Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik help een Oracle DBA vriend van me zijn CV up te daten. (Helaas kan ik hem hier zelf geen baan aanbieden, geen vacatures, en ook niet in de nabije toekomst)

Hij heeft solide, bewezen werkervaring als Oracle DBA in een "eenvoudige" Oracle omgeving, installatie en onderhoud van db, dagdagelijkse DBA taken, RMAN backup, enz, enz... Meer is er ook niet nodig waar hij nu werkt. Echter, uit interesse, heeft hij zichzelf door zelfstudie bijgschoold in Oracle RAC en Oracle Data Guard. Uitgeprintte Oracle manuals, test-installaties onder Virtualbox,... en vele, vele uren vrije tijd eraan gespendeerd.

Hij beheerst de theorie, de technieken, de installaties, maar heeft er geen enkele "productie-omgeving werkervaring" in en wil ook niet de indruk geven op solllicitatiegesprekken die wel te hebben (zoals sommigen wel eens durven te doen, maar mijn vriend wil eerlijk zijn tegenover toekomstige werkgevers) .

Hoe zouden jullie dit formuleren op een CV, het feit dat je jezelf door zelfstudie bijgeschoold hebt in bepaalde aspecten van je vakgebied (in zijn voorbeeld, RAC en Data Guard) maar er nog een echte professionele productie-omgeving ervaring in hebt?

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Op z'n CV kan hij toch aangeven kennis te hebben van die zaken? Als er in een gesprek gevraagd wordt wat voor ervaring hij ermee heeft, kan hij dan aangeven dat het door zelfstudie is en niet direct door werkervaring.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:59

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik zou er een zodanige draai aan geven dat ik altijd wens bij te leren, om zo mezelf (en de organisatie) continu te verbeteren. Zo kan hij deze kennis direct gebruiken om te proberen een stap vooruit te maken.

Verder zou ik het op het CV exact zo vermelden zoals in de topictitel: Kennis van (x) door zelfstudie.

Sterker nog, in mijn eerste jaren stond dat er exact zo op omdat ik al kennis en hobbymatige ervaring had met AutoCAD, omdat ik me dat in mijn eindexamenjaar al wat eigen had gemaakt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 22:12
Ik heb zelf los van de gebruikelijke secties Werkervaring en Opleiding een sectie ICT ervaring waarin ik projecten en softwarepakketten noem.
Voor het geval dat TS beschrijft zou ik daar in de sectie Opleiding een subsectie Zelfstudie voor maken.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Kalief schreef op zondag 03 mei 2015 @ 15:16:
Ik heb zelf los van de gebruikelijke secties Werkervaring en Opleiding een sectie ICT ervaring waarin ik projecten en softwarepakketten noem.
Voor het geval dat TS beschrijft zou ik daar in de sectie Opleiding een subsectie Zelfstudie voor maken.
Minimaliseer je dan niet een beetje het belang ervan?

Zoals Hahn het voorstelt, hou je de "onthulling" dat je RAC en Data Guard door zelfstudie en niet door productie-ervaring beheerst, tot het moment van het sollicitatiegesprek en dan ben je al "binnen op kantoor daar" en loop je niet de kans dat je CV op basis van het feit dat het "slechts" zelfstudie is al afgekeurd wordt en je niet tot sollicitatiegesprek raakt?

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 22:12
demichel schreef op zondag 03 mei 2015 @ 15:19:
[...]
Minimaliseer je dan niet een beetje het belang ervan?
Zoals Hahn het voorstelt, hou je de "onthulling" dat je RAC en Data Guard door zelfstudie en niet door productie-ervaring beheerst, tot het moment van het sollicitatiegesprek en dan ben je al "binnen op kantoor daar" en loop je niet de kans dat je CV op basis van het feit dat het "slechts" zelfstudie is al afgekeurd wordt en je niet tot sollicitatiegesprek raakt?
Nee, het voorkomt verwarring. In de sectie Opleidingen zet ik ook de naam van het opleidingsinstituut erbij en of er een certificaat of diploma aan vast zat. Als je daar de zelfstudies tussen gaat zetten roept het ontbreken van de opleidingsinstituten vragen op en het ontbreken van certificaatvermeldingen suggereert dat je het niet hebt afgemaakt of bent gezakt. Dat beeld wordt nog eens versterkt doordat je ruim de tijd kunt nemen voor een zelfstudie, wat raar staat bij een gewone opleiding.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:38
Oracle bied veel zelfstudie mogelijkheden door de gratis downloadbare developer vm's.
Dat kun je rustig op je cv aangeven, er is immers niets mis mee dat je je verdiept in je vakgebied.

