Nieuwe Game PC - Ongeveer 1200 Euro

Pagina: 1
Acties:

• Clef
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11-2025
Goedendag allen! Aangezien mijn huidige PC toch al weer een goede 6 jaar oud is, wilde ik weer eens kijken naar iets nieuws. Ik hoop dat jullie mij daarbij zouden kunnen assisteren.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem zal uitsluitend worden gebruikt om mee te gamen. Software als MS OFFICE zal ik niet installeren. Ik ben een redelijk groot fan van het FPS en RPG genre, dus spellen als Skyrim, Battlefield en GTA V verwacht ik toch wel op de maximale setting te kunnen spelen. De maximale setting voor mij is overigens nog steeds Full HD (Samsung SyncMaster T240HD), alhoewel in ik de toekomst wellicht voor een nieuwer scherm wil gaan. 4K is geen echter vereiste.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil graag rond de 1200 euro blijven. Mocht er een goed argument zijn om hier overheen te gaan dan is dat echter geen probleem. De assemblage besteed ik misschien uit, maar dat valt buiten de 1200 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige PC heeft twee Samsung HDD (2x 1TB) die ik plan over te zetten. Ook mijn randapparatuur zoals mijn scherm/keyboard en muis neem ik mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Aangezien ik op 1 monitor game (Full HD) lijkt me SLi/Crossfire overbodig.

Verder vraag ik me vooral af wat een slimme keuze is met betrekking tot het OS. Is gamen met Windows 8(.1) al echt een optie? Van wat ik heb kunnen vinden lijkt het toch zo dat Windows 8 nog wat issues heeft en dat Windows 7 wellicht een veiligere optie is.

Als laatste, is het nog nodig om een dvd drive aan te schaffen? Ik neem aan dat de meeste Windows installaties nog op een disk komen of is dat toch niet echt meer het geval?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke eisen qua merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige PC klinkt net alsof ik naast de snelweg sta, dus ik wil graag een wat stiller systeem. Het hoeft echter niet fluisterstil te zijn, dus het is niet zo dat ik wil investeren in passieve koeling. De PC zal niet in de woonkamer staan.

Ga je overklokken?
Nee.

Gebaseerd op de BBGs van dit jaar, als wel als andere topics hier ben ik tot de volgende set up gekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 208,-€ 208,-
1Gigabyte GA-B85-HD3€ 80,50€ 80,50
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 372,-€ 372,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,95€ 104,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 54,99€ 54,99
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,56€ 11,56
1Seasonic S12G 450W€ 74,90€ 74,90
1Crucial MX100 256GB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.044,80

Toelichting
De processor komt uit het BBG van maart. Daar heb ik een simpel moederbordje bij gezocht via de Pricewatch.

De GFX was iets lastiger. Ik begreep dat deze kaart memory issues had (3.5 gebruikt van de 4 die op de doos staat?), maar dit wordt volgens mij vooral afgedaan als zijnde 'niet echt netjes van de producent, maar ook niet echt een probleem'. Ik heb deze specifieke gekozen vanwege de review van Foritain. Ondanks dat ik aangegeven heb niet te gaan overklokken wilde ik het hiermee wellicht nog proberen aangezien het redelijk safe is (volgens zijn review).

Het memory heb ik gekozen omdat het low profile was. Aangezien ik toch een aftermarket cooler wilde, leek me dat niet onverstandig omdat volgens een aantal reviews de hoogte van het memory een probleem kan zijn.

De voeding heb ik gekozen op basis van het voeding advies topic. 450W moet naar wat ik begreep voldoende zijn voor mij setup.

Zoals hierboven aangegeven, er moet nog een Windows versie bij. Daarnaast, mocht de dvd drive overbodig zijn dan laat ik die er waarschijnlijk uit. Daarmee zou het zo rond de 1100-1200 euro moeten zijn :)

Alvast bedankt!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ziet er op zich prima uit alleen mis ik nog een harddisk.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45
calsonic schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 08:17:
Ziet er op zich prima uit alleen mis ik nog een harddisk.
Jij hebt volgens mij wat gemist bij de TS :|
XanderVenema schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 08:08:

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige PC heeft twee Samsung HDD (2x 1TB) die ik plan over te zetten. Ook mijn randapparatuur zoals mijn scherm/keyboard en muis neem ik mee.
Ziet er inderdaad netjes uit. Persoonlijk zou ik nog kijken naar een semi of molaire voeding en een moederbord met ondersteuning voor SLI. Zo heb je later de mogelijkheid om voor niet veel geld een nieuwe of tweedehandse 970 erin te hangen waardoor de systeem langer mee gaat.

Nickname KasPlantje.

• calsonic
  • Niet online
GerGio schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 08:47:
[...]

Jij hebt volgens mij wat gemist bij de TS :|
[...]

Ziet er inderdaad netjes uit. Persoonlijk zou ik nog kijken naar een semi of molaire voeding en een moederbord met ondersteuning voor SLI. Zo heb je later de mogelijkheid om voor niet veel geld een nieuwe of tweedehandse 970 erin te hangen waardoor de systeem langer mee gaat.
Nee hoor maar enkel een SSD van 256gb is niet voldoende ;)

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45
calsonic schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 08:53:
[...]

Nee hoor maar enkel een SSD van 256gb is niet voldoende ;)
[/message]:[/b]
[...]

Oeps idd overheen gelezen....
[/quote]

:) Maar misschien zou een 512 ssd geen kwaad kunnen. Gewoon omdat spellen zoals Skyrim en GTA V beste wel wat weg eten qua ruimte.

[ Voor 32% gewijzigd door GerGio op 02-05-2015 09:57 ]

Nickname KasPlantje.

• calsonic
  • Niet online
GerGio schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 09:40:
[...]

Hij zet 2 x 1 TB over dus dat zou genoeg moeten zijn.
Oeps idd overheen gelezen....

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

De optie voor SLI zou ik niet open houden, als de GTX970 te weinig wordt kan je beter die verkopen en een nieuwe high-end GPU kopen.

Eventueel kan je kijken voor de GTX970 van Asus, die is 5°C langer passief, en beschikt over een backplate waardoor de GPU minder doorzakt.

Bordje is vrij duur voor wat hij biedt naar mijn mening, voor een paar euro meer kan je een veel luxere G1.Sniper B6 halen :)

Dat Windows 8 veel problemen geeft is eigenlijk voorbij sinds de update naar 8.1 naar mijn mening, en de oude Windows 7 look kan je ook op Windows 8.1 krijgen. Zeer veel maakt het echter niet uit, aangezien je binnenkort toch een gratis update naar W10 krijgt :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Clef
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11-2025
Bedankt voor de reacties!

Wat betreft een grotere SSD, meestal speel ik een of twee spellen tegelijk dus qua ruimte gaat het wellicht wel met de 256. Aan de andere kant is ongeveer 100E extra voor dubbel zoveel ruimte niet echt een probleem en wel de moeite waard.

Voor SLI zou ik zowel het moederbord en de voeding moeten vervangen door iets anders. Van wat ik zo snel zag zijn de meeste SLI moederbordjes toch wel een goede 50 euro duurder. Een voeding van 650 (dat lijkt me wel het minste in dat geval maar ik heb het nog niet uitgerekend) is ook zoiets.

Ik ga er eens over nadenken. Goed om te horen dat Windows 8.1 gewoon zou moeten werken. Dan is dat denk ik de versie waar ik voor ga.
Pagina: 1