Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies PC upgraden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robin98
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 14-07-2019
Hey allemaal.

Ik heb 6 jaar geleden een PC gekocht, destijds een erg goed systeem voor mij. Supersnel en ik kon de gemiddelde games prima draaien, ben niet zo zeer een echte gamer maar een leuk spel (bijvoorbeeld GTA IV destijds) wil ik wel op de hoogste settings kunnen draaien. Dat kon toen ook zeker. Om even een indicatie te geven, dit is de PC die ik destijds kocht:

Behuizing: Antec Sonata III 500
Voeding: Antec EarthWatts 500W
Moederbord: MSI DKA790GX Platinum
Processor: AMD Phenom X4 9950 Black Edition (2,6GHz)
Geheugen: Corsair 4GB (weet niet meer precies welk type)
Videokaart: XFX HD4890 Black Edition

Na ongeveer een jaar kocht ik een Sapphire HD5850 Vapor-X die toen pas uit was. 3 jaar later had ik ineens zin om een nieuwe processor te kopen, was compleet onnodig eigenlijk maar ik vond de 3,4GHz versie van de Phenom wel leuk, dus heb ik die gekocht en mijn oude verkocht. Vorig jaar begaf mijn hele PC het en bleek het RAM-geheugen stuk te zijn. Toen maar het moederbord ook gelijk laten vervangen voor een AM3+ bord. Het enige wat nu nog hetzelfde is als 6 jaar geleden is de kast en de voeding. Dit is mijn PC nu:

Behuizing: Antec Sonata III 500
Voeding: Antec EarthWatts 500W
Moederbord: ASUS M5A97 EVO R2.0
Processor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition (3,4GHz)
Geheugen: 2x Corsair Vengeance 1600-4GB (CMZ4GX3M1A1600C9)
Videokaart: Sapphire HD5850 Vapor-X

Nu lijkt het mij wel enige tijd om mijn PC te upgraden. Wat zwaardere games draaien gaat nog wel, alleen schiet de fan van de videokaart dan wel naar 90-100%. Vind ik opzich niet erg aangezien ik er toch geen last van heb maar goed. Ik wil bijvoorbeeld wel GTA V gaan spelen. Dat moet met dit systeem vast wel mogelijk zijn maar op beperkte graphics. Wat zal ik aan dit systeem moeten upgraden om wat zwaardere games van nu te kunnen spelen zoals GTA V?

Ik neem aan dat ik sowieso mijn videokaart moet upgraden, en misschien mijn processor. Ik heb niet echt zin om mijn hele moederbord weer eruit te slopen omdat dit laats al gedaan is. Qua RAM zit ik denk ik ook wel goed. Welke videokaart raden jullie aan, en eventueel processor?

Alvast bedankt!
Mvg,
Robin

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:39
Wat is je budget eigenlijk?

Voor de videokaart zou je een R9 290 kunnen overwegen;
V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED DUS ALS NIEUW

Voor de processor is een Core i5 4460 al een grote stap voorwaarts. Wil je gaan overklokken dan moet je kijken naar een Core i5 4690K. Uiteraard ben je voor een Core i5 wel een ander moederbord nodig maar het geheugen kun je gewoon meenemen.

Mijn blog; Floating Points

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
De meeste 'urgentie' zal in het upgraden van je videokaart zitten. De 5850 is alweer behoorlijk verouderd en niet echt snel genoeg meer voor de nieuwste games. Wellicht op hele lage settings, maar een game als GTA V zal helaas nooit echt soepel draaien.

Ik heb eerst maar even een review van je voeding opgezocht en deze wordt als goed presterend beschouwd: http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story4&reid=35 Alleen de looks zijn niet je van het, maar hij presteert zeer goed :D De voeding zou het nog makkelijk een paar jaar moeten uithouden lijkt me!

Nu is eigenlijk het budget nog van belang. In hoeverre wil je geld besteden aan dit systeem weer up-to-date maken? Ik zou de volgende twee/drie zaken gaan upgraden:

(1) De videokaart heeft de 'hoogste' prioriteit. Ik zou kijken naar een leuke AMD R9 280(X) op bijvoorbeeld V&A mits je tweedehands overweegt. Bijvoorbeeld: V&A aangeboden: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 TOXIC

(2) Je moederbord is gelukkig behoorlijk stabiel qua power leveren met een 6+2+2 vrm phase design; deze specificatie wordt vaak over het hoofd gezien maar vertelt wat over de stroomlevering aan de processor. 4+1 is waardeloos voor een dikke AMD CPU, maar 6+2+2 is geschikt voor een leuke processor uit de FX serie.

