Welke GTX 970 moet ik kiezen?

Pagina: 1
Acties:

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:29
Ik zit de laatste tijd toch wel serieus te overwegen om terug te gaan naar Nvidia, en dan in het speciaal de GTX 970.

Ik heb al verschillende versies bekeken en daaruit opgemaakt welke ik evt. wel wil en welke niet.

Degene die ik wel wil zijn:
EVGA ACX 2.0 versie,
dit omdat ik zelf de koeler heel mooi vind, hij schijnbaar ook goed koelt, past mooi in mijn systeem en is goed overklokbaar, maar in de reviews staat dat hij wel eens last heeft van coil whine, iets wat ik absoluut niet wil!

Gigabyte Windforce (geen gaming),
Ik vind zelf Gigabyte kaarten ook weer heel mooi, ik ben tevreden over mijn R9 290 Windforce, het is wel een goede koeler en is relatief stil, hij is echter wel belachelijk lang, waardoor hij gemakkelijk kan doorbuigen en het staat gewoon niet mooi, vind ik.

Asus Strix,
Hele brute mooie kaart, simpele koeler met veel scherpe hoeken, dit vind ik er zelf wel stoer uitzien, hij wordt ook veel aangeraden hier op het forum, hij is ook heel stil schijnbaar en heeft maar 1 8-pin aansluiting nodig. Maar deze heeft wederom weer soms coil whine...

Wat raden jullie aan?

De MSI versie vind ik niks, door de kleur.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:23

br00ky

Moderator Harde Waren

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb de EVGA ACX 2.0 FTW gehad en deze had inderdaad last van coil whine. Ik kon echter via EVGA de kaart RMA sturen en kreeg het FTW+ model terug :) Een zeer leuke kaart die ook goed overklokt. Het enige nadeel is wellicht de ietwat luidruchtige koeler als het warm wordt. Met goede airflow zal je hier echter geen last van hebben.

Daarnaast heb ik ook de Asus 970 GTX gehad. Deze kaart heeft de minste coilwhine gevallen en wordt standaard met backplate geleverd. Zeer strak design en heel erg stil. Het enige nadeel is dat dit de laagst geclockte 970 GTX is.

De Gigabyte variant heb ik niet gehad of kunnen testen nog, al schijnt de Gaming variant wel érg goed te zijn.

Ik zou persoonlijk voor de Asus Strix versie gaan eigenlijk.
Een zeer fraaie kaart die mooi afgewerkt is, 1 8-pin nodig heeft, zuinig is en ook nog een zéér stil.
Coil whine blijft overigens een hit-or-miss principe; je moet geluk hebben.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:29
stin00 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 11:08:
Ik heb de EVGA ACX 2.0 FTW gehad en deze had inderdaad last van coil whine. Ik kon echter via EVGA de kaart RMA sturen en kreeg het FTW+ model terug :) Een zeer leuke kaart die ook goed overklokt. Het enige nadeel is wellicht de ietwat luidruchtige koeler als het warm wordt. Met goede airflow zal je hier echter geen last van hebben.

Daarnaast heb ik ook de Asus 970 GTX gehad. Deze kaart heeft de minste coilwhine gevallen en wordt standaard met backplate geleverd. Zeer strak design en heel erg stil. Het enige nadeel is dat dit de laagst geclockte 970 GTX is.

De Gigabyte variant heb ik niet gehad of kunnen testen nog, al schijnt de Gaming variant wel érg goed te zijn.

Ik zou persoonlijk voor de Asus Strix versie gaan eigenlijk.
Een zeer fraaie kaart die mooi afgewerkt is, 1 8-pin nodig heeft, zuinig is en ook nog een zéér stil.
Coil whine blijft overigens een hit-or-miss principe; je moet geluk hebben.
Volgens mij zit mijn airflow wel snor, 2 in 1 uit. Dus de EVGA is dan ook zeker te overwegen, of niet?

Naja, overclocken kan altijd nog! Lage kloksnelheden komen vanzelf hoger })

• stin00
  • Niet online
Leuke aanbieding als je snel bent: http://www.afuture.nl/productview.php?productID=4127321

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 12:02
Tja da's een return, en waarom sturen mensen soms hun 970 terug? Coil whine.

• stin00
  • Niet online
unfor schreef op zondag 03 mei 2015 @ 13:47:
[...]

Tja da's een return, en waarom sturen mensen soms hun 970 terug? Coil whine.
Klopt, maar je kan altijd even navragen waarom de kaart terug is gestuurd :)

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-01 22:45

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Van een R9 290 naar een GTX970? Daar zet ik mijn vraagtekens bij...

Anders: Ga voor de STRIX, coilwhine is net een loterij, dat kan elke kaart hebben. 1 keer 8-pins is lekker makkelijk met het kabelmanagement, lekker stil (veel belangrijker dan koel, wat mij betreft, onder de 85 graden is er toch niets aan de hand), in idle passief.

Het overklokken van je videokaart kan soms nog wel een leuke performanceboost opleveren ja, maar dat is zo'n 10%, maximaal 20% als je een goede sample hebt. Het is niet zo alsof die ASUS niet overgeklokt kan worden, alleen zullen de EVGA en Gigabyte waarschijnlijk(!, een goede ASUS kan best boven een slechte EVGA komen) wel iets hoger komen. Maar dat verschil zal kleiner zijn dan niet overclocked vs overclocked.

Samengevat, als je geen overklokker bent is de ASUS de beste keuze, want voor de performanceverschillen hoef je het niet te doen.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

Pagina: 1