Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunderlight
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-09 22:30
Beste Tweaker,

Ik heb een klein meningsverschil met mijn werkgever omtrent Bevrijdingsdag.
Mijn werkgever is van mening dat er op 5 mei gewoon gewerkt moet worden ondanks dat hij in het handboek / CAO het volgende heeft opgenomen.
Feestdagen

Op de volgende feestdagen, voor zover zij niet op zaterdag of zondag vallen,
wordt vrijaf gegeven met behoud van salaris:
- Nieuwjaarsdag
- Tweede Paasdag
- Koninginnedag
- Hemelvaartsdag
- Tweede Pinksterdag
- Eerste en Tweede Kerstdag
- Overige dagen die door de overheid als officiële feestdagen worden aangemerkt
echter als ik ga kijken op de site van de Rijksoverheid staat duidelijk vermeld dat 5 me is aangemerkt als een Officiële feestdag.
echter wil hij zich hier niet aan houden.

Naar mijn inzien gaat hij hiermee tegen zijn eigen handboek in door te zeggen dat er gewoon gewerkt moet worden en dat het bij verlof dit van je eigen vakantie uren ingehouden moet worden.

mijn inziens is dit niet correct en is deze dag voor kosten van de werkgever en niet voor de werknemer.

Nu ben ik benieuwd wat nu eigenlijk mijn mogelijkheden zijn.
kan ik eisen dat deze dag voor rekening van de werkgever komt ? of heb ik gewoon pech en moet deze dag voor eigen rekening genomen worden.

ben benieuwd naar jullie reacties en advies hoe ik dit het beste kan aankaarten bij de werkgever.

ter info, wij zijn een ICT Detachering en de klant waar ik ben geplaatst is overheid en is 5 mei gesloten.

> There is no Real Life, It's just Away From Keyboard! <

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ligt er aan een aantal dingen:
1) Val je onder een bindende CAO?
2) Val je onder een niet bindende CAO, maar staat dit wel in de arbeidscontract?

Staat er vervolgens in de CAO iets over 5 mei?

5 mei is een vreemde eend in de bijt. 1x per 5 jaar is het voor veel CAO's een vrije dag op kosten van de werkgever. Maar val je niet onder een CAO, of staat er niets in de CAO over vermeldt, dan is het een gewone werkdag.

Overigens staat je vraag letterlijk op de link die je gaf:
http://www.rijksoverheid....bevrijdingsdag-5-mei.html
Ben ik vrij op Bevrijdingsdag (5 mei)?
Bevrijdingsdag (5 mei) is een officiële feestdag in Nederland, maar het is niet automatisch een vrije dag. Of u vrij bent op Bevrijdingsdag hangt af van uw cao of arbeidsovereenkomst.

Datum Bevrijdingsdag 2015
Bevrijdingsdag is altijd op 5 mei, ook als 5 mei op een zondag of religieuze dag valt. In 2015 valt Bevrijdingsdag op een dinsdag.

Wel of niet vrij op Bevrijdingsdag
Wilt u weten of u vrij bent op Bevrijdingsdag of dat u moet werken? Vraag dit dan na bij uw werkgever. Of raadpleeg uw cao of arbeidsovereenkomst.
Kortom: als je niet onder een CAO valt, of in de CAO 5 mei niet als vrije dag is vastgelegd, dan ligt het aan je werkgever. En ik begrijp dat je werkgever over 5 mei al een bepaalde mening heeft ;-)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:31

ATS

5 mei is een officiële feestdag, maar het is niet automatisch een vrije dag. In de meeste CAO's is het dat alleen in een lustrumjaar (zoals dit jaar), maar dat is niet verplicht.

Maargoed, ik zou zeggen dat het handboek vrij duidelijk is. Het heeft het over "feestdag", zonder voorbehoud of dat volgens de overheid ook automatisch een vrije dag is.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunderlight
Motrax schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:12:
Ligt er aan een aantal dingen:
1) Val je onder een bindende CAO?
2) Val je onder een niet bindende CAO, maar staat dit wel in de arbeidscontract?

Staat er vervolgens in de CAO iets over 5 mei?

5 mei is een vreemde eend in de bijt. 1x per 5 jaar is het voor veel CAO's een vrije dag op kosten van de werkgever. Maar val je niet onder een CAO, of staat er niets in de CAO over vermeldt, dan is het een gewone werkdag.

Overigens staat je vraag letterlijk op de link die je gaf:
http://www.rijksoverheid....bevrijdingsdag-5-mei.html

[...]

Kortom: als je niet onder een CAO valt, of in de CAO 5 mei niet als vrije dag is vastgelegd, dan ligt het aan je werkgever. En ik begrijp dat je werkgever over 5 mei al een bepaalde mening heeft ;-)
Wij hebben geen specifiek CAO ons handboek waar ik uit quote wordt gezien als een CAO.
in arbeidscontracten wordt verder nergens gesproken over 5 mei.

echter door zijn opmerking dat "- Overige dagen die door de overheid als officiële feestdagen worden aangemerkt" waaronder 5 mei valt zou ik uitgaan dat deze dag door de werkgever betaald wordt en er niet gewerkt hoeft te worden.
Maar het lijkt er op dat dit door de werkgever naar eigen hand gezet kan worden als deze dag niet beschreven is ondanks zijn toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Wat in het handboek staat is simpelweg bindend. De overheid geeft het aan als formele feestdag, dus heb je vrij.

