de SSD, als je 250GB SSD hebt kun je daar wel een game of 4-5 op kwijt (al worden die games wel steeds groter). Ik ben er trouwens niet zo zeker van dat je die pc nog makkelijk in zijn geheel verkocht krijgt, en als dat dan lukt, kan het wel eens zijn dat de prijs zo laag moet als wat de videokaart, moederbord en processor alleen al zouden opbrengen. Maar goed, dan ben je wel van je rommel af.

Hoe vol zit die 60 GB SSD die je nu hebt? Dat veroorzaakt misschien die lange opstarttijd? 60GB is inderdaad al klein en je zou dan nog eens 10% overschot moeten houden. Ik heb een i7 860 met MSI P55-GD65 (dat is toch quasi dezelfde generatie als wat jij hebt, en het is ook een MSI dus de BIOS'en zullen wel op elkaar lijken) en die is opgestart binnen de 30 seconden, wel met een MX100 van 256GB. De opstart tijd is wel trager geworden sinds ik van videokaart veranderd ben, met een MSI GTX 760 was de pc bijna 10 seconden sneller opgestart dan met de Sapphire R9 290 Vapor-X nu. Ik heb ook een hele tijd een 60GB SSD gedraaid en die was eigenlijk even snel als de Crucial, maar je mag er alleen Windows op zetten met de essentiële programma's (Office, browsers, mediaspeler, géén games) en regelmatig Windows updates opkuisen (typ in Start "schijfruimte vrijmaken" en selecteer "systeembestanden opschonen" o.i.d.). Oh en Windows 8 start veel sneller op dan Windows 7 :p. En daarnaast, jij bewaart bestanden op je Bureaublad?? Je hoort daar alleen snelkoppelingen op te zetten...

[ Voor 9% gewijzigd door MacPoedel op 05-05-2015 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Die SSD zit voor 2/3 vol. Ik wil er eigenlijk nog Battlefield 3 naast zetten, maar dat gaat dus niet. Verder bewaar ik idd bestanden op mijn Bureaublad, vooral dingen die ik snel nodig heb, plaatjes, gcodes voor mn 3d printer, downloads etc. Ik zie niet echt in wat daar zo vreemd aan is, aangezien Bureaublad een bestandslocatie is net als alle andere: niet sneller, niet langzamer, tenzij je hem van je SSD verplaatst naar je HDD natuurlijk.

Dat verhaal van die videokaart die invloed heeft op de boot tijd snap ik niet echt. En ik draai Windows 8 met Classic Shell.

Een vriend van mij heeft een jaar of 3 geleden geprobeerd het moederbord en de processor te verkopen op V&A, dat is hem niet gelukt en daarom ga ik dat niet nog een keer proberen (heb het destijds overgenomen voor een vriendenprijsje). Verder heb je natuurlijk nog de verzendkosten van alle aparte onderdelen. Ik hoop er eigenlijk een kwart voor te vangen van wat ik ga uitgeven aan een nieuwe PC en deze huidige PC gaat dan wederom naar een vriend van me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het zou best kunnen dat Nvidia drivers wat sneller up and running zijn dan AMD drivers, wie weet.

Laatste keer dat ik een 1366 bord verkocht, 2 jaar terug was dat volgens mij, was ik die in 2 dagen kwijt, maar de prijs was ook goed. Als energieverbruik niet zo belangrijk is, en je kan leven met SATA-300 en geen USB 3, dan is een i7 920 met een goede plank nog een heel erg leuke high-mid-end oplossing.

Zelf zou ik echt mobo, CPU, geheugen, kast en HDD houden, en SSD, videokaart en de voeding vervangen voor wat nieuwe meuk. En dan dus eind dit jaar/begin volgend jaar kijken wat SkyLake en Zen doen.

Maar, als je gewoon nu een heel nieuw systeem wilt, zou ik iets nemen als
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 183,50€ 183,50
1ASRock B85M Pro4€ 62,75€ 62,75
1Club 3D Radeon R9 290 royalAce€ 309,95€ 309,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 53,49€ 53,49
1Fractal Design Core 3300€ 64,-€ 64,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 54,99€ 54,99
1Antec VPF Series 450W€ 44,10€ 44,10
1Crucial BX100 250GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 884,73

Dan heb je toch een stuk betere performance dan met de build in je eerste post, voor minder geld. Een i5 op een leuk mobo, een erg goede R9 290, hardeschijfje, erg leuke kast voor zijn geld, koelertje, 8GB geheugen wat genoeg is, goede voeding voor een goede prijs en een SSD.

