Aanschaf MacBook Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:29
Laat ik met de deur in huis vallen, ik ga vanaf volgend naar een andere studie volgen voor deze studie word een Windows laptop aangeraden. Nu heb ik voor mijn werk een MacBook nodig, verplicht. ( krijg gedeeltelijk vergoeding daarvoor)
Privé gebruik ik al langere tijd OSX en IOS en zou graag binnen het eco systeem blijven en het lijkt me niet handig om met 2 laptops dagelijks te werken, wat dan ook 2 goedkopere laptops worden dan dat ik mijn hele budget gebruik voor 1 machine.

Wat ik van plan ben: een MacBook pro 15" kopen het basis model met 256 gb opslag,zonder de gtx 750m. Deze gebruiken voor mijn werk en een bootcamp partitie installeren voor Windows gebruik, alleen zal ik onder Windows veel met virtuele machines werken, het leek me handig om die ( VM's) op een externe usb 3.0 hdd te zetten en die te gebruiken omdat opslag upgraden duur is. Maar is de usb 3.0 interface snel genoeg om bijvoorbeeld 3 VM'S aan te sturen?

Ik las op internet en zag in review van mobiletechrevieuw dat bootcamp niet lekker draait en dat een Windows machine met de zelfde specs beter draait, Is dat waar? HW Info benoemd dit bijvoorbeeld weer niet.

En de batterij onder bootcamp is dat een beetje werkbaar? Of is deze echt veel sneller leeg?

-------------

Of zou de 13" voor mij ook een goede keuze zijn, qua prestaties het draaien van virtuele machines, beetje video bewerking,programmeren en klein beetje photoshop en illustrator.
Ik heb liever een machine met iets over capaciteit dan dat ik deze maximaal moet belasten met alle hitte ontwikkeling etc. Plus dat dat niet echt future proof is. Maar het lijkt alsof de 15" veel meer waar voor je geld levert, met de quad cores 16 gb ram, als je de 13" zo configureert ben je veel duurder uit, en deze kan niet eens een quad core

--------

Over dat de laptop groot of zwaar is om te reizen kan ik me niet echt druk maken, heb hiervoor dagelijks een alienware m14 in m'n tas meegenomen en had daar geen problemen mee. Wel ben ik van plan de WWDC 8 juni af te wachten voor een eventuele update, heb deze laptop toch pas volgend schooljaar nodig

[ Voor 15% gewijzigd door tweakertjee op 03-05-2015 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:39

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Je kan prima VM's draaien vanaf een externe schijf. Misschien word 3 tegelijk wel een beetje veel, maar dat hangt er af wat je in die VM's gaat doen natuurlijk.

Mocht je echt problemen krijgen daarmee kan je ook kijken voor een externe thunderbolt schijf (liefste met SSD erin). Alleen dat kost wel wat meer geld.
Overigens denk ik niet dat de macbook een beperking zou vormen, zoals je zelf al zegt neem minstens 16 GB ram. Die zal je echt nodig hebben als je 3 VM's tegelijk draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
VM's draaien vanaf een externe schijf zou ik persoonlijk niet doen. Het is niet zozeer dat usb 3.0 de bottleneck is, maar je HDD wordt dan de bottleneck. USB 3.0 (of Thunderbolt) met een SSD is wellicht een optie.

Bootcamp draait prima op een Mac, dat is geen probleem. Batterij gaat onder bootcamp wel minder lang mee, maar werkbaar is het zeker wel. Indien je natuurlijk Virtuele Machines gaat draaien zal dat de batterijduur niet ten goede komen, maar dat is ook zo met VMs onder OS X.

