Invisage - Technology |
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=tMBI1DLWp8U]Bron: [YouTube] InVisage QuantumFilm - 30 April 2015 Bron: [YouTube] InVisage's QuantumFilm: A breakthrough in camera technology - 1 Juni 2012 |
Ze lijken zich in eerste instantie te richten op de smartphone markt, waarschijnlijk omdat daar veel geld in omgaat en het makkelijker is om kleine sensoren te maken.
Mijn analyse: |
Voordelen
No crosstalk: Rode en soms groene elektronen wilden nog wel eens door hun pixel heen schieten en opgenomen worden door de naburige pixel, waardoor de verkeerde pixel en dus verkeerde kleur licht werd geregistreerd. Samsung heeft dit al opgelost met hun ISOCELL sensoren, waarbij er tussen elke pixel en soort scheidingswand zit. Sony Exmor RS sensoren schijnen er ook vrij weinig last van te hebben. Ook een redelijk achterhaald probleem dus. Electronic Global Shutter Dit is huge. Global Shutter is iets wat ongelooflijk moeilijk te implementeren is in CMOS sensoren, waardoor er altijd compromissen gesloten moesten worden, zoals lage framerates, lage resoluties, dikke complexe sensoren, etc. Deze sensor heeft van zichzelf een global shutter, waardoor altijd alle pixels tegelijk uitgelezen worden en je dus geen rare vervormingen meer krijgt, ongeacht de resolutie of de frame rate. Betere (perfecte?) lichtadsorptie onder scherpe hoeken: Als licht onder een scherpe hoek invalt op een CMOS sensor, kan het weerkaatst worden, doorschieten naar een andere pixel of geabsorbeerd worden door een stuk niet-lichtgevoelig metaal. Met wide-angle lenzen die dicht op de sensor zitten, zoals in mirrorless camera's en smartphones, is dit vooral een probleem. Met dit nieuwe design lijk je daar een stuk minder last van te hebben, waardoor lenzen nog platter en compacter kunnen worden ontworpen en deze dichter op de sensor geplaatst kunnen worden zonder dat je dingen als pixel vignetting krijgt. Dynamic Zoom Ze hebben een techniek om het formaat van de pixels aan te passen aan de aanwezige hoeveelheid licht, alleen ik heb geen idee hoe ze dat dan met de kleurfilters doen (want die zijn wel gefixeerd op hun plek). Misschien is het een geavanceerde vorm van pixel-binning? Higher Dynamic Range: Ze beweren een hoger dynamisch bereik te hebben, wat ik me best kan voorstellen omdat er meer ruimte voor elektronen buffers is of omdat je meerdere malen de sensor kan uitlezen en deze informatie combineren. Ik kan echter 0,0 harde informatie vinden over hoe zij dit willen bereiken. |