stampede planning discussie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 10:24
Nu de stampede na de nodige horden toch enigzins op gang aan het komen is, misschien toch even tijd nemen om op de lijdensweg terug te blikken. Daarbij heb ik, en anderen, een aantal punten opgemerkt die best wel eens bediscussieerd mogen worden in de hoop de aanloop naar de volgende stampede iets aangenamer te maken.

Zelf heb ik 2 zaken echt opgemerkt:

1. de projecten
Om het kort samen te vatten, na even de keuzes en reeds gekozen projecten te bekijken vallen de volgende zaken op:
- we hadden dit jaar 8 wiskunde projecten, 3 astronomische projechten, 1 medisch, en 6 andere (physisch, chemisch,bio,wrapper, etc) die niet in een van de grote categorieën vallen.
- in de vorige jaren (ik heb enkel de nog mogelijke projecten geteld) hebben we 5 medische projecten gehad, 3 astronomische en 1 wiskundig.
- Nu hadden we keuze tussen 8 GPU projecten (waar zowel het ene medische als 3 van de astronomische projecten toe behoren), en 6 CPU projecten.
- van de vorige hebben we 6 CPU projecten en 3 GPU projecten (waarbij het nog niet zeker is of die toen al een GPU client hadden).

Met andere woorden, het aanbod dat we nu hadden was zowat het tegenover gestelde van wat als groep onze voorkeur heeft (gehad). Nu zijn bepaalde trends niet te stoppen, maar we kunnen de keuze wel vergroten door een aantal reeds gedane projecten opnieuw in aanmerking te laten komen. Zo komen er opnieuw keuzes aan bod die er nu niet waren en kunnen er meer compromissen gemaakt worden (rosetta had als CPU-only medisch project met verve gewonnen), waardoor we ook meer mensen warm kunnen maken voor onze keuze.

Mijn voorstel: wat als we 'nog niet gedaan hebben' wijzigen in 'de afgelopen 5 jaar nog niet gedaan hebben'?

2. de timing
Nu hadden we dit jaar wel uitzonderlijke tegenslagen gehad, maar toch een paar opmerkingen. Wat zowel dit jaar als vorig jaar voorviel is dat een sterke kandidaat uiteindelijk problemen blijkt te hebben. Primaboinca met zijn invite-code, astro@home zonder werk, skynet met brakke client, etc. Niet altijd zaken die je ver op voorhand kan voorzien, de invite-optie werd maar in april aangezet, astra viel ook in april zonder werk en laten we maar zwijgen over die alternatieve client |:( Dat wil echter niet zeggen dat we er niets aan kunnen doen, de 'problemen' met astra en primaboinca waren snel genoeg gekend. Maar er zijn wel mogelijkheden om dit te verbeteren.

Concreet denk ik aan de mogelijkheid om 1 á 2 weken voor het stemmen begint de lijst van mogelijke projecten al te publiceren, zo kunnen degene met interesse (en nog geen accounts, clients, etc) de projecten eens testen. Zo kunnen alle projecten al eens uitgetest worden en problemen als installatie, registratie ed. hopelijk opgevangen worden.

Een tweede goede idee dat de ronde deed was die van backup project/spreiding van de mogelijkheden. Geef aan iedereen 2 votes voor 2 verschillende projecten. Valt er dan op het laatste moment een af, dan is er een even democratisch verkozen opvolger :)

Dit zijn maar opmerkingen, maar ik vind het toch belangrijk dit even in de groep te gooien. Ik kijk altijd uit naar de stampede en een voorbereiding zoals de huidige zorgt wel voor een start in mineur. Zeker de moeite waard om dit, nu iedereen actief is, eens te bekijken wat we volgende jaar beter kunnen doen. Dat gezegd zijnde, hoed af naar de crew dat jullie het toch nog in goede banen hebben kunnen leiden, ik vreesde even dat we een jaar gingen overslaan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 07:14

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Dit was voor de crew zeker geen makkelijk jaar, wat op de achtergrond best wat discussies heeft opgeleverd, die jullie niet hebben meegemaakt. M'n DM-box is aardig gegroeid. ;) Daarbij probeerde ik al op tijd de boel aan te zwengelen, kijken welke projecten er eventueel nieuw bij konden en het zoeken naar stats; iets dat in de voorgaande jaren ook al wat hoofdbrekens en (korte) vertragingen heeft opgeleverd. Wat ik ermee wil zeggen: als crew kijken wij ook al wat er mis ging en mogelijk beter kan en hoe dat gedaan kan worden.

