• Ghost Rider
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-01 21:41
Allen,

Mijn bedoeling was om mijn Sony Vaio VPCEB3C5E eens een upgrade te geven. Inmiddels is het gelukt om een SSD schijf te plaatsen en Windows opnieuw te installeren. Het was ook de bedoeling om het RAM geheugen te vervangen van 2x 2Gb naar 2x 4Gb. Hierbij ontstaan echter problemen. In de bios wordt wel 8Gb herkend, maar tijdens het opstarten van Windows ontstaat er een fout en reboot de laptop.

Heb ik het verkeerde RAM geheugen gekocht?

Huidige geheugen: https://drive.google.com/open?id=0B3zIr7eyb1_uNVhlZDRLSVRKRTQ&authuser=0

Nieuwe geheugen: https://drive.google.com/open?id=0B3zIr7eyb1_uRkFhRlYyR2RGazg&authuser=0

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In principe zou dat gewoon moeten werken.
Je hebt de kans dat het spul niet compatible is, in dat geval is het enige dat je kunt doen het omruilen voor ander geheugen. Anders bestaat er de mogelijkheid dat je het geheugen op een te laag voltage hebt lopen, waardoor het niet stabiel loopt.

Maar wat je eigenlijk als eerste zou moeten testen is of het geheugen uberhaupt wel goed is, draai eens memtest86 om te zien of het geheugen foutmeldingen geeft of niet.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
TERW_DAN schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 14:13:
In principe zou dat gewoon moeten werken.
Je hebt de kans dat het spul niet compatible is, in dat geval is het enige dat je kunt doen het omruilen voor ander geheugen. Anders bestaat er de mogelijkheid dat je het geheugen op een te laag voltage hebt lopen, waardoor het niet stabiel loopt.

Maar wat je eigenlijk als eerste zou moeten testen is of het geheugen uberhaupt wel goed is, draai eens memtest86 om te zien of het geheugen foutmeldingen geeft of niet.
Windows start niet dus wordt dat al weer een stukje lastiger, je kunt echter wel met een windows boot (cd/usb) een geheugen test doen.

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

aminam schreef op zondag 03 mei 2015 @ 13:15:
[...]

Windows start niet dus wordt dat al weer een stukje lastiger, je kunt echter wel met een windows boot (cd/usb) een geheugen test doen.
Voor het aanpassen van het voltage hoef je enkel in de bios te kunnen komen.
Memtest is een standalone linux distro, daarvoor hoef je niets met Windows te doen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

TERW_DAN schreef op zondag 03 mei 2015 @ 13:21:
[...]

Voor het aanpassen van het voltage hoef je enkel in de bios te kunnen komen.
Maar ik vrees (ongeveer 95% zeker) dat de BIOS van Sony totaal gestript is van dat soort functies. Met heel veel van die OEM dingen (laptops / OEM PC's) kom je vaak niet veel verder dan datum en tijd veranderen, boot priority in soms misschien nog hoeveel shared geheugen naar een onboard chip gaat. Dingen zoals voltages, timings, en frequenties (in Mhz) aanpassen is vaak niet aanwezig in zo'n BIOS.

• Ghost Rider
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-01 21:41
Bedankt voor de reacties.

Memtestx86 proberen uit te voeren. Test start maar loopt vrijwel onmiddellijk vast en de laptop reboot.
Vervolgens Memtestx86 stapsgewijs uitgevoerd, laatste stap voordat test vastloopt is in de volgende afbeelding te zien. https://drive.google.com/...hNVFoVEU/view?usp=sharing

In de bios is er inderdaad weinig aan te passen, 2 processor instellingen en de boot volgorde.

Bestaat er enige kans dat dit nog wel kan gaan werken? Kan ik de bios 'hacken' waardoor er meer functies beschikbaar komen? Is het geheugen überhaupt goed?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kun je ook geen XMPprofiel inladen?
Pagina: 1