Dat hem de regels nu niet goed uitkomen is niet jouw probleem. En het lastige is ook nog eens dat de klant toch niet doorgefactureerd kan worden, aangezien ze zelf gesloten zijn...

Wil hij nu iedereen een verplichte vrije dag geven? Of moet je dan op jullie eigen kantoor aan de slag?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:01

Seraphin

Meep?

Eens in de 5 jaar is 5 mei een officiële feestdag. Het handboek van de werkgever stelt dat op officiële feestdagen vrij wordt gegeven; hieruit lijkt mij te volgen dat 5-mei een vrije dag is.

Ter vergelijking; in mijn CAO / personeelshandboek staat helemaal niets vermeld over 5-mei, desalniettemin hebben we "gewoon" vrij. (dit even ter illustratie dat ik het nogal flauw vind van betreffende werkgever dat hij -ondanks de sterke verwijzing- stelt dat 5-mei geen vrije dag is).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Seraphin schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:21:
Eens in de 5 jaar is 5 mei een officiële feestdag.
bron graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunderlight
Hooglander1 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:20:
Wil hij nu iedereen een verplichte vrije dag geven? Of moet je dan op jullie eigen kantoor aan de slag?
bij ons staat geschreven indien je niet inzetbaar bent deze dag op kantoor aanwezig moet zijn voor studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 14:24

Rub3s

+3 , omdat het kan

Er zijn genoeg bedrijven die op 5 mei doorwerken. Waar ik werk ook. We hebben verschillende klanten die doorwerken, dus moeten we ook wel. We hebben ook geen CAO o.i.d..

Ik denk ook niet dat het een officiële feestdag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iacobus
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-09 13:52
thunderlight schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:22:
[...]

bij ons staat geschreven indien je niet inzetbaar bent deze dag op kantoor aanwezig moet zijn voor studie.
Dan wordt het dus een dag studeren en kost het je geen vrije dag :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

thunderlight schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:22:
[...]

Is dat in hetzelfde handboek waar je werkgever zich niet aan wenst te houden? 8)7

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Te zot voor woorden dat 5 mei niet voor iedereen een vrije dag is. Het is de ENIGE feestdag in Nederland die we ALLEMAAL kunnen vieren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:01

Seraphin

Meep?

Die was al gegeven in een reactie boven mij, nogmaals:
http://www.rijksoverheid....stdagen-in-nederland.html

Hieruit blijkt zelfs dat iedere 5-mei een officiële feestdag is (let wel: "officiële feestdag" =/= vrije dag).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ok, dus niet eens in de 5 jaar :)... heb dat namelijk wel vaker mensen horen zeggen, maar nooit in de praktijk zien gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunderlight
ATS schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:24:
[...]

Is dat in hetzelfde handboek waar je werkgever zich niet aan wenst te houden? 8)7
dat is correct,
Iacobus schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:24:
[...]

Dan wordt het dus een dag studeren en kost het je geen vrije dag :-).
wanneer ik dat doe zou ik akkoord gaan om het handboek niet na te volgen wanneer de werkgever een andere gedachte heeft. lijkt me bij voorbaat niet echt handig.
P.O. Box schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:26:
ok, dus niet eens in de 5 jaar :)... heb dat namelijk wel vaker mensen horen zeggen, maar nooit in de praktijk zien gebeuren
er is wel wat terug te vinden over een lustrumjaar maar dat geld alleen wanneer dat beschreven is als ik het goed begrijp
http://www.mkbservicedesk...ijdingsdag-verplichte.htm
evilution schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:24:
Te zot voor woorden dat 5 mei niet voor iedereen een vrije dag is. Het is de ENIGE feestdag in Nederland die we ALLEMAAL kunnen vieren.
Ik kan me voorstellen dat je niet vrij bent wanneer je in een dienstverlenende sector zit als zorg / veiligheid en / of Horeca maar dat is hier het het geval lijkt mij zo.

[ Voor 17% gewijzigd door thunderlight op 04-05-2015 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Vertel dat politie, ziekenhuis of ander 'verplicht' personeel. Er bestaat geen dag in het jaar dat we 'allemaal' vrij zijn.
Ik weet dat het in de bouw wel zo geregeld is, al zie ik daar ook de regeling dat in de andere 4 jaren ze juist dag naar hemelvaart vrij zijn. Hier op kantoor is het gewoon elk jaar een vrij dag, behalve als deze in het weekend valt, dan wordt dat weer voor een andere 'ongunstige' dag gebruikt.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:55
+ ∞

Schaf aub tweede pinksterdag af en laat iedereen 5 mei vieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Trek je nu niet een te snelle conclusie, enkel door het feit dat 5mei volgend jaar toevallig op hemelvaartsdag is? Volgend jaar is 5 mei dus wederom een feestdag, maar niet vanwege bevrijdingsdag maar vanwege hemelvaart ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
thunderlight schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:07:
echter als ik ga kijken op de site van de Rijksoverheid staat duidelijk vermeld dat 5 me is aangemerkt als een Officiële feestdag.
Dat gaat over schoolvakanties.
Formeel kent de overheid het begrip "officiële feestdagen" niet. Voorzover van toepassing moet in elke wet of besluit afzonderlijk worden vermeld of er uitzonderingen gelden voor feestdagen, en welke die dan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dat kan je vast ook op een wat minder trollerige manier duidelijk maken

[ Voor 79% gewijzigd door Standeman op 04-05-2015 13:07 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

asmi2 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:39:
[...]

