Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

500-600 euro studenten laptop

Pagina: 1
Acties:

• young2link
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-08-2024
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop voor mijn studie/persoonlijk gebruik. Momenteel ben ik in het bezit van een HP EliteBook 8560w die ik via de TuE gekocht heb. Toen ik deze past had was hij een echt beest en was ik op de accuduur en het gewicht (zojuist met een keukenweegschaal gewogen: 3,3kg) na erg tevreden. Helaas wordt hij onderhand gloeiend heet (hij ruikt ook lichtelijk naar verbrande GPU :\) en heeft hij een accuduur van een half uur. Ik zet de specs van mijn huidige laptop er ook maar even bij om te vergelijken

Intel Core i7-2670QM Quad Core Processor
15.6” anti-glare display 1600x900 pixels
8 GB 1333 DDR3 2 dimm memory
500 GB 7200 RPM hard disk
AMD GL M5950 1GB video card

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga mijn laptop hoofdzakelijk voor 2 dingen gebruiken:
School
Ik studeer IT en zal veel programmeren in eclipse. Ik doe niks met video of image editing. ik zal de laptop veel rondslepen (op de fiets), ik ben dus op zoek naar een vrij lichte laptop
Persoonlijk gebruik
Mijn huidige laptop gebruik ik vooral om aan te sluiten op mijn T.V en daar films/series op te kijken. Dit doe ik met externe speakers, dus ik ben niet persé op zoek naar een media-systeem.
Ik heb een sterke PC om op te gamen, dus ik zal geen zware games hier op gaan spelen. Ik zou het wel erg fijn vinden als ik wat minder veel-eisende spellen (denk aan hearthstone of indie games) er op kan spelen, maar hier ligt de nadruk niet zo zeer op.

Wat is je budget?
Als het kan wil ik rond de 500 blijven maar als er een goede reden voor is zet ik mijn maximum op 600 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Jazeker. zoals eerder gezegd fiets ik vrij veel met mijn laptop (40 minuten per dag) Batterijduur en gewicht zijn dan ook erg belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Qua merken heb ik geen voorkeuren, als hij het doet dan doet hij het.
dingen die ik graag zou hebben zijn:
SSD of de mogelijkheid er eentje in te zetten. geen vereiste maar nr 1 luxe toevoeging in mijn ogen.
Bij nader inzien is 15 inch toch mijn minimum geworden. eerst had ik dit op 13 gezet.
een mat scherm prefereer ik natuurlijk boven een glanzend scherm.

Zelf heb ik natuurlijk ook al wat rondgekeken en ik ben voornamelijk geinteresseerd in de volgende laptop:
http://shop.lenovo.com/nl...eries/e550/#tab-customize
Deze heeft helaas niet de SSD die ik graag zou hebben, maar verder lijkt hij erg sterk voor zijn prijs en 7 uur video kijken op de accu klinkt erg goed.

Ook kwam ik deze tegen:
pricewatch: Lenovo B50-30 (MCA32MH)
hier zou ik een SSD in zetten, maar ik maak me zorgen over de processor (ik weet vrij weinig van hardware helaas)

verder heb ik geen idee welke laptop wel/niet goed is. bij veel van de laptops onder de 300 trek ik zwaar mijn twijfels of ze het waard zijn en bij de laptops van 400-600 weet ik totaal niet wat nou de beste keuze is.

Alvast heel erg bedankt voor iedereen die mij wil helpen in mijn zoektocht naar de perfecte laptop :)

Sidney

TLDR: lichte laptop met lange accuduur die niet te warm wordt. SSD would be nice

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
pricewatch: Acer Aspire V3-371-39JC Die laptop voldoet aan al je eisen. SSD, relatief licht, FullHD scherm wat erg fijn is bij programmeren. Als je 4GB ram te weinig vindt kan je het zelf uitbreiden naar 8GB.

• young2link
Arthur-M. schreef op zondag 03 mei 2015 @ 21:32:
pricewatch: Acer Aspire V3-371-39JC Die laptop voldoet aan al je eisen. SSD, relatief licht, FullHD scherm wat erg fijn is bij programmeren. Als je 4GB ram te weinig vindt kan je het zelf uitbreiden naar 8GB.
Yes, deze ben ik zelf ook al tegengekomen. Op papier ziet alles netjes uit, maar nadat ik die review gelezen heb maak ik mij zorgen om de volgende feedback:
Touchpad is niet fijn & werkt soms niet (muis is een must in mijn ogen)
De connector van de adapter is niet echt degelijk en zit niet echt lekker in de laptop)

Is dit reden genoeg om hem niet te kopen?

