All-Round PC

Pagina: 1
Acties:

• frankvbaal
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-05 13:54
Welkom allemaal,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem is alleen voor het huis, tuin en keuken gebruik. Dus surfen, mailen en word/excel. Daarnaast moet het systeem wel full hd films op youtube en vlc moeiteloos kunnen afspelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Dit is een beetje een 'tricky one'. Ik wil het systeem bouwen voor een vriend van mij maar die heeft niet echt een bedrag in zijn hoofd. Dus ik wil hem twee mogelijkheden geven. Eentje van rond de 350,- en eentje van 450,-. Het moet namelijk wel een computer zijn die een aantal jaren (rond de +/- 6) omdat hij liever niet teveel geld aan een nieuw systeem uitgeeft. Daarnaast moet het systeem snel blijven dus het moet een goede mix tussen geld en prestatie zijn, maar de prestatie heeft wel een streepje voor. Liever iets meer geld en een grote prestatie upgrade.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het enige wat meekomt van de oude pc is het scherm. Deze is onlangs vervangen en nog prima volgens hem. De muis en toetsenbord moeten nodig vervangen worden. Deze zijn inmiddels meer dan 10 jaar oud.
De boxen gaan ook mee. Dus echt de computer incl toetsenbord en muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede maar goedkope processor met ingebouwde GPU. Een geval van prijs/prestatie verhouding zoals eerder genoemd. Mijn oog gaat uit naar AMD, maar met een 50 euro meer zit er een intel i5 in. Minder grafische prestaties maar wel futureproof in mijn ogen. Maar misschien zie ik dat verkeerd.

Een simpel mobo natuurlijk met 8 GB werkgeheugen zodat dit voorlopig meer dan voldoende is. Een HDD, simpelweg omdat een combinatie met SSD en HDD te duur wordt en een SSHD geen optie is. Liever een SSD of een HDD en geen half/half van beide.

Kast en voeding zoals elke andere pc natuurlijk

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik bijt mijzelf niet vast op een merk. Als het maar geen Chinese troep is en een redelijke reputatie. Ik kies mijn onderdelen meestal op basis van een review of de BBG. Dan weet ik zeker wat de voor en nadelen zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Verder heb ik geen extra wensen of eisen

Ga je overklokken?
Er zal niet worden overgeklokt.

Software
Er komt windows 7 of 8.1 op incl. office 365 (of werkt dat alleen met windows 8 samen?)
Daar hoeft verder geen rekening mee worden gehouden met de maximale prijs.

Ik hoop dat ik hier nog wat nuttige tips kan krijgen wat betreft processor en moederbord. Daar ben ik eigenlijk het meeste in dubio over.

Daarnaast moet er een optische drive in, maar wat is beter? De twee waartussen ik twijfel verschillen tien euro van elkaar en ik vraag mij af wat de beste optie is en of de duurdere het waard is.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 95,95€ 95,95
1MSI A78M-E45€ 53,95€ 53,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 52,50€ 52,50
1BitFenix Comrade Zwart€ 30,95€ 30,95
1Logitech K200 Media Keyboard (Internationaal)€ 11,89€ 11,89
1Logitech RX250 (Zwart)€ 7,41€ 7,41
1G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL€ 65,95€ 65,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,56€ 11,56
1be quiet! System Power 7 300W€ 34,95€ 34,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 365,11

Deze lijst is van een pc rond de 350. Ik sta open voor aanpassingen/verbeteringen.

Ik zou graag ook willen weten wat ik kan uppen aan deze configuratie voor een pc van 450 euro.
Alvast Bedankt!

• System
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-12 18:37

System

Leef of wordt geleefd

2133mhz ram lijkt me onnodig.
Prestatie verschillen met standaard snelheden zijn voor wat ik hoor nihil.
Maar ben zeker geen expert ;)

Zelf blijft ik verknocht aan Intel processoren.

Heb je 100€ over? Dan zou ik een SSD bij zetten. Een HDD is tegenwoordig de bottleneck van een pc.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 20:54
Jurgen.D schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 18:28:
2133mhz ram lijkt me onnodig.
Prestatie verschillen met standaard snelheden zijn voor wat ik hoor nihil.
Maar ben zeker geen expert ;)

Zelf blijft ik verknocht aan Intel processoren.

