Ik heb thuis een virtuele Server 2012R2 draaien, gewoon als hobby server. Kan iemand ook gratis AV software aanbevelen (eventueel aanbevolen voor binnen een VM)? ClamAV werkt volgens mij, maar wellicht nog andere alternatieven?
Werken de bestaande gratis AV voor desktops niet? Daarnaast zit er op zich al redelijke beveiliging binnen Windows zelf al geinstalleerd: Windows Defender is dat, geloof ik.
Heb je zelf ook wat meer gezocht? Kan mij niet voorstellen dat ClamAV het enige resultaat is als je gaat [google=Windows 2012 R2 free anti virus].
Overigens is het wel vreemd; een licentie voor Windows 2012 R2 is niet gratis (en zonder MSDN of MSDNAA of DreamSpark zelfs duur voor particulieren), maar wel willen beknibbelen op de AV.
Heb je zelf ook wat meer gezocht? Kan mij niet voorstellen dat ClamAV het enige resultaat is als je gaat [google=Windows 2012 R2 free anti virus].
Overigens is het wel vreemd; een licentie voor Windows 2012 R2 is niet gratis (en zonder MSDN of MSDNAA of DreamSpark zelfs duur voor particulieren), maar wel willen beknibbelen op de AV.
[ Voor 75% gewijzigd door CH4OS op 01-05-2015 16:01 ]
Ik ben zelf wel content met Avast, maar ik durf niet te zeggen hoe dat zich gaat gedragen binnen een VM of uberhaubt op een server.
Windows Defender werkt op Windows Server 2012R2 niet zoals in Windows 8.1. Sterker nog, die is er helemaal niet in het server OS.CptChaos schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 15:50:
Werken de bestaande gratis AV voor desktops niet? Daarnaast zit er op zich al redelijke beveiliging binnen Windows zelf al geinstalleerd: Windows Defender is dat, geloof ik.
Veel antivirus pakketten doen bij setup een check op het OS. Server OS wordt dan geweigerd. Als je ook zoekt op betaalde antivirus voor servers is de prijs ook een veelvoud van de desktop pakketten.
Wel eens van een 180 dagen evaluation gehoord?CptChaos schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 15:50:
Microsoft Security Essentials draait ook op server versies van Windows.
Ruim voldoende voor een test bak, voor productie zou ik verder kijken dan gratis.
Ruim voldoende voor een test bak, voor productie zou ik verder kijken dan gratis.
Hoewel de reacties anders doen geloven, is dit nog niet zo'n gekke vraag. Ik heb hier zo'n zelfde situatie. Dankzij DreamSpark heb ik gratis Windows Server draaien op mijn thuisserver. Het vinden van anti-virus is echter ellende. Ik had ook geprobeerd om alle (bekende
) gratis anti-viruspakketten te installeren. Steeds maar weer de melding dat dat pakket niet werkt op een server OS. Daar wordt dus echt naar gekeken.
Uiteindelijk heb ik me er maar bij neergelegd, en het zonder anti-virus draaien. ClamAV doet geen realtime bescherming, dus daar heb je ook niet verschrikkelijk veel aan.
Uiteindelijk heb ik me er maar bij neergelegd, en het zonder anti-virus draaien. ClamAV doet geen realtime bescherming, dus daar heb je ook niet verschrikkelijk veel aan.
1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro
Welke alternatieven heb je zelf al gevonden en wat is je eigen mening daarover? Het topic wordt iets zinvoller als je dat ook nog even post.johanl79 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 15:47:
ClamAV werkt volgens mij, maar wellicht nog andere alternatieven?
Nu stel je een simpele vraag, zonder ook maar enige eigen inzet te tonen, en dat is niet de bedoeling op Tweakers. Zou je de topicstart dan ook even aan willen vullen?
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Ik draai zelf bitdefender, die werkt prima op server 2012 R2.
Zie mening TommieW over ClamAV.Question Mark schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 10:51:
[...]
Welke alternatieven heb je zelf al gevonden en wat is je eigen mening daarover? Het topic wordt iets zinvoller als je dat ook nog even post.
Nu stel je een simpele vraag, zonder ook maar enige eigen inzet te tonen, en dat is niet de bedoeling op Tweakers. Zou je de topicstart dan ook even aan willen vullen?
[mbr]Wat moet ik met de mening van een ander, als ik om jouw mening vraag?
