Electrochrome spiegel, photodiode stuk, correct gemeten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De autodim functie van m'n electrochrome spiegel (bmw) is stuk.
Ik probeer e.e.a. uit te sluiten en heb nu de photodiode (denk ik) doorgemeten:

Meetopstelling:
Afbeeldingslocatie: https://am6.nl/e46-mirror/1.jpg

Closeup van de diode:
Afbeeldingslocatie: https://am6.nl/e46-mirror/2.jpg

De stroom verandert niet als ik met een felle zaklamp op de diode schijn.
Mogen we nu de conclusie trekken dat deze photodiode stuk is?
Heb ik correct gemeten?

- De leads van de multimeter zitten in de correcte gaatjes (rode lead in de 400mA poort).
- De leads maken geen kortsluiting aan de kant van de diodepootjes.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:43
Het lijkt meer op een LDR, dus een weerstand. Als je de multimeter op weerstand meten zet, verandert de waarde dan wel?

Als dit niet zo is hoeft het trouwens niet aan de LDR liggen, je meet een weerstand in het circuit dus daar kan net zo goed iets mis mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je probeert ampere te meten op een circuit/component waar geen stroom door loopt. Dan gebeurt er inderdaad niks :p Het is inderdaad een LDR. Als je tests wil doen kan je misschien beter je LDR op een trimpot of potmeter aansluiten en zo (terwijl iemand anders rijdt) testen of je een respons kan forceren.

Hoewel het in principe een simpel systeem is heb je waarschijnlijk ook al wel gezien dat als je overdag rijdt, je spiegel niet donker wordt, maar alleen savonds/snachts en als er licht van achteren komt. Dat betekent dat er waarschijnlijk meer input is dan alleen de LDR. Bijvoorbeeld via een CAN-bus, een klok, of een daglichtsensor ergens anders in de auto.

[ Voor 80% gewijzigd door johnkeates op 04-05-2015 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Ah dat helpt.
Dan varieert hij tussen de 40kΩ (donker)
en de 20kΩ (fel licht).

edit:
De 2e LDR varieert tussen de ∞Ω (donker)
en de 473Ω (fel licht).

Dat is raar. Betekent dit dat de 1e kaputt is?
johnkeates schreef op maandag 04 mei 2015 @ 21:40:
Hoewel het in principe een simpel systeem is heb je waarschijnlijk ook al wel gezien dat als je overdag rijdt, je spiegel niet donker wordt, maar alleen savonds/snachts en als er licht van achteren komt. Dat betekent dat er waarschijnlijk meer input is dan alleen de LDR. Bijvoorbeeld via een CAN-bus, een klok, of een daglichtsensor ergens anders in de auto.
Jep. Daarom probeer ik 1 voor 1 alles uit te sluiten.
Als ik 1.2V over de spiegel zet dan wordt hij donker, en bij omgekeerde polariteit weer helder.
De hele unit krijgt netjes 12V op de draden waar het hoort maar doet dan toch niets, ook niet als ik de voorste LDR donker maak en de achterste verlicht.

[ Voor 87% gewijzigd door Juup op 04-05-2015 21:55 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
En wat doet hij als je een weerstand of potmeter parallel aan de ldr zet?
Bijvoorbeeld een 1k weerstand. Dan ga je in de richting van de fel licht waarde van die andere.

De "kapotte" is zo te zien de ldr die naar achter kijkt in de auto. Dus als die waarde laag wordt (fel licht) zou de spiegel donker moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Wacht... zeg je nu dat de 40-20kΩ LDR kapot is of de ∞-473Ω LDR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Aangezien je een LDR voor een fotodiode aanziet en niet weet hoe je zoiets moet meten lijkt het mij verstandiger om er gewoon iemand bij te halen die wel iets van elektronica weet en wel beter kan meten aan de module om de fout op te sporen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
ik vermoed dat de 20-40k ldr stuk is.
<1k bij flink licht klinkt heel normaal wat mij betreft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Super. Thx timberleek.

Pagina: 1