Dat gezegd hebbende, neemt niet weg dat de punten die je hierboven aanstipt zeker wel terecht zijn en op z'n minst verdere overdenking verdienen. Ik ben benieuwd waar de rest van de community mee kan komen, zodat we met z'n allen er ook volgend jaar weer een mooi feestje van kunnen maken, met hopelijk wat minder hobbels en bovendien een breed draagvlak. :)

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik denk dat het volgende keer toch handiger is om eerst te zorgen voor de ingrediënten (project lijst, statsbouwers etc), dan het draagvlak (polsen, datum staat op zich vast) en vervolgens kun je er redelijk flexibel mee omgaan. Alle voorgaande jaren is het ook op zo'n manier verlopen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:11

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Start in mineur? Daar heb ik gelukkig geen last van. :9
Het is inderdaad zo dat in de loop van de jaren er in de BOINC wereld een shift is van CPU naar GPU en aangezien DPC redelijk CPU georienteerd was (is? Ik ben al een jaar of twee met pensioen) zijn de projecten misschien want minder makkelijk vindbaar.

Aangezien ik een kleine ervaring heb in het één en ander zou ik in dit geval wel mijn twee centjes willen posten. Ik ben het wel redelijk eens met DukeBox. Je zorgt voor een lijst met projecten, je polst een statsbakker (ik ken nog eentje die redelijk snel, goed en graag meewerkt ;) ) en gooit de zooi in een topic.

Wat je dan krijgt is dat er altijd wel iets niet helemaal verloopt zoals je verwacht had. Maar dat is de charme van een stampede. Ik heb me sinds het begin en mijn deelname nog geen slechte meegemaakt maar wel als (tegenwoordig oud-) crew toch wel elk jaar wat strubbelingen ervaren.

In plaats van commentaar geef ik liever wat hulde! Ik vind het geen stampedeteams dit jaar wel lekker werken al kan ik me voorstellen dan anderen daar anders over denken. Probleem was altijd dat de stampedeteams vrijwillig waren qua deelnemers, er altijd een niet goede verdeling qua power aanwezig was. Ik kon voor de start aan verschillende deelnemers al een aardige inschatting maken welk team goed ging scoren en welke niet.

Nu is het gewoon knallen en zien hoeveel plekken we kunnen stijgen en weet je wat... Ik sta op dit moment gewoon niet onderaan in de stats! }:O

Nu nog volhouden. :+

Overigens, ik kan me wel vinden in het weer toelaten van projecten die in het verleden al een keer aan de beurt geweest zijn maar zou dan wel willen zeggen, de laatste drie jaar of zo niet.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 21:39
Laat ik dan ook maar een duit in het zakje doen. Dit ook omdat de lastige aanloop voor een deel mijn "schuld" is.

Ik ben door de crew benaderd om stampede-stats te bakken (dus met de bekende "virtuele" teams). Dat was weliswaar enigzins aan de late kant, maar ik ben daar toen wel mee begonnen en heb aan de crew aangegeven dat april voor mij niet haalbaar was, o.a. omdat ik nog een tripje naar verweggistan had voor mijn werk. Ik heb toen, erg optimistisch, geroepen dat de maand mei wel haalbaar zou zijn. Totdat de baas weer roet in het eten gooide en mij vriendelijk doch zeer dringend verzocht om mijn verblijf in het buitenland (flink) te verlengen...en toen hield het dus op wat mijn stats betreft. Mede door al deze perikelen is de communicatie omtrent de stampede wat aan de late kant gestart vermoed ik.

Nog verder uitstellen was natuurlijk niet echt een optie, dus : geen virtuele stats. Op zich geen probleem wat mij betreft, zoals anderen al aangeven liepen de teams vrijwel altijd flink uiteen wat het nut ervan vrij klein maakte. Maar mogelijk denken anderen daar heel anders over.

Wat betreft de projecten, tja. Vrijwel alle "grote" projecten zijn al eens aan de beurt geweest. De kleinere/nieuwere projecten hebben nog wel eens issues die een stampede kunnen verstoren. Nou kunnen we inderdaad natuurlijk zeggen dat projecten weer verkiesbaar zijn x jaar (5?) nadat ze aan de beurt geweest zijn, maar dan loop je het risico dat het steeds dezelfde 5 projecten blijven waarop gestampt wordt. Is dat erg? Ik weet het eigenlijk niet :)

2 centjes:

Naar mijn idee moet een stampede gewoon in april plaatsvinden. Waarom? Omdat dat nou eenmaal zo ontstaan is, en koeien die alleen tijdens stampede meedoen dat ook weten. En dus mogelijk ook rond half maart eens in /5 gaan kijken of er weer een stampede is. Is er dan niks, dwalen ze weer af en kijken mogelijk pas volgend jaar weer.

