[win8.1]pc blijft niet in slaapstand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blurgh
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-03 17:40
ik heb vorige week i.v.m. rootkit mijn pc helemaal opnieuw geinstalleerd. van win 8 naar 8.1 gegaan, maar ik zit nu et een probleem - elke keer als ik de pc in slaapstand zet start hij binnen 5 minuten gewoon weer op. 9/10 keren binnen een halfe minuut zelfs.

zoals jullie misschien wel begrijpen zou het vermogen hem in slaapstand te zetten best nuttig zijn. ik heb regelmatig programma's aanstaan die ik liever openhoud omdat bestanden opnieuw laden ofwel tergend lang duren ofwel gewoon hier raar op reageren. het is ook gewoon handig om te kunnen gaan zitten de volgende ochtend en verder te gaan waar je de vorige avond gebleven was met alles.

de oude win installatie had dit probleem niet. soms, zeer onregelmatig stond de pc wel eens aan als ik later wakker werd, maar dit moet dan zijn gebeurd als ik al geruime tijd lag te slapen. nooit echt gecheckt waarom dit gebeurde - het gebeuerde te onregelmatig en had er neit echt last van. ook had ik soms als de pc al een paar dagen niet was afgesloten hij gewoon niet in slaapstand ging en alleen het beeld zwart werd tot je met de muis bewoog.

ik heb al het een en ander geprobeerd om dit op te lossen. power settings aanpassen, event log bekeken. leverde allemaal niks op. wake source unknown. 20 seconden sleep voordat hij weer opstarte. meerdere progingen google-fu hebben ook nog niks opgelost. |:(

als iemand me hiermee zou kunnen helpen zou dat zeer gewaardeerd worden. ik kan leven zonder sleep mode, maar het algeheel niet kunnen gebruiken is in het algemeen doodirritant.

alvast bedankt, blurgh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 17:33
Heb je in het BIOS alle wake-up events uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blurgh
zover ik kan ontdekken staat alles wat de pc uit slaapstand kan halen uit. hier is ook niet iets sinds de vorige installatie veranderd.

ook geen vreemde apparaten in de pc die hem misschien wakker maken, en aangezien dit een vrij schone installatie is zonder programma's die ik eerst niet draaide.

wat me wel is opgevallen is dat de standaard favorieten om de zoveel tijd weer terug bij de favorieten staan als ik ze verwijder. ik zal eens kijken waar dit aan ligt(win updates, reboot, ect.), misschien dat ik daar wat wijzer van word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Use the command line to find what causes the PC to wake up

One way to find out what is causing a wake-up problem is provided by the command line. Open a command prompt with elevated privileges and enter this command:

powercfg –lastwake

The last device that woke up the system will be shown

To find out which devices are enabled to wake up the PC, enter this command

powercfg -devicequery wake_armed

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Plug eens ALLE usb apparaten uit en kijk of hij dan wel in slaap blijft.
(je kan de power knop als slaap knop configureren als dat al niet standaard is)
Zoja, kwestie van 1 voor 1 proberen tot je de boosdoener hebt gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:18

TommieW

Numa numa.

Kijk ook eens in apparaatbeheer. Bij apparaten als de muis, toetsenbord en netwerkkaart het vinkje weghalen dat het apparaat de computer mag "ontwaken".

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blurgh
CMD brengt helaas weinig nieuwe informatie. -lastwake geeft:

Wake History Count - 1
Wake History [0]
Wake Source Count - 0

onder de wake up devices staan mijn naga, blackwidow en Realtek PCIe GBE Family Controller. heb de controller eruit gemikt, en tijdens het middageten is hij in slaap gebleven - hopelijk heeft dit het opgelost. bedankt voor de hulp, was er zelf waarschijnlijk niet binnen een middag uitgekomen(wel raar dat dit probleem er niet was op de oude installatie - heb daar nooit iets hoeven te veranderen).
Pagina: 1