Jij opent dit topic, en ik geef als moderator aan dat je toch echt zelf wat meer informatie (zoals je eigen mening) moet gaan tonen. In één zinnetje gaan verwijzen naar andermans mening voldoet hier niet aan.
• Welke andere gratis anti-virus software heb je nog meer gevonden?
• Wat vond je van deze? Heb je deze ook getest? Waarom bevielen ze wel/niet? Je hebt clam-av al gevonden, post dan ook je eigen bevindingen over clam-av eens....
Je krijgt nog heel even het voordeel van de twijfel, maar je zult echt meer inzet moeten gaan tonen. Anders gaat dit topic toch echt op slot.
Jij opent dit topic, en ik geef als moderator aan dat je toch echt zelf wat meer informatie (zoals je eigen mening) moet gaan tonen. In één zinnetje gaan verwijzen naar andermans mening voldoet hier niet aan.
• Wat vond je van deze? Heb je deze ook getest? Waarom bevielen ze wel/niet? Je hebt clam-av al gevonden, post dan ook je eigen bevindingen over clam-av eens....
Je krijgt nog heel even het voordeel van de twijfel, maar je zult echt meer inzet moeten gaan tonen. Anders gaat dit topic toch echt op slot.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Ik heb zelf de nieuwste Norton weten te installeren op server 2012 r2.
Dit echter wel met de melding dat het officieel natuurlijk niet ondersteund wordt.
Dit echter wel met de melding dat het officieel natuurlijk niet ondersteund wordt.
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006
Security Essentails werkt niet op Windows Server, en naar mijn weten is ClamAV inderdaad de enige die dit fatsoenlijk en gratis kan. Draai het zelf ook, en met dagelijkse scans ed is dat prima.
Het mist inderdaad realtime bescherming, echter is dat naar mijn idee niet zo erg, aangezien realtime bescherming volgens mij alleen goed werkt tegen browser virussen en dergelijke. Browsen doe ik toch niet op die machine. Het enige waar ik eigenlijk nog wel iets voor wil hebben is het scannen van torrents en dingen die via nieuwsgroepen binnenkomen.
Het mist inderdaad realtime bescherming, echter is dat naar mijn idee niet zo erg, aangezien realtime bescherming volgens mij alleen goed werkt tegen browser virussen en dergelijke. Browsen doe ik toch niet op die machine. Het enige waar ik eigenlijk nog wel iets voor wil hebben is het scannen van torrents en dingen die via nieuwsgroepen binnenkomen.
Ik heb op verschillende test servers (2012 en R2) MS Security Essentials werkend gekregen met deze link:
Install Microsoft Security Essentials Windows Server 2012 / 2012 R2
Install Microsoft Security Essentials Windows Server 2012 / 2012 R2
Ik gebruik op mijn thuisserver AVG File Server edition. Is voor thuisgebruik nog best betaalbaar.
http://www.avg.com/nl-nl/...r-edition?icid=ws-nav-fsb
http://www.avg.com/nl-nl/...r-edition?icid=ws-nav-fsb
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Via DreamSpark (Premium) krijg je ook een gebruiksrecht op Microsoft Forefront Endpoint Protection 2010. De uit deze oplossing afkomstige clients kunnen ook stand-alone draaien. Via deze update kun je de versie verkrijgen die ook compatibel is met Server 2012 en Server 2012R2.TommieW schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 10:51:
Dankzij DreamSpark heb ik gratis Windows Server draaien op mijn thuisserver.
* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans
Potverdorie wat ben jij moeilijk zeg. Doe wat je niet laten kan zou ik zeggen.Question Mark schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:53:
[mbr]Wat moet ik met de mening van een ander, als ik om jouw mening vraag?
Je krijgt nog heel even het voordeel van de twijfel, maar je zult echt meer inzet moeten gaan tonen. Anders gaat dit topic toch echt op slot.[/]
Ik doe niet moeilijk. Ik probeer alleen er een beetje ervoor te zorgen dat het forum op een juist niveau blijft, en daarvoor zijn nu eenmaal wat regels voor opgesteld. In het algemeen beleid (waar je met het registreren van je account akkoord mee bent gegaan), staat onder andere het volgende over het plaatsen van een topic:
Omdat ik de beroertste niet ben stuur ik wat bij, en geef even aan wat je moet verbeteren (terwijl ik in mijn volste "recht" sta om je topic te sluiten. En vervolgens geef je in het topic aan dat ik een moelijk persoon ben... Het moet niet veel gekker worden...
