[user review] preview op invoerpagina / herinrichting pagina

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
TouchTumbleweed kwam in Gebruikersreview van de Maand - wat kan er beter? met een interessante toevoeging, maar aangezien dat niet de juiste plek is en ze het niet zelf hier had gepost doe ik het maar.

Haar idee was om, net als op het forum, een preview te geven op hetzelfde scherm als het invoerveld. Nou was haar idee om dat dan er boven te zetten, maar gezien de lengte van de gebruikersreviews leek het mij gemakkelijker om het er naast te hebben.

Wat ik nu zelf doe is één Firefox fullscreen (F11) openen op m'n primaire monitor. Daar open ik de invoerpagina van de gebruikersreview in. Het invoerveld "Uitgebreide toelichting" maak ik vervolgens ongeveer 1000x1360 pixels (BxH) groot (in Firefox en Chrome kan je bij invoervelden de hoek rechtsonder slepen om ze groter te maken). Verticaal gezien heb je boven dan alleen nog de rode Tweakers banner en onderaan de Firefox search bar, de rest heb ik helemaal invoerveld.

Op m'n tweede scherm open ik vervolgens m'n review gewoon. Als ik de invoer heb opgeslagen als preview ga ik op m'n primaire scherm meteen weer terug naar de invoerpagina (waar ik vervolgens het invoerveld opnieuw groter moet maken) en op m'n tweede scherm ververs ik de pagina om te bekijken of het gewijzigde onderdeel er uit ziet zoals ik wil dat het er uit ziet.

Met de huidige functionaliteit vind ik dat het fijnst werken, maar het is nog steeds vrij omslachtig, daarnaast genereer je hiermee ook heel wat dataverkeer. Ik heb afgelopen woensdag de laatste aanpassingen gedaan aan m'n review van de Eizo ColorEdge CG277 en deze methode leverde mij toen zelfs tot twee keer toe een automatische tijdelijke IP-ban van de firewall op vanwege de hoeveelheid dataverkeer (niet dat ik me daardoor liet weerhouden...)

Nou is dat natuurlijk wel een extreem voorbeeld, want die review is 245k tekens raw en in de weergave heb je ruim 200 afbeeldingen. Maar ook in veel andere gevallen is de huidige situatie omslachtig, zoals TouchTumbleweed ook al opmerkte.

Het mooiste zou zijn als op de één of andere manier geregeld kan worden dat alleen het previewveld dan ververst moet worden en niet de hele pagina. Nog mooier zou zijn als je met behulp van een checkbox dan ook nog tijdelijk het laden van afbeeldingen in de preview uit zou kunnen zetten.

Nou weet ik niet of dit allemaal mogelijk is en de invoerpagina zal er ook behoorlijk voor overhoop gehaald moeten worden, maar dat lijkt mij sowieso geen slecht idee. Zeker voor de uitgebreide reviews is het invoerveld "Uitgebreide toelichting" eigenlijk het enige wat telt op de huidige invoerpagina. In de huidige situatie is die eigenlijk veel te klein en heb je veel te veel andere zooi die veel te veel ruimte in neemt. Het invoerveld "Uitgebreide toelichting" zou eigenlijk een prominentere positie op de pagina moeten krijgen en ook standaard al groter zijn. Alle andere velden zou je eigenlijk met één klik in moeten kunnen klappen.

Twee kolommen (één invoer en één preview) zal nog wel het lastigst zijn gezien de huidige layout, maar aangezien vrijwel iedereen tegenwoordig op minimaal 1920x1080 zit zou dat wel moeten passen denk ik. Desnoods biedt je de mogelijkheid om de preview op de invoerpagina uit te schakelen.