Daarnaast heb ik de volgende laptop nog gevonden:
Met een SSD er in zou dit best wat kunnen zijn lijkt me? Wat maakt deze laptop zo goedkoop? is de processor zo slecht of?

• peakrever
young2link schreef op zondag 03 mei 2015 @ 21:43:
[...]

Yes, deze ben ik zelf ook al tegengekomen. Op papier ziet alles netjes uit, maar nadat ik die review gelezen heb maak ik mij zorgen om de volgende feedback:
Touchpad is niet fijn & werkt soms niet (muis is een must in mijn ogen)
De connector van de adapter is niet echt degelijk en zit niet echt lekker in de laptop)

Is dit reden genoeg om hem niet te kopen?

Daarnaast heb ik de volgende laptop nog gevonden:
Met een SSD er in zou dit best wat kunnen zijn lijkt me? Wat maakt deze laptop zo goedkoop? is de processor zo slecht of?
Waarschijnlijk is er wel een third-party adapter te koop, dus dat lijkt me in ieder geval geen dealbreaker. Hecht je veel waarde aan een touchpad of gebruik je liever een muis? Als je er veel waarde aan hecht zou ik er nog eens goed over nadenken, maar als je meestal een muis gebruikt lijkt het me geen probleem.

Die Lenovo zou ik niet nemen omdat er ten eerste een trage cpu inzit. En ten tweede heeft 'ie geen Full-HD scherm. Als je veel programmeert wil je zoveel mogelijk pixels in de hoogte hebben, en die laptop heeft er maar 768. Die Acer heeft er 1080. :)

• young2link
Heel erg bedankt voor je snelle reacties Arthur M.
Na wat onderzoek denk ik dat ik het toch bij 15.6 inch ga houden. is 1366 x 768 een gangbare resolutie? (de lenovo ik in mijn originele post noemde heeft dit). grapje! voor 20 euro kun je dit veranderen naar 1920x1080. mijn vraag blijft daarentegen staan, is 1366x768 gangbaar?

[ Voor 22% gewijzigd door young2link op 03-05-2015 21:53 ]

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:38
Dat soort "problemen" ga je in dit budget altijd hebben.

Die lenovo heeft inderdaad niet zo'n snelle processor. Programmeren moet daar echter wel mee kunnen. Wel kan het compilen langer duren. Zeker in vergelijking met je huidige laptop! Ook heeft het scherm een lagere resolute dan je huidig laptop. Naar mijn mening ga je er alleen maar op achteruit. Met programmeren wil je namenlijk een zo hoog mogelijke resolutie om zo meer code op je scherm kwijt te kunnen.

Ik weet niet hoe lang je wilt doen met deze laptop? Zelf zou ik een ssd + nieuwe accu in je huidige laptop doen. En deze goed schoonmaken van binnen.

• peakrever
young2link schreef op zondag 03 mei 2015 @ 21:51:
Heel erg bedankt voor je snelle reacties Arthur M.
Na wat onderzoek denk ik dat ik het toch bij 15.6 inch ga houden. is 1366 x 768 een gangbare resolutie? (de lenovo ik in mijn originele post noemde heeft dit).
1366x768 is de meest voorkomende resolutie. Echter zou ik het niet aanraden om een laptop met die resolutie te kopen met jouw budget. Voor 600€ zijn er veel laptops te vinden met FHD resolutie (1920x1080).

pricewatch: Lenovo IdeaPad Z50-70 59438687. Als je in die laptop een SSD zet voor ongeveer 70€ (pricewatch: Samsung 850 EVO 120GB) heb je een erg fijne laptop. :)

• young2link
Beste Jerry-c,

Ik heb hem onlangs nog eens schoongemaakt, maar hij is denk ik niet meer te redden. Hij wordt echt gloeiend heet en ik betwijfel of een nieuwe accu nut heeft met deze temperaturen (hij is onderhand ook al 3 jaar oud).in de Lenovo ThinkPad E550 zit een Intel Core i3-5005U, ik neem aan dat dat geen downgrade is?

Raden jullie mij aan om gewoon verder te kijken of maakt de Lenovo thinkpad E550 kans?
Pagina: 1