Wat wilt men nog meer? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Videokaarten hebben ook een BIOS dat ingeladen moet worden. Mijn Vapor-X heeft een legacy en UEFI BIOS dat te selecteren is met een schakelaar, ik veronderstel dat die UEFI alleen werkt als je moederbord ook UEFI is. Ik ben op het moment van mijn videokaart upgrade ook van DVI naar DisplayPort overgeschakeld, dat lijkt ook wel een rol te spelen, vaak heb ik pas beeld als Windows al aan het laden is, geen splash scherm of POST informatie.

Als je al een koper hebt, ben je goed af, dan vergeten we dat verkopen in onderdelen. (Maar verzendingskosten probeer je voor de koper te houden toch :p).

Ik kan me ook beter vinden in VasZaitsev's Intel build dan je oorspronkelijke FX-6300 sidegrade. Ik heb wat dingen aangepast om toch wat meer in lijn te komen met je eigen plan.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85 Pro4€ 56,22€ 56,22
1Club 3D Radeon R9 290 royalAce€ 310,50€ 310,50
1Toshiba DT01ACA200, 2TB€ 73,-€ 73,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,90€ 39,90
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 105,50€ 105,50
1Antec VPF Series 450W€ 44,10€ 44,10
1Crucial BX100 250GB€ 93,99€ 93,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 987,91

Ik twijfel voor de voeding wel of je niet beter de 550W variant neemt. Als er iemand anders een R9 290 op een 450W voeding heeft draaien, wil ik daar wel in mee gaan (want in principe kan het ook wel), maar ik zou die dan niet overklokken of er stress tests op uitvoeren.

Als er nog wat budget is, is dit ook wel een wat leuker moederbord pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6, maar de B85 Pro4 heeft normaal gezien ook al wel alles wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Een systeem met een R9 290 verbruikt onder normale load zo'n 350w: reviews: AMD R9 290: het kleine broertje van..., onder Furmark inderdaad veel meer, en dan is die VPF 450 wat krap, echter, wie draait er nou furmark voor zijn lol, en vergeet niet dat de cpu die Tweakers gebruikt een stuk meer verstookt dan een normale i5. En volgens mij meten ze aan het stopcontact, dus de efficiëntie van de voeding moet je er ook nog eens aftrekken.

Overclocken en stresstesten inderdaad niet doen, en als je 550w toch fijner vind klinken, voor minder dan een tientje meer heb je een 550w'er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Voorlopig niet echt de moeite waard dus om te gaan switchen, gezien je overal concessies moet doen om die Intel processor in het budget toe te laten.

Ik denk dat ik toch voor die upgrade ga dan, eerst even kijken of ik die videokaart nog los verkocht krijg, dat durf ik nog wel aan. Ik hoop alleen wel dat VRF snel naar de 280x komt, lijkt me een erg fijne feature voor die oude games.

Bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ehm, waar worden concessies gedaan?

In mijn lijstje zie ik geen baanbrekende concessies, ja, geen 16GB VRAM, maar voor gaming heb je dat niet nodig. Een wat goedkoop mobo inderdaad, maar hij is erg goed voor zijn prijs. Een prima HDD, een goede kast, een erg goede R9 290.

Zoals ik al zei: wat wil je nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
VasZaitsev schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 16:05:
Ehm, waar worden concessies gedaan?

In mijn lijstje zie ik geen baanbrekende concessies, ja, geen 16GB VRAM
(...)
SSD, moederbord, RAM en case

8GB RAM is niet voldoende voor Planetary Annihiliation, dat trekt hij incidenteel vol. Laat staan dat het futureproof is voor games die nog uit gaan komen...

