Sportbril, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-05 22:18

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik zit regelmatig op de mountainbike en racefiets. Al jaren heb ik een Agu sportbril (een voorganger van deze). Op zich een prima bril, maar hij voelt wat goedkoop aan. Hij zit een beetje aan zijn einde en de glazen hebben flink wat krassen.

Aan vervanging toe en ik heb mijn oog laten vallen op de Oakley Half Jacket 2.0. De verwisselbare glazen van de Agu vond ik ideaal. Er zaten 4 setjes glazen bij (transparant, geel, oranje/geel/rood/bruin en gewone grijs/zwarte), maar in de praktijk kwam het erop neer dat ik maar 2 setjes echt gebruikte. Als de zon scheen en als het bewolkt/grijs was

De Oakley Half Jacket 2.0 is al 3x zo duur en ik neem dan ook genoegen met twee setjes glazen. Maar Oakley heeft maar liefst 11 verschillende glazen! Wie kan mij hierin adviseren?

Verder zag ik dat de Flak Jacket vergelijkbaar is en de Half Jacket 2.0 XL ook (de XL versie heeft volgens mij alleen maar iets andere vorm glazen?). Misschien dat één van deze andere twee een alternatief kan zijn. Voordeel van de Flak Jacket is dat er dan wel standaard een hard case bijgeleverd is.

Gepolariseerde glazen hoef ik eigenlijk niet. Ik zal met deze bril alleen fietsen (of hardlopen) en het voordeel van gepolariseerde glazen zijn voornamelijk op het water (of in de auto). Toch? Groot nadeel van gepolariseerde glazen is dan wel dat de fietscomputer slechter te lezen (kan) zijn.

Verder de vraag hoe de ervaring met deze brillen is mbt het beslaan? De Agu beslaat toch erg makkelijk als het wat kouder is en ik opeens stil ga staan (om op de rest te wachten :)). En misschien dat ik deze bril ook tijdens wintersport zal gebruiken...

Als laatste sta ik natuurlijk open voor adviezen over winkels die 'm voor een mooie prijs verkopen.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-05 20:41

Janar

Geen

Ik heb zelf de Half Jacket 2.0 al bijna 2 jaar. Heel erg tevreden over. Ik heb er zelf 4 sets lenzen bij waaronder Black Iridium Polarized(alleen voor watersporten en wintersport), positive red iridium, G30 Iridium en nog eentje met iridium(weet de naam niet meer) welke favoriet is.
Deze heb ik als giftbox gekocht bij Oakley.com voor een hele scherpe prijs.

Ze beslaan bijna nooit en daarnaast bewerk ik ze regelmatig met een speciale coating van Oakley zelf.

Hiervoor heb ik o.a de Half Jacket, M frame, bottle rocket en Minute gehad.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
Ik heb een Oakley Radarlock, met daarbij een Jade Iridium lens, een G30 lens en een gele lens. Ik heb de Iridium lens op als het zonnig is, en als het bewolkt is de G30. De gele heb ik eigenlijk alleen op als het echt kloteweer is.

Mijn suggestie zou zijn om de lenzen gewoon even uit te gaan proberen bij een Oakley dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
ybastiaans schreef op maandag 04 mei 2015 @ 07:04:
Ik heb een Oakley Radarlock, met daarbij een Jade Iridium lens, een G30 lens en een gele lens. Ik heb de Iridium lens op als het zonnig is, en als het bewolkt is de G30. De gele heb ik eigenlijk alleen op als het echt kloteweer is.

Mijn suggestie zou zijn om de lenzen gewoon even uit te gaan proberen bij een Oakley dealer.
Ik ben bij een Oakley dealer geweest en door verschillende glazen gekeken (heb nl al een tijdje mijn oog op deze bril laten vallen), maar het probleem is dat ze bij het 'proberen' eigenlijk allemaal wel 'goed' lijken. Je ziet inderdaad verschil tussen lichte en donkere, maar welke nou 'beter' zijn voor het bv. mountainbiken bij bewolkt weer?

Voor zonnig weer ben ik er denk ik wel over uit: de black iridium. De G30 lens heb ik niet zo naar gekeken omdat ik zag dat deze speciaal voor golfen ontwikkeld was.
(en dan moet de kleur lens ook wel bij de kleur van het montuur passen :))

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
Welke mooi bij je montuur past is een aparte discussie, maar op de site van Oakley laten ze heel goed zien waar elke kleur voor is. Daarnaast staan er best goede plaatjes bij van omstandigheden waar je de lens overheen kunt 'plakken'. Bij mountainbiken in het bos zou ik gaan voor iets wat je contrast verhoogt.

De G30 is wat mij betreft de meest veelzijdige lens die ze bij Oakley maken, je kunt er met bewolkt weer goed mee uit de voeten (wat met de donkere iridium lenzen minder wordt), en ook bij volle zon kijkt de bril zeker niet onplezierig.

