Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Active Directory Users & Computers van domein, búiten domein

Pagina: 1
Acties:

• Sjaakman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-03-2021
PC hangt in het domein, en op de PC is ingelogd met een domein-account.
Om dan voor een subdomein (of het hoofd-domein) 'Active Directory Users and Computers' te openen onder een ánder specifiek domein-account, dan het account waarmee op de PC is ingelogd, gebruik ik dit:
code:
1
C:\Windows\System32\runas.exe /user:domein.nl\gebruiker "mmc dsa.msc /server=domein.nl"

Dit werkt al tijden prima. Echt niets mee aan de hand.

Maar nu een PC die níet in het domein hangt, en waarop is ingelogd met een lokaal account...
Hoe kan ik hier voor een specifiek (sub)domein 'Active Directory Users and Computers' openen onder een specifiek domein-account? Bovenstaand commando geeft hier de melding 'user name or password incorrect'.

Tips/tricks anyone? :*)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:17

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Runas gaat natuurlijk niet werken, die gebruiker bestaat tenslotte niet voor de computer. Heb je zelf al wat gezocht hoe je dit op kan lossen? Denk aan Google resultaten, of zelf proberen verbinding te maken door handmatig mmc te openen en ADUC toe te voegen als module?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Sjaakman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-03-2021
Google: jazeker. Maar ik gebruik denk ik de verkeerde zoektermen in dezen, want het leverde niet echt iets op.
Als iemand een mooi lmgtfy.com-linkje heeft, houd ik mij aanbevolen :)

Maar waar ik net achterkom... Als ik niet via de bovenstaande regel, maar via rechtermuisknop 'Run as different user' doe, opent-ie wél, én kan ik het domein handmatig toevoegen aan het ADUC-venster.
En als ik 'm daarna nogmaals open op dezelfde manier, staat het handmatig toegevoegde domein er nog steeds in.

Dus runas op de CLI werkt niet, maar rechtermuisknop in de GUI werkt wel 8)7

//edit: Gevonden. Het kán wél :D

De toevoeging /netonly doet het 'm.
code:
1
C:\Windows\System32\runas.exe /netonly /user:domein.nl\gebruiker "mmc dsa.msc /server=domein.nl"

Een snelkoppeling met bovenstaande regel had ik al, en dat werkt prima op een PC die wél in het domein zit. Dubbelklikken opent een DOS-box om een wachtwoord in te tikken, waarna 'Active Directory Users and Computers' zich opent voor het betreffende domein, mét rechten behorend bij de gebruiker zoals opgegeven in de regel.
De toevoeging /netonly maakt dat dat nu ook werkt op een PC die níet in het domein zit (maar wel verbonden is met het juiste netwerk natuurlijk).

[ Voor 36% gewijzigd door Sjaakman op 03-05-2015 20:39 ]