Maargoed, ik ga denk ik eerst voor die upgrade en dan kijk ik over een half jaar wel naar een nieuw systeem. Ook i.v.m. nieuwe connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Kon het niet vinden, loopt die i7 920 met een OC? Want stock valt ie wat tegen qua mhz maar het was altijd een goeie overclocker. Zo niet, zeker doen?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Laatst online: 10-07 22:02

Tribits

Onkruid vergaat niet

8GB niet genoeg voor PA lijkt me wat overdreven, minimum is 4GB, recommended 8GB, los daarvan hebben de meeste games ruim voldoende aan 8GB en prik je er later altijd makkelijk 8GB bij. Processor is niet de langzaamste, kan zeker met een overklok nog wel een jaartje mee. Gaat dan in ieder geval single threaded de huidige generatie AMD processoren voorbij. Als je voeding het trekt zou je kunnen overwegen om een R9 290 in je huidige systeem te zetten. Grotere SSD kan je nu ook alvast doen tenzij je in je nieuwe systeem voor een M2 SSD willen gaan. Trage opstarten kan ik niet echt plaatsen, wordt tijdens booten ook de HDD nog flink aangesproken? Tijd voor een nieuwe installatie? 6GB extra geheugen kan, maar is een uitgave van 60 euro waarvan het twijfelachtig is hoeveel je er bij verkoop van je systeem voor terug krijgt.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentDecode
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-06 22:36
Ik zit zelf ook nog op een i7 920. Nu game ik niet zo heel veel, maar de processor is zeker nog wel goed genoeg voor de hedendaagse games. Heb je minder performance per core? OC dat ding eens en neem direct je geheugen mee naar een tandje sneller. Bedenk dat de i7 920 standaard maar 1066Mhz ondersteund (officieel), maar als je hem stabiel kan klokken naar 3.0Ghz, gaat je geheugen ook lekker meedraaien op 1333 of 1600Mhz. Die van mij draait lekker stabiel op 2,8Ghz met 1333Mhz RAM.

Tussen de 1e gen i7's en de 2e gen i7's zit HEEEL veel performance verschil -op architectuur niveau-, maar ga je naar de uiteindelijke prestaties kijken in Windows, merk je daar bijna geen reet van.
Tussen de 2e en 4e generatie merk je het ook al bijna niet meer. (bij licht werk en niet die-hard photoshoppen of andere zware processen. Voor gaming is single core performance vaak belangrijker, maar als je hem OCed, moet dat prima zijn.

Als je toch beslist om een CPU upgrade te doen, kan je beter even wachten op de nieuwe Broadwell lijn.
Die schijnen weer lekker ververst te zijn, plus dat je er dan weer bij loopt.

Qua grafische kracht ben ik het niet zo bekend meer. Ik ben niet echt een die-hard gamer en als een game lastig draait, draai ik de game wat terug in settings. Het boeit me eerder dat het lekker loopt, dan dat de randjes mooi glad zijn. (ik zit met 4 jaar oude kaarten in mijn systeem.. :P ). Misschien is een andere kaart wel leuk, maar écht nodig is een ander verhaal.

Op 4GB kun je prima gamen. Ik ken er een paar die dat doen. Tuurlijk is 8GB lekker royaal en kun je iets meer met je machine. Zelf pleur ik er altijd zoveel mogelijk in, maar dat ben ik :P.

Als je huidige bord alleen maar SATA300 heeft (zoals die van mij), is een SATA600 HBA misschien leuk om erin te steken. Het voordeel is: Goedkoop, maar toch de snelheid die je haalt op een normale integraded SATA600 bus. Kleine, maar goede investering dus.

[ Voor 4% gewijzigd door SilentDecode op 05-05-2015 18:00 ]

Plezant. Krokant. Galant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

SATA-300 is voor veel SSD's nog wel snel zat hoor, wat vooral zo lekker is aan een SSD is de randomread, en die komt nog niet echt boven de 300MB/ s uit: reviews: De nieuwste ssd's: Samsungs 850 Evo en de concurrentie

Losse SATA-600 chips zijn vaak van dramatische kwaliteit, zeker niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Losse sata controller zijn vaak idd minder.

