Op zoek naar nieuwe geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• Qlii256
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik maak nu al anderhalf jaar gebruik van mijn onboard geluidskaart (Realtek) om mijn geluid via mijn Astro A50 AMP naar mijn receiver (via optical passthrough) te sturen. Mijn receiver ondersteund DTS en Dolby Digital. Nu is mijn vraag of het 'slim' is om de passthrough van mijn Astro A50 te gebruiken. Het voordeel hier is dat ik nooit mijn standaard geluidsapparaat hoef te switchen als ik van speakers naar headset wil of vice-versa.

Het probleem waar ik dus als anderhalf jaar mee zit is dat mijn moederbord geen licenties heeft voor Dolby Digital Live of DTS Live encoding, wat nodig is als je via een optische kabel (S/PDIF) je geluid 'transporteerd'. Ik wil daarom dus een nieuwe geluidskaart kopen zodat ik niet meer met het probleem zit dat ik gehackte drivers moet gaan installeren en daardoor mijn Windows in test modus moet laten draaien. Verder verwacht ik ook nog betere geluidskwaliteit dan de onboard als ik dus voor een upgrade ga.

Ik heb al wat lopen rondzoeken, maar veel duidelijke informatie is er niet te vinden. Ik kwam zo b.v. de Asus Essence STX II tegen. Die staat super duur, maar schijnt ook super goed te zijn. Al heb ik dan ook weer gelezen dat als je via optische kabel je geluid afspeelt, de geluidskaart niet meer uitmaakt, aangezien deze alles doorstuurt naar de receiver, en deze het vervolgens verwerkt (geluidskaart moet dan enkel het geluid encoden via Dolby Digital Live of DTS Live).

Kan iemand mij helpen zoeken naar een goede geluidskaart voor mijn receiver en mijn headset? Graag zou ik ook iets meer uitleg krijgen over hoe het nu precies zit met die passthrough. Want mijn Astro A50 amp zou dan misschien minder goed kunnen zijn dan mijn receiver en zo weer verlies in kwaliteit gaan doen op de passthrough (al zou het kunnen dat de passthrough ervoor zorgt dat de amp van m'n headset hier niets doet)?

Mijn hardware:

Receiver: Logitech Z906
Headset: Astro A50
Kabels: optische kabels (S/PDIF)

Alvast bedankt!

Ruben Portier

EDIT:

Ondertussen heb ik gevonden dat het aan Chrome ligt dat mijn 2.1 geluid niet naar 5.1 gesampled wordt. Dit heb ik nu opgelost door de Chrome shortcut met volgende parameters aan te maken (--disable-audio-output-resampler --try-supported-channel-layouts). Hierdoor werkt Dolby Home Theater wel! Enige waar ik nu nog mee zit is dat de unlocked drivers oud zijn en (nog) niet werken op Windows 10. Daarnaast zit mijn computer ook in test modus, iets waar ik niet zo gek op ben.

[ Voor 10% gewijzigd door Qlii256 op 04-05-2015 21:49 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Schopje naar CAA.

• syberjunky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02-2025
Ik ga er van uit dat je windows 10 gebruikt zo te lezen.je weet toch dat win 10 nog in test fase zit.

• Qlii256
Uh?
syberjunky schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 11:37:
Ik ga er van uit dat je windows 10 gebruikt zo te lezen.je weet toch dat win 10 nog in test fase zit.
Ik gebruik Windows 8.1 x64. Ik weet dat Windows 10 nog in testfase zit, maar ik heb al gelezen dat de unlocked driver (voorlopig) niet werkt op de laatste Windows 10 builds. Ik vraag me dan ook af hoe lang het zal duren eer daar een werkende versie komt van de unlocked drivers, aangezien we het al heel lang met een oudere versie moeten doen van Realtek's driver.

Het lijkt me dan ook dat ik eigenlijk op zoek moet gaan naar een super goedkope geluidskaart die een S/PDIF passthrough heeft, de kwaliteit zou hier dan niet veel uitmaken? Voorlopig houd ik het nog op de unlocked driver, maar ik zou toch graag eens weten hoe het beter kan.

• syberjunky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02-2025
Waarom kijk je niet eens naar deze Creative Sound Blaster Z kost rond de 75 euro .En heeft 1 optische uitgang en 1 optische ingang.

http://www.mycom.nl/compo...d-blaster-z#specificaties

• Qlii256
syberjunky schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 14:12:
Waarom kijk je niet eens naar deze Creative Sound Blaster Z kost rond de 75 euro .En heeft 1 optische uitgang en 1 optische ingang.

http://www.mycom.nl/compo...d-blaster-z#specificaties
Bedankt! Maar waarvoor is de ingang precies nodig/handig? Kan ik dan nog een ander apparaat aansluiten via S/PDIF en dit gaat dan als passthrough terug naar de out, of is dit als ingang zoals bv. een microfoon?

• Qlii256
Ik houd nu voorlopig mijn Realtek on-board geluidskaart, aangezien er nu de mogelijkheid is om versie 2.57 (voorlaatste versie) van Realtek's software te gebruiken, en dat zonder test modus aan te laten!
Pagina: 1