GTA V Performance issues

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• st0p
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-07-2024
Dag,

Ik heb al het hele internet afgezocht en tot op heden nog niks gevonden wat mijn probleem oplost. Ik heb de volgende specs:

i5 4460
Radeon R290X
8gb geheugen
Crucial mx100 ssd
Asus Z97 5 moederbord
Windows 8.1

Het probleem waar ik mee zit is dat de performance echt om te huilen is. Zelfs met alle settings op low (1920 x 1080) zit ik continue onder de 50 fps met om de haverklap drops naar beneden de 25. Ik begrijp dat ik niet alle toeters en bellen aan kan zetten, maar met deze machine zou ik toch een steady frame rate moeten kunnen halen? Met name die drops naar onder de 25 fps maken het eigenlijk onspeelbaar

Ik heb al mijn drivers en bios geupdate, behalve die van de SSD aangezien ik wisselende verhalen over de laatste versie van de firmware op het interwebz las. GPU drivers heb ik geupdate naar 15.4, de laatste beta versie die speciale GTA updates zou bevatten. Virusscanner aan of uit maakt ook geen verschil.

Wat me opvalt is dat mijn GPU regelmatig uit zijn neus staat te eten, terwijl alle 4 de cores van mijn cpu 100% dichtgetrokken worden. Op zich prima, maar mijn processor zou (ietsje) beter moeten zijn dan de recommended i5 3470 en dan verwacht ik iets betere framerates met alles op low :+ Het is ook opvallend dat als ik de texture quality op high zet, er sprake is van bizarre texture pop in, regelmatig rij je over blauwe oppervlakken omdat de textures gewoon nog niet geladen zijn. Dat gaat een stuk beter als ik ik task manager een core uitschakel bij het gta proces, maar dan merk je meteen weer dat de FPS nog verder inzakt.

Ik heb de steam versie, steam overlay staat uit. Ik kan nergens vinden welke updates er geinstalleerd zijn.

Heeft iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:27
Staat je GTA V op de ssd?

Hier was hetzelfde probleem, even installeren op een hdd en de probleem was weg, ik had ook hetzelfde probleem ook zo opgelost met Saint Row The Third en met GTA V laatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Mizgala28 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 17:57:
Staat je GTA V op de ssd?

Hier was hetzelfde probleem, even installeren op een hdd en de probleem was weg, ik had ook hetzelfde probleem ook zo opgelost met Saint Row The Third en met GTA V laatst.
Dat is natuurlijk symptoombestrijding. Bij mij draait ie prima op de SSD, en met de flinke laadtijden wil je dat ook gewoon. Het probleem ligt ergens anders aan.

Heb je toevallig gerotzooid met pagefiles of dergelijke toen je de SSD inbouwde?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Jeroenneman schreef op zondag 03 mei 2015 @ 17:59:
[...]

Dat is natuurlijk symptoombestrijding. Bij mij draait ie prima op de SSD, en met de flinke laadtijden wil je dat ook gewoon. Het probleem ligt ergens anders aan.

Heb je toevallig gerotzooid met pagefiles of dergelijke toen je de SSD inbouwde?
Nee, aangezien dat de eerste spel was die erop kwam, probleem was weg toen ik de ssd in en andere PC deed.

Geen idee, maar volgens iemand die ik ken kan het ook aan een bepaalde hardware combinatie liggen + ssd = bepaalde games werken raar, zo heb ik ook met GTA 3 dat deze eruit knalt als ik hem op de ssd zet in Windows 7, terwijl met Windows 8 het dan weer wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• st0p
Hij is zeker weten geinstalleerd op de SSD, aangezien er (nog) geen tweede harde schijf in deze machine zit. Ik heb helaas geen traditionele HDD meer liggen, anders had ik het wel willen proberen alhoewel het erg onlogisch aanvoelt dat dat sneller zou zijn. USB harde schijf lijkt me eerlijk gezegd geen succes ;) Een combinatie van factoren kan altijd (sterker nog, dat lijkt me heel waarschijnlijk) maar googelen op gta v crucial mx of gta v ssd levert niet zo 123 wat op.

Verder heb ik niet lopen rommelen met page file instellingen. Een van de dingen die tegenkwam was inderdaad het aanpassen daarvan (kan de link zo 123 niet meer terugvinden), maar dat leek me redelijk vergezocht. Als je advies hebt over aanbevolen instellingen of dingen die ik kan proberen met die instellingen, hou ik me aanbevolen :)

Overigens kleine toevoeging: buiten San Andreas lijkt de framerate wat hoger te liggen. Ik heb zojuist een keer gewoon ruim 70 frames gehaald (nog steeds alles op low). Wat ik zo zie is dat ook wel begrijpelijk, daar is een stuk minder te renderen.

