Hoe heten die magische 4G apparaatjes toch?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.529 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrEddy
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09-2020
Dag mensen,

Ik ben opzoek naar de naam en fabrikanten van die handige 3G/4G/LTE zenders die KPN overal heeft hangen. Op het dak hier staan er tientallen en door de serverkamer lopen loeidikke kabels naar beneden.

Ik wil me er eens in gaan verdiepen en ik vraag me ook o.a. af wat de specificaties en kosten van zo'n oversized accesspoint nou zijn?

Elke informatie zou van harte welkom zijn. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 11:37
Voor de non-tech onderwerpen die niet in andere forums thuis horen.
Oftewel, dit hoort niet in AZ thuis. Move naar PNS.

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 04-05-2015 13:57 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrEddy
Señor Sjon schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:56:
[...]
[mbr]Oftewel, dit hoort niet in AZ thuis. Move naar PNS.[/]
Welgemeende excuses. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:59
Is dat niet huawei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:06
MrEddy schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:52:
Dag mensen,

Ik ben opzoek naar de naam en fabrikanten van die handige 3G/4G/LTE zenders die KPN overal heeft hangen. Op het dak hier staan er tientallen en door de serverkamer lopen loeidikke kabels naar beneden.

Ik wil me er eens in gaan verdiepen en ik vraag me ook o.a. af wat de specificaties en kosten van zo'n oversized accesspoint nou zijn?

Elke informatie zou van harte welkom zijn. :9
Zoek je info over de antennes of de apparatuurkasten?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrEddy
Barre73 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:01:
[...]

Zoek je info over de antennes of de apparatuurkasten?
Beide! Echt alles is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:10

Umbrah

The Incredible MapMan

Euh, wil je je eigen 4G netwerk gaan bouwen? Heb je een licentie? Je kan kijken of je een femtocell kan regelen via je provider...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-10 09:51
Femtocell, in het engels heb je vast meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Hangt er heel erg van af wat je wil doen. Het is misschien handig om je eerst een beetje te verdiepen in de infrastructuur van mobiele communicatie. Over het algemeen is het allemaal geen zelfstandige apparatuur.

De radio modules, base station transceiver modules en de rest zijn allemaal gescheiden. De eerste twee zijn over het algemeen de dingen die je 'ziet' buiten, op daken en op masten. De BTS staat in een kastje op de grond, en via grote zwarte kabels worden de radio modules boven aangesloten.

Daarnaast is er door de geschiedenis van mobiele communicatie veel apparatuur die op elkaar 'lijkt' maar totaal anders is. Een cell-based systeem zoals GPRS of 2G is heel erg anders dan 3G en 4G. 4G is bijvoorbeeld veel meer te vergelijken met internet zoals we dat kennen.

[ Voor 21% gewijzigd door johnkeates op 04-05-2015 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Als je er mee wil spelen kom je er met 500 euro ook wel; OpenBTS + een SDR. Ben je op het moment wel even beperkt tot 2G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

johnkeates schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:15:
Als je er mee wil spelen kom je er met 500 euro ook wel; OpenBTS + een SDR. Ben je op het moment wel even beperkt tot 2G.
Wel in 2,4GHz of indoor 5GHz gebieden blijven, hoewel er geen handset is die dat kan ontvangen en dan zou je denk ik eerder wifi moeten gaan gebruiken. De andere frequenties zijn gelicenceerd; sterker nog: het is illegaal om hierop uit te zenden. De boetes zijn ook niet mals, en ze komen er achter. Boetes zijn dan ook minimaal €1800. Minimaal. Bij een bedrijf kan het een deel van de omzet zijn. Waarom? Die krengen zijn per definitie ook 'jammers', en kunnen met de ontvangst/bereik van kritieke diensten (112, politie, spoorwegen) interferen. Zet jij een 900MHz zender aan, en de kans bestaat dat GSM-R in dat stukkie niet meer werkt en dan kan je een treinbotsing op je geweten hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Laatst online: 14:06
Wat je wel heel mooi kan doen (al zou ik niet weten waarom) is die antennes gebruiken om een wifisingaal te verspreiden. Zie je vaak op campings. Bedraad ondrgronds naar de diverse toiletgebouwen en op zo'n gebouw een paaltje met drie grote antennes zoals je die ook op daken ziet. Met binnenin dus een kastje dat als Wifi accespoint werkt.
Flinke zender erachter (1000mw) en je hebt wifi op een deel van je camping.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Umbrah schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:39:
[...]

