MSI GTX 560 Ti - fan kapot

Pagina: 1
Acties:

• NMorsink
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-05-2020
Hallo beste tweakers,

Al een paar jaar geleden weer heb ik mijn eigen PC gebouwd. Deze ziet er als volgt uit:

Behuizing: Fractal Design Define R3
Processor: i5 2500k + Scythe Mugen 2 Rev. B
Moederbord: MSI P6&A-GD65 (B3)
Geheugen: Corsair 4GB 1600 MHz
Opslag: 80 GB SSD + 1 TB HDD (5400 RPM)
Voeding: Scythe Chouriki 2 Plug-in 750W
Grafische kaart: MSI N560 GTX-TI Twin Frozr II/OC

Het geheel draait allemaal op de laatste versie van windows. Nu heb ik er tijden gebruik van gemaakt als prima game PC, maar hij staat inmiddels in de woonkamer als HTPC en om af en toe een spelletje mee te spelen op de TV.

Het probleem zit hem in de videokaart. Hiervan is een fan kapot (draait niet). Ik heb het vermoeden dat dit komt door een van mijn onwetende stofzuiger acties. Nou draaien films en ouderen games prima zonder dat de kaart te warm wordt maar ik ben van plan om af en toe een potje GTA 5 te gaan spelen.

Ik zou graag jullie suggesties horen op het fan verhelpen van dit probleem. Zelf heb ik gedacht aan:
- laten zoals het is en kijken of het GTA redelijk draait
- After market koeler (duur)
- Case fan(s) met tie-wraps op de huidige heatsink plaatsen (nog niet over de aansluitingen na gedacht)
- 2de hands GTX 560 Ti en dan SLI draaien
Enfin, jullie input is welkom.

Daarnaast zijn zijde linkse suggesties m.b.t. de overige hardware ook welkom.
SLI
Ik heb het systeem namelijk ooit zo samengesteld om in de toekomst SLI te gaan draaien (750W voeding), dit is er echter nooit van gekomen. Op youtube/fora heb ik gezien dat GTA 5 best lekker draait op een GTX 560 TI dus vandaar was ik niet van plan om te upgraden of voor een SLI opstelling te gaan. Mochten jullie zeggen dit komt je game ervaring erg ten goede dan zal ik het overwegen.
RAM
Ook heb ik er destijds één geheugenkaart van 4GB ingezet zodat ik er later nog een bij kon zetten. Ook dit is tot op heden er niet van gekomen. Zou ik er hier nog een van bij plaatsen of is dit ook vrij zinloos?
HDD
De SSD zal met de overige programma's die er opstaan niet groot genoeg zijn om er ook GTA op te plaatsen. Deze zal dus op de HDD komen, ik verwacht hier enkel wat langere laat tijden door. Verwachten jullie daarnaast nog impact op de performance?

Alvast bedankt voor jullie altijd nuttige en bruikbare input.

- Niels

Verwijderd

Ik zou er sowieso nog 4GB ram bij doen, zodat je 8GB hebt. Dit is vandaag de dag toch wel redelijk een standaard voor game-pc's.

Wat betreft je videokaart, je zou eens kunnen kijken naar een aftermarket koeler, zoals deze:
pricewatch: Arctic Cooling Accelero Arctic Xtreme IV

Moet je wel even goed kijken of een aftermarket gaat passen op jouw gpu.

Verwijderd

Een 2ehands 560Ti kost minder als wat die koeler kost. Niet een heel slimme investering.
Wat betreft sli, hoe gaat dit je ventilator probleem oplossen? Ook is het niet echt meer aan te raden.
De kaart heeft maar 1gb geheugen, wat helemaal voor gta eigenlijk gewoon te weinig is.
Sli gaat daar niets aan veranderen. Nee dan kan je beter je 560 verkopen, en bijvoorbeeld een 280 kopen.
Dat lijkt me de beste oplossing, Sli voor die kaarten is een slecht plan. Zou de kaart verkopen, en een nieuwe videokaart kopen, welke in je budget zit. 2ehands amd kaarten zijn heel erg goedkoop.
Wat betreft geheugen, is 8gb geen slecht plan. Helemaal met gta in het achterhoofd.

• NMorsink
Beide bedankt voor jullie input.

@Driftking
Ik ga naar aanleiding van jullie reacties er zeker 4 GB bijsteken.
Ik vind z'n cooler van ±55 euro wel vrij duur in vergelijking met een V&A GTX560Ti voor ±60 euro.

@Xeonfan
De fan blijft inderdaad bij SLI een probleem echter opperde ik de optie van SLI vooral omdat ik destijds een voeding van 750W heb gekocht en die, op deze wijze beter te benutten.

Ik heb een aantal video's op youtube bekeken waar op GTA5 op een 560Ti goed speelbaar was. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet de hoogste eisen stel qua grafische weergave maar het spel moet vooral soepel en lekker te spelen zijn zonder dat het absurd lelijk wordt. Ik zal op 1920*1080 spelen.

Nu ik dit allemaal schrijf realiseer ik me steeds meer dat ik niet extreem wil gaan investeren en een nieuwe videokaart dan eigenlijk ook niet echt ene optie is.

Zou nog graag wat input krijgen m.b.t. vervangen van fans. Ervaringsverhalen worden gewaardeerd.

Verwijderd

Ik weet dat je op ebay de fans nog wel eens kan vinden.
Het gaat wel lukken, en inderdaad, waarschijnlijk stel ik wat hogere eisen. Voor bepaalde instellingen is 1gb echt te weinig.
Probeer de kaart eens te stresstesten met 1 fan? hoe heet word hij dan? blijft hij onder de 80-90c zou ik me er niet zo druk om maken, het is ook al een ouder kaartje. Wel goed de temperaturen in de gaten houden.
Als hij dan op den duur een keer kapot gaat door de hitte, maakt het ook niet zo gek veel uit.

• jwywy17276
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-10-2025
je kan ze bij alibaba kopen!(de fans) ik had er 2 sets van besteld voor mn 560ti's op SLI en ze werken perfect!
gratis verzending
duurt wel 2 weken

[ Voor 14% gewijzigd door jwywy17276 op 05-05-2015 00:08 ]

• NMorsink
Bedankt voor jullie input. Ik heb inmiddels 4gb RAM extra aangeschaft en een setje fans voor de 560 via Ebay gekocht.

EDIT: toevoeging

Heb de nieuwe fans ontvangen en gemonteerd. Werkt allemaal prima en was relatief eenvoudig. GTA is speelbaar en voldoet aan mijn wensen. Het klopt inderdaad dat de 1gb geheugen de spel in beeldkwaliteit nekt.

[ Voor 49% gewijzigd door NMorsink op 07-12-2015 12:19 ]

Pagina: 1