Heb je 100€ over? Dan zou ik een SSD bij zetten. Een HDD is tegenwoordig de bottleneck van een pc.
Lees je eerst even in dan voor dat je 'advies' gaat geven, met alle respect. Een (AMD) APU krijgt aanzienlijk betere grafische prestaties hoe hoger het geheugen geklokt is

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

• frankvbaal
Daarom heb ik ook sneller geheugen gekozen inderdaad. De onboard GPU van de porcessor is gebaat bij zo snel mogelijk geheugen.

Een intel processor is wel weer duurder natuurlijk maar heeft dat zin qua snelheid en levensduur?

• System

System

Leef of wordt geleefd

Sorry zijne majesteit. Wist niet dat enkel zelf benoemde experts mochten reageren...

• Tonkowonko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:50
Persoonlijk zou ik me niet zo druk maken over de grafische prestaties. Het klopt dat een APU betere grafische prestaties levert in combinatie met ram van een hogere snelheid. De onboard gpu kan makkelijk de taken aan die beschreven worden dus zou ik hier niet veel geld meer insteken.

Ik zou persoonlijk voor een intel cpu gaan, later makkelijker upgrade baar (één woord??) naar een i5 en een intel cpu is zuiniger, creëert minder hitte en is dus ook stiller.

Tenzij je gelijk veel opslag nodig hebt zou ik voor een ssd gaan. Zoals je zelf al zegt moet het een pc zijn die een aantal jaar mee kan, een ssd zorgt hiervoor!
(Je zou eventueel uit zijn oude pc de hardeschijf kunnen halen en deze gewoon er bij zetten? Zou wel even checken of die veel beschadigde sectoren bevat etc.)

Het moederbord is vrij basic maar zal zijn werk goed doen. De keuze voor een micro ATX case is persoonlijk deze kan je gewoon weer terug veranderen naar een bitfenix als je wil.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4160 Boxed€ 115,95€ 115,95
1ASRock H81M-HDS€ 46,50€ 46,50
1Cooler Master N200 Closed€ 33,-€ 33,-
1Logitech K200€ 22,70€ 22,70
1Logitech RX250 (Zwart)€ 7,41€ 7,41
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 52,50€ 52,50
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,56€ 11,56
1be quiet! System Power 7 300W€ 34,95€ 34,95
1Crucial BX100 250GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 413,57

Als je het systeem nog fluisterstil wil hebben is het aan te raden om een aftermarket cpu koeler aan te schaffen. Persoonlijk vind ik de investering het meer dan waard ze zijn namelijk niet al te duur pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 20:54
Jurgen.D schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 18:41:
Sorry zijne majesteit. Wist niet dat enkel zelf benoemde experts mochten reageren...
Dat was niet offensief bedoeld. Maar jij vat het blijkbaar wel zo op. Sorry daarvoor. Dit was geen persoonlijke aanval, ik had ieder ander zo aangesproken als die dat advies gaf.

Iedereen mag hier reageren. En iedereen mag op iedereen reageren. En als jij slecht advies geeft mag ik zeggen dat jij slecht advies geeft. Als ik slecht advies geef mag jij zeggen dat ik slecht advies geef. En ikzelf heb mij nooit een expert genoemd, ik ben op veel gebieden onwetend in de hardware. Ik ben pas een jaartje actief op het forum.

Besef je wel dat jij nu mensen dingen aanraadt die ze gaan kopen of niet, het gaat dus over hard geld.

Genoeg gekletst. Build van Tonkowonko is prima. Enige punt: niemand heeft een idee hoe zwaar de programma's zijn over 6 jaar, of zo'n Celeronnetje dan nog wel genoeg trekt. Dan kun je nu wel met bakken geld smijten, maar dan kun je, mijn inziens, beter kijken nu een Celeron kopen, en als die niet meer voldoet koop je weer een nieuwe pc.

[ Voor 7% gewijzigd door jorisvdelsen op 01-05-2015 18:55 ]

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Celeron is inderdaad over die tijd misschien wel enthousiast, maar een pentium kan ook prima. Het enige dat je mist is HT, maar tenzij je héle spannende dingen in Excel gaat doen (of 3D materiaal gaat kijken), voldoet een dual core prima.

• frankvbaal
Ik zat inderdaad bij intel naar deze dualcore te kijken. Daarnaast is er ook de i5 4460, maar ik weet natuurlijk niet of dat te overdreven is en de prijs is natuurlijk wel flink en misschien wel overkill voor een pc zonder aparte videokaart.

• System

System

Leef of wordt geleefd

jorisvdelsen schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 18:52:
[...]

