Wat is de betere keus?

Pagina: 1
Acties:

• niekslebos
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-01 08:32
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
ik zoek een monitor met een resolutie van 2560 bij 1440. Ik zit te twijfelen tussen de dell ultrasharp u2515h en de asus vx24ah. Ik zoek het scherm met het beste contrast en kijkhoeken voor dat geld.

Wat is je budget?
ca. 350

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Mvg niek

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Wat heb je zelf al gevonden qua verschillen tussen de dell ultrasharp u2515h en de asus vx24ah?
Waar wil je de monitors voor gebruiken?
Waar bestaat de rest van je systeem uit?

:)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• niekslebos
Kan niet veel testresultaten vinden van de dell. De asus is overgens wel getest en ik zie dat de acer g247hyu net iets beter scoorde, dus die zou ook nog kunnen.

De schermen worden gebruikt voor foto/videobewerking/school en af en toe een spelletje.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• niekslebos
Iemand zelf het dell scherm thuis staan? Uit de review van hierboven kan ik concluderen dat het dell scherm een beter scherm is?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:50
Er staan hier op Tweakers toch gebruikersreviews genoeg over de U2515H? pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart

Moet bijna het meest gedocumenteerde scherm van de laatste jaren zijn.

• niekslebos
Is het contrast van 1000:1 goed genoeg? Ik zie andere schermen met meer

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Je moet wel kijken naar statisch, dynamisch contrast zegt weinig. Ongeveer alle LCD's welke geen AMVA paneel hebben, zitten zo rond de 1:1000, althans, goede panelen, slechte TN's en IPS'en zitten [veel] lager.

Is dat genoeg? Tja, voor films is het erg karig, maar ik ben dan ook zo'n iemand die zegt "plasma/oled or gtfo" als het aankomt op TV's. Ben je gewend om altijd al films te kijken op een gemiddelde LCD, dan is 1:1000 wel aardig.

Bij games is contrast imo iets minder belangrijk, maar ook dan is hoe hoger hoe beter. 1:1000 is daar voldoende.

Vervelende is alleen dat er nog geen leuke 1440p AMVA is voor een goede prijs. Alleen maar 32" monsters van 500+ euro.

Momenteel is die Dell imo wel de beste keuze, maar het kan best zijn dat over een jaar ofzo er betere schermen zijn voor dat geld, maar dat is natuurlijk altijd zo.

People as things, that’s where it starts.

• niekslebos
Dus dat betekent dat het zwart niet echt zwart is maar eerder grijs?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Zo erg is het nou ook weer niet, tenzij je dus echt een matig paneel hebt, maar meer dat er weinig details zijn in het zwart.

Al is een zwarte IPS zeker minder zwart dan een zwarte VA, en die is weer minder zwart dan een zwarte plasma, en die is weer minder zwart dan een zwarte CRT. Maar echt storend vind ik het niet. Het detailverlies vind ik storender.

Maarja, er is momenteel weinig andere keuze momenteel, het iig beter dan TN :+

• niekslebos
Ik zag in andere topics dat de lyjama pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart beter aangeprezen werd omdat het contrast vele malem hoger is. Is dit verschil echt merkbaar of valt dat allemaal nog wel mee?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

niekslebos schreef op maandag 04 mei 2015 @ 20:02:
Ik zag in andere topics dat de lyjama pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart beter aangeprezen werd omdat het contrast vele malem hoger is. Is dit verschil echt merkbaar of valt dat allemaal nog wel mee?
Dat is geen 1440p monitor en komt volgens de TS dus niet in aanmerking.
Of is de 2560*1440 geen harde eis?

[ Voor 7% gewijzigd door Switchie op 04-05-2015 20:15 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• niekslebos
Ik dacht dat de ultrasharp wel goede zwartwaarden had maar dat is dus blijkbaar niet zo. Dan kies ik liever voor een iets mindere resolutie en een beter contrast

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het is TS zelf die ermee komt :P

Ik zie zelf zeker verschil tussen een AMVA, zoals die Iiyama, en iets wat geen AMVA is, het contrast is gewoon een stuk beter, waardoor je zwart zwarter is, en je veel meer details ziet in duistere stukken van een film of game. Geeft daardoor voor veel toepassingen ook mooier beeld dan IPS naar mijn mening, De kleuren zelf zijn namelijk bijna net zo goed als IPS uit dezelfde klasse, maar het contrast is 3-4x beter.

Ultrasharps hebben voor IPS goed contrast, maar dat is alsnog een stuk minder dan de gemiddelde AMVA.

