KPN IPTV probleem met switch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 671466

Topicstarter
Hallo,

Ik zit sinds kort met het volgende probleem. Tijdens het TV kijken via KPN IP-TV krijg ik na 5-6 minuten de melding dat er geen verbinding meer kan worden gemaakt en moet ik naar een ander kanaal zappen en weer terug. Ondanks dat ik vrijwel zeker weet dat het niet aan mijn netwerk is er wel een monteur gestuurd die het probleem in eerste instantie niet kon vinden. Later bleek dat wanneer mijn TP-Link switch werd uitgezet, het probleem weg was.

Voor de monteur viel dit onder randapparatuur en daar wordt geen ondersteuning bij gegeven. Het probleem lag aan de switch die IP-adressen zou uitdelen en daarmee de boel verstoort (nu weet elke netwerk-kenner dat een switch geen IP-adressen uitdeelt en überhaupt niet met IP-adressen werkt, maargoed)

Mij is het volkomen onduidelijk waar het, maar naar mijn idee, bij KPN fout gaat?

Hier een topologie van mijn thuisnetwerkje.

Even een paar punten:
  • DHCP-server staat enkel aan op de Experia-box. De Airport en Archer fungeren puur als switch en draadloos AP. DHCP en NAT staat daar dus uit.
  • Ik maak geen gebruik van Powerline adapters
  • Mijn netwerk is de afgelopen 2 jaar niet veranderd. Er zijn geen andere apparaten bijgekomen
De volgende dingen zijn geprobeerd:
  • Experia-box reset
  • IP-TV kastjes omgeruild
  • Alles uit en in volgorde glasakst, experia-box, IP-TV aangezet
Wat zou er bij mij nu fout kunnen gaan? Iemand enig idee?

Bedankt.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/o53pl0.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 671466 op 04-05-2015 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Het is me niet helemaal duidelijk er nu gebeurd, krijg je alleen een melding in beeld of stopt ook de stream?
Als de settopbox een ander IP adres krijgt dan deze verwacht kan dat wijzen op een roque DHCP server ergens op het netwerk.

Wireshark kan je helpen achterhalen wat er in het netwerk afspeelt door het verkeer op te nemen en te analyseren. Je moet hiervoor wel een hub hebben die je tussen de EB en de settopbox plaatst en daarnaast moet je de netwerkkaart van de pc die ook aan de hub hangt offline brengen om zo geen ongewenste verkeer te genereren.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-06 21:34
En als je alles behalve de Experiabox, STBs en TP-Link uit je netwerk haalt, gebeurt het dan nog?

Typisch iets waarbij je op een (of meerdere) locaties even wat traffic wilt sniffen met tcpdump/Wireshark. Achterhalen wat er misgaat zou het probleem niet moeten zijn, het waarom is mogelijk een andere kwestie.

Gezien die streams er echt niet spontaan mee stoppen zou ik het in de hoek van IGMP zoeken. Dat is niet meer dan een onderbuikgevoel, een zinnige verklaring heb ik zo 1-2-3 niet. Bovendien zou de experiabox die STBs en je TP-Link op L2 moeten scheiden, in theorie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Anoniem: 671466 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 21:07:
(nu weet elke netwerk-kenner dat een switch geen IP-adressen uitdeelt en überhaupt niet met IP-adressen werkt, maargoed)
Layer3 switches wel.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:54
Ik ben bij iemand tegen hetzelfde probleem aangelopen, bij deze persoon staan in huis een aantal routers als accespoint ingesteld, zodra deze aangesloten zijn stop de iTV ermee na 5-10 minuten.. door even heen en weer te zappen kan er weer 5-10 minuten TV gekeken worden..

Deze setup heeft sinds ongeveer november 2014 probleemloos gedraaid tot ongeveer een week geleden dus..

Volgens de helpdesk had dit te maken met een firmware update van ongeveer een week geleden.. echter kon de helpdesk medewerker me niet veel meer info geven, even samengevat:

- "Routed mode"
- "geen 10.x.x.x adres voor iTV meer
- "andere DHCP server(s) op t netwerk die dit probleem veroorzaken

Nu komt het:
zodra alle AccesPoints uit het netwerk gehaald worden doet het probleem zich niet meer voor..
De AccesPoints zijn echter wel goed geconfigureerd & doen ook zeer zeker geen DHCP.

Toevallig is de gebruikte apparatuur daar ook van TP-Link,

Ik vermoed dan ook dat de accespoint(s) in jouw geval het probleem zijn en niet de switch:

Probeer die Archer C7 is los te koppelen?
Als het probleem dan nog steeds voorkomt, haal dan ook eens die airport extreme los.