Bootcamp + 3 VMs + OS X wordt denk ik wel een beetje krap op een SSD van 256GB. Dan zou ik toch wel doorsparen voor de 512GB variant. Veel duurder dan een externe SSD in een Thunderbolt enclosure is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
pricewatch: Seagate Expansion Portable USB 3.0 2TB Zwart

Zelf zat ik te denken aan zo'n schijf, ik geloof niet dat de hdd de bottleneck zelf gaat worden heb hiervoor op een Windows laptop deze 3 machines wel eens gedraaid op een interne hdd en draaide prima deze had een Snelheid die niet hoger lag dan deze schijf het ging meer over de usb 3.0 aansluiting en of het mogelijk was, zal voornamelijk gebruik gemaakt worden van Windows server 2010 en enkele clients, en niet echt actieve schijf activiteiten

Het is dan de bedoeling dat ik bootcamp 100 gb geef en daar office etc installeer en virtual box en de vm's extern zet verder sla ik alle documenten etc. Op Google drive (doe ik nu al) en voor media gebruik ik.mijn nas.

Maar duurder is niet echt een optie ben nu zo'n 2100 kwijt aan de macbook( studenten korting). En dan nog 100 aan de hdd, ik vind 2200 een hele hoop geld, en houd graag nog een klein beetje over voor een sigaretje zo af en toe😉

[ Voor 12% gewijzigd door tweakertjee op 03-05-2015 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 16:27
tweakertjee schreef op zondag 03 mei 2015 @ 15:33:

"80 mb max, en een vriend die deze externe hdd heeft kopieert met zon 100/120 mb"
Die opmerking zegt helemaal niets....

Een SSD is maar een paar keer sneller dan een HDD bij het kopieren van grote files.. Echter kan een SSD tientallen (honderden?) keer snellen zijn bij het lezen en schrijven van random kleine bestanden. De toegangstijd is namelijk vele malen lager dan bij een HDD. Ik denk dat het draaien van je VM's op een SSD een enorm behoorlijk geeft.

[ Voor 22% gewijzigd door J0HAN op 03-05-2015 15:49 ]

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
Oké ik begrijp het, maar het zal maar sporadisch voorkomen dat ik 3 VM'S tegelijkertijd draai meestal is het er 1 bij uitzondering 2 en heel heel af en toe 3 dus hoeft niet extreem snel te zijn aangezien ik het geld er niet voor heb om een externe ssd te kopen of de ssd te upgraden, als het mogelijk is ben ik tevreden en bovendien, het is de bedoeling dat we een opdrachten boek doorwerken en instellingen aanpassen en leren hoe je met server 2010 omgaat, de vm zal geen grote schrijftaken uitvoeren waardoor alles enorm traag zal worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 16:27
tweakertjee schreef op zondag 03 mei 2015 @ 15:59:
leren hoe je met server 2010 omgaat
Succes... :P

[ Voor 24% gewijzigd door J0HAN op 03-05-2015 16:08 ]

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan je VM's ook gewoon onder OSX draaien? :p Anyway, dit gaat prima werken. Er zijn ook zat mensen die dat op een oude 2011 MacBookPro doen met een MX100 SSD van 256GB. Als je echt snelheid wil is een externe SSD aan te raden voor je VM's, maar als 3 minuten wachten voor dat je Server VM opgestart is niet erg is gaat het geen zak uitmaken.

Wat je misschien nog kan bekijken is een SSD in een USB 3.0 behuizing stoppen. Koop een SSD, koop een behuizing, en klaar! SSD kan een 128GB of 256GB model zijn, dan zit je misschien op zo'n 90 euro, een behuizing kost ook niet meer dan twee tientjes, dus voor 100 euro zou je 256GB SSD extern kunnen gebruiken voor je VM's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
Haha dankje!

@johnkeates

Inderdaad die externe usb 3.0 behuizing is wel een idee! Super! Zo duur zijn die ssd's ook niet meer ga ik doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stratosphere
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-09 21:06

Stratosphere

Wie laat zich niet koeieneren?