Daarnaast is een 2de generatie i7 ook helemaal niet veel sneller, elke generatie is maar een klein beetje sneller, al die kleine beetjes sneller is totaal natuurlijk wel iets meer dan een beetje, maar op gelijke kloksnelheid is het verschil niet zo heel groot. Een eerste generatie i7 920 of 860 bijvoorbeeld dus kan op 4GHz nog heel goed meekomen met een pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed, dat verschil is niet zo groot. Met HT aan in sommige goed multi-threaded applicaties kan een i7 920 of 860 het zelfs dan nog wel winnen. :p

En sneller geheugen maakt niet zoveel uit. Je hebt immers met een Core i7 920 al de mogelijkheid tot tripple-channel waardoor je met dezelfde kloksnelheid al een half keer meer geheugenbandbreedte hebt als bij dual-channel.

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 05-05-2015 18:25 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de input. Ik vraag me wel af waar die aanname van die 6GB toch steeds vandaan komt, het is al 2x gezegd maar: ik heb al 12 GB! Daarom heb ik bezwaar tegen downgraden naar 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Laatst online: 10-07 22:02

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ok, sorry, 12GB had ik even overheen gelezen vrees ik. Maakt het eigenlijk alleen maar duidelijker dat upgraden op dit moment niet echt interessant is, een AMD processor is per saldo een downgrade en zelfs een i5 komt met 16GB al ruim boven het budget. De enige manier om in de buurt van het budget te komen is met onderstaande configuratie, maar echt een zinvolle upgrade lijkt me dat nu niet:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M Pro4€ 62,75€ 62,75
1Club 3D Radeon R9 290 royalAce€ 309,95€ 309,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 53,49€ 53,49
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 38,-€ 38,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 54,99€ 54,99
1Antec VPF Series 550W€ 51,30€ 51,30
1Crucial BX100 250GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 924,18

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Neophyte808 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 16:59:
[...]

SSD, moederbord, RAM en case

8GB RAM is niet voldoende voor Planetary Annihiliation, dat trekt hij incidenteel vol. Laat staan dat het futureproof is voor games die nog uit gaan komen...

Maargoed, ik ga denk ik eerst voor die upgrade en dan kijk ik over een half jaar wel naar een nieuw systeem. Ook i.v.m. nieuwe connectoren.
Heb je mijn build wel bekeken? Zelfde behuizing die jij wou, ook 16GB RAM (en voor een game systeem met discrete GPU is er 0,0 verschil tussen 1600MHz of 2400MHz, en ik heb toch geen Value RAM geselecteerd), de SSD is een BX100 maar als je dat wilt optrekken naar een MX100 blijft de prijs onder de €1000. Het moederbord is relatief goedkoop, maar ik zie je nergens vereisten noemen, alleen dat je een Gigabyte koos in je eerste build omdat dat hét budget AM3+ moederbord is, dus kun je niet zeggen dat er met die Asrock B85 Pro4 ergens concessies gedaan worden.

Maar ik vind een upgrade met een SSD en een R9 280X ook geen slecht plan voor je huidige pc, kan je zeker nog even mee door. Ik zou wel even kijken naar de fan snelheid van je CPU, want die zou stil moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
MacPoedel schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:25:
[...]

(...) blijft de prijs onder de €1000. (...)

Maar ik vind een upgrade met een SSD en een R9 280X ook geen slecht plan voor je huidige pc, kan je zeker nog even mee door. Ik zou wel even kijken naar de fan snelheid van je CPU, want die zou stil moeten zijn.
Klopt, maar ik heb in de TS al aangegeven dat er eigenlijk niet aan uit te willen geven.

Is er trouwens een reden waarom die Seagate HDD en sie Antec voeding steeds boven komen drijven? Die voeding lijkt me wat aan de krappe kant en Seagate vertrouw ik niet echt meer. Ik ken 2 onderzoeken over HDD's en bij de ene scoort Seagate absurd slecht en bij de andere heeft Hitachi 2x zoveel uitval als de rest. Ik kies tegenwoordig dus altijd voor WD omdat die in beide tests redelijk scoort.

Verder: hoe kan ik die fan snelheid het beste meten? CPU-Z?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Die Antec komt telkens boven omdat de VPF series gewoon vreselijk goed voor het geld is, goedkoper dan eigenlijk alle concurrentie, en betere kwaliteit. Seasonic heeft nog wel zijn S12 en M12, maar die zijn oud en duurder, de GM van CM is volgens mij iets zuiniger, maar heeft ook wat mindere onderdelen.