Dat was niet offensief bedoeld. Maar jij vat het blijkbaar wel zo op. Sorry daarvoor. Dit was geen persoonlijke aanval, ik had ieder ander zo aangesproken als die dat advies gaf.
Het kwam bij deze wel degelijk zo over.
Vergeet niet dat emotie via een forum een lastig iets is.
Maar bij deze is dit recht gezet. :)

Het mocht gerust tegen gesproken worden. Heb zelf gezegd dat ik geen expert ben en dat ik dit gelezen had op andere fora.
Maar op een normale manier dit tegen spreken had een heel andere reactie van mi uitgelokt dan wat nu gebeurde.

• Tonkowonko
Een nadeel van de celeron en Pentium series vind ik toch wel dat deze geen Windows aero ondersteunen/aankunnen. Weet niet of dit in Windows 8 hetzelfde is? De i3 daarentegen beschikt wel over genoeg power daarvoor

• Buzz134
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04-2022
Tonkowonko schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 19:28:
Een nadeel van de celeron en Pentium series vind ik toch wel dat deze geen Windows aero ondersteunen/aankunnen. Weet niet of dit in Windows 8 hetzelfde is? De i3 daarentegen beschikt wel over genoeg power daarvoor
waar ik op het moment stage loop komen genoeg i3's langs zonder gpu en windows 8 met aero en draaien zonder problemen en deze worden gewoon gebruikt voor office packet en internet web based dingentjes.

• Tonkowonko
Buzz134 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:17:
[...]

waar ik op het moment stage loop komen genoeg i3's langs zonder gpu en windows 8 met aero en draaien zonder problemen en deze worden gewoon gebruikt voor office packet en internet web based dingentjes.
Ik heb nog nooit gehoord van een CPU van Intel zonder integrated graphics volgens mij hebben ze dit namelijk allemaal. Als zoals je zegt deze er wel zijn moet er een dedicated gpu in zitten anders krijg je geen beeld. 8)7 . Als deze er inderdaad in zit ondersteunt die natuurlijk aero. Dit was dus ook compleet mijn punt niet. Mijn punt is dat celeron en pentiums wel integrated graphics hebben maar Windows aero niet aankunnen

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Tonkowonko schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 19:28:
Een nadeel van de celeron en Pentium series vind ik toch wel dat deze geen Windows aero ondersteunen/aankunnen.
Een nadeel van Windows Aero zelf is dat het nogal belastend is voor lichte hardware en dus vertragend werkt voor een CPU als een i3. Zelf gebruik ik Aero ook niet, scheelt (met SSD!) een seconde opstarttijd. :P

Ik zou dus voor een Pentium gaan, en dan later als je wat meer centjes heb upgraden naar een i5. :*)
Tonkowonko schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:10:
[...]

Ik heb nog nooit gehoord van een CPU van Intel zonder integrated graphics volgens mij hebben ze dit namelijk allemaal.
Nope. De Intel Xeon- en Core i7 Extreme-processoren hebben allemaal geen iGPU. Dat is ook nog aardig logisch aangezien systemen met dat kaliber CPU 99,9% van de tijd ook een dedicated GPU hebben. <+:)

¯\_(ツ)_/¯

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Xeons die niet eindigen op een 5 hebben geen ingebakken graphics.

I5 3350p had ook geen graphics.

Zelf vind ik AM1 setjes en A4's en A6'jes ook leuke dingen, Grafische power, dus Aero draait er prima op, en het verschil in CPU power merk je eigenlijk niet, in een systeem als dit is een SSD het belangrijkste.

Pentium's zijn vrij duur voor wat TS gaat doen, hoger is gewoon zonde van het geld. Een AM1 systeem kost iets van 1/3de van een i3 systeem, en een kwart van een i5 systeem, dus zelfs al gaat een AM1 de helft korter mee [lijkt mij sterk met deze eisen] is een AM1 nog goedkoper.

People as things, that’s where it starts.

• Tonkowonko
MasterPrutser schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:21:
[...]

Een nadeel van Windows Aero zelf is dat het nogal belastend is voor lichte hardware en dus vertragend werkt voor een CPU als een i3. Zelf gebruik ik Aero ook niet, scheelt (met SSD!) een seconde opstarttijd. :P

Ik zou dus voor een Pentium gaan, en dan later als je wat meer centjes heb upgraden naar een i5.
Natuurlijk wat meer belastend maar naar mijn mening toch net wat fijner werken.
Pagina: 1