En als je 1440p wilt hebben voor werkruimte, je kan ook 2x die Iiyama kopen voor hetzelfde geld, en dan heb je qua pixels nog meer ruimte.

• niekslebos
Dat klopt maar nu heb ik een asus gevonden met een contrast van 15000:1 namelijk pricewatch: Asus VN248H Zwart

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dat is dynamisch contrast, niet naar kijken. 15:000:1 is onmogelijk voor LCD.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat is wel een heel oud ding, die verder niemand heeft.
Maar wie weet ben jij de genie die het neusje van de zalm heeft ontdekt.

• niekslebos
Iemand nog een goed scherm met een goed contrast?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Als 22" ook goed is, en je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, is de pricewatch: BenQ GW2265HM Zwart een toffe keuze, goed paneel, goed contrast, lage prijs. Je kan er 3 kopen voor de prijs van 1 1440p.

• niekslebos
Op mijn bureau passen minimaal 2 schermen. Dus beter koop ik 2 x 23 of 2x 24 inch. Vind de benq ew2440l er ook wel gaaf uitzien en die heeft ook een amva paneel.

[ Voor 33% gewijzigd door niekslebos op 04-05-2015 21:02 ]

• niekslebos
Iiyama ProLite XB2483HSU-B1 dit is volgensmij de beste keus op kleurweergave en contrast

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:50
Die Iiyama is prima, heeft inderdaad goede kleurweergave en contrast. Er is ook de pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart, die heeft hetzelfde paneel maar een minder goed verstelbare voet (kan niet in de hoogte verstellen, kantelen is heel beperkt). Zou je wel die met de goede voet aanraden, het prijsverschil is dat wel waard.

Zoals al eerder gezegd, voor A-MVA bestaat 1440p alleen nog maar in 32". Als je €200 over budget wilt gaan kun je eens kijken naar de pricewatch: BenQ BL3200PT Zwart. Als je twee 24" schermen kwijt kunt, krijg je een 32" ook wel kwijt, maar het prijskaartje is dus wel aan de heftige kant.

• niekslebos
Mooi beeldscherm maar is 32 inch niet veel te groot voor een bureau. Lijkt me eerder een televisie scherm. 27 amva bestaat niet ofwel?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Jawel, maar alleen in fullHD, alleen aan te raden als je vrij ver van je monitor zit.

• niekslebos
is er een amva scherm met dunne bezels zodat ik er 2 naast elkaar kan zetten?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Er is wel eentje met dunnere bezels dan normaal, maar somehow, ik weet echt niet waarom, zijn flinterdunne bezels zoals bij IPS niet te krijgen bij AMVA.

pricewatch: BenQ GW2760HS Zwart is de "slim", maar deze is dus prijstechnisch behoorlijk ruk.

• niekslebos
Ik zie dat van alle full hd amva panelen, die van yamaha het beste comtrast en de beste kleurweergave heeft. Namelijk de iiyama xb2483hsu. Zijn de kleuren van dit scherm beter dan van de dell ultrasharp u2515h? Of is eem amva paneel kwa kleur toch echt nog een stukje minder? Ook vraag ik mij af hoe de resolutie full hd op 24 inch is tegenover wqhd op 25 inch?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Yamaha?

De kleuren van de Dell zullen iets beter zijn, zeker uit de doos, maar als je de Iiyama goed instelt zal deze qua kleur op het ook even goed zijn. Ga je echt werken met kalibreren enzo, dan zal de Dell wel wat beter zijn, maar ik denk zelf dat je dat pas merkt als je echt kleurkritisch werkt.

De grap is dat dankzij het hogere contrast van de Iiyama tijdens films en games het scherm er eigenlijk beter uitziet dan menig IPS. Je hebt gewoon veel meer detail in zwart, en dat geeft allround toch wat beter beeld.

1440p op 25" is wel een stuk scherper dan fullHD 24", de pixelpitch is veel kleiner, en je hebt ook meer werkruimte.

Het is echt maar net wat je wilt doen met je scherm. Is het voor gaming, films kijken en niet al te kleurkritisch werk, zoals vakantiefoto's bewerken, dan is die Iiyama prima, ga je echt behoorlijk veel photoshoppen, kleurkritischer werken etc, dan zou ik de Dell nemen.

• niekslebos
Ik vind het echt heel moeilijk. Iemand nog een hele goede reden om voor de dell of iiyama te gaan?

• niekslebos
Ik neig toch meer naar iiyama vanwege het contrast. Overmorgen bestellen, bedankt voor de goede hulp!
Pagina: 1