Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 11:45
Ik develop de laatste tijd op 2 virtual machines 1 op mijnlaptop en de ander op mijn PC, maar nu word ik beetje moe van om telkens afhankelijk te zijn van de cloud/git, omdat ik niet overal en altijd internet heb om bij mijn bestanden te komen.
Nu had ik het idee om Ubuntu op een externe hardeschijf te installeren en vanaf daar te booten zodat ik overal en altijd bij mijn werkomgeving en bestanden kan. Mijn vraag is heeft iemand hier ervaring mee eventueel tips tutorials etc, en zijn er nog aanraders wat ik als externe hdd kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:34
Ik denk dat je hier wel wat aan zult hebben.
http://www.linuxbsdos.com...n-an-external-hard-drive/

Je kunt volgens mij daarna die schijf op iedere computer gebruiken zolang je maar geen specifieke drivers op Ubuntu installeert. Het fijne aan Linux is dat Linux heel makkelijk de hardware herkent waar het op draait. :)

Qua externe schijf maakt het niet zo veel uit wat je gebruikt. Als je computer een USB 3.0 aansluiting heeft zou ik zeker een USB 3.0 schijf kopen.

iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En anders omdat je laptop vast een e-SATA aansluiting heeft daar voor kiezen. Ik heb een ICYBox externe schijf behuizing met aparte 2,5" schijf erin en de behuizing kwam met een 3,5" inbouwcase voor in de computer. Het is dan net een interne schijf, je schuift 'm erin, ben je klaar dan trek je 'm er ook zo weer uit. Uiteraard moet je wel even letten op veilig verwijderen, maar als je van plan bent de schijf pas te verwijderen als de computer uit staat, hoef je zelfs daar niet meer op te letten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

zoek eens; LaCie PetiteKey 16(??) GB USB-stick
Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.nl/medias/global/ce/8000_8999/8400/8450/8456/1171519_BB_00_FB.EPS_400.jpg

ding hangt aan mijn sleutelbos (2-3jr) werkt heden dag prima;
- 1x system resque disk
- 1x sparky linux; ontwikkeling

praktisch; ding heb je 'altijd' bij, en is handzaam. kan gewoon een custom linux op (zoals op ext. hdd)
16gb is best veel (ubuntu 1gb?) rest is 'spare opslag'

weet natuurlijk niet hoeveel code je klopt, maar 10gb heb je niet snel vol :+

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
Bedankt voor de reacties! Ik heb gister avond al externe hdd besteld van 1,5 tb. Moet namelijk binnenkort backup maken van mijn laptop en windows opnieuw installeren. Dus idee is om 2 partities op de schijf te maken 1 voor ubuntu en de andere voor alle andere files. Dit kan toch gewoon of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom zou dat niet moeten kunnen? Dat zal dus geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
Niet superveel ervaring op dit gebied dus dacht vraag het even voor zekerheid na voordat ik er mee aan de slag ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Installeren op een externe HD zal geen probleem zijn, er van booten kan ingewikkelder zijn, de computer waar je het ding op aansluit moet dat maar net toestaan.

Ik heb voor iemand wel eens een paar linux-distro's geinstalleerd op een USB-key op creditcardformaat. Die komt vaak goed van pas.

De HD in partities splitsen zodat je OS en data kan scheiden is altijd wel een goed idee.

In dit geval zou je nog een kleine derde partitie kunnen overwegen die je als FAT/NTFS formatteert zodat als je even een bestandje van een Windows-computer af wil halen je niet eerst Linux hoeft te booten.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 11:51:
In dit geval zou je nog een kleine derde partitie kunnen overwegen die je als FAT/NTFS formatteert zodat als je even een bestandje van een Windows-computer af wil halen je niet eerst Linux hoeft te booten.
wanneer je /home (of ander mount) op ntfs/fat zet is die vanuit zinloos prima te benaderen, en ook voor je bootable linux. die aangevuld met portable menu heb je best universeel toepasbaar hdd/usb-tje

"Ubuntu op externe hardeschijf installeren" hippie software is zo ongelofelijk breed toepasbaar en is praktisch overal op te installeren, van horloge, tv, mediacenter, plc's, handhelds, tablets, of zelfs je brievenbus etc.

[ Voor 17% gewijzigd door himlims_ op 04-05-2015 12:14 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zou m'n /home niet op een NTFS of FAT partitie zetten. Software kan daar flink over gaan zeiken ivm onveilige paden. OpenSSH doet dat bijvoorbeeld als je .ssh map groep readable is. Liever alles op / en dan een aparte NTFS partitie voor het delen met Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 12:02

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De eenvoudigste manier om een bootable USB-stick (of USB-hardeschijf) met Linux erop te maken is om Yumi te gebruiken. Die heb ik gebruikt om een stuk of 10 (veelal Linux-based) bootable tools op één "Swiss Army Knife" 16GB USB3.0-stick te zetten.

http://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
Ik zag dat ubuntu op de website die ook al aanraad. Maar wat me nog niet helemaal duidelijk is, moet ik mijn externe hardeschijf nog formatteren van te voren want op de doos stond windows ready. En moet ik de partitie's van te voren al maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 12:02

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Yumi heeft een "formatteer de drive voor mij" vinkje :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En anders voer je een normale installatie uit met de schijf aangesloten. Desnoods voor de zekerheid (en ook voor de garantie van grub) met andere schijven afgekoppeld. Met je PC is dat iets makkelijker gedaan dan de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
Ik heb mu ubuntu iso op mijn usbstick gezet met behulp van yumi, maar als ik vervolgens vanaf de usb stick wil booten meldt mijn pc dat er niks op de stick staat. Weet iemand wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zonder exacte stappen die je hebt uitgevoerd is dat moeilijk te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
Ik heb de iso gedownload vervolgens yumi opgestart usb stick geselecteerd, ubuntu geselecteerd als OS,
iso geselecteerd en optie aangevinkt om usb te formatteren.
Toen yumi klaar was pc opnieuw opgestart en usbstick als boot gekozen.

Er staan wel bestanden op de usb dus yumi heeft het wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keuvie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 11:21
Dit zou toch ook met een normale install kunnen en GRUB installeren op de USB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
Het is me gelukt. Blijkbaar was mijn usb beetje gaar, want met een andere usb is het wel gelukt icm met het linkje van TheLion01. Bedankt iedereen!
Pagina: 1