Slechts geluid uit 2 boxen ipv 5. Realtek high definition

Pagina: 1
Acties:

• bernie2009
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-01 21:45
Na een herinstallatie, w7 ultimate heb ik helaas nog maar geluid uit 2 boxen ipv 5. Voor de herinstallatie kwam het geluid uit 5 boxen. Heb al van alles geprobeerd maar helaas zonder succes. O.a driver Realtek uitgeschakeld in apparaatbeheer. Dan helemaal geen geluid meer. De groene plug ook in de blauwe jack op achterkant pc ingeprikt. Ik heb een Fijitsui Esprimo Q900 mini pc
Getest via 5.1 Realtek HD audio configuratie. Boxen lichten wel op maar slechts uit 1 box komt geluid.
Zet ik de instelling op stereo dan heb ik geluid uit 2 boxen.
Geluid uit 5 boxen heeft het altijd prima gedaan dus het heeft zuiver met de herinstallatie van W7 te maken.
Ik heb de nieuwste driver voor het geluid bij Realtek geïnstalleerd.
Wie helpt mij?

Het onderstaande is van speccy

Geluid
Geluidskaarten
Bluetooth-audio
Realtek High Definition Audio
Intel Display Audio
Afspeelapparatuur
Luidsprekers (Realtek High Definition Audio) (standaard)
Philips FTV (Intel Display Audio)
Speaker configuratie
Speakertype 5.1

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 11:12

Mikayu

.srt

Wat is 'van alles' wat je hebt geprobeerd?
En wat is het 5.1 materiaal wat je probeert af te spelen en welke speakers?

• bernie2009
Alle content dat ik voorheen via de op onze tv aangesloten pc afspeelde werd weergegeven op de 5 boxen.
Nu komt er alleen nog geluid uit 2 boxen die rechts van de tv staan opgesteld. De boxen die het niet doen zijn onder en links van de tv en twee boxen achter de zitbank.

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 11:12

Mikayu

.srt

Welke speaker set?

2 speakers rechts, hoe doe je dat?
Wel goed geplaatst en 3 Jack kabels correct aangesloten?

Je weet ook zeker dat de content 5.1 is en de afspeel software goed is geconfigureerd?

• bernie2009
Bose surround set. Alleen de kabel met de de groene plug is aangesloten op de hoofdtelefooningang van de pc. Nogmaals ALLE content klonk door de 5 boxen VOOR de herinstallatie van W7. Nu slechts door 2 boxen.

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-01 09:50
Ik kan mij toch niet voorstellen dat Windows invloed heeft op je speakers als je alleen de groene plug hebt aangesloten. Dat is namelijk een stereo signaal, niets meer.

Verliep je audio voor je herinstallatie niet via de televisie naar de speakers, bijvoorbeeld ?

[ Voor 3% gewijzigd door BastiaanCM op 01-05-2015 22:47 ]

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-01 14:00

mr.paaJ

generatie cmd+z

Welke Bose set?

Als nu alleen rechts twee speakers werken heb je behalve te weinig kabels (voor analoog surround) ze ook nog eens verkeerd aangesloten of neergezet ;)

Zit er een optische ingang op? Had je misschien eerst het geluid via HDMI naar de TV lopen?

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• bernie2009
Wat ik heb gedaan voordat het geluid nog uit 5 boxen kwam:

Pc losgekoppeld, W7 opnieuw geïnstalleerd met alle benodigde drivers.
Pc weer aangesloten op de tv via HDMI, pc aangesloten via de kabel met de groene plug op de Yamaha versterker. Exact zoals was aangesloten VOOR de herinstallatie van W7. Geluid via de radio wel over 5 boxen maar alle content die VIA de pc wordt afgespeeld komt slechts uit 2 boxen.
Persoonlijk denk ik dat het een driver probleem is. Ik heb de nieuwste driver van de site van Realtek gedownload. Kan wel kiezen om een 5.1 speakerset te configuren. Je ziet dan een opstelling in beeld met een tv met daarom heen de boxen. Als je vervolgens alle boxen aanklikt hoor je er maar bij 2 een testsignaal. Bij de overige 3 zie je het volume wel op en neer bewegen maar heb je GEEN geluid.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01 21:16

RnB

Kijk even op de Yamaha versterker op welke modus die staat.
Het gegeven dat je alleen een groene plug op de versterker hebt aangesloten, lijkt aan te geven dat je met een stereo signaal te maken hebt. Dit word geupmixed door de versterker naar alle kanalen, zodat je het (stereo) geluid over alle 5 de boxen hoort.