En als je nu heel eerlijk bent: je topicstart voldoet daar in de verste verte toch niet aan?Geef eerst globaal aan wat het probleem is.
Geef vervolgens aan waar je denkt dat het aan ligt.
Geef daarna aan wat je al geprobeerd hebt om zelf tot een oplossing te komen.
Een duidelijke omschrijving geven van dingen die je al geprobeerd hebt voorkomt ook dat mensen tips geven die voor jou oude koek zijn.
Geef aan waarom je denkt dat jouw oplossing niet werkt of geef aan waarom je denkt dat dat niet werkt.
Je eigen oplossing heeft niet gewerkt. Als je begrijpt waarom niet, vertel dit dan. Als je dat niet begrijpt, kun je dat als "subvraag" in je topicstart opnemen.
Geef altijd aan wat voor eventuele foutmeldingen of waarschuwingen je krijgt.
Wanneer je alles duidelijk hebt uitgelegd, vat je je probleem samen en stel je de uiteindelijke vraag.
Omdat ik de beroertste niet ben stuur ik wat bij, en geef even aan wat je moet verbeteren (terwijl ik in mijn volste "recht" sta om je topic te sluiten. En vervolgens geef je in het topic aan dat ik een moelijk persoon ben... Het moet niet veel gekker worden...
Het zal wel aan mij liggen, maar ik deel de mening van TommieW over ClamAV. Lijkt me duidelijk, toch? Dat is dus mijn mening ook over ClamAV. Verder geen alternatieven gevonden anders vraag ik er hier toch niet om? Lijkt me ook duidelijk. Gelukkig ben je de beroerDste niet.
De regels die over de eisen die aan een topicstart gesteld worden heb ik niet gemaakt. Ik ga verder ook geen aannames doen over wat je wel of niet zelf al gedaan hebt. Ik ga uit van wat er in het topic voorbijkomt aan informatie. In mijn ogen is je eigen inzet onder de maat.
Mocht je het nog steeds niet eens zijn met mijn mening, dan kun je een post maken in onderstaand topic. Op deze wijze kunnen mede-moderators ook hun mening even geven.
Oneens met de actie van een moderator? Post het hier
Bijven mopperen in dit topic gaat je in elk geval niet helpen. Verder lijkt het me handig dat deze discussie in elk geval even buiten dit topic gevoerd wordt. Mocht je inhoudeiljk nog willen reageren, stuur me dan even een DM.
Mocht je het nog steeds niet eens zijn met mijn mening, dan kun je een post maken in onderstaand topic. Op deze wijze kunnen mede-moderators ook hun mening even geven.
Oneens met de actie van een moderator? Post het hier
Bijven mopperen in dit topic gaat je in elk geval niet helpen. Verder lijkt het me handig dat deze discussie in elk geval even buiten dit topic gevoerd wordt. Mocht je inhoudeiljk nog willen reageren, stuur me dan even een DM.
Als je toch in trial draait kan je natuurlijk ook Microsoft SCEP (System Center Endpoint Protection) 2012 R2 draaien, dat is de opvolger van Forefront 2010.
https://technet.microsoft.com/nl-nl/library/hh508760.aspx
https://www.microsoft.com...r-and-endpoint-protection
Succes!
https://technet.microsoft.com/nl-nl/library/hh508760.aspx
https://www.microsoft.com...r-and-endpoint-protection
Succes!
Me Tarzan, U nix!
Late duit in het zakje maar: als je als test als een VM hebt draaien, wat houdt jou dan in hemelsnaam tegen om even een snapshot te nemen, antivrus A te installeren & proberen, bij niet handig snapshot reverten en het volgende pakket te installeren?
Om Question Mark even bij te vallen; ik mis volledig in dit topic waarom je een antivirus-pakket nodig denkt te hebben of welke services je draait die bescherming nodig gaan hebben. Dit heeft nogal een serieuze impact op de keuze & werking van een antivirus-pakket.
Maar ja, wat ik in mijn eerste paragraaf al zei; het is voor de fun en voor thuis en het moet gratis; waarom je eigen horizon niet verbreden en gebruik maken van de hypervisor en lekker trial&error bezig gaan zijn? Leer je toch echt meer van dan van onze meningen/gezeik.