[ Voor 61% gewijzigd door Cpt_ZakLamP op 04-05-2015 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:00
Heb je die "bridged" routers(Airport en Archer) wel alleen op je Lan poorten aangesloten en de Wan poorten open gelaten?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik heb even WireShark gedaan en vond niets spannends.

Gisteravond inderdaad de TP-Link van de stroom gehaald en warempel, de iTV werkt weer. Nog een keer de instellingen doorgelopen en de TP-Link doet niets dat hij niet zou moeten doen. Geen DHCP, geen NAT, geen firewall. Puur WiFi en switch.

En nu lees ik
Cpt_ZakLamP schreef op maandag 04 mei 2015 @ 23:24:
Ik ben bij iemand tegen hetzelfde probleem aangelopen[..............]
Inderdaad, exact het probleem wat ik ook heb.

Bedoel je een firmware update van de TP-Link of ExBox? Ik heb inderdaad onlangs de TP-Link geupdate naar de nieuwste firmware.

Het gaat hier dus niet om een verkeerde instelling aan de kant van de TP-Link, maak ik hier uit op.

Wie is nu de boosdoener? De TP-Link of de Exbox?

De setup heeft zo altijd prima gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:37
Waarschijnlijk heeft dit inderdaad te maken met de overstap van bridged-iTV naar routed-iTV. Dat is dan ook de reden dat de setup altijd prima heeft gewerkt en nu opeens niet meer. Controleer of IGMP soms aanstaat op een van je switches, NAS of access points. Het is natuurlijk typisch dat de boel na een wijziging van KPN niet meer werkt, terwijl ze er geen ondersteuning op willen/kunnen geven.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Klik in de webinterface van de Archer op "Network", daarna "LAN" en zet "IGMP Proxy" op Disabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
Anoniem: 671466 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:25:
Bedankt voor de reacties. Ik heb even WireShark gedaan en vond niets spannends.

Gisteravond inderdaad de TP-Link van de stroom gehaald en warempel, de iTV werkt weer. Nog een keer de instellingen doorgelopen en de TP-Link doet niets dat hij niet zou moeten doen. Geen DHCP, geen NAT, geen firewall. Puur WiFi en switch.

En nu lees ik

[...]

De setup heeft zo altijd prima gewerkt.
De firmware van de Experiabox is geüpdate, en door de wijzigingen daaarin zorgt de TP-Link voor problemen 8)7.

Probeer inderdaad even IGMP Proxy uit te schakelen, ik heb helaas geen directe toegang tot de situatie dus kan het niet 1,2,3 testen voor je..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jup.... IGMP uitgezet en het probleem is opgelost. Zucht, het stond zelfs onder "IPTV" maar het is mij niet opgevallen.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
Zojuist monteurs documentatie ontvangen van KPN, heeft inderdaad met IGMP te maken.

Mooi dat het opgelost is!

hiebij nog een overzicht voor wanneer mensen de problemen kunnen verwachten:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hier de oplossingen vanuit de KPN:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 102% gewijzigd door Cpt_ZakLamP op 06-05-2015 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 16:37
Mooi dat het is opgelost, jammer dat de KPN/monteurs nog niet op de hoogte waren. Hopelijk is dat nu wel het geval :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cpt_ZakLamP schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:06:
Zojuist monteurs documentatie ontvangen van KPN, heeft inderdaad met IGMP te maken.

Mooi dat het opgelost is!
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124137

Beetje laat, maar heb sinds vandaag pas KPN icm een TP-LINK router als access point. Had hetzelfde probleem en nu niet meer. Thnx Tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Helaas sinds vandaag een nieuw probleem. Het werkte prima tot opeens tijden het tv kijken de tv ging haperen. Hier is hij niet meer mee gestopt. Alles al gereset. In de logs van de TP-LINK blijf ik dit krijgen:

dhcpc_ipc_data_rcv_router 763 : current network type = 0
DHCPC DHCP Service unavailable, recv no OFFER
DHCPC Send DISCOVER with request ip 0 and unicast flag 1

Zeer vreemd dat dit uit het niets fout gaat. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu ik toch al tegen mezelf aan het praten ben, ook nog maar even de uiteindelijke oplossing posten (mocht iemand hier nog eens tegenaan lopen). Ik moest blijkbaar toch de Experia Box in de WAN-poort prikken ipv LAN 1. Veel bronnen geven aan dat dit niet de bedoeling is, maar alles werkt nu al weken prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:55

OgWok

U.N.C.L.E.

Altijd prima, als je de oplossing laat weten, ook al is er heel wat tijd overheen gegaan, dank.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Pagina: 1