Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:22
Ik zit met een probleem hoe nu te handelen over een contract van mijn vriendin.

Mijn vriendin haar contract is gisteren verlopen (30 april).

Ze had eerst een 0 urencontract voor 1 jaar en daarna een 0 uren contract voor 6 maand (1 nov 2014 - 30 april 2015) op een kinderdagverblijf. Deze is gisteren afgelopen zonder dat haar werkgever iets heeft gezegd of schriftelijk heeft medegedeeld.
In verband met de nieuwe regels ben ik er een beetje ingedoken maar het is me niet helemaal duidelijk.

Volgende de nieuwe wet vanaf 1 januari 2015 moet de werkgever bij een contract van 6 maand of langer minimaal 1 maand van de voren aangegeven of je wel of niet verlengd wordt. Maar geldt dit nu ook voor een contract wat 1 november 2014 is aangegaan?
Indien dit geldt dan heeft ze recht op een transitievergoeding van 1 maandsalaris, maar hoe wordt deze bepaald indien ze een 0 uren contract heeft?

Info: http://www.arbeidsrechter...en-contract-bepaalde-tijd

Uit bovenstaande link haal ik ook dat wanneer ze weer opgeroepen wordt en ze komt weer werken dat haar oude contract stilzwijgend wordt verlengt met dezelfde periode en dezelfde voorwaarden als haar half jaar contract die ze tot gisteren had. Maar moet ze dan door haar baas gebeld worden of kan dit ook door een collega zijn die de planning doet? Ze zitten vaak met ziektegevallen en dan moet er direct iemand komen, dus wanneer iemand van de planning belt met de vraag of ze komt werken en ze komt opdagen is dan het contract ook stilzwijgend verlengd? Geldt dit ook wanneer ze volgende week een rooster ontvangt waar ze op staat ingepland?

Ze ontvangt haar rooster altijd op donderdag, gisteren heeft ze niks ontvangen. Dat betekent dat ze niet staat ingepland (i.v.m. de meivakantie) maar bijvoorbeeld wel opgeroepen kan worden.

Dan een klein zijweggetje: ze heeft 2 weken geleden van een collega vernoemen dat haar contract misschien verlengt wordt voor 3 maand. Maar dit is natuurlijk niet officieel. Wanneer ze volgende week wordt benaderd door haar baas (telefonisch, mail) voor die verlenging van 3 maand dan kan dit nog gewoon toch? Ze heeft daarnaast een eigen gastouder thuis wat nu goed begint te draaien dus het is een beetje afhankelijk van de situatie of ze uiteindelijk wel wil blijven werken of niet. Maar ik kijk graag een stukje vooruit en wil graag weten wat de mogelijkheden zijn.

Omdat ik het een beetje onduidelijk vind vroeg ik me af of bovenstaande klopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23:25

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Voor zover ik weet gelden de nieuwe regels niet voor contracten die zijn afgesloten vóór 1 januari, daarvoor zouden de oude regels gelden (tot ingang nieuw contract).

Oude regel is dat de contracten stilzwijgend verlengd worden met het laatste contract, dus dat je vriendin weer een 0-uren contract voor 6 maanden heeft. Aan het eind van dit contract moet de werkgever wél minimaal 1 maand van te voren aangeven wat er gaat gebeuren.

Het aantal uren waar ze "recht" op heeft, is het aantal uren dat ze gemiddeld in de afgelopen 3 maanden gewerkt heeft.

Wat betreft het aangaan van een contract met terugwerkende kracht, zoals je in je eenna laatste alinea benoemt, hoewel dat niet echt netjes is, is het ook niet ongebruikelijk (wel een teken van slechte administratie/slecht werkgeverschap imo, maar goed). Ze kan het aanbod weigeren (let op rechten als WW, die kunnen dan vervallen).

Note to self: being good is often more important than being right.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:13
Ergens klinkt het niet logisch dat een contract voor bepaalde tijd automatisch stilzwijgend verlengd wordt indien het niet opgezegd wordt.
Het is tenslotte een contract voor een bepaalde tijd en als de tijd versteken is is er geen contract meer.
Dat is ook wat ik hier lees:
http://www.allesoverhr.nl...n%20wat%20mag%20niet.aspx
Opzeggen van het contract
Het is niet mogelijk om een nul-urencontract te beëindigen door de werknemer niet meer op te roepen. Als er een contract voor bepaalde tijd is afgesloten, dan eindigt het contract op die bepaalde einddatum. Bij een contract voor onbepaalde tijd moet de werkgever de overeenkomst zelf opzeggen volgens de regels van het ontslagrecht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
Er staat wel een einddatum in het contract genoemd: 30 april 2015. Dus je weet vooraf al dat hij dan stopt als er geen verlenging is. Maar wanneer je na het stoppen van je contract weer opgeroepen wordt of je dan automatisch de stilzwijgende verlenging hebt.