Anyway, alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Mizgala28 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 18:04:
[...]

Nee, aangezien dat de eerste spel was die erop kwam, probleem was weg toen ik de ssd in en andere PC deed.

Geen idee, maar volgens iemand die ik ken kan het ook aan een bepaalde hardware combinatie liggen + ssd = bepaalde games werken raar, zo heb ik ook met GTA 3 dat deze eruit knalt als ik hem op de ssd zet in Windows 7, terwijl met Windows 8 het dan weer wel werkt.
Da's dus niet omdat bijv. SSD X niet met moederbord Y en OS Z werkt, dan is er iets kapot en moet je dat repareren ;) Of dat nou een brakke driver of firmware is of een defecte ssd/moederbord die een RMA nodig heeft, standaarden zoals Sata zijn er nou juist om met elkaar te werken...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• st0p
Overigens draait bijvoorbeeld The Witcher 2 als een zonnetje met bijna alles op max (ubersampling staat uit), verder ben ik niet zo'n hardcore gamer dat ik weet wat momenteel een goede andere game is om te testen of je hardware lekker werkt. De reden dat ik deze build heb gemaakt was dat ik The Witcher deel 3 wou kunnen spelen. GTA V is een bonus, maar na alle positieve verhalen op internet dat het een goede port denk ik dat ik die 60 euro beter anders had kunnen uitgeven (ik heb ondertussen echt urenlang zitten kl*ten met instellingen en drivers, dus ja het frustratiegehalte is hoog ;) )

[edit]
Totaal vergeten: Directx 10 of 11 lijkt ook geen verschil te maken, ik gebruik verder borderless windowed. Maakt borderless windows vs fullscreen nog uit?

[ Voor 12% gewijzigd door st0p op 03-05-2015 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
RGAT schreef op zondag 03 mei 2015 @ 19:09:
[...]

Da's dus niet omdat bijv. SSD X niet met moederbord Y en OS Z werkt, dan is er iets kapot en moet je dat repareren ;) Of dat nou een brakke driver of firmware is of een defecte ssd/moederbord die een RMA nodig heeft, standaarden zoals Sata zijn er nou juist om met elkaar te werken...
Denk het niet, anders was er wel meer mis op lage framerate in 2 games na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:45
Probeer eens in te stellen dat GTA altijd de gpu moet gebruiken. Misschien switched hij wel.

Verder denk ik dat je totale RAM mogelijk toch te weinig is. Je kan als test eens proberen om er een reepje van 8 GB bij te prakken.

Anders zou ik het ook niet weten.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Mizgala28 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 20:42:
[...]

Denk het niet, anders was er wel meer mis op lage framerate in 2 games na.
Programma's die verschillende dingen doen zullen dat regelmatig op verschillende manieren doen ;)
Zo draait de ene game beter op Nvidia en de ander beter op ATI, heeft het ene programma een hele hoop aan Cuda en het andere programma niks enz.
Dus er is dan inderdaad iets mis met je setup, je kan de sympthonen bestrijden, of het probleem aan pakken en oplossen :)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-10 15:43
Je maakt ook gebruik van "De GTA V" Beta driver van AMD?

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadatmag
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-09 13:12
Fullscreen vs windowed maakt bij mijn pc een heel groot verschil. (4670k-290x-16gb ram op 1920/1200)

De ingebouwde FPS counter van steam blijft rond dezelfde waarden weergeven (altijd 60+), maar windowed krijg ik toch echt een hoop framedrops/jitters.

Maar jij hebt het over exacte FPS getallen, dus misschien gaat dit niet op voor jou. Testen gaat echter makkelijk, je hoeft het spel niet te herstarten om die modus te veranderen.

Kan je voor de zekerheid een screenshot maken van je video settings? (ook het advanced schermpje) Misschien staat er nog één waarde (zoals msaa) te hoog.

Wat ik echter niet begrijp is de 100% load op de CPU. De bottleneck zou -met die hardware- toch echt op de gpu moeten liggen. Daar moet het probleem zitten. De game is CPU intensief.... Misschien wordt je CPU te warm en throttled hij? (cpu cooler net niet goed vast of coolpasta te dik aangebracht etc., ik had namelijk een keer dat mijn stock cooler met één voetje net niet goed vast zat aan het moederboard en dat had ik pas door toen ik naast iemand zat met gelijkwaardige specs en settings en hetzelfde spel minder vloeiend kreeg) Het kan heel goed dat dit bij andere spellen niet gebeurd omdat die minder zwaar zijn op de CPU en de GPU dan alsnog de bottleneck vormt.