Thanks ! :D, ik zat over hetzelfde te twijfelen. Dit topic heeft me toch mooi overgehaald !. vind die zelfbouw externe ssd een ideaal idee voor vm's

Rock en Rolll en ook nog de samba danst hij met je mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

tweakertjee schreef op zondag 03 mei 2015 @ 15:33:

Zelf zat ik te denken aan zo'n schijf, ik geloof niet dat de hdd de bottleneck zelf gaat worden heb hiervoor op een Windows laptop deze 3 machines wel eens gedraaid op een interne hdd en draaide prima deze had een Snelheid die niet hoger lag dan deze schijf het ging meer over de usb 3.0 aansluiting en of het mogelijk was, zal voornamelijk gebruik gemaakt worden van Windows server 2010 en enkele clients, en niet echt actieve schijf activiteiten
Huh, Windows Server 2010? :?
Die versie bestaat niet eens.

Wat ga je eigenlijk doen met die servers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
sorry, stom is natuurlijk 2012! Ehh les modules doorwerken, boeken van Jan smets, het opzetten van een webserver weten wat een AD is, wat je er mee kunt doen. gewoon leren /weten hoe het principe werkt . Die basis word als nuttige kennis gezien voor mijn opleiding deze machines worden dus niet professioneel gebruikt...

[ Voor 12% gewijzigd door tweakertjee op 03-05-2015 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

tweakertjee schreef op zondag 03 mei 2015 @ 21:57:
sorry, stom is natuurlijk 2012! Ehh les modules doorwerken, boeken van Jan smets, het opzetten van een webserver weten wat een AD is, wat je er mee kunt doen. gewoon leren /weten hoe het principe werkt . Die basis word als nuttige kennis gezien voor mijn opleiding deze machines worden dus niet professioneel gebruikt...
Oh, dat kan je gemakkelijk af met 8GB ram. Ik heb die opleiding namelijk ook gedaan.
Zulke installaties werken prima op 1GB virtuele ram.

Toen der tijd had ik een laptop met slechts 4GB ram, dat was ergens in 2008/2009 en dat lukte ook toen.

Later toen ik voor mijn 70-640 certificaat ging heb ik gewerkt met Windows Server 2008 VM's op mijn Mac Mini 2011 met 8GB ram.
Dus ik verwacht niet dat dat een probleem zal zijn voor een Macbook Pro, zelfs niet voor de allergoedkoopste. Alleen je opslag zal dan een probleem worden, dus zorg dat je wat storage erbij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
Psycho_Mantis schreef op maandag 04 mei 2015 @ 09:41:
[...]

Oh, dat kan je gemakkelijk af met 8GB ram. Ik heb die opleiding namelijk ook gedaan.
Zulke installaties werken prima op 1GB virtuele ram.

Toen der tijd had ik een laptop met slechts 4GB ram, dat was ergens in 2008/2009 en dat lukte ook toen.

Later toen ik voor mijn 70-640 certificaat ging heb ik gewerkt met Windows Server 2008 VM's op mijn Mac Mini 2011 met 8GB ram.
Dus ik verwacht niet dat dat een probleem zal zijn voor een Macbook Pro, zelfs niet voor de allergoedkoopste. Alleen je opslag zal dan een probleem worden, dus zorg dat je wat storage erbij hebt.
ja qua ram moet dat wel lukken alhoewel, 1 gb ram aan een server is niet veel ! zelf heb ik server 2008 gedraaid maar met 2 gb gaat dat al een heel stuk sneller ! maar ging meer over of het mogelijk wat op een externe schijf en dat gaat hoorde ik ! dus ga die kopen.

maar verder gebruik ik mijn laptop nog wel voor meer zaken, licht programmeren beetje video editing en photoshop, illustrator en 15" zie ik liever dan 13" plus zodra je de 13 een beetje begint te upgraden je al heel snel in de prijs categorie van de 15" zit dus de 15" lijkt me meer waar voor je geld te bieden.

en het word mijn belangrijkste werkmachine, die zeker zo'n 3/4 jaar mee moet gaan en als ik dan nu alles van die machine moet vragen is hij niet zo future proof natuurlijk. en blijft die ook niet echt koel en dat vind ik wel redelijk belangrijk...

maar ik ben eruit, thnx allemaal !
Pagina: 1