Na wat zoeken haal ik hier uit hoe de overgang van de nieuwe wet met de huidige contracten werkt:
Overgangsrecht
De aanzegplicht geldt voor arbeidsovereenkomsten die eindigen op of na 1 februari 2015. Het kan dus voorkomen dat werkgevers reeds in januari moeten aanzeggen of de arbeidsovereenkomst van hun werknemer al dan niet verlengd wordt.

Valkuil van ''slimme constructies''
Er zijn werkgevers die al in de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd een bepaling opnemen waarin wordt aangezegd dat de arbeidsovereenkomst na ommekomst van de termijn niet wordt voortgezet. Op die manier is voldaan aan het schriftelijkheidsvereiste en kun je als werkgever nooit ''vergeten'' om aan te zeggen. Hoewel het wettelijk is toegestaan om de aanzegging reeds in de arbeidsovereenkomst te verdisconteren heeft dit wel risico's.
Wel interessant dat laatste stukje. Hier staat er alles over: http://www.wolderwijd-jur...el/Aanzeggingsplicht_2015

[Voor 4% gewijzigd door Binnetie op 01-05-2015 15:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ninjazx9r98
Dat gaat dan wel over 6 maanden en langer zo te zien, dat viel me ook al op bij de link die je eerder plaatste waar ze het zelfs hadden over 6 maanden en één dag.
Dit stukje tekst:
Een dienstverband van minimaal zes maanden, dus 6 maanden en 1 dag, dat eindigt op een concrete einddatum moet de werkgever het einde of voortzetting aankondigen.
De link die je nu plaatste heeft het over zes maanden of langer.
Op grond van artikel 7:668 van het Burgerlijk Wetboek is de werkgever verplicht om bij tijdelijke contracten van zes maanden of langer, minimaal één maand voor het einde van het dienstverband de medewerker schriftelijk te informeren of de arbeidsovereenkomst wordt verlengd, en zo ja onder welke voorwaarden
Mogelijk is de vraag dan of een en ander wel of niet van toepassing is voor je vriendin?
Dat er (weer) sprake is van een soort van contract als ze opgeroepen wordt lijkt me niet meer dan logisch maar vooralsnog is ze dat toch (nog) niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• muffstuff
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 21:26
Misschien een rare vraag maar als je contract een einddatum heeft dan vraag je toch ruim van te voren wat de intenties na deze datum zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
@ninjazx9r98, ik vraag me inderdaad af of het van toepassing is op mijn vriendin. Ze heeft dan namelijk de mogelijkheid om een maand salaris te claimen omdat ze niet een maand van te voren is geïnformeerd over wel of niet verlengen.

@muffstuff, dat zou ik persoonlijk wel doen. Maar aangezien mijn vriendin nu voor zichzelf is begonnen en het best netjes gaat is ze er niet echt over begonnen. De laatste tijd werkt ze er niet zoveel meer per week. Ze gaf aan dat haar werkgever nog met het dilemma zat van wel of niet verlengen maar dat was even tussen neus en lippen door en begin van dit jaar.

Ze zijn verder erg te spreken over haar. Ik wil graag de mogelijkheden weten en of ze dus recht heeft op die maandvergoeding en of ze van een verlenging met 6 maand mag spreken indien ze opgeroepen wordt. 1 Dag in de week werk erbij is altijd meegenomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ze is ZZP'er (...ze is net voor zichzelf begonnen...)?

Dan gelden weer heel andere regels natuurlijk.

Verder begrijp ik zelf het nut niet zo van al die 0 uren contracten?
Je kan opgeroepen worden, maar misschien ook niet. Bij dat laatste ontvang je ook geen salaris.