Formeel kent de overheid het begrip "officiële feestdagen" niet. Voorzover van toepassing moet in elke wet of besluit afzonderlijk worden vermeld of er uitzonderingen gelden voor feestdagen, en welke die dan zijn.
Hoezo niet? De tabel heet nota bene "Tabel: officiële feestdagen Nederland 2015 " en het artikel "Wanneer zijn de officiële feestdagen in Nederland?"

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunderlight
asmi2 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:39:
[...]

Klopt de informatie staat onder het onderwerp schoolvakanties maar heet wel Officiële feestdagen de volgende pagina betreft arbeidsovereenkomsten
http://www.rijksoverheid....bevrijdingsdag-5-mei.html hierin wordt verwezen naar cao of arbeidsovereenkomst.
het handboek is een onderdeel van ons arbeidsoverneenkomst en zou dus van toepassing zijn op een dag als 5 mei (Bevrijdingsdag)

maar gezien de meeste reactie overeen komen met mijn gedachte dat de dag voor de werkgever is kan ik dit in een gesprek met mijn werkgever nogmaals ter discussie brengen en hopelijk hem op andere gedachte brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Je kan hem troosten met de gedachte dat hij 26 december niet hoeft te betalen omdat dit in het weekend valt

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Rub3s schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:24:
Er zijn genoeg bedrijven die op 5 mei doorwerken. Waar ik werk ook. We hebben verschillende klanten die doorwerken, dus moeten we ook wel. We hebben ook geen CAO o.i.d..

Ik denk ook niet dat het een officiële feestdag is.
Ik werk voor de overheid en ben morgen ook gewoon aan het werk, niemand verplicht vrij... dus als ik als (semi)ambtenaar niet eens vrij krijg dan vind ik het al helemaal niet gek dat dit ook zo is in het bedrijfsleven. De verplichte vrije dagen worden aan het begin van het jaar vastgesteld en daar zit een maximum aan van 5 extra verplichte vrije dagen... maar ik moet wel zeggen dat ik zelf ook eerder Bevrijdingsdag vrij had verwacht dan een 2e pinksterdag oid.

Overigens is alleen een CAO bindend, een dergelijke 'handboek' is niet meer dan een richtlijn... zeker niet bindend. Daar aansluitend, als je geen CAO hebt mag je werkgever uitmaken of het een verplichte dag is of niet.

Misschien moet jij je ook afvragen of het heel verstandig is om in het verweer te gaan hierover, zeker als je misschien een van de weinigen bent want dan sta je er wel heel lullig bij. Maar sowieso zal de werkgever het niet waarderen als er over dergelijke zaken wordt door gekibbeld...

Eerlijk gezegd krijg ik eerder het gevoel dat je plannen had gemaakt die nu worden gedwarsboomd omdat je op die vrije dag had gerekend dan dat je dit echt uit principe doet... ik hoop dat ik mij vergis, je wilt iig wel heel erg graag vrij morgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 08:59

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Wij vallen onder de CAO klein-metaal.
En wij hebben 5 mei geen vrij.
in plaats daarvan hebben wij 1 extra vrij op te nemen dag.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
gr8-jen schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:01:
Je kan hem troosten met de gedachte dat hij 26 december niet hoeft te betalen omdat dit in het weekend valt
Mja, het is in Nederland qua feestdagen ook redelijk ongunstig verdeeld.

Zeker voor het MKB kan dat ongunstig uitpakken. Deze periode valt uitermate ongunstig, week 15 4 werkdagen (Pasen), week 16/17 normale weken, week 18 4 werkdagen (Koningsdag), week 19 4 werkdagen (bevrijdingsdag), week 20 4 werkdagen (Hemelvaartsdag, + veel mensen nemen die vrijdag ook vrij), week 21 5 werkdagen, week 22 4 werkdagen (Pinksteren). Dan 6 weken volle werkweken en de zomervakantie breekt aan. Daarna tot december geen enkele feestdag meer.

Het kan wat schraal voorkomen van de werkgever, maar ik snap het ergens ook wel. Ook omdat deze maand het vakantiegeld betaald wordt voor veel mensen. Ook een aanslag op de liquiditeit. Daaraan gekoppeld nog een werkdag minder.

De vrije/feestdagen in Nederland kunnen wel wat beter verdeeld worden. We hebben er al niet zoveel en ze zijn vaak (Pasen en daaraan gerelateerd Hemelvaart en Pinksteren schuiven) gegroepeerd in april/mei.

Je zou wat kunnen schuiven, bijvoorbeeld Koningsdag naar de laatste vrijdag van augustus (vroeger was prinessedag op 31 augustus, in het VK wordt de verjaardag van de Queen ook niet op de dag zelf gevierd). Door de dag en niet de datum vast te zetten heb je altijd een lang weekend.