Wel in 2,4GHz of indoor 5GHz gebieden blijven, hoewel er geen handset is die dat kan ontvangen en dan zou je denk ik eerder wifi moeten gaan gebruiken. De andere frequenties zijn gelicenceerd; sterker nog: het is illegaal om hierop uit te zenden. De boetes zijn ook niet mals, en ze komen er achter. Boetes zijn dan ook minimaal €1800. Minimaal. Bij een bedrijf kan het een deel van de omzet zijn. Waarom? Die krengen zijn per definitie ook 'jammers', en kunnen met de ontvangst/bereik van kritieke diensten (112, politie, spoorwegen) interferen. Zet jij een 900MHz zender aan, en de kans bestaat dat GSM-R in dat stukkie niet meer werkt en dan kan je een treinbotsing op je geweten hebben...
Ik dacht dat er tussen de GSM frequenties wat overlap was, en dat de HAM band in zo'n overlap gebied ligt en zolang je niet meer dan X mW zend, alles mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrEddy
Barre73 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 15:26:
Wat je wel heel mooi kan doen (al zou ik niet weten waarom) is die antennes gebruiken om een wifisingaal te verspreiden. Zie je vaak op campings. Bedraad ondrgronds naar de diverse toiletgebouwen en op zo'n gebouw een paaltje met drie grote antennes zoals je die ook op daken ziet. Met binnenin dus een kastje dat als Wifi accespoint werkt.
1000Mw? In Nederland is 100Mw toch de max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Legaal: ja. Maar daar hamer ik op. Het zal je verbazen hoe veel ze vinden en hoe hoog die boetes zijn. 100Mw is overigens alsnog absurd veel voor wifi, zend dat uit in een cirkel en er komt niks meer doorheen, en dat is gelijk het hele probleem wat we hebben op de 2,4GHz band. Effectief maar drie netwerken tegelijk; maar doordat alles super sterk voor hele huizen uitzend zit je in een plek als Amersfoort op sommige plekken met 30 netwerken tegelijk bandbreedte te delen in de lucht. In andere woorden: MINDER zou juist beter zijn, zodat die 'venn diagrammen' van netwerken minder overlap hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Eigenlijk zou het nog beter zijn als er gewoon meer kanalen waren en als de kanalen die er waren geen overlap hadden :p Maar ach, dat zal wel weer niet kunnen met de huidige wetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
Dat is zo een gigantisch achterhaald netwerkconcept.
Leuk dat je vet dikke sector antenne's plaatst die keihard uitzenden, als je een zichtverbinding hebt met een zelfde zender kan je kilometers ver komen, jammer alleen dat dat kleine antennetje in je telefoon dat niet red en je er dus geen fuck aan hebt. 8)7

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:35

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry, maar ik vind dit niet echt bij PNS thuishoren. Inmiddels gaat het topic de goede kant op, maar ik denk dat de topicstarter echt wel meer inzet en eigen bijdrage mag tonen wil dit topic openblijven,

Move PNS > Telecom

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Laatst online: 14:57
Tja. Je telefoon of tablet ontvangt het wifi signaal dan wel extra sterk, maar aangezien jouw telefoon niet zo'n sterke zender heeft, hoort de 'paal' jouw telefoon of tablet niet. Ergo: geen verbinding.

Dat is ook de basisregel van netwerken en radiocommunicatie: zendvermogen van mast en handset moeten in balans zijn met elkaar. Anders is de mast een 'krokodil': grote bek (zenden), maar kleine oren (ontvangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:05

13art

Moderator Mobile
Modbreak:Gezien de zeer beperkte eigen inzet, weinig informatie over het doel, etc. Lijkt het doet van dit topic nu alleen te zijn informatie in te winnen voor de TS. Hier is GoT niet voor bedoeld (we zijn geen helpdesk) en daarom gooi ik het topic dicht.

[ Voor 4% gewijzigd door 13art op 10-05-2015 09:31 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.