Virtuele stampedestats zijn wat mij betreft overbodig, mijn koeien hebben DPC-bloed. Maakt punt 1 hierboven ook makkelijker.

Niet alleen stampede-gerelateerd, maar stats zijn voor DPC een redelijk essentieel goedje, wat momenteel vrij beprekt beschikbaar is (meeste uit 1 bron). Ik denk dat het goed is om eens te kijken hoe we de stats van de diverse projecten wat toekomstvaster binnen de community kunnen beleggen (als in : als ik onder de tram loop vallen er redelijk wat stats weg)

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 10:24
Wat de virtuele team betreft ben ik het er mee eens dat deze zeker geen noodzaak zijn, maar ze hadden ook wel een paar voordelen. Zo zorgden ze aan de start van de stampede altijd voor extra animo met de ledenwerving, en was er wat meer competitie gevoel (wie nu plaats 20 stond kon toen in de top van zijn team staan).

Aan de andere kant is het inderdaad veel werk voor iets wat na 1 week al beslist is en zijn we allemaal DPC'ers. Al bij al, een extra voor als alles goed/op tijd loopt, maar niets waar we de boel voor moeten ophouden.

Het starten/posten begin maart ben ik het volledig met digik-oz eens, had ik de vraag zelf niet gesteld in de kroeg dan had ik waarschijnlijk gewacht op de front page post (en was ik nog steeds wachtende :+ ). Een post begin maart, zelfs al is het maar 'we zijn bezig' of deze projecten worden overwogen is essentieel om de casual cruncher te vangen.

De bedenking dat je iedere 5 jaar dezelfde projecten zou kunnen krijgen heb ik me ook gemaakt, maar dat lijkt me geen direct probleem. De regels kunnen makkelijk terug gedraaid worden moest dat gebeuren, maar ik denk dat we zelf wel in staat zijn om dat te voorkomen. Voeg daar wijzigingen en eindes van projecten aan toen en we zouden de nodige afwisseling moeten krijgen. Wat ik me wel kan voorstellen is dat bijv. wiskunde of wrapper projecten dan in het geheel geen kans meer maken als er altijd degelijke astro/medische projecten voor handen zijn, maar dan is dat omdat we die met zijn allen verkiezen :)

Wat het laatste betreft, daar heeft digik-oz een goed punt, voor stats zijn we sterk afhankelijk van een paar mensen. Nu is er al een startschot gegeven naar meer geintresseerden, en we hebben er een nieuwe bij, misschien moeten we kijken om de zaken wat te centraliseren en een 'crew' oprichten voor het beheer ervan?

[ Voor 9% gewijzigd door enthernal op 05-05-2015 09:43 . Reden: extra bedenking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-09 17:39
Ik graas voor de stats. Project goals zijn leuk, maar niet altijd hoofdzaak voor mij. Battle's (stampedes) geven over het algemeen het project/team een boost. Virtuele teams versterken inderdaad de competitie, maar als het niet gaat, dan gaat het niet. Ik heb er ook geen moeite mee dat ze er niet zijn omdat ik toch naar de stats van DPC (en een beetje DB) kijk tijdens de stampede.

Verder zie je DPC breed helaas wel het animo afnemen over het hele jaar gezien. Sommige komen juist nog eens een maandje terug om te stampen, maar de rest van het jaar zie je ze bijna niet. Dat ze terugkomen is goed om te zien en geeft aan dat dit toch wel leuk is om te blijven doen. Door meer aandacht te geven aan DPC tijdens de stampede, komen er wellicht weer nieuwe kalfjes de weide in die het stokje van de oude koeien overnemen en dus blijven na de stampede. Vers bloed geeft vaak weer meer enthousiasme in het team en dat is wel een goede drijfveer voor de toekomst.