Ik weet alleen niet in hoeverre een upgrade in processor echt noodzakelijk is. Je huidige Phenom X4 965 is prima overclockbaar om de videokaart nog bij te kunnen benen. Ik denk dat ik je X4 965 nog even zou houden en ergens in de toekomst, wanneer nodig, upgrade naar een leuk Intel i5 setje.

(3) Hoe is de koeling van je processor + kast momenteel? Als je de X4 965 wat wil overclocken is een leuke koeler wel wenselijk. Denk dat bijvoorbeeld aan een pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition of pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power

Maar het hangt even van je budget + wensen af wat je daadwerkelijk wil gaan upgraden :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robin98
Bedankt voor de reacties!

Nog een vraagje wat betreft de videokaarten. Ik zie dat de R9 serie al best oud is (ruim 1,5 jaar), althans, ik denk dat dit redelijk oud is voor een videokaart. Als er binnen nu en 10 maanden een nieuwe serie gelanceerd wordt wil ik best wachten. De videokaarten worden met de generaties toch stukken beter.

Goed om te horen dat mijn moederbord goed is voor een FX processor. Een FX-8350 Black Edition lijkt mij een fijne processor, alleen zal ik echt verschil gaan merken voor die €170,-? Ik vind dat mijn processor nog erg goed presteert vandaag de dag. Op razendsnelle laadtijden zit ik niet te wachten, alleen is het niet de bedoeling dat mijn spelervaring er negatief onder gaat lijden door middel van haperingen etc. in het spel. Maar dat hangt denk ik meer af van de videokaart. Lang verhaal kort makend, is het de moeite waard om nu een FX-8350 te kopen? Of zoals jullie al zeggen, mijn huidige processor overclocken? Mijn processor staat wel bekend om zijn goede overclockmogelijkheden. Er zit momenteel nog wel een standaardkoeler op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
stin00 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 13:38:
Ik heb eerst maar even een review van je voeding opgezocht en deze wordt als goed presterend beschouwd: http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story4&reid=35 Alleen de looks zijn niet je van het, maar hij presteert zeer goed :D De voeding zou het nog makkelijk een paar jaar moeten uithouden lijkt me!
Dat is een voeding gemaakt door Seasonic, maar de kans is groter dat hij een Delta heeft, nog steeds prima overigens.
Robin98 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 21:12:
Nog een vraagje wat betreft de videokaarten. Ik zie dat de R9 serie al best oud is (ruim 1,5 jaar), althans, ik denk dat dit redelijk oud is voor een videokaart. Als er binnen nu en 10 maanden een nieuwe serie gelanceerd wordt wil ik best wachten. De videokaarten worden met de generaties toch stukken beter.
De eerst volgende videokaarten zitten nog steeds op 28nm, pas volgend jaar en ik denk pas aan het eind van volgend jaar komen de nieuwe videokaarten op 14nm en 16nm van AMD en nVidia en die zullen weer een hele grote stap vooruit zijn.
Goed om te horen dat mijn moederbord goed is voor een FX processor. Een FX-8350 Black Edition lijkt mij een fijne processor, alleen zal ik echt verschil gaan merken voor die €170,-? Ik vind dat mijn processor nog erg goed presteert vandaag de dag. Op razendsnelle laadtijden zit ik niet te wachten, alleen is het niet de bedoeling dat mijn spelervaring er negatief onder gaat lijden door middel van haperingen etc. in het spel. Maar dat hangt denk ik meer af van de videokaart. Lang verhaal kort makend, is het de moeite waard om nu een FX-8350 te kopen? Of zoals jullie al zeggen, mijn huidige processor overclocken? Mijn processor staat wel bekend om zijn goede overclockmogelijkheden. Er zit momenteel nog wel een standaardkoeler op.
De VRM's van het moederborden zijn idd prima, maar het is een AM3 moederbord en AMD FX CPU's werken alleen op AM3+. De snelste CPU voor jouw moederbord is een AMD Phenom II X6 1090T.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robin98
Het is een AM3+ bord, een FX-8350 is wel mogelijk! Staat ook op de site van ASUS.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True