• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-11 20:11
Hallo,

Ik heb tot nu toe altijd al mijn bestanden op een NAS gezet en de NAS gebackupt. Dit doe ik al een aantal jaren en het werkt prima. Nu wil ik ook verschillende windows omgevingen gaan backuppen want telkens als er een windows crasht alle programma's opnieuw installeren is me een beetje te veel werk.

Ik ben dus opzoek naar een backup programma waar ik van te voren een taak heb aangemaakt en uitgekozen wat er gebackupt moet worden. Zodra ik dan mijn schijf in de computer stop dan wil ik dat het programma begint met backuppen en het liefst een melding of een soort status balkje ergens laat zien hoeveel er nog gebackupt moet worden of iets dergelijks.

Hopelijk heeft een van jullie goede ervaringen met programma's, ik heb zelf ook gezocht op Google maar dan kom je uit op programma's die zeggen dat het werkt maar om die nou 1 voor 1 te gaan testen. _/-\o_

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groet,
Jordy

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zodra ik dan mijn schijf in de computer stop dan
Hoe bedoel je? Wil je losse USB (of SATA?) schijven gaan backuppen?

Of bedoel je bootable schijf om offline te backuppen? Dat hoeft niet per se. Ik gebruik bijv. TrueImage om online te backuppen naar mijn NAS.
(Naast mijn standaard backup 'de cloud in', maar 1 backup naar een on site NAS is natuurlijk onvoldoende..)
Zelf geen tools bekijken is natuurlijk wel een beetje jammer richting ons die dan wel moeite "moeten" doen om met je mee te denken... ;) Welke overwoog je wel/niet, en waarom?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Jordyz
Zelf geen tools bekijken is natuurlijk wel een beetje jammer richting ons die dan wel moeite "moeten" doen om met je mee te denken... ;) Welke overwoog je wel/niet, en waarom?
Oh, het is niet zo dat ik er geen moeite ervoor wil doen, in tegendeel. Ik heb zelf al een aantal programma's, o.a Lacie Backup schijf maar ik weet niet waar ik moet zoeken, en ik dacht als jullie goede ervaringen hadden met een bepaald programma die je gebruikt is dat net zo gemakkelijk.
Hoe bedoel je? Wil je losse USB (of SATA?) schijven gaan backuppen?
Ja ik heb een aantal harde schijven over en deze wil ik waarschijnlijk in een behuizing plaatsen of gewoon zo met een USB -> stata kabeltje verbinden. Dan kies ik in het backup programma de locatie van de backup, dus de harde schijf die gekoppeld zit aan me lapop.
TrueImage
Daar heb ik naar gekeken, klopt het dat je hiervoor moet betalen? Het programma ziet er op screens wel heel overzichtelijk uit. Is dit programma ook geschikt voor offline backuppen? Dus van schijf naar schijf ipv van naar de cloud/nas?

[ Voor 13% gewijzigd door Jordyz op 03-05-2015 17:14 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ah zo. De meeste backupprogramma's die ik ken (al is het lang geleden) gaan daar niet zo goed me om.

Maar je hebt als voordeel dat er geen files open zullen staan. Dan zou ik dus 'gewoon' zelf een scriptje maken dat op iedere schijf staat. Met xcopy kan je bijvoorbeeld prima de verschillen kopieren naar de NAS.

Tip: doe het onder een andere username dan je normale Windows account. Je wilt niet dat je laptop normaliter bij de backup kan komen. Dan zal een met malware besmette laptop immers ook meteen die backups kunnen slopen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Jordyz
F_J_K schreef op zondag 03 mei 2015 @ 17:15:
Ah zo. De meeste backupprogramma's die ik ken (al is het lang geleden) gaan daar niet zo goed me om.

Maar je hebt als voordeel dat er geen files open zullen staan. Dan zou ik dus 'gewoon' zelf een scriptje maken dat op iedere schijf staat. Met xcopy kan je bijvoorbeeld prima de verschillen kopieren naar de NAS.

Tip: doe het onder een andere username dan je normale Windows account. Je wilt niet dat je laptop normaliter bij de backup kan komen. Dan zal een met malware besmette laptop immers ook meteen die backups kunnen slopen.
En dat kan op meerdere computers op 1 schijf? Want dan is het een stuk makkelijker dan ik gedacht had.