Als het om een normaal contract gaat, vind ik het wel zo fatsoenlijk dat ze een maand van te voren laten weten waar je aan toe bent. Ook al is dat niet zo afgesproken. Beetje onfatsoenlijk wanneer je ineens niet meer hoeft te komen en ze helemaal niks laten weten.

KDV's hebben het moeilijk. Waar nog wel geld in zit met de juiste papieren is je direct bij ouders aanbieden als een soort daytime-nanny.
Misschien zijn er kinderen/ouders waar ze goed contact mee heeft?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kutagh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:25
readytoflow schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 18:14:
[...]
KDV's hebben het moeilijk. Waar nog wel geld in zit met de juiste papieren is je direct bij ouders aanbieden als een soort daytime-nanny.
Wees heel voorzichtig met deze suggestie. Immers, als het contract een relatiebeding danwel concurrentiebeding bevat (dat van toepassing is op deze situatie) kan dat een hoop gedoe veroorzaken, met potentieel significante kosten. En nee, je kan er niet vanuit gaan dat een rechter het van tafel zal vegen (een mede-tweaker heeft ervaring hiermee...).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Goed punt. Maar dat zal ze zelf toch wel weten. Daarnaast als het contract door de werkgever is opgezegd geef ik ze bar weinig kans.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:33

t_captain

Moderator General Chat
Helaas is een relatiebeding gewoon geldig na afloop van een arbeidsovereenkomst BT. Het is een "neutraal" (niet schadeplichtig) einde dienstverband, gelijk de situatie dat een werknemer opzegt bij een vast contract.

Volgens mij geldt de aanzegverplichting alleen bij contracten die zijn ingegaan in 2015 en aflopen na 1-7. Bovendien is de waarde van een verlenging van een nulurencontract twijfelachtig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 29-09 15:20
De aanzegplicht geldt voor arbeidsovereenkomsten die eindigen op of na 1 februari 2015. Het kan dus voorkomen dat werkgevers reeds in januari moeten aanzeggen of de arbeidsovereenkomst van hun werknemer al dan niet verlengd wordt.

Eindigen op of na. Volgens dit artikel geld het dus wel.

Bron van hierboven: http://www.wolderwijd-jur...el/Aanzeggingsplicht_2015

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dionysos
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 27-08 19:58

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Aanzegverplichting geldt ook voor contracten voor bepaalde tijd die zijn aangegaan voor 1 januari 2015.

Dus hier had aangezegd moeten worden.

Ik zou zeggen: aanzegboete berekenen via 7:610b BW. Dus kijken naar gemiddeld salaris per maand berekend over drie maanden.

Let op: recht om in te roepen vervalt na 2 maanden. Vervalt, dus niet te stuiten.

En na het inroepen kan je een eventuele verlenging op je buik schrijven, maar dat kan je zelf wel afwegen.

[Voor 55% gewijzigd door Dionysos op 02-05-2015 08:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ninjazx9r98
mobby1971 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 08:28:

Eindigen op of na. Volgens dit artikel geld het dus wel.

Bron van hierboven: http://www.wolderwijd-jur...el/Aanzeggingsplicht_2015
Handig, met een bron komen waar TS zelf ook al mee kwam en waar al op gereageerd is ;)
Waar het (mogelijk, ianal) om gaat is dat op die bron het volgende te lezen valt:
Aanzeggingsplicht, wat houdt het in?
Op grond van artikel 7:668 van het Burgerlijk Wetboek is de werkgever verplicht om bij tijdelijke contracten van zes maanden of langer, minimaal één maand voor het einde van het dienstverband de medewerker schriftelijk te informeren of de arbeidsovereenkomst wordt verlengd, en zo ja onder welke voorwaarden
Op een andere site valt vervolgens wordt vervolgens weer zeer specifiek zes maanden plus één dag genoemd.
TS heeft het over een contract van zes maanden wat dus mogelijk net over of net onder de grens zit waarvoor de aanzeggingsplicht geldt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 09:02:
[...]

Handig, met een bron komen waar TS zelf ook al mee kwam en waar al op gereageerd is ;)
Waar het (mogelijk, ianal) om gaat is dat op die bron het volgende te lezen valt:

[...]