Dit is een instelling op de versterker, op mijn Pioneer die ik had, heette dit Extended Stereo. Zoek hier even naar.

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Het is handig als je gewoon gelijk wat typenummers opschrijft. Nu gaat het plotseling om een Yamaha versterker en is dat Bose gedeelte waarschijnlijk niet relevant.

Aangezien je met een analoge stereokabel je PC aansluit heeft die geen invloed op de surroundbeleving. Dat zijn slechts twee kanalen, ongeacht wat je verder met je drivers uitspookt. Dat is zoals hierboven geschreven de versterker met zijn instellingen.

Heeft die Yamaha ook HDMI ingangen? Dan kun je daarmee je PC aansluiten en daadwerkelijk surroundgeluid van films doorgeven.

En loop alsnog even je luidspreker kabels na, want als je alleen twee rechts hoort dan staan ze verkeerd, dat hoort links- en rechtsvoor te zijn.

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-01 09:50
bernie2009 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 10:13:
...
Persoonlijk denk ik dat het een driver probleem is. Ik heb de nieuwste driver van de site van Realtek gedownload. Kan wel kiezen om een 5.1 speakerset te configuren. Je ziet dan een opstelling in beeld met een tv met daarom heen de boxen. Als je vervolgens alle boxen aanklikt hoor je er maar bij 2 een testsignaal. Bij de overige 3 zie je het volume wel op en neer bewegen maar heb je GEEN geluid.
Kan niet. 5.1 heeft gewoon drie kabeltjes nodig. Groen, Zwart, Oranje. (Digitaal signaal daargelaten..)

Wss de Yamaha versterker die er 4/5ch stereo van maakte, maar de setting verloren heeft

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 12:48

SambalBij

We're all MAD here

Als je alleen de groene kabel aansluit dan krijg je bij 'standaard' audio nooit meer dan 2 kanalen. Links en rechts.
Enige wat ik zou kunnen bedenken dat het eerst wel werkte, is dat je eerder de geluidskaart van de PC wel had ingesteld op slechts 2 kanalen, waardoor hij mogelijk het surround signaal als Dolby ProLogic is gaan coderen. (Surround en center gecodeerd in het L/R stereo signaal)
De receiver zal dat hoogstwaarschijnlijk herkennen en weer decoderen tot 5 kanaals geluid.

Stel je echter de geluidskaart in op 5.1 kanalen, dan zal hij alles netjes naar de 3 jack aansluitingen gaan sturen, waarvan er maar eentje bij je receiver aankomt.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• bernie2009
Versterker is de Yamaha RX-640RDS. Net weer aardig wat instellingen afgelopen. O.a de optie Pro Logic. 2 kanaals bronsignalen worden weergegeven via 5 of 6 gescheiden kanalen. Ook dat helpt niet.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01 21:16

RnB

Ik heb even in de manual gespit en ik zie een zogenaamde ''Enternainment/6CH Stereo'' modus staan. Probeer die eens uit. Als je met die optie nog steeds geen geluid uit de achterste speakers krijgt, is er iets niet oké.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Zou het niet kunnen dat je laptop stiekem alles via HDMI heeft afgespeeld?

• bernie2009
Ik heb geen laptop op de Yamaha versterker aangesloten maar een Fujitsu Esprimo q900 mini pc.
Wel via HDMI verbonden met de tv. Geluid kan dus ook via de tv worden afgespeeld. De optie 6chn entertainment geeft ook de oplossing niet.

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

En als je speakerdraden verwisselt, gaan dan andere speakers spelen?

Controleer je kabels nog eens. Spelen nu links voor en rechts voor? Vanaf de versterker aansluiting gezien, duidelijk niet in je opstelling waar ze rechts staan te spelen.
bernie2009 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 21:58:
Nu komt er alleen nog geluid uit 2 boxen die rechts van de tv staan opgesteld. De boxen die het niet doen zijn onder en links van de tv en twee boxen achter de zitbank.
Van een 5.1 set doen twee speakers het wel en vier speakers niet? Of tel je dan je subwoofer mee?

[ Voor 100% gewijzigd door mr.paaJ op 02-05-2015 20:01 ]

Pagina: 1