Je zou ook nog 1 of 2 feestdagen kunnen opgeven en als vrije dagen kunnen geven zodat iedere religie zijn/haar eigen dagen kan vieren (of dat nu Pinksteren, Suikerfeest of Jom Kipoer is).

Nou ja er valt qua feestdagen en 'officiële' vrije dagen wel wat te verbeteren in Nederland.
MicGlou schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:20:
[...]

Overigens is alleen een CAO bindend, een dergelijke 'handboek' is niet meer dan een richtlijn... zeker niet bindend. Daar aansluitend, als je geen CAO hebt mag je werkgever uitmaken of het een verplichte dag is of niet.
Een personeelshandboek kan onderdeel uitmaken van de arbeidsvoorwaarden.

[ Voor 10% gewijzigd door PolarBear op 04-05-2015 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-09 19:24
[...]

Ik werk voor de overheid en ben morgen ook gewoon aan het werk, niemand verplicht vrij... dus als ik als (semi)ambtenaar niet eens vrij krijg dan vind ik het al helemaal niet gek dat dit ook zo is in het bedrijfsleven. De verplichte vrije dagen worden aan het begin van het jaar vastgesteld en daar zit een maximum aan van 5 extra verplichte vrije dagen... maar ik moet wel zeggen dat ik zelf ook eerder Bevrijdingsdag vrij had verwacht dan een 2e pinksterdag oid.

Misschien moet jij je ook afvragen of het heel verstandig is om in het verweer te gaan hierover, zeker als je misschien een van de weinigen bent want dan sta je er wel heel lullig bij. Maar sowieso zal de werkgever het niet waarderen als er over dergelijke zaken wordt door gekibbeld...

Eerlijk gezegd krijg ik eerder het gevoel dat je plannen had gemaakt die nu worden gedwarsboomd omdat je op die vrije dag had gerekend dan dat je dit echt uit principe doet... ik hoop dat ik mij vergis, je wilt iig wel heel erg graag vrij morgen ;)
Wij hebben geen CAO en in mijn contract wordt gewoon verwezen naar het handboek. Dit maakt het handboek wel degelijk bindend. Zowel voor de medewerker als voor de werkgever. Wat is anders het nut van een handboek? Geld dit dan alleen eenzijdig voor de medewerker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

PolarBear schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:23:
Nou ja er valt qua feestdagen en 'officiële' vrije dagen wel wat te verbeteren in Nederland.
90% is voor 90% van de bevolking gewoon goed geregeld, er is altijd een deel van werkend Nederland waar het allemaal niet/minder/fijn uit komt. Partimers, niet-gelovigen/ander-gelovigen, koopdagen, zulke zaken kunnen gewoon in een CAO worden afgevangen, daar hoeft een overheid nog weinig aan te sleutelen.

En verdeling en liquiditeit? Je hebt toch ook gewoon je eigen vakantiedagen? Als jij de verdeling in een jaar niet goed vind, neem je in de rustige periode toch gewoon eigen dagen op? En beetje bedrijf reserveert gewoon vakantiegeld en weet dat mei altijd zo verdeeld is.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

Nou ja er valt qua feestdagen en 'officiële' vrije dagen wel wat te verbeteren in Nederland...
Gaat voorlopig allemaal niet gebeuren lijkt mij.

En de meeste mensen hebben genoeg snipperdagen, atv dagen, compensatie uren, overwerk uren, etc. om met bevrijdingsdag of later in het jaar ook nog eens een dagje vrij te kunnen nemen

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
SinergyX schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:27:
[...]

90% is voor 90% van de bevolking gewoon goed geregeld, er is altijd een deel van werkend Nederland waar het allemaal niet/minder/fijn uit komt. Partimers, niet-gelovigen/ander-gelovigen, koopdagen, zulke zaken kunnen gewoon in een CAO worden afgevangen, daar hoeft een overheid nog weinig aan te sleutelen.
Het gaat er om dat bijvoorbeeld dit jaar op een kerstdag na alle officiële feestdagen in 2 aaneensluitende maanden vallen. Wat aantal feestdagen (8) betreft scoort Nederland laag en het is ook nog eens allemaal redelijk op een kluitje.
En verdeling en liquiditeit? Je hebt toch ook gewoon je eigen vakantiedagen? Als jij de verdeling in een jaar niet goed vind, neem je in de rustige periode toch gewoon eigen dagen op? En beetje bedrijf reserveert gewoon vakantiegeld en weet dat mei altijd zo verdeeld is.
Ik denk even als werkgever, en een reservering is niet hetzelfde als liquide middelen. In de praktijk (zeker de laatste jaren) blijkt ook voor goedlopende MKB ondernemingen het liquide een stuk lastiger hebben. Betalingstermijnen zijn ontzettend lang. Gecombineerd met 2 maanden met allerhande feestdagen en daarmee minder werkbare dagen maakt het soms krap. Vanuit die optiek kan ik mij voorstellen dat er werkgevers zijn die 5 mei niet als doorbetaalde vrije dag geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Standaard verhaal bij detachering. Zolang jij billable bent bij de klant lever je geld op. Voor de detacheerder de meest ideale situatie als de klant dicht is dat jij een vrije dag opneemt.

Werkdag als de klant dicht is betekent een dag die betaald is door je werkgever maar die levert voor hun niks op.