Over de stats hoor ik vaak dat iedereen wel mogelijkheden heeft om ze te draaien, alleen geen kennis heeft om deze te ontwikkelen. Zo ook binnen ons (sub)team. Misschien is het mogelijk om een statssysteem te ontwikkelen die geschikt is voor mensen met een beetje kennis. Hierdoor kunnen de statssystemen op meer dan 1 locatie draaien. Echter blijf je in de problemen komen als er aanpassingen gedaan moeten worden door bv een nieuw project of wijzigingen aan de bron voor de stats. Ik weet niet hoe lastig het is om bv zoals de 'perproxy-stats' voor Dnet een ini-file te maken met daarin de variabelen? Zodat je dus een bron (url) opgeeft met daarin de namen van de XML dingen zoals username, aantal punten en team. Ik snap ook dat dit niet even te maken is, maar de stats van de personal proxy's van Dnet gaan toch ook al heel wat jaartjes mee. Ook als er een nieuw project is die opgebouwd is met dezelfde logfiles, wat hopelijk ook met de XML zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Stats genereren is op zich niet zo bijzonder, het meest lastige is je database en het importeren en het onderhoud ervan. Daar zit letterlijk jaren aan debugging in om alles aan te kunnen. Denk bijv. aan vreemde leestekens (geen utf8) of getallen die zo groot zijn dat ze niet eens meer in een bigint passen... en dat zijn dan de makkelijke dingetjes. Heb zelfs een keer meegemaakt dat alle ID's omgenummerd waren (zonder aankondiging) of stats merges (muon -> dpad).

Vervolgens heb je nog issues hoe om te gaan als de bron een of meerdere dagen niet beschikbaar is.. ga je interpoleren zodat je niet opeens een boost hebt wanneer de stats weer online komen of komt de bron met terugwerkende kracht weer beschikbaar.

En dan mag je nog blij wezen dat de bron compleet en consistent is. Als je dan alles goed in een database hebt zitten is stats bouwen in weze niets anders dan dagelijks te bepalen door vandaag - gisteren en om het verschil te berekenen gisteren - eergisteren.
Wanneer je dat onder de knie hebt is de rest niet veel anders.

Het komt er eigenlijk op neer dat je echt wel inhoudelijk kennis nodig hebt om de stats te onderhouden.. simpelweg zelf een engine draaien zonder deze zelf van scratch af aan op te kunnen bouwen is eigenlijk geen optie omdat je soms in 10 jaar oude code (die je niet meer in je kop hebt zitten) moet gaan zoeken waarom opeens iets niet werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 05-05-2015 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 11:05
DigiK-oz schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 09:06:
Naar mijn idee moet een stampede gewoon in april plaatsvinden. Waarom? Omdat dat nou eenmaal zo ontstaan is, en koeien die alleen tijdens stampede meedoen dat ook weten. En dus mogelijk ook rond half maart eens in /5 gaan kijken of er weer een stampede is. Is er dan niks, dwalen ze weer af en kijken mogelijk pas volgend jaar weer.
100% eens. Ik behoor tot die doelgroep. Vroeger ooit met SETI@home begonnen, daarna paar andere projecten maar inmiddels alweer een aantal jaar niets. Reden? Het werkt gewoon niet zo lekker op een basis 2010-laptop (hoop herrie, warmte, ...).

De Stampede wil ik altijd nog wel graag steunen. Daarom kijk ik, jawel, altijd in maart even wat er gebeurt. Als er eind maart geen enkel bericht was verschenen had ik het vermoedelijk geskipt. Nu werd er al aangekondigd dat het een maand later zou zijn, daarom ben ik blijven kijken en doe ik nu mee.

Een eerder geopperd plan lijkt me nuttig om onverwachte dingen te voorkomen: laat een selecte groep mensen vast een projectlijst inventariseren. De daadwerkelijke aankondiging bevat dat een lijst met projecten die het gewoon goed zullen doen, zonder verrassingen.

Primaboinca / invites is een ander verhaal vanwege het pas in april verplichten van invites (als ik het goed heb gevolgd), maar dit kan ook zeker een drempel zijn voor mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-09 17:39
DukeBox schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 10:49:
...schreef een duidelijk verhaal....
Geef jij ook cursussen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Wel tips en ben altijd beschikbaar voor vragen. Maar als je stats wilt maken kun je dat het beste zelf uitvogelen met de tools waar jij het best mee overweg kan. Ben zelf ook begonnen met een txt file (eccp109) waar ik tooltjes als find, sort, wc op los liet om een lijstje te genereren. Uiteindelijk toch mysql en php gaan gebruiken om meer te kunnen doen. Alles op basis van trial en error. Heb er sindsdien veel meer bijgeleerd en zelfs een deel van mijn werk van kunnen maken. Weet niet of er mensen zijn die bij de Etos werken maar BoWeb heb ik geschreven. Zowel de backoffice als de bestel assistent.

Pagina: 1