Om Question Mark even bij te vallen; ik mis volledig in dit topic waarom je een antivirus-pakket nodig denkt te hebben of welke services je draait die bescherming nodig gaan hebben. Dit heeft nogal een serieuze impact op de keuze & werking van een antivirus-pakket.
Maar ja, wat ik in mijn eerste paragraaf al zei; het is voor de fun en voor thuis en het moet gratis; waarom je eigen horizon niet verbreden en gebruik maken van de hypervisor en lekker trial&error bezig gaan zijn? Leer je toch echt meer van dan van onze meningen/gezeik.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
FEP 2010 is al lang end of life bij Microsoft. Het is opgevolgd door System Center Endpoint Protection. De FEP 2010 client en management onderdelen werden vroeger verkocht als los onderdeel, maar zijn nu deel geworden van de SCCM 2012 functionaliteiten. Wel is er een aparte licentie nodig om dit deel te kunnen gaan gebruiken.nescafe schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 13:40:
Via DreamSpark (Premium) krijg je ook een gebruiksrecht op Microsoft Forefront Endpoint Protection 2010.
FEP 2010 kan je ook niet zomaar aansturen vanuit de console van de lokale client, je kan daar niets instellen. Dit moet je allemaal doen via een management server of met (lokale) group policies. Het is redelijk omslachtig om te gebruiken op die manier.
Wel een 2012R2 server en nu een gratis AV, ik denk dat 2012R2 dan ook "gratis" was.
Ha, ha, ha no worries... heb ook een 2012R2 bak hier staan. http://tweakers.net/gallery/sys/217295
Je kan het volgende doen.
- Download System Center trial edition SP1 van de MS website.
- Open met 7ZIP het bestand.
- Je ziet een Folder: "Client", dit is System Center End Point, de server versie van MSE.
- Extract alleen de "Client" folder en installeer dit.
De overige server tools werken via trial, maar de Client (SCEP) werkt altijd.
Mocht 2012 R2 problemen hebben met het downloaden van de virusdefinitie, kijk dan bij Windows Update of je ook de optie: "Give me updates for other Microsoft products when I update Windows" hebt aangevinkt.
Dit stukje is verder helemaal legaal, Microsoft adviseert zelf ook om het zo te doen goedgekeurd door Microsoft staff: https://social.technet.mi...s-for-windows-2012-server
Proof of concept:
Ha, ha, ha no worries... heb ook een 2012R2 bak hier staan. http://tweakers.net/gallery/sys/217295
Je kan het volgende doen.
- Download System Center trial edition SP1 van de MS website.
- Open met 7ZIP het bestand.
- Je ziet een Folder: "Client", dit is System Center End Point, de server versie van MSE.
- Extract alleen de "Client" folder en installeer dit.
De overige server tools werken via trial, maar de Client (SCEP) werkt altijd.
Mocht 2012 R2 problemen hebben met het downloaden van de virusdefinitie, kijk dan bij Windows Update of je ook de optie: "Give me updates for other Microsoft products when I update Windows" hebt aangevinkt.
Dit stukje is verder helemaal legaal, Microsoft adviseert zelf ook om het zo te doen goedgekeurd door Microsoft staff: https://social.technet.mi...s-for-windows-2012-server
Proof of concept:

[ Voor 9% gewijzigd door GoT op 12-05-2015 16:38 ]
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
Windows server is gratis voor Studenten, daarom draait dat hier ook ipv Linux. Bitdefender werkt gewoon prima op deze bak.
Congrats...
SCEP werkt ook prima en is GRATIS van Microsoft.
Ik geloof dat de Topicstarter daar expliciet om heeft gevraagd.
SCEP werkt ook prima en is GRATIS van Microsoft.
Ik geloof dat de Topicstarter daar expliciet om heeft gevraagd.
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
dat stukje is niet geschreven door Microsoft medewerkers. Iedereen kan een account aanmaken voor de Technet fora. Dit is gewoon iemand die het ook als tip geeft.GoT schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 16:15:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit de bedoeling is van Microsoft. Waarom zou je anders nog flink moeten betalen voor de extra licentie binnen SCCM om Endpoint Protection te kunnen gebruiken?
Het zal wel werken, maar ik vraag me af of het helemaal klopt.
Pagina: 1