Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Moederborden en hun invloed op games (en andere prestaties)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 28-09 16:08

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Hallo,

Ik was een tijdje ervan overtuigd (samen met een hoop andere) dat een moederbord nagenoeg geen invloed zou hebben op de fps in games.
Echter meldde iemand op het forum laatst deze review: http://www.overclock3d.ne...ait_motherboard_review/12 toch is hier wel een merkbaar verschil in fps bij de moederborden, voornamelijk de krait variant doet het minder bij Hitman Absolution.

Hoewel sommige moederbord fabrikanten hun CPU's iets sneller laten lopen, vind ik het nog steeds vreemd dat hier in die ene situatie zo'n fors verschil zit...

Iemand die hier meer over weet?

Dan hoor ik het graag,

Mvg.

Mirno

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Er was hier al een berucht topic over, daar kwam uit dat iig tussen de chipsets al geen verschil zit, en tussen de mobo's zelf is het vaak ook meer foutmarge dan echte verschillen. Dat komt vooral omdat je eigenlijk als fabrikant heel weinig kan aanpassen aan het mobo. De geheugencontroller zit in de cpu, de southbridge is van Intel of AMD en ook daar kun je niks aan doen, je kan hooguit wat extra, vaak meh kwaliteit, chips bijplaatsen voor wat meer SATA, PCIe of USB 3, maar dan houdt het ook op. Vroeger kon je als fabrikant nog kiezen tussen een hele stapel verschillende north en southbridges en allerlei andere controllers, toen had je nog hele grote verschillen, inmiddels niet meer.

Grootste verschil, maar op LGA1150 wordt daar eigenlijk niet meer mee geblunderd, er zijn een handjevol echte budgetplankjes die een i7 niet zo heel prettig vinden, maar voor echte problemen moet je naar AM3+ gaan.

Waarom die MSI zo beroerd presteert? Een fout in de benchmarks misschien, misschien een fout in de hardware, alle hardware wordt telkens erop en eraf gezet, een cpu koeler die zo slecht zit dat hij de CPU laat throttlen, een RAM stick die niet goed zit, een GPU waarbij de koeler na 300x herplaatst te zijn los heeft gelaten etc.

En misschien is die plank wel een beetje DOA, zou vreemd zijn, ik zou als plankenbakker gaan cherrypicken, maar toch. Of een dikke bios fout, wie weet.

Maar dat dat type mobo altijd zo slecht presteert geloof ik eigenlijk niet, puur omdat er aan moderne mobo's te weinig te verneuken valt.

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Jaa, inderdaad. Ik dacht dat er ook weinig aan aan te passen viel. Dat klopt dus. Zelf gebruik ik ook wel vaak B85 moederborden, niets mis mee.

Maar als ik over het algemeen naar die resultaten kijk, zie ik toch wel verschillen van 61-68 fps bij de overige borden (niet de krait).
Zoals de game Hitman, daarbij id duidelijk een verschil van 75-95 te zien in deze bench (exclusief de Krait zelfs nog! )

Zelf dacht ik dat een low-end (Asrock Pro4 B85m) of een high-end Z97 (MSI Z97 gaming 9)bord niet uit moesten maken. Met deze review brengt mij dit toch in twijfel... (icm met een niet overklokbare CPU, zoals de i5 4460)

Het kan idd zo zijn dat de benchmarks niet goed zijn uitgevoerd, gebieden waar meer rook is zal bijvoorbeeld een stuk zwaarder te renderen zijn dan wanneer dit niet aanwezig is, kan op toeval berust zijn... Hoewel deze verschillen wel beduidend groter zijn. Wellicht de hoger geklokte BCLK, of zo'n speciale tubo boost die de CPU 0,2GHz overklokt? Maar daarvoor vind ik die 20 fps nog steeds een fors verschil zoals in de test te zien is (om nog niet eens te spreken over dat krait model)
Ik geloof enigsinds ook niet dat die krait het zoveel minder doet. Helaas is hier niet zoveel over te vinden. Maar ik ben wel benieuwd wat dat overige toch wel merkbare prestatieverschil veroorzaakt.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De verschillen zouden niet heel groot moeten zijn. Als dat wel het geval is dan wijst dat er op dat er wat fout zit in de instellingen, of dat de hardware niet helemaal doet wat ie moet doen.

Heel af en toe faalt een benchmark gewoon, maar met alle hardware die ik heb getest in de loop der tijd, zit er niet echt een verschil dat zich uit in 20fps in Hitman bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Jaa, lijkt mij ook op een onregelmatige benchmark test...

Jammer dat hier weinig over te vinden is.
TERW_DAN schreef op maandag 04 mei 2015 @ 20:59:
De verschillen zouden niet heel groot moeten zijn. Als dat wel het geval is dan wijst dat er op dat er wat fout zit in de instellingen, of dat de hardware niet helemaal doet wat ie moet doen.

Heel af en toe faalt een benchmark gewoon, maar met alle hardware die ik heb getest in de loop der tijd, zit er niet echt een verschil dat zich uit in 20fps in Hitman bijvoorbeeld.
Was ook even bij jou reviews aan het kijken, je hebt er wel veel zeg. Ook daar zie ik dat er weinig verschil is tussen alle moederborden.

Waarvoor of via wat doe je al die tests als ik vragen mag? Neem aan dat dit niet alleen puur hobby is.

[Voor 41% gewijzigd door mirno op 04-05-2015 21:17]

我的名字是Mirno

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True