[ Voor 3% gewijzigd door Viper® op 04-05-2015 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

evilution schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:39:
[mbr]Dat kan je vast ook op een wat minder trollerige manier duidelijk maken[/]
Tuurlijk.
Schaf alle religieuze feestdagen af. Die worden opgedrongen aan veel mensen die niets met (die) religie hebben en zijn meestal ook al niet gerelateerd aan werkelijke gebeurtenissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

evilution schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:42:
[...]

Tuurlijk.
Schaf alle religieuze feestdagen af.
Check, hier ben ik het ook mee eens. Geef iedereen gewoon een aantal extra vrije dagen die hij/zij vrij is om te besteden waarbij de werkgever niet kan zeggen dat die dag niet opgenomen mag worden. Moet wel van te voren duidelijk zijn zodat de werkgeven weet waar die aan toe is. Van te voren dus aangeven welke dagen je die paar extra vrije dagen wil opnemen.
Die worden opgedrongen aan veel mensen die niets met (die) religie hebben en zijn meestal ook al niet gerelateerd aan werkelijke gebeurtenissen.
Opgedrongen is een groot word en de laatste opmerking in die zin is niet voor iedereen zo. Veel mensen zijn er van overtuigd dat het wel werkelijke gebeurtenissen zijn. Dus die discussie hier aanzwengelen is niet echt een top bijdrage.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
pacificocean schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:25:
[...]

Wij hebben geen CAO en in mijn contract wordt gewoon verwezen naar het handboek. Dit maakt het handboek wel degelijk bindend. Zowel voor de medewerker als voor de werkgever. Wat is anders het nut van een handboek? Geld dit dan alleen eenzijdig voor de medewerker?
Dan wil ik jou adviseren je daarin eens te verdiepen... een 'handboek' is geen CAO en dus ook niet in die zin bindend. Het zijn afspraken die je met elkaar maakt maar daar kan van afgeweken worden. Ook betekent 'officiële feestdag' niet automatisch vrij... en dat zijn de elementen waar jij volgens mij een beetje over struikelt. Als jij echt uitsluitsel zou willen hebben dan moet jij je wenden tot de ondernemingsraad, aangezien zij centraal staan in het maken van afspraken als er geen CAO is...

Ik had het al aangegeven; de werkgever lijkt niet erg open te staan voor een dialoog, als jij dan toch je kont tegen de krib gooit dan kan dit op langere termijn wel eens vervelende gevolgen gaan hebben... je zal dan echt op het lijstje 'lastig' worden geplaatst. Das niet meer dan een vriendelijk advies, maar ik zou geen verstoorde relatie met mijn werkgever willen hebben over het wel of niet krijgen van een vrije dag. Hoe staan je collega's hier overigens in? Denken die er hetzelfde over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
MicGlou schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:57:
[...]

Dan wil ik jou adviseren je daarin eens te verdiepen... een 'handboek' is geen CAO en dus ook niet in die zin bindend. Het zijn afspraken die je met elkaar maakt maar daar kan van afgeweken worden.
Hoezo zijn afspraken in een handboek waarnaar gerefereerd wordt in je arbeidsovereenkomst niet bindend? Ja, tenzij er een soort kapstok-artikel instaat, maar anders lijkt me dat 't gewoon bindend is?
Ook betekent 'officiële feestdag' niet automatisch vrij... en dat zijn de elementen waar jij volgens mij een beetje over struikelt.
De "officiële feestdag" an sich niet nee, maar wél dat in het handboek, waarnaar gerefereerd wordt in de arbeidsovereenkomst, gesteld wordt dat een "officiële feestdag" ook een vrije dag betekent voor de werknemer.

't Zou toch te zot voor woorden zijn als een werkgever te kust en te keur zijn wil door kan drukken, tegen alle gemaakte afspraken in, puur omdat hem dat beter uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunderlight
[...]

Had geen plannen gemaakt maar ben het niet eens mijn zijn gang van zaken.
daarnaast wordt het handboek als bijlagen genoemd in het arbeidscontract en is het volgens mij toch echt bindend
Afbeeldingslocatie: http://vanwyngaarden.eu/foto/contract.PNG
overigens neem ik gewoon een vakantie dag op en ga ik niet werken op 5 mei
[...]

Ik had het al aangegeven; de werkgever lijkt niet erg open te staan voor een dialoog, als jij dan toch je kont tegen de krib gooit dan kan dit op langere termijn wel eens vervelende gevolgen gaan hebben... je zal dan echt op het lijstje 'lastig' worden geplaatst. Das niet meer dan een vriendelijk advies, maar ik zou geen verstoorde relatie met mijn werkgever willen hebben over het wel of niet krijgen van een vrije dag. Hoe staan je collega's hier overigens in? Denken die er hetzelfde over?
Ik heb nog geen collega's hierover besproken met uitzondering van de account manager en die vond het geheel ook al tegenstrijdig. maar wilde hier geen probleem van maken daar hij deze week toch vakantie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

PolarBear schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:35:
Ik denk even als werkgever, en een reservering is niet hetzelfde als liquide middelen. In de praktijk (zeker de laatste jaren) blijkt ook voor goedlopende MKB ondernemingen het liquide een stuk lastiger hebben. Betalingstermijnen zijn ontzettend lang. Gecombineerd met 2 maanden met allerhande feestdagen en daarmee minder werkbare dagen maakt het soms krap. Vanuit die optiek kan ik mij voorstellen dat er werkgevers zijn die 5 mei niet als doorbetaalde vrije dag geven.
Ik praat dan ook over een liquide reservering, daarbij mag vakantiegeld ook gewoon in juni worden uitbetaald, als dat ene maand echt een probleem is. Een MKB'er die nu amper of niet aan zijn betalingsverplichting kan voldoen, zal weinig baat hebben of april/mei nu wel of geen vrije dagen heeft (dat zijn er nu 5? totaal, op 42 werkdagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
[...]

