Zeer kleine powerswitch vervangen - quadcopter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 14:42
Hallo EL,

Recentelijk heb ik een kleine quadcopter gekocht en mijn dikke vingers hebben de power switch naar het hiernamaals gestuurd.

Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen of dit te repareren valt en waar ik een dergelijke switch zou kunnen scoren.

Omdat TS niet teveel centjes heeft en zichzelf (buiten z'n lompe vingers om) redelijk handig acht, zou TS willen proberen om dit DIY op te lossen :D

Tips tricks en op- of aanmerkingen zijn welkom _/-\o_

Plaatjes:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NrmJkdx.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CYiaobh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:26

Mavamaarten

Omdat het kan!

Eventjes met een schroevendraaier controleren welke soldeerpunten (bij de schakelaar!) je moet kortsluiten zodat hij aanstaat, en dan gewoon een andere schakelaar solderen. Waarschijnlijk ga je niet direct een schakelaar vinden met exact dezelfde grootte en pinnetjes, maar dan kan je misschien de schakelaar aan korte draadjes hangen en deze aan het PCB lijmen ofzo.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
Bedankt al! Heb wat met die contacten zitten proberen en verhip, hij gaat in ieder geval kortstondig aan (zolang het contact gemaakt is).

Nu is de huidige switch zo'n 5x2x1mm klein, zijn er wel schakelaars te koop die in ieder geval in de buurt komen van die grootte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:56
hier vind je vast wel iets dat als vervanging kan dienen
http://www.conrad.be/ce/n...0216300/Schuifschakelaars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item3a9a0c79ac

Precies dezelfde schakelaar, 1 euro 50 voor 10 stuks en gratis verzending.

Als je de schakelaar vervangt, let dan op het verwarmen, dit soort dingen moet je doen met een geregeld soldeerstation anders sloop je de printplaat en/of de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
woaaahhh SA007, wat een link! Dankjewel voor de hulp iedereen! Bij mij op de faculteit hebben ze wel wat soldeerstations met regelaar volgens mij.

Is er een te adviseren temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Afhankelijk van het type soldeerbout, een goede soldeerbout (een met een deftig vermogen en goede regeling) zet je op ~300-330, een wat minder dgelijke soldeerbout zou ik eerder op 360 graden instellen. Ligt ook aan het type/kwaliteit tin en in hoeverre het geoxideerd is.

Om hem los te krijgen kun je alle pootjes compleet vol leggen met tin, en dan snel met de bout langs alle pootjes gaan zodat het geheel los komt, dan op het juiste moment kun je zo de schakelaar eraf vegen. Dit is echter niet aan te raden als je nog nooit gesoldeerd hebt omdat je dan waarschijnlijk snel een van de pads kapot maakt.
Andere betere methode in dit geval is dan misschien om voorzichtig sommige pootjes los te knippen waar je hier de ruimte voor hebt. Dan hou je maar een, of een paar pootjes over die je tegelijk moet verwarmen. Moet je wel een klein tangetje voor hebben.
Of natuurlijk met 2 soldeerbouten tegelijk of een hete lucht bout. Mogelijkheden zat :).

[ Voor 56% gewijzigd door wesleytjuh op 04-05-2015 22:45 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 22:02
Ik heb gewoon een budget 15W boutje, daar heb ik tablets mee gerepareerd, laptops, gaat prima. Met een vijl de punt mooi scherp houden, dan kan je heel precies solderen. Temperatuurgestuurd kan wel, maar is met zo'n groot onderdeel echt nog niet nodig hoor. Kleinste wat ik tot nu toe heb gesoldeerd was een micro usb poort, 5 pootjes op 2mm...pffft.
Bij deze print zou ik mij in elk geval compleet geen zorgen maken om temperatuur, als je een klein 15 watt boutje pakt.

Restanten van de oude schakelaar met een klein punttangetje wegknippen, en de soldeerpads met een soldeerbout even schoon solderen; met een veegbeweging haal je de restjes goed genoeg weg meestal. Nog beter is solderwick of een desoldeerpomp maar weet niet of je dat voorhanden hebt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Met een vijl de punt scherp vijlen :X ? Dat zou ik niet willen adviseren als je de punt lang wilt blijven gebruiken. Goed schoonhouden is een must, maar daarvoor kun je het beste een nat sponsje of (bij voorkeur)messing krullen voor gebruiken. Vijlen vernietig je enkel maar de anti oxidatiecoating mee waardoor thermische geleiding enkel maar slechter wordt. Inmiddels doe ik alweer bijna 2 jaar met mijn JBC punt, wordt dagelijks gebruikt en werkt nog prima :).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Vijlen is prima met el-cheapo puntjes, maar een beetje kwaliteitspunt heeft een longlife coating en die wil je echt niet vijlen.
Cheapo puntjes zijn solide messing, vreet niet snel weg, goede puntjes zijn koper intern wat snel wegvreet en een hele harde coating van b.v. nikkel die lang meegaat zolang er dus geen gat in komt.

Een 15w boutje hoef je je inderdaad geen zorgen te maken over de temperatuur, die dingen hebben al moeite zichzelf warm te houden, als je gaat solderen kelderen die zo hard dat een beetje massa op de printplaat ervoor zorgt dat je niet meer kan solderen.

Los krijgen:
Fysiek verwijderen: kniptang of dremel, vooral bij een tang opletten dat je geen krachten op je printplaat zet, dit is geen dure printplaat dus de kans dat je een pin compleet van de printplaat aftrekt is best groot.
Je kan het solderen, maar de hele schakelijk tegelijk warm krijgen is erg moeilijk.

Schoonmaken: Litse aka wick aka solder braid, soldeerpomp op smd is niet heel practisch.
Schoonvegen is ook een optie, maar dan komt je vervanging niet perfect netjes vlak op de printplaat te zitten, mocht je dat boeien.

Solderen:
Zoek dun soldeer (dunner is beter, 0.5mm aangeraden, zullen ze op dezelfde faculteit wel hebben, net als litze overigens).
Soldeerbout op een 300-350 bij een ~60-80w bout, bij meer vermogen mag die lager.
Soldeer eerst 1 zijkant, zit ie goed, dan de andere kant, en daarna de pinnetjes.

Indien aanwezig, gebruik flux, zorgt ervoor dat je tin veel beter vloeit en helpt verassend veel bij het voorkomen van tinbruggetjes tussen je pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 22:02
wesleytjuh schreef op maandag 04 mei 2015 @ 23:29:
Met een vijl de punt scherp vijlen :X ?...
Boutje was 5 euro, heeft al een paar nachten aan gestaan per ongeluk, en is 3 jaar na dato nog altijd prima. Reserve punt (die zat er zelfs bij) zit nog in het zakje.
Ik verbaasde mij overigens ook over de prima bruikbaarheid, ik had niet verwacht dat deze bout mijn 2 andere weller bouten zou overtreffen.

Overigens; messing krullen: check, nat sponsje: check.

Overigens soldeer ik met loodhoudende tin met harskern. Voor smd meestal met 0,5mm draad.

Voor zo'n schakelaartje moet je echt niet te moeilijk doen. Belangrijkste met smd is een vaste hand.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Pagina: 1