Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Keuze powerline adapter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 28-09 13:08
Ik heb even wat hulp nodig bij de keuze voor een powerline adapter set, hopelijk krijg ik die hier. :)

Situatie: op de begane grond en in de tuin heb ik sinds het verplaatsen van de router een prima Wifi verbinding met 5 GHz. 2.4 GHz is zo-zo, maar dat ligt aan de wifi-jungle hier.
Op de bovenverdieping is het een stuk minder, zeker als ik -vanuit de router gezien- "achter" de badkamer zit. 5 GHz redt dat sowieso niet, 2.4 GHz nét of net niet.
Kabels trekken zou het beste zijn natuurlijk, maar dat is een mijl op zeven. Ik moet dan eerst ergens een boormachine vandaan halen waarmee ik door het plafond heen kom en dan nog uitvinden hoe ik de kabel langs de badkamer krijg, etc. Powerline lijkt dus een ideale oplossing, dan plug ik die in bij de router en in de kamer waar het signaal het slechtst is zet ik er dan een met een access point.

Ik vraag me alleen af welke ik dan in vredesnaam moet hebben. Gisteren in de mediamarkt modellen vastgehad van zo'n 60 euro tot 195 euro, en volgens de doos kunnen ze allemaal hetzelfde. Nu heb ik wel door dat ik volgens mij beter een Devolo kan pakken dan een Netgear wegens isolatie van het signaal, maar that's about it. Ik zie bijvoorbeeld ook nergens iets staan over de band waarop ze uitzenden (2.4 vs 5 GHz). Ik neem dus maar aan dat ze op 2.4 GHz werken. Daarmee ga ik dus nóg een 2.4 GHz apparaat in de lucht brengen terwijl dat nu juist het grote probleem is hier: mijn telefoon ziet met gemak 15-20 netwerken die elkaar allemaal weg proberen te drukken. Plus dat er hier vanwege de gastouderopvang ook nog een paar babyfoons geparkeerd staan op dezelfde verdieping, wat ook niet bevorderlijk is natuurlijk. Mijn repeater heb ik een tijdje terug maar aan de kant geslingerd omdat die meer kwaad dan goed deed (werkt alleen op 2.4 GHz).

Ik heb even in de pricewathc gekeken; http://tweakers.net/categ...pYmYMmyxBygkJmxpaFSbW0tAA

Ik kan daar niet eens filteren op 5GHz. De enige waarvan ik met zekerheid weet dat-ie op 5 GHz werkt is de Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit aangezien die op ac uit kan zenden. Dat is nogal een prijzig apparaat.

Wie maakt mij wijzer? Wat zou een goede keuze moeten zijn en waarmee moet ik eventueel nog meer rekening houden?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 29-09 12:53

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Misschien helpt het verplaatsen van het accespoint nog een beetje?
Kan zo snel idd ook geen andere 5 Ghz powerline sets zien. Of je moet een powerline set met een accespoint combineren. Zitten beide plekken overigens op dezelfde groep, hoe goed dat werkt scheelt ook per set: http://nl.hardware.info/r...-adapters-met-wifi-review

Wat ik me zelf nog afvraag is hoe de ping snelheid van powerline zich verhoud tot ethernet aangezien het een hub systeem is ipv switched.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het helpt als je powerline ziet voor wat het is: een vervanging van een kabel. Als je daar ook een AP bij gaat integreren blijft het een Frankenstein-compromis. Als je per se powerline wilt gebruiken, pak gewoon een goede set om de kabel te vervangen en hang er een degelijke AP naar keuze (hangt beetje af van je eisen) achter.

Je kunt trouwens prima filteren op 5GHz door in PW 802.11a te selecteren. Dat is de eenvoudigste 5GHz-only standaard. Dan zie je hoe dun de spoeling is :'( Er komen binnenkort nieuwe apparaten uit van verschillende vendors die wel 5GHz doen, maar het blijft suboptimaal, al is het alleen maar omdat AP's beter niet tegen de muur of bij stroomleidingen in de buurt kunnen staan...

Mbt keuze voor powerline-only oplossing: bedenk dat je nooit in de buurt komt van de geadverteerde waardes. Exact hoe dichtbij valt nauwelijks op voorhand te zeggen. Deels hangt het af van hoe je stroomnet aan elkaar hangt, deels van de apparaten die je erop hebt zitten. De enige standaard die ik echt kan aanraden momenteel is Homeplug AV2 met MiMo, dus "1200Mbps" of hoger. Je kunt dan als je geluk hebt 300Mbps halen, maar grootste meerwaarde heb je bij slecht signaal. Dan heb je ipv 5Mbps misschien 20Mbps. En nee, je hebt niet eens garantie dat je die 20Mbps gaat halen. Als je helemaal pech hebt werkt het gewoon niet.

Alternatief is MoCA. Kost marginaal minder dan AV2 met MiMo, maar is veel betrouwbaarder: je krijgt met MoCA 1.1 170Mbps, met MoCA 2 haal je meer dan 400Mbps. Netto. Maar dan moet je coax (TV) kabel hebben. Heb je dat, dan is het een veel betere optie dan powerline.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 28-09 13:08
Mja, coax stopt hier ook net voorbij de meterkast. Geldt dus hetzelfde probleem voor.

En ik ben me ook wel bewust van de beperkingen hoor. Het is ook met name bedoeld voor bereik met telefoon en tablet. Wat browsen, facebooken, spelletjes, YouTube, etc. Enkele keer misscien wat streamen in bad ofzo, maar dan heb je het wel gehad.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 29-09 14:19
Helemaal eens met @dion_b - een vaak voorkomend probleem is ook "meerfasigheid" - in veel (oudere) huizen heb je 3-fasige stroom liggen ipv. de huidige enkele fase (wasmachines, kookplaten, .. verbruiken niet zo veel meer) en een powerline kan die fase niet bridgen en komt dus nergens.

Waarom zou je niet met repeaters werken op elk verdiep en je Wifi op die manier extenden?

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Powerline kan met MiMo prima over meerdere fases omdat het dan ook over de aardelijn gaat. Moet die wel goed aangesloten zijn natuurlijk...

Dat is nog een reden waarom je *echt* MiMo spul wilt als je voor powerline gaat.

En repeaters? Bah, even onbetrouwbaar als powerline, bovendien helpen ze niets tegen demping door muren en vloeren. Als je echt grof geschut neemt (4x4 MiMo repeaters) kan het nog redelijk werken, maar dat wordt dure grap (EUR 150 per stuk...)

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 04 mei 2015 @ 21:36:
maar het blijft suboptimaal, al is het alleen maar omdat AP's beter niet tegen de muur of bij stroomleidingen in de buurt kunnen staan...
Leuk voorbeeld van een non-wall-pluggable product is de TP-Link H5R router: powerline en simultaneous dual band wifi. Natuurlijk ook te gebruiken als AP met powerline als uplink.
Helaas wel "500Mbps"-class.

Er staat nog een nieuwe op V&A
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True