Dan wil ik jou adviseren je daarin eens te verdiepen... een 'handboek' is geen CAO en dus ook niet in die zin bindend. Het zijn afspraken die je met elkaar maakt maar daar kan van afgeweken worden.
Zoals gemeld bij ons is het handboek onderdeel van het contract en dus bindend. Ja ik heb wel opgelet bij het college arbeidsrecht. >:) Er kan dus alleen vanaf worden geweken als beide partijen met de afwijking instemmen. Overigens geld wel INAL.
Ook betekent 'officiële feestdag' niet automatisch vrij... en dat zijn de elementen waar jij volgens mij een beetje over struikelt. Als jij echt uitsluitsel zou willen hebben dan moet jij je wenden tot de ondernemingsraad, aangezien zij centraal staan in het maken van afspraken als er geen CAO is...
Waar zeg ik dat een 'officiële feestdag' automatisch vrij inhoud? Overigens is het handboek van TS daar vrij duidelijk in.
Ik ben niet de TS he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Viper® schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:40:
Standaard verhaal bij detachering. Zolang jij billable bent bij de klant lever je geld op. Voor de detacheerder de meest ideale situatie als de klant dicht is dat jij een vrije dag opneemt.

Werkdag als de klant dicht is betekent een dag die betaald is door je werkgever maar die levert voor hun niks op.
Dat is gewoon een ondernemersrisico dat de ondernemer niet zou moeten (willen) afschuiven of zijn personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-09 10:15
Gé Brander schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:50:
[...]

Check, hier ben ik het ook mee eens. Geef iedereen gewoon een aantal extra vrije dagen die hij/zij vrij is om te besteden waarbij de werkgever niet kan zeggen dat die dag niet opgenomen mag worden. Moet wel van te voren duidelijk zijn zodat de werkgeven weet waar die aan toe is. Van te voren dus aangeven welke dagen je die paar extra vrije dagen wil opnemen.

[...]

Opgedrongen is een groot word en de laatste opmerking in die zin is niet voor iedereen zo. Veel mensen zijn er van overtuigd dat het wel werkelijke gebeurtenissen zijn. Dus die discussie hier aanzwengelen is niet echt een top bijdrage.
Even gegoogled, want ik wist het niet helemaal zeker;
Het was de kerk die zich in de Middeleeuwen sterkt maakte voor het houden van een tweede vrij feestdag, gekoppeld aan de drie ‘hoofdfeesten’ Kerst, Pasen en Pinksteren schreef NRC een paar jaar geleden. De gedachte daarachter was dat de vrije dagen de gelovigen in staat stelden tot meer dan één kerkgang. De tweede feestdagen gaf vooral ook de mogelijkheid tot enige vrije tijd, legde Gerard Rouwhorst, hoogleraar liturgiegeschiedenis aan de Katholieke Theologische Universiteit van Utrecht, toen uit.
Het was dus altijd een extraatje omdat men zoveel in de kerk zat. In de loop van de tijd is dat natuurlijk veranderd; we zitten niet zoveel meer in de kerk, dus eigenlijk zijn deze vrije dagen overbodig ... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Stel dat je je kont tegen de kribbe gooit zoals MicGlou dat zo lekker typt. Zal je inderdaad wellicht op het lijstje lastig komen te staan voor een tijdje. Maar wellicht belangrijker, de werkgever zal aansturen op een verandering in het handboek waar waarschijnlijk de OR blindelings in mee gaat zonder nadenken.

Van: "Overige dagen die door de overheid als officiële feestdagen worden aangemerkt"
Naar: "Overige dagen die door de overheid als officiële vrijedagen worden aangemerkt"

Het licht er een beetje aan hoe vast je plek is / welke andere opties je hebt. Maar persoonlijk zou ik het zeker melden dat op basis van jouw interpretatie van jouw contract en het handboek (controleer wel even dat je de meest recente versie hebt....) je gewoon vrij bent zonder dat dit jouw een vrijedag zou kosten. (om er nou verwoede discussies over te gaan voeren is een tweede - dan kom je zeker op het lijstje lastig en wellicht andere lijstjes te staan - maar om gewoon het punt aan te halen lijkt me geen enkel probleem, of mag men als werknemer tegewoordig niet meer voor zichzelf opkomen?)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

monkel schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:29:
[...]
Het was dus altijd een extraatje omdat men zoveel in de kerk zat. In de loop van de tijd is dat natuurlijk veranderd; we zitten niet zoveel meer in de kerk, dus eigenlijk zijn deze vrije dagen overbodig ... :P
Dus alle verworven "extraatjes" sinds de middeleeuwen kunnen wel weer overboord volgens dit principe :P

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Qwerty-273 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:34:

Van: "Overige dagen die door de overheid als officiële feestdagen worden aangemerkt"
Naar: "Overige dagen die door de overheid als officiële vrijedagen worden aangemerkt"
De overheid wijst in principe nooit officiële vrije dagen aan en kan je dus net zo goed weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
pacificocean schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:20:
[...]