En krap? Waarvoor? Dat ding levert 420w op 12v, meer dan genoeg voor elke normale build.

Uit welke onderzoeken komt Seagate dan zo slecht? Backblaze? Daar heb ik een heel mooi linkje voor: http://www.tweaktown.com/...story-covered/index5.html in het heel kort samengevat: die cijfers zeggen 1 ding: gebruik geen consumenten schijven voor enterprise omstandigheden.

WD is boven de 1TB gewoon erg duur. Een normale blue 2TB of 4TB is gewoon niet te krijgen, dan zit je of op een green, welke toch wat traag is, of op een Black, welke veel te duur is, of op een Red, welke tamelijk ongeschikt is voor desktop gebruik.

Alle andere merken hebben gewoon normale 7200rpm 1TB+ schijven in hun assortiment. Ik raad mensen aan om gewoon de goedkoopste 7200rpm te pakken met het juiste formaat. Als een van de merken werkelijk een groot betrouwbaarheids probleem had, was dat allang naar boven gekomen. De enige cijfers die er zijn, zijn die van Backblaze, en die zijn vrij makkelijk onderuit te schoffelen.

Als ik naar mijn eigen ervaring kijk met HDD's, en ik heb ieder merk wel gehad inmiddels, gaven alleen Samsungs vroegtijdig de geest, na 3 jaar ongeveer. Mijn knap oude [6 jaar] Seagate 7200 320GB is gewoon nog erg gezond, net als mijn 2 jaar oude Seagate 3TB HDD, welke juist zoveel problemen zou geven. Maar, mijn 2 WD's zijn ook nog prima, en die zijn inmiddels ook 4 [Green 1TB] en minimaal 5[blue 500GB] jaar oud.

* RobinHood moet eens eraan gaan denken om al die oude troep te gaan vervangen voordat er wél eentje dood gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Neophyte808 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 00:16:
[...]

Klopt, maar ik heb in de TS al aangegeven dat er eigenlijk niet aan uit te willen geven.

Is er trouwens een reden waarom die Seagate HDD en sie Antec voeding steeds boven komen drijven? Die voeding lijkt me wat aan de krappe kant en Seagate vertrouw ik niet echt meer. Ik ken 2 onderzoeken over HDD's en bij de ene scoort Seagate absurd slecht en bij de andere heeft Hitachi 2x zoveel uitval als de rest. Ik kies tegenwoordig dus altijd voor WD omdat die in beide tests redelijk scoort.

Verder: hoe kan ik die fan snelheid het beste meten? CPU-Z?
Er worden hier vaak dezelfde onderdelen aangeraden omdat die zich bewezen hebben. Ik had wel de Toshiba 2TB aangeraden, inderdaad omwille van Seagates slechtere reputatie, maar eerlijk gezegd heb ik me daar nooit over ingelezen. De Antec 450W voeding is voldoende voor het systeem, een R9 290 verbruikt in game ongeveer 200W, een i5 4460 onder vollast 84W, met nog moederbord en wat extra schijven etc kom je nooit aan 450W. Maar een R9 290 kan wel extreem belast worden met Furmark of gelijkaardige programma's en dan loopt het verbruik naar 300W of meer indien overgeklokt. Dan zou een 550W of meer voeding aangeraden zijn.

Fan snelheid meten doe ik met Speedfan. Je kunt Fanspeed ook gebruiken om de snelheid te regelen in Windows, maar indien mogelijk doe je dit best via het BIOS. Als jouw BIOS op het mijne gelijkt (en we hebben allebei MSI uit dezelfde periode en ik heb het even opgezocht, het is dezelfde manier), dan moet je in het hoofdscherm van het BIOS naar "Green Power" en daar moet je bij "CPU Smart Fan Target" een richttemperatuur selecteren. Ik heb daarvoor 45°C ingesteld, standaard staat dat op Disabled en dan draait je fan waarschijnlijk aan 1600rpm, kan me voorstellen dat dat loeihard is. Je kunt daar ook de maximum snelheid van je casefans regelen, maar die is niet dynamisch, als je dat wel wilt dynamisch regelen moet het nog via Speedfan.

[ Voor 8% gewijzigd door MacPoedel op 07-05-2015 10:59 ]

Pagina: 1