Stap twee is met behulp hiervan uiteraard de bijbehorende certificering afvinken.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Kalief, zit wat in!

Bospa01, klopt, de (gratis) zelfstudie mogelijkheden die Oracle biedt, zijn fenomenaal. In het licht daarvan, kan hij het gerust als "zelfstudie" aanhalen. Een potentiële Oracle-related werkgever heeft ook wel weet van de uitgebreide zelfstudie mogelijkheden van Oracle, zo had ik het nog niet bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

demichel schreef op zondag 03 mei 2015 @ 18:49:
Een potentiële Oracle-related werkgever heeft ook wel weet van de uitgebreide zelfstudie mogelijkheden van Oracle, zo had ik het nog niet bekeken.
Dat zegt alleen nog niks over hoe hard iemand bezig geweest is met het aangeboden zelfstudiemateriaal. Ik zou je vriend dan ook aanraden om de bijbehorende examens even te doen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-08 08:14
Ik heb zelf onder het kopje studies in mijn cv:

2014-heden frontend webdevelopment (zelfstudie)
HTML5/CSS3/JavaScript/etc/etc

Afhankelijk van de vacature licht ik de relevante dingen die ik geleerd heb nader toe.

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

Persoonlijk zet ik dingen als dit onder hobby, zodra he een certificaat hebt valt het onder opleiding maar tot die tijd kan het wel relevant zijn maar mis je het certificaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyninja
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-03-2021
Ik denk persoonlijk dat je zelfstudie het beste kan noemen aan de bovenkant van je CV onder een kop algemeen na je persoonelijke informatie.

Persoonlijke informatie
Algemeen <---
Opleidingen
Ervaring
Stage ervaring
Technieken waar je bekend mee bent <----
Hobby's

Hierin kan je een opsomming maken van je kennis en wat je precies nu allemaal kan. Ik zou hierin de bron noemen van je zelfstudie dan weten ze waar je kennis vandaan komt. Mocht je iemand kennen in jouw omgeving die deze kennis professioneel toepast. Dan zou ik hem vragen naar je werk te kijken en zijn mening te noemen op je cv. Hierbij kunnen ze je zelfkennis ook nog ergens mee vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mykene
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:22
Wat ik zelf zou doen is bij de technieken noemen hoe goed je er in bent. Je zou onderscheid kunnen maken in Advanced, Medium en Basic understanding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:04

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ook ik heb gewoon een lijstje met technieken/applicaties/systemen op m'n CV staan waar ik kennis van heb zonder toelichting over hoe ik aan die kennis kom. Als ze dat willen weten mogen ze dat tijdens het gesprek vragen.

Het zou de nieuwe baas ook niet uit moeten maken waar de kennis van dan komt als het werk maar goed gedaan wordt.

Als DBA hoef je je ook geen zorgen te maken dat je moet opvallen tussen tientallen andere kandidaten. Oracle DBA's zijn nogal gewild. Domweg het woord Oracle op je CV hebben staan is voor velen al genoeg reden om je uit te nodigen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Laatst online: 02-09 20:07
Eens met de anderen. Ik heb ook een kopje technische skills oid in mijn CV staan en daar zet ik de verschillende relevante technieken op. Hoe en wat ik die skills heb gekregen is onderwerp voor een gesprek, en ik zou daar inderdaad ook niet in liegen.
Pagina: 1