Qua donkere lenzen is het gewoon wat je mooi vindt, uiteindelijk kijkt mijn Jade Iridium lens niet heel anders dan mijn Fire Iridium lens in de skibril of mijn Black Iridium Polarized in de gewone zonnebril.

Andere lenzen kun je trouwens vaak voor een mooi bedrag op EBay uit de VS halen, dat heb ik voor de mijne ook gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door ybastiaans op 04-05-2015 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

ybastiaans schreef op maandag 04 mei 2015 @ 11:01:
Welke mooi bij je montuur past is een aparte discussie, maar op de site van Oakley laten ze heel goed zien waar elke kleur voor is. Daarnaast staan er best goede plaatjes bij van omstandigheden waar je de lens overheen kunt 'plakken'. Bij mountainbiken in het bos zou ik gaan voor iets wat je contrast verhoogt.

De G30 is wat mij betreft de meest veelzijdige lens die ze bij Oakley maken, je kunt er met bewolkt weer goed mee uit de voeten (wat met de donkere iridium lenzen minder wordt), en ook bij volle zon kijkt de bril zeker niet onplezierig.

Qua donkere lenzen is het gewoon wat je mooi vindt, uiteindelijk kijkt mijn Jade Iridium lens niet heel anders dan mijn Fire Iridium lens in de skibril of mijn Black Iridium Polarized in de gewone zonnebril.

Andere lenzen kun je trouwens vaak voor een mooi bedrag op EBay uit de VS halen, dat heb ik voor de mijne ook gedaan.
Wel oppassen met EBay advertenties met dergelijke titels:
NEW POLARIZED TRANSITION PHOTOCHROMIC XLJ LENS FOR OAKLEY HALF JACKET SUNGLASSES

Er staat namelijk nergens dat deze van Oakley zijn. En de rest van de deals zijn naar mijn mening niet zo scherp.

Kies de lenzen vooral niet te donker. Ik was helemaal gek van donkere glazen maar ik merk dat ik steeds lichtere draag.

De meest gebruikte bij mij: Titanium Iridium, VR28 Iridium en G30 Iridium. Positive red iridium gebruik ik met fietsen alleen op nagenoeg onbewolkte dagen en als ik zeker weet dat ik niet de bossen inga. In de bossen mountainbiken is de G30 lichtelijk favoriet op de VR28.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ben er bijna uit :)

Ik zal de Black Iridium lenzen nemen voor als het zonnig is en ik twijfel nog tussen de
- G30
- Prizm Trail

De G30 zijn eigenlijk voor golfers gemaakt, terwijl de Prizm Trail speciaal voor MTB'ers gemaakt is. Ik neig dus een beetje naar de Prizm Trail.

Alleen ik wilde de Half Jacket 2.0 XL, maar het lijkt erop dat de Prizm Trail niet voor de XL is. Het frame van de XL en de gewone is vergelijkbaar, alleen de glazen van de XL zijn net iets groter, wat mij juist voor het MBT'en wel fijn lijkt (niet?).

Wil eind deze week de knoop doorhakken en bestellen, tot die tijd hebben jullie nog om mij te overtuigen (of aan het twijfelen te brengen :)).

(waarvoor dank!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Ik moet even uitvinden wat PRIZM nu precies doet. Dus daarbij kan ik je niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-05 09:09
Janar schreef op maandag 04 mei 2015 @ 16:32:
[...]

Wel oppassen met EBay advertenties met dergelijke titels:
NEW POLARIZED TRANSITION PHOTOCHROMIC XLJ LENS FOR OAKLEY HALF JACKET SUNGLASSES

Er staat namelijk nergens dat deze van Oakley zijn. En de rest van de deals zijn naar mijn mening niet zo scherp.

Kies de lenzen vooral niet te donker. Ik was helemaal gek van donkere glazen maar ik merk dat ik steeds lichtere draag.

De meest gebruikte bij mij: Titanium Iridium, VR28 Iridium en G30 Iridium. Positive red iridium gebruik ik met fietsen alleen op nagenoeg onbewolkte dagen en als ik zeker weet dat ik niet de bossen inga. In de bossen mountainbiken is de G30 lichtelijk favoriet op de VR28.
Ik dacht dat de fotochrome landen van Oakley's altijd Transitions waren?
Er staat ook een logo op het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Heb je een linkje van EBay met logo op het glas?

Er zijn meerdere merken met fotochrome lenzen, dus Oakley is niet (meer) uniek.

Oakley PRIZM even bekeken en het is volgens mij het nieuwe photochromic verhaal. Het lijkt me op zich wel wat alleen vind ik de kleuren/types wat beperkt. Maar als je al G30 wilt aanschaffen dan zou ik de voorkeur geven aan de PRIZM trail.

Pagina: 1