Download een monitor programma naar keuze en bekijk je temperaturen tijdens de framedrops.

Intel XTU heeft zelfs een grafiek waarbij de thermal throttling weergeven wordt. (wel even aanzetten bij het gereedschap icoontje rechtsboven de grafiek)

https://downloadcenter.in...ch?keyword=extreme+tuning

[ Voor 88% gewijzigd door jadatmag op 06-05-2015 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

ErA

Hoi St0p.

Aangezien ik soortgelijke problemen had wil ik toch even mijn oplossing delen:

Mijn config:

I5 3670K
8 Gb RAM
Radeon R290X 4GB
1x SSD Intel
1x SSD Samsung
Windows 7

Mijn probleem was dat ik "stuttering" had. Ofwel diepe framedrops als ik rondreed. Een missie ging prima, omdat daar weinig "nieuwe" content tevoorschijn kwam. Het probleem was zo erg dat anderen er last van hadden bij mij in de auto....

Ongeacht mijn videosettings was de performance hetzelfde. Dus op high en op ultra low.

Mijn oplossing:

Ik heb de Pagefile handmatig ingesteld.

1 op mijn C: schijf (OS schijf) van 8136MB FIXED dus beginnen op 8136
1 op mijn D: schijf (Games schijf ook SSD) van tevens 8136

problemen zijn compleet opgelost.

Het blijft een zware game maar ik kan nu vloeiend rondrijden en genieten.

Ik heb ook negatieve adviezen gehad wat betreft de pagefiles, maar bij mij was het de oplossing.

ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-10 18:46
@ErA vriendelijk advies van je, maar OP geeft aan maar een schijf te hebben (SSD). Pagefile splitten gaat dus niet werken.

Als dit daadwerkelijk een pagefile/RAM issue is kan het wel eens handig zijn een nachtje memtest te laten draaien. Niet een uurtje, gewoon van 's avonds tot 's ochtends door laten gaan.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

ErA

BeefHazard schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:00:
@ErA vriendelijk advies van je, maar OP geeft aan maar een schijf te hebben (SSD). Pagefile splitten gaat dus niet werken.

Als dit daadwerkelijk een pagefile/RAM issue is kan het wel eens handig zijn een nachtje memtest te laten draaien. Niet een uurtje, gewoon van 's avonds tot 's ochtends door laten gaan.
Klopt.

Ik wil de OP echter adviseren om in ieder geval een pagefile te fixxeren.

Ik heb geen idee of de 2e pagefile die ik heb aangemaakt uberhaupt nut heeft.

Wat ik wel weet is dat op het moment dat ik een pagefile heb gefixeerd (minimum en maximum size op 8136) mijn problemen waren verdwenen als sneeuw voor de zon.

Zodoende wil ik dat dus adviseren.

Baat het niet schaad het niet, toch?

(met name omdat mijn specs erg overeen komen met de specs van OP en mijn probleem hetzelfde klinkt)

Dus OP, fixeer die pagefile eens. Je kan het altijd direct weer omdraaien.

[ Voor 9% gewijzigd door ErA op 07-05-2015 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadatmag
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-09 13:12
Altijd zo heerlijk als je probeert te helpen, er tijd insteekt, en vervolgens niet weet of het uperhaupt nog gelezen wordt door de OP. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• st0p
Sorry, ik heb het even druk gehad met andere zaken. Ondertussen heb ik denk ik de boosdoener gevonden, het lijkt erop alsof de koeling van de processor niet op orde is. The witcher 2 (die eerder het prima deed) loopt ondertussen ook matig en ik zie dat cpu temperatuur boven de 90 graden is. Terwijl ik dit bericht tik, loopt de temperatuur op van 50 naar 90 graden. Dat kan niet goed zijn... Tijd om deze machine voor nu uit te zetten, een betere koeler te bestellen en de koelpasta te vervangen.

Ik zal laten weten wat de resultaten zijn, maar dat kan wel ff een weekje gaan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• st0p
En ik kan bevestigen dat gebrekkige CPU koeling uiteindelijk de boosdoener was. Note to self: check de temperaturen als dingen niet werken zoals je verwacht ;)

Ik heb koelpasta vervangen en het leek erop dat de stock cooler op een van de vier aansluitpunten niet goed vast zat. Voor alle zekerheid (en omdat ik hem toch al besteld had) de koeler vervangen met een Scythe Mugen 4. Alles draait met een stuk hogere instellingen als een zonnetje.
Pagina: 1