Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V.
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-07 16:37
Hallo,

Vandaag heb ik geprobeerd om Windows 8.1 64bit te installeren. Op mijn computer stond al Windows 8.1 32bit. Mijn bedoeling was om de 32bit versie compleet te verwijderen zodat de 64bit op een schoon systeem zou staan.

Bij het installeren van Windows kreeg ik de mogelijkheid om te kiezen op welke schijf ik het wil installeren. De 32bit versie stond om mijn SSD, deze heb ik daarom geformatteerd in de hoop dat die schijf zo opgeschoond zou worden. (Ik kwam er later pas achter dat je dit bij een SSD beter niet kunt doen).

Nu krijg ik de melding dat ik de SSD niet kan gebruiken. Ik kan Windows alleen nog maar installeren op mijn HDD. Ik heb daarom de volgende oplossingen geprobeerd:

- Windows herstellen: hierbij krijg ik een foutmelding.
- De SSD herstellen: hierbij krijg ik de melding dat de SSD gelocked is.

Ik ben nu eerlijk gezegd de weg kwijt, daarom hoop ik dat iemand mij hier op weg kan helpen. Het volgende wat ik wil proberen is als volgt:

- Windows 8.1 opnieuw installeren op mijn HDD.
- In Windows proberen om de SSD te repareren (Wat kan ik hier doen?)
- Als de SSD herstelt is Windows opnieuw installeren, ditmaal op de SSD zoals bedoeld.

Mijn vraag is als volgt: zal de bovengenoemde poging werken? En welke manier moet ik hanteren om de SSD te repareren? Het is een Samsung EVO 850. Kan ik hiervoor Samsung Magician proberen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Opstarten met een gparted livecd.
Nu booten van de ubuntu livecd,(of gparted livecd of parted magic(hier zit gparted en clonezilla in)).
Gparted starten,
kies rechtsboven je hd,
unmount hd,
verwijder alle partities,
boven in gparted de pulldown menu, kiezen device, Create partion table(mbr wissen),
(boven in gparted de pulldown menu, kiezen partition, manage flags, vink hier alles uit,)
doe dit voor alle hd's, reboot en installeer ubuntu of windows.

Zo maak je de hd ook schoon van virussen, formateren is niet genoeg.
En als je meerdere hd's hebt, dan moet je ook de andere hd's de mbr wissen,
want als je 1x boot vanaf die hd's die geinfecteerd is, dan ben je weer geinfecteerd.

Je 2 hd's zijn nu leeg.

Dan alleen de hd aangesloten laten waar windows op moet komen.
Dan booten van win cd en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Met hier boven, waarschijnlijk is je partitie tabel vernaggeld.
Overigens zou ik niet weten waarom je een ssd beter niet zo moeten formateren bij een re-install ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou het anders doen.
Eerst de hdd ontkoppellen (dat is zowie zo aan te raden)
Dan windows installeren op de ssd. De install zal ervoor zorgen dat de ssd netjes wordt gewipped (geformateerd als je het zo wil noemenl). Je krijgt dan wel een windows.old directory, die kan je gelijk verwijderen, scheelt weer een hoop ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V.
Reepje schreef op zondag 03 mei 2015 @ 17:40:
Ik zou het anders doen.
Eerst de hdd ontkoppellen (dat is zowie zo aan te raden)
Dan windows installeren op de ssd. De install zal ervoor zorgen dat de ssd netjes wordt gewipped (geformateerd als je het zo wil noemenl). Je krijgt dan wel een windows.old directory, die kan je gelijk verwijderen, scheelt weer een hoop ruimte.
Ik kan juist Windows niet meer installeren op de SSD, dat is juist het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 02:15

Jimbolino

troep.com

1. ontkoppel altijd hdd's waarop je niet wil instaleren. Doe je dat niet dan kan de installer namelijk de boot partitie of bootsector op de verkeerde schijf zetten.

2. controlleer in de bios of UEFI boot aanstaat, en er geen legacy boot opties zijn geactiveerd.

3. wat voor medium gebruik je om van te booten? usb stick, dvd? officieel / gedownload?

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Jeroen V. schreef op zondag 03 mei 2015 @ 20:25:
[...]

Ik kan juist Windows niet meer installeren op de SSD, dat is juist het probleem.
Ook niet als je de hdd afkoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
diskpart
list disk
(zoek ssd op in lijst)
sel disk <#>
online disk
att disk clear readonly
clean

Vanuit windows installatiemedia command prompt openen met volgens mij cntrl-f8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V.
Jimbolino schreef op zondag 03 mei 2015 @ 20:29:
1. ontkoppel altijd hdd's waarop je niet wil instaleren. Doe je dat niet dan kan de installer namelijk de boot partitie of bootsector op de verkeerde schijf zetten.

2. controlleer in de bios of UEFI boot aanstaat, en er geen legacy boot opties zijn geactiveerd.

3. wat voor medium gebruik je om van te booten? usb stick, dvd? officieel / gedownload?
Goede tips, ik ga het zo dadelijk proberen. Ik heb Windows 8.1 pro gedownload uit de Microsoft store en deze op een bootable USB gezet (gemaakt met de Media creation tool).

[ Voor 26% gewijzigd door Jeroen V. op 03-05-2015 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V.
Reepje schreef op zondag 03 mei 2015 @ 20:31:
[...]

Ook niet als je de hdd afkoppeld?
Ik ga het zo direct proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 10:31
Er staat mij iets van bij dat ik andere topics heb gelezen, dat je wel als uefi moet booten met je usb.

ik weet niet hoe je het nu doet.

[ Voor 15% gewijzigd door Basement op 03-05-2015 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V.
Basement schreef op zondag 03 mei 2015 @ 20:50:
Er staat mij iets van bij dat ik andere topics heb gelezen, dat je wel als uefi moet booten met je usb.

ik weet niet hoe je het nu doet.
Volgens mij kent mijn moederbord alleen UEFI. Dit is in ieder geval het moederbord dat ik gebruik: pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-SLI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V.
Oke, dit is de foutcode. "Kan windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf bevat een MBR-partitietabel. Op EFI-systemen kunt u Windows alleen op GPT-schijven installeren".

Eerst kun ik wel Windows op de SSD installeren dus ik neem aan dat het eerst een GPT schijf is en door een of andere reden het een MBR schijf is geworden.

Wat zou dan het handigste zijn om te doen? Ik duik liever niet in CMD of de BIOS aangezien ik daar weinig ervaring mee heb. Maar mocht dit nodig zijn dan zal het moeten.

Kan ik Windows op mijn HDD installeren en vanuit daar een programma gebruiken om de SDD om te zetten naar een GPT schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 10:31
Hoe boot je van usb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Tijdens de installatie kan je kiezen voor een Nieuwe Installatie. Dan kom je op een scherm terecht waar je windows wilt installeren. Kies dan de SSD, klik op stationsopties (geavanceerd) en druk op verwijderen.
Dan wordt de MBR partitie verwijderd. Kies dan volgende en windows setup maakt de juiste partities aan.

Is dit scherm; hier is de partitie al verwijderd.
Afbeeldingslocatie: http://res2.windows.microsoft.com/resbox/nl/6.3/main/6d886e76-7d91-4de2-b93e-ec65d008a72f_11.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V.
Het werkt weer naar behoren, iedereen bedankt voor de hulp :)

Ik heb via schijfbeheer de SSD omgezet naar een GPT format en daarop Windows geïnstalleerd. De HDD werkt daarnaast als massa opslag.
Pagina: 1