Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wifi thuis netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stimpies
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 30-08 12:40
Dag allemaal,

Vergeef me in de eerste plaats mijn onwetendheid over netwerken....Ik heb onderstaande al gevraagd in computerwinkels en op dienst informatica (groot ziekenhuis), maar daar blijkt er ook nogal slechte netwerkkennis...

Ik kan me misschien al baseren op dit artikel, maar zou toch nog wat meningen willen:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Ik heb recent een vrij groot huis gekocht en zou overal goede snelle WIFI willen, bij voorkeur één groot , naadloos draadloos netwerk, dus (gebaseerd op onderstaande reacties) zijn roaming AP's hiervoor nodig.
Zoals ik ook begrepen heb, zorgt een repeater (zoals ze aanraden in de Telenet winkel) toch voor een aanzienlijke degradatie van het netwerk.

Enkele gegevens:

-Internet: Telenet business fibernet 240 met modem (geen Telenet router), in de berging. Daarachter staat nu tijdelijk een Asus RT66u AC router, maar deze is absoluut onvoldoende voor volledige netwerkdekking.
-Vanuit de berging vertrekken er netwerkkabels naar alle uithoeken van de woning.

-Is het mogelijk en aan te raden (qua stabiliteit/kwaliteit) één groot overdekkend netwerk te maken (1 SSID)? Dus modem - router - AP/AP/AP ?

-De configuratie zal ik dan proberen aan de hand van [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

-Materiaalkeuze/hardware:
-Router: Heb nu een Asus AC66u router: houd ik deze router? Of schaf ik een andere aan?
-Accespoints: welke is aan te raden (prijs tot 300 euro/stuk)? Heb een LINKSYS LAPAC1750 zien staan, met POE. Lijkt me wel esthetisch mooie oplossing. Of is kwalitatief een router geconfigureerd als AP even goed?
-Switches: eender welke POE gigabit switch ok?

Graag wat (andere) ideeën/feedback of misschien een voorbeeldconfiguratie.

Met vriendelijke groeten,

Wim

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12:58

lier

MikroTik nerd

Als je wil dat je clients automatisch roamen dan heb je in ieder geval slimme accesspoints nodig (die een actieve rol in het roamen hebben). Voor het genoemde budget heb je voldoende keuze, vaak wordt Ubiquiti aangeraden (en is ook een prima keuze).

Naast het roamen is het ook handig om je verdere requirements te benoemen (bijvoorbeeld AC) om tot een compleet verhaal te komen.

Tot slot, lees vooral veel op GoT, er zijn de laatste tijd heel veel vergelijkbare topics gestart met informatie die voor jou ook relevant is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 07:32
Ik kan je niet direct een advies geven maar ik zal mijn ervaringen wel delen die je dan kunt meewegen:
(ik gebruik - voor bedraad en ~ voor draadloze verbindingen voor het gemak)
Bij [modem-router~AP~AP enz] 1 SSID (WPS)
1. Je apparaat wat je verbind schakeld over naar andere AP/routers zodra hun bereik beter wordt
2. Slechts WEP beveiliging... Groot nadeel

Bij [modem-router~AP-AP enz] 1 SSID (extenders)
1. Je apparaat wat je verbind schakeld pas over zodra hij bereik verliest/als te slecht bestempeld
2. Snelheidsverlies
3. Elke soort beveiliging

Bij [modem-router-AP-AP] 1 SSID
1. Je apparaat wat je verbind schakeld pas over zodra hij bereik verliest/als te slecht bestempeld
2. Elke soort beveiliging

Bij [modem-router-AP-AP] 3 SSID's
2. Elke soort beveiliging
3. Meerdere SSID's, meerdere keren aanmelden de eerste keer
4. Meerdere channels, minder storing
5. verschillende snelheden

Dit zijn dan bevindingen die ik heb gedaan met "goedkope" consumentenhardware. Zodra je iets professioneler gaat is een hoop meer mogelijk natuurlijk ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik heb thuis een TP-Link router en accespoint. Ik heb ze allebei een verschillend kanaal gegeven, maar voor de rest alles hetzelfde (SSID, WPA2 enz enz). Ik heb nog nooit gemerkt dat ik switchte van netwerk terwijl ik door het huis heen liep. De enige keer dat ik het wel merkte kwam omdat de netwerkstekker uit de accesspoint gevlogen was en ik na de onmerkbare wissel ineens geen internet meer had.

Moraal, je kunt bakken met geld uit gaan geven, maar met een paar accesspoints van een paar tientjes kun je ook keurig een werkende oplossing maken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20-09 17:04
Als je het makkelijk voor jezelf wil maken: OpenMesh met CloudTrax. Iedereen kan het gebruiken, het is niet duur, en je kan gewoon roamen.

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True