Zoals gemeld bij ons is het handboek onderdeel van het contract en dus bindend. Ja ik heb wel opgelet bij het college arbeidsrecht. >:) Er kan dus alleen vanaf worden geweken als beide partijen met de afwijking instemmen. Overigens geld wel INAL.

[...]

Waar zeg ik dat een 'officiële feestdag' automatisch vrij inhoud? Overigens is het handboek van TS daar vrij duidelijk in.

[...]

Ik ben niet de TS he.
Ehhh... ik reageer wat dat betreft op de TS, die zijn we aan het 'helpen' toch?

Ga naar de OR! Dat is het advies wat ik bij alle vakbonden lees wanneer er geen CAO is... kan je uiteraard heerlijk dwars doen en op eigen gedachte en adviezen van hier doorgaan... maar weet het eerst maar eens zeker, dat is eigenlijk ook het enige echte punt wat ik wilde maken. Je hebt geen CAO, een handboek is in bepaalde gevallen zeker niet zo bindend ondanks dat men dat steevast blijft beweren. Plus wat hier in dit topic gebeurd niet meer is dan gissen...

Nogmaals: neem contact op met de OR! Daar kunnen ze jou een sluitend antwoord geven, niemand kan dat hier, zeker niet gebaseerd op wat knip en plakwerk uit het handboek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 20:51
[...]

Mja, het is in Nederland qua feestdagen ook redelijk ongunstig verdeeld.

Zeker voor het MKB kan dat ongunstig uitpakken. Deze periode valt uitermate ongunstig, week 15 4 werkdagen (Pasen), week 16/17 normale weken, week 18 4 werkdagen (Koningsdag), week 19 4 werkdagen (bevrijdingsdag), week 20 4 werkdagen (Hemelvaartsdag, + veel mensen nemen die vrijdag ook vrij), week 21 5 werkdagen, week 22 4 werkdagen (Pinksteren). Dan 6 weken volle werkweken en de zomervakantie breekt aan. Daarna tot december geen enkele feestdag meer.

Het kan wat schraal voorkomen van de werkgever, maar ik snap het ergens ook wel. Ook omdat deze maand het vakantiegeld betaald wordt voor veel mensen. Ook een aanslag op de liquiditeit. Daaraan gekoppeld nog een werkdag minder.

De vrije/feestdagen in Nederland kunnen wel wat beter verdeeld worden. We hebben er al niet zoveel en ze zijn vaak (Pasen en daaraan gerelateerd Hemelvaart en Pinksteren schuiven) gegroepeerd in april/mei.

Je zou wat kunnen schuiven, bijvoorbeeld Koningsdag naar de laatste vrijdag van augustus (vroeger was prinessedag op 31 augustus, in het VK wordt de verjaardag van de Queen ook niet op de dag zelf gevierd). Door de dag en niet de datum vast te zetten heb je altijd een lang weekend.

Je zou ook nog 1 of 2 feestdagen kunnen opgeven en als vrije dagen kunnen geven zodat iedere religie zijn/haar eigen dagen kan vieren (of dat nu Pinksteren, Suikerfeest of Jom Kipoer is).

[...]

Een personeelshandboek kan onderdeel uitmaken van de arbeidsvoorwaarden.
Geen land zo goed als Nederland voor de werkgever wat dat betreft. Gemiddeld heeft een Nederlander 6 feestdagen per jaar (incl. eens in de 5 jaar 5 mei) over zijn werkzame leven. Dan zijn feestdagen die in het weekend vallen ook verdisconteerd. In België bijvoorbeeld heb je die altijd. Kerst in het weekend? Gewoon erna vrij.

http://www.nu.nl/ondernem...tiedagen-west-europa.html

En nog komt het MKB niet uit? :)

Voor TS. Ik ken het gemekker als er eens een extra dag vrij gegeven moet worden. Dan wordt er opeens gekruidenierd bij veel werkgevers.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
MicGlou schreef op maandag 04 mei 2015 @ 15:18:
[...]

Ga naar de OR! Dat is het advies wat ik bij alle vakbonden lees wanneer er geen CAO is... kan je uiteraard heerlijk dwars doen en op eigen gedachte en adviezen van hier doorgaan... maar weet het eerst maar eens zeker, dat is eigenlijk ook het enige echte punt wat ik wilde maken. Je hebt geen CAO, een handboek is in bepaalde gevallen zeker niet zo bindend ondanks dat men dat steevast blijft beweren. Plus wat hier in dit topic gebeurd niet meer is dan gissen...

Nogmaals: neem contact op met de OR! Daar kunnen ze jou een sluitend antwoord geven, niemand kan dat hier, zeker niet gebaseerd op wat knip en plakwerk uit het handboek.
We zijn er inderdaad om elkaar te helpen, maar schrijf dan ook duidelijk TS waar je TS bedoelt en niet zomaar je als je iemand quote. Dan reageer je namelijk op die quote.

