Verwijderd

Topicstarter
Al anderhalf jaar lang ben ik aan het worstelen met mijn Acer Aspire Predator G7711, die continu vast loopt bij het opstarten op diverse momenten. De ene keer loopt 'ie vast bij het laden van het bureaublad, de andere keer bij ''Windows starten'' of bij het tekentje van Acer. Wanneer hij eenmaal volledig is opgestart werkt het verder prima.

Na veel gezocht te hebben en hier ook advies te hebben gevraagd lag het probleem waarschijnlijk bij mijn videokaart. Onlangs heb ik dan ook een nieuwe videokaart geïnstalleerd.

Mijn oude videokaart: ATI Radeon HD 5850 1G
Mijn nieuwe videokaart: MSI Geforce N550GTX

Hierbij heb ik de oude drivers volledig verwijderd en de nieuwe drivers van Nvidia geïnstalleerd samen met mijn nieuwe videokaart.

Echter, nu vertoont de computer nog steeds dezelfde symptomen als voorheen, waarbij ik dus een halfuur verder ben met het aan/uit zetten van de PC totdat hij eens stopt met vastlopen en verder fatsoenlijk werkt.

Kan dit probleem door iets anders worden veroorzaakt? De PC is verder al eens volledig gereset waarbij Windows opnieuw is geïnstalleerd. Ook heb ik 'm al eens bij Paradigit langs gebracht, maar ook hun herinstallatie heeft niet mogen baten.

Help, a.u.b. _/-\o_

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:38

br00ky

Moderator Harde Waren
Probleemtopics
CSL is geen thuishonk voor probleemtopics. Ook al is de hele PC stuk, niet in CSL.
CSL Beleid

Ik plaats hem vooralsnog in PMG.

Verwijderd

Topicstarter
Excuses.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:52

Nemesizz

Untouchable

Echter, nu vertoont de computer nog steeds dezelfde symptomen als voorheen, waarbij ik dus een halfuur verder ben met het aan/uit zetten van de PC totdat hij eens stopt met vastlopen en verder fatsoenlijk werkt.
Eerste ingeving: stervende/brakke voeding.

Heb dat vaker gezien dat een voeding niet stabiel is wanneer deze koud is (koud is een relatieve term, 't is niet dat er ijs in zit ofzo maar gewoon op kamertemperatuur), en eenmaal warm gedraaid dat ie dan redelijk wil werken. Echter na een tijdje zul je steeds vaker tegen die problemen aanlopen, of wil de PC helemaal niet meer starten.

Als ik Google op afbeeldingen van die PC zie ik daar een Fortron / FSP voeding inzitten, dat zijn hele kenmerkende symptomen na een paar jaar voor die voedingen. Werken goed voor een paar jaar, en dan ineens krijgen ze kuren metname bij een 'koude start'.
(die voedingen vind je vaak terug in OEM PC's, Medion heeft ze ook bijna altijd erin zitten).

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik had geconcludeerd dat het niet aan mijn grafische kaart lag, leek mij ook inderdaad dat de voeding het probleem zou geven toen ik de hangen en opstartproblemen troubleshooter erbij had gepakt (Hangen en Opstartproblemen troubleshooter).

Hierbij ligt het dus niet aan een te lage wattage in de voeding, maar gewoon aan de voeding op zich die als geheel vervangen moet worden (eventueel door hetzelfde aantal wattage)? Eerlijk gezegd heb ik nog niet gevonden hoeveel wattage er nu in ligt, dus een alternatief zoeken qua voeding is nu even lastig.

Verwijderd

Er schijnt een 750W voeding in te hangen, dat lijkt mij gezien de configuratie wat overkill.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks. Dan zal ik nieuwe voeding kopen van een beter merk. Volgens mij staat Seasonic hier redelijk goed aangeschreven? Is dit een mogelijkheid?
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

Ga ik overigens met mijn nieuwe grafische kaart erop achteruit of op vooruit? Ik probeer ze te vergelijken maar ik kom er zelf niet echt in uit. Ikzelf denk dat de MSI beter is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2015 18:43 ]

Verwijderd

Als je het kan missen zou ik deze nemen.

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Allereerst zou ik gaan kijken of het wel de voeding is...

Het kan ook gewoon een gammele bios zijn , immers is het een ACER. bij dat merk is het vragen om problemen. (bijna net zo erg als medion). niet beledigend bedoeld natuurlijk , bij ons op de reparatietafel liggen het vaakst medions/acers met issues.

bijna elke pc winkel heeft wel een apparaatje waar je een voedings spanning mee kan testen. Ik vermoed eerder dat het probleem niet bij je voeding zal liggen maar eerder bij bios instellingen / andere hardware.

Je geeft aan dat hij soms al hangt op het acer logo . dat betekend dat hij de bios post niet door komt.

Ik zou beginnen met een bios update . daarna even cmos clearen en kijken of je dan wel zonder issues kan booten.

boot hij nog niet dan zou ik alles afkoppelen intern (hdd's / dvd speler etc) en kijken of hij dan wel nogmaal elke keer langs zijn post gaat.
je zou elke keer zonder issue de melding moeten krijgen dat hij een os mist. Zeker als je alle overige apparaten los hebt gehaald. Daarna is het kijken wat er gebeurd als je ze 1 voor 1 weer aansluit. Ik heb wel is meegemaakt dat het door een brakke cdrom speler kwam destijds.

Voeding kan altijd natuurlijk, maar dat zou ik pas gaan meten nadat ik de bovenstaande stappen had gecontroleerd.

[ Voor 17% gewijzigd door Aionicus op 05-05-2015 19:17 ]

Verwijderd

Ga eerst maar eens onderdelen controleren, dom nieuwe onderdelen kopen werkt niet, daar was hoop ik al achter.

Als je een nieuwe voeding koopt en dat is het niet, dan kan het ook prima het geheugen zijn, blijkt het dat ook niet dan kan het moederbord ook nog prima en ondertussen heb je bijna een gehele nieuwe PC.

Is het dan niet slimmer om gewoon de huidige onderdelen eerst te controleren?
Pagina: 1