Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayertjez
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-08 13:33
Als chemisch technoloog wil ik mij gaan onderscheiden in mijn vakgebied door een programmeer taal te leren. De twee talen die ik mijzelf eigen wil gaan maken zijn Python en VBA (Excel). Python omdat het een relatief makkelijke taal is en deze een aantal open source pakketten beschikbaar heeft zoal numPy die erg bruikbaar zijn. Een cursus om de syntax te leren heb ik gevolgd via CodeCademy en hoop binnenkort te beginnen aan een cursus van MIT via Edx om het wat beter onder de knie te krijgen.
Visual Basic wil ik gaan leren omdat Excel nu eenmaal een gemeengoed is in deze industrie. Er bestaan ontzettend veel Excel sheets vol formules en macro's en het is handig als ik deze kan lezen/aanpassen/optimaliseren.

Ondanks dat ik de syntax van Python begrijp en ook wel wat kan schrijven in VBA/Excel wil ik mijzelf hierin ontwikkelen. Daarom ben ik benieuwd of er cursussen/opleidingen zijn die ik kan volgen, het liefst met een praktische toepassing. Het uiteindelijke doel is om simulaties te maken over bijvoorbeeld een reactie, het aanmaken van databases en hier allerlei gegevens in wegschrijven/opzoeken en de interactie met Excel sheets(bijvoorbeeld een berekening uitvoeren via Python en deze wegschrijven in Excel.)

Zelfstudie boeken is niet direct waar ik naar op zoek ben maar een goede aanbeveling is natuurlijk welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnsel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-03 21:07
Begin een eigen project en maak gebruik van een mentor via een website als Codementor of AirPair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orthodroom
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ik kan de Python cursus op Coursera aanraden
https://www.coursera.org/course/pythonlearn
Is net afgelopen, maar op 1 juni begint die weer opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayertjez
Bedankt voor de reacties. Ik kom erachter dat ik nu niet een concreet doel voor ogen heb waar ik naar toe wil. Momenteel stel ik als doel het in en uitlezen van Excel bestanden en hiervan gegevens opslaan in een database.

Wat zou hiervoor geschikt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:42
Dat ligt er nogal aan welke database je wilt gaan gebruiken. Voor mysql bijv kan je vrij eenvoudig een excel (csv) bestand inlezen. http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/load-data.html.

De vraag is ook in hoeverre je dit wilt automatiseren. Als je het een enkele keer moet overpompen zou ik er persoonlijk geen fancy programma voor bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayertjez
Het is vooral dat ik wil leren hoe het werkt. Op dit moment heb ik geen praktische toepassing om aan te werken.
Pagina: 1