Dus de werkgever schrijft een handboek en houd zich vervolgens niet aan dat handboek. Wat is dan het nut om een handboek te schrijven? Overigens is het niet bekend of het bedrijf van TS een OR heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunderlight
[...]

een OR raadplegen wordt erg lastig daar wij geen OR hebben.
Organisatie telt totaal 25 medewerkers dus die zal er ook zeker niet komen.
Ik wil ook zeker niet mijn glazen in gooien bij de werkgever heb het er tenslotte naar mijn zin.
echter zijn we het in deze situatie niet eens met de geschreven tekst en de uitvoering door de werkgever.

Maar voor nu weet ik voorlopig voldoende en dat de tekst zoals is beschreven in het handboek overeen komt met mijn gedachte gang.

Als de werkgever toegeeft een foutieve opzet te hebben in het handboek, vind ik het ook prima. Maar dan wens ik wel een aanpassing van de paragraaf. uiteindelijk kan een werkgever ook foute maken en wanneer niemand daar aan refereert zal het hem misschien niet eens opgevallen zijn.

nogmaals het gaat mij om de manier van uitvoering.
kost het mij wel of geen vakantie dag wanneer ik er voor kies niet te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:15

ThunderNet

Flits!

Dus geen bevrijdingsfestivals meer, geen televisie, geen radio, geen ziekenhuis open, etc. etc.?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-09 21:35
Ik heb een mail gekregen dat 5 mei een nationale feestdag is, maar geen verplichte vrije dag. Maar omdat het dit jaar een lustrumjaar betreft moeten we allemaal vrij nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dat kan dan weer alleen als je meer vrije dagen hebt dan het wettelijk minimum (= 4 x het aantal contracturen per week als minimum aantal vakantie uren per jaar).

Veel is dicht/vrij dus dat bedrijven dicht willen snap ik. Ik heb volgens mij nu voor het eerst sinds in onze CAO staat dat het 1 x per 5 jaar een vrije dag is ook echt vrij. Vorige keren viel in een weekend of op hemelvaart ofzo geloof ik.

[ Voor 0% gewijzigd door Jheroun op 04-05-2015 16:51 . Reden: 3 moest een 4 zijn. oeps. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Jheroun schreef op maandag 04 mei 2015 @ 16:51:
Dat kan dan weer alleen als je meer vrije dagen hebt dan het wettelijk minimum (= 4 x het aantal contracturen per week als minimum aantal vakantie uren per jaar).

Veel is dicht/vrij dus dat bedrijven dicht willen snap ik. Ik heb volgens mij nu voor het eerst sinds in onze CAO staat dat het 1 x per 5 jaar een vrije dag is ook echt vrij. Vorige keren viel in een weekend of op hemelvaart ofzo geloof ik.
De wetgever doet alleen een uitspraak over het aantal vakantiedagen. En iets dat je recht hebt op 2 aaneengesloten weken vrij. Maar de werkgever kan wel degelijk vrije dagen aanwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dan zal ik wel weer in de war zijn tussen wetten en CAO's. Excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 12:33

deadinspace

The what goes where now?

Qwerty-273 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:34:
... interpretatie van jouw contract en het handboek (controleer wel even dat je de meest recente versie hebt....)
Als je voor zo'n handboek tekent (via je contract), moet je dan niet de versie ten tijde van het tekenen aanhouden? Het zou wel vreemd zijn als de werkgever (eenzijdig) een document waar je voor tekent kan aanpassen.
... een handboek is in bepaalde gevallen zeker niet zo bindend ondanks dat men dat steevast blijft beweren.
Dat zeg je nou al een paar keer, maar leg dan eens uit waarom dat niet bindend zou zijn?

Het handboek wordt expliciet in de overeenkomst betrokken in het arbeidscontract, en wordt daarmee volgensmij gewoon deel van de overeenkomst. En daarmee bindend. De tekst uit het contract is er duidelijk zat over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31
Wat deed je baas eigenlijk met Koningsdag? Dat is ook niet automatisch een feestdag maar wel een dag waarop de meeste mensen vrij krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-09 20:38
[...]

Dit is onjuist. Wanneer het zo is dat in de arbeidsovereenkomst bepaald is dat het handboek onderdeel uitmaakt van de arbeidsvoorwaarden, zijn deze zeker wel bindend.
thunderlight schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:11:
[...]

Had geen plannen gemaakt maar ben het niet eens mijn zijn gang van zaken.
daarnaast wordt het handboek als bijlagen genoemd in het arbeidscontract en is het volgens mij toch echt bindend
[afbeelding]
overigens neem ik gewoon een vakantie dag op en ga ik niet werken op 5 mei

[...]

Ik heb nog geen collega's hierover besproken met uitzondering van de account manager en die vond het geheel ook al tegenstrijdig. maar wilde hier geen probleem van maken daar hij deze week toch vakantie heeft.
Het handboek is met deze bepaling dus bindend.

Bron: http://www.arbeidsrechter...nzijdige-wijzigingsbeding
EN
http://www.advocatengoossens.nl/inhoud/arbeidsrechteen.htm

[ Voor 38% gewijzigd door rr7r op 04-05-2015 21:46 ]

Pagina: 1