Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertMenkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-04 07:04
Beste Tweakers,

Kort gezegd: mijn MMS wil op geen enkele manier werken.

Ik heb een abbonnement met 250 minuten, onbeperkt SMS en 2GB data bij Simpel. Nou loop ik er al enige tijd tegen aan dat ik geen MMS kan gebruiken. Internet werkt perfect en de datateller van Simpel geeft zelfs wat minder aan als mijn eigen teller-app, dus daar heb ik niks over te klagen.

Ik heb eerst de Simpel Toestelhulp geprobeerd te bekijken natuurlijk. Helaas staan mijn apparaten (Oneplus One en mijn vorige telefoon, de Huawei U9508) niet in de lijst. Ik heb het dus met de algemene instellingen moeten uitzoeken en de namen van de termen via andere toestelhulpen moeten vertalen naar de termen die Android gebruikt.

Ik krijg het echter nog steeds niet voor elkaar om MMS in te stellen. Daarom heb ik een vraag gesteld bij de klantenservice, waar ik het volgende antwoord op kreeg:
Bedankt voor je e-mail. Wij vinden het vervelend te horen dat je problemen hebt met het versturen van MMS berichten.
Vanwege een technische storing is het niet mogelijk MMS berichten te versturen als je ook een internetverbinding hebt opgezet in je toestel. Als je een MMS bericht wilt versturen, raden wij je aan je APN te corrigeren en je toestel uit en aan te zetten. Je kunt je APN wijziging in de instellingen van je toestel.
Andersom geldt hetzelfde: je kunt geen internetsessie starten als je de APN voor MMS actief hebt staan in je toestel.

APN voor gebruik internet: internet.access.nl
APN voor gebruik MMS: mms.simpel

Onze excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

Simpel Klantenservice

Op deze e-mail kan geen antwoord worden gestuurd. Heb je nog een vraag? Kijk dan bij de veelgestelde vragen op onze website.
Nou kan ik het begrijpen als er een storing is, maar dit is al sinds het begin van mijn abonnement een jaar geleden en gebeurt op twee toestellen. Als het een storing is, is het zeker geen tijdelijke dus.

Volgens Simpel lijkt het dus zo dat de telefoon slechts 1 APN tegelijk kan gebruiken. Echter werkt het uitschakelen van de dataverbinding niet. Dit is logisch: als je data uitschakelt zendt Android het bericht natuurlijk ook niet over de data, zelfs als dat een andere APN is.

Wat ik dus vervolgens geprobeerd heb is een enkele APN instellen voor zowel MMS als internet. Dit heeft echter niet geholpen. Daarna probeerde ik Hangouts ipv Messaging om een MMS mee te versturen, dat lukte ook niet.

Vervolgens heb ik de logcat bestudeerd (adb logcat en adb shell logcat -b radio). De radio log lijkt een aantal fouten te bevatten, maar ik ben niet thuis in de telecomwereld dus ik weet niet wat er misgaat. Zie deze pastbin voor mijn log vlak na het verzenden van een MMS.

Antwoorden op de e-mail was niet mogelijk en als ik de ervaringen teruglees op internet zal ook een discussie met de helpdesk hier niet veel verbetering in brengen. Daarom vraag ik het hier op Tweakers, bij de beste technici van de Benelux :)

Weet iemand hier een oplossing voor? Heeft iemand hetzelfde meegemaakt? Lopen er meer mensen tegen het probleem aan?

Ter info: ik gebruik een Oneplus One met de officiele build van CM12S (hiervoor ook CM12 nightlies en daarvoor CM11S gedraaid, zelfde probleem).

Mijn MMS-APN heeft de volgende instellingen:
Name: Simpel mms (tekstveld)
APN: mms.simpel (tekstveld)
Proxy: not set (tekstveld)
Port: not set (tekstveld)
Username: not set (tekstveld)
Password: not set (tekstveld)
Server: not set (tekstveld)
MMSC: http://simpelmms (tekstveld)
MMS proxy: 10.192.15.133 (tekstveld)
MMS port: 9201 (tekstveld)
MCC: 204 (tekstveld)
MNC 16 (tekstveld)
Authentication type: PAP (keuzelijst: None/PAP/CHAP/PAP or CHAP)
APN type: mms (tekstveld)
APN protocol: IPv4 (keuzelijst: IPv4, IPv6, of IPv4/IPv6)
APN roaming protocol: IPv4 (keuzelijst: IPv4, IPv6, of IPv4/IPv6)
Bearer: Unspecified (keuzelijst: LTE, eHRPD of Unspecified)
MVNO type: GID (keuzelijst: None, SPN, IMSI of GID)
MVNO value: 2f (tekstveld)

Mijn internet-APN heeft de volgende instellingen:
Naam: Simpel internet (tekstveld)
APN: internet.access.nl (tekstveld)
Proxy: not set (tekstveld)
Port: not set (tekstveld)
Username: not set (tekstveld)
Password: not set (tekstveld)
Server: not set (tekstveld)
MMSC: not set (tekstveld)
MCC: 204 (tekstveld)
MNC: 16 (tekstveld)
Authentication type: PAP (keuzelijst: None/PAP/CHAP/PAP or CHAP)
APN type: default,supl (tekstveld)
APN protocol: IPv4 (keuzelijst: IPv4, IPv6, of IPv4/IPv6)
APN roaming protocol: IPv4 (keuzelijst: IPv4, IPv6, of IPv4/IPv6)
Bearer: Unspecified (keuzelijst: LTE, eHRPD of Unspecified)
MVNO type: GID (keuzelijst: None, SPN, IMSI of GID)
MVNO value: 2f (tekstveld)

Update: ik heb nu geprobeerd alleen de MMS APN in te stellen, maar dit lijkt ook niet te werken. Is er echt niemand die een idee heeft? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 675962

Ik (BlackBerry Q10) kan ook geen MMS verzenden. Met wat gegoogle vond ik dit:

https://www.simpel.nl/static/pdf/alle-tarieven-Simpel.pdf

waarin te lezen is: "MMS is niet meer beschikbaar voor abonnementen afgesloten vanaf 1 januari 2015".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahri
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-02 14:25
Dat er nog mensen zijn die MMS willen gebruiken. Het is totaal overbodig geworden sinds de komst van mobiel internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-04 15:40
Sahri schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 23:06:
Dat er nog mensen zijn die MMS willen gebruiken. Het is totaal overbodig geworden sinds de komst van mobiel internet.
Niet zo vreemd, hoor. In het buitenland wordt het veel gebruikt. Hier in NL is het nooit populair geworden, waarschijnlijk door de kosten van het versturen en de snelle opkomst van mobiel internet.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?