Op een andere site valt vervolgens wordt vervolgens weer zeer specifiek zes maanden plus één dag genoemd.
TS heeft het over een contract van zes maanden wat dus mogelijk net over of net onder de grens zit waarvoor de aanzeggingsplicht geldt.
Hier kan je alle nieuwe wetteksten vinden met memorie van toelichting:
http://www.estibbe.com/nieuwontslagrecht/wet.php?print=1

Als je kijkt bij dit nieuwe artikel dan lees je dat de grens 6 maanden is. Dus van toepassing in geval van Ts.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
readytoflow schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 18:14:
Ze is ZZP'er (...ze is net voor zichzelf begonnen...)?

Dan gelden weer heel andere regels natuurlijk.

Verder begrijp ik zelf het nut niet zo van al die 0 uren contracten?
Je kan opgeroepen worden, maar misschien ook niet. Bij dat laatste ontvang je ook geen salaris.

Als het om een normaal contract gaat, vind ik het wel zo fatsoenlijk dat ze een maand van te voren laten weten waar je aan toe bent. Ook al is dat niet zo afgesproken. Beetje onfatsoenlijk wanneer je ineens niet meer hoeft te komen en ze helemaal niks laten weten.

Ze werkt voor zichzelf maar is nog niet ingeschreven in de KVK. Alleen via gastouderbureau's.

Ze heeft inmiddels op 3 KDV's gewerkt in de afgelopen 6 jaar. Op 1 ging het moeilijk, veel kids gingen weg omdat een ouder zijn/haar baan verloor. De 2e vond ze zelf helemaal niks. De laatste waar ze werkt draait heel goed. Maar de eigenaresse neemt het niet zo nauw met de regels. Op een paar mensen na heeft iedereen een 0 uren contract. Er komen dus geregeld nieuwe (jonge) dames binnen die net van school komen.
Ben je het ergens niet mee eens -> geen verlenging of niet meer oproepen (zelfs als het via mail is toegezegd en dan later terugtrekken). Niemand durft het aan te pakken.
Heb je je bij de eigenaresse ingelikt dan zit je redelijk veilig, de mensen met contract zijn dochters van vriendinnen of familielid. Er werken alleen maar vrouwen en het is een echt kippenhok. Het feit al dat een collega weet te vertellen dat ze met 3 maand verlengd wordt waarschijnlijk is een goed voorbeeld.

Maar goed daar wil ik allemaal niet teveel over uitwijden. Mijn vriendin heeft het naar haar zin daar en vind heet leuk om te werken. Zij is niet bekend met de regels en rechten (net als de rest) en vind het belangrijkste dat ze het daar naar haar zin heeft. 's Avonds gaat de groepwhatsapp helemaal los tussen de dames :)
Dat is ook de reden dat het goed draait, ze kan heel makkelijk schalen met personeel omdat niemand daar wat durft te zeggen en op zijn rechten durft te wijzen. Ik ben het nooit met de werkwijze van die eigenaresse eens geweest maar zolang mijn vriendin er plezier heeft vind ik het best.

Mocht het nu aflopen dan weet ik een beetje waar ik aan toe ben.

Overigens dat concurrentiebeding in haar contract heb ik me ook erg zorgen over gemaakt vorig jaar. Maar daar is een gesprek over geweest en de eigenaresse vond het erg leuk dat ze dat er naast deed. Mijn vriendin stuurt dan haar beschikbaarheid op zodat ze er de week erop eventueel ingepland kan worden. Het concurrentiebeding is iets wat geloof ik nu ook niet meer mag in 0 urencontracten. Bovendien zit het KDV en de gastouder van mijn vriendin 35 km van elkaar. Geen ouder die eraan denkt om zover te gaan rijden voor hun kind.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 17:54
Wat ik toch even mis in dit verhaal, heb je al geprobeerd om gewoon even te bellen met de werkgever/opdrachtgever? Wellicht dat een telefoongesprek het hele misverstand kan oplossen, dan weet je vriendin ook waar ze aan toe is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 29-09 11:18
dan weet je vriendin ook waar ze aan toe is.
dat had ze 6 maanden geleden ook al kunnen weten, onbegrijpelijk dat ze nu pas wakker wordt als het contract al is afgelopen. 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
Even een update:

Vanmiddag kreeg mijn vriendin al het rooster voor volgende week. Ze staat hierop ingepland. Helaas kan ze die dag niet i.v.m. haar gastouder. Het rooster is gemaakt in samenspraak met de eigenaresse, maar in de begeleidende mail stond dat zij volgende week op vakantie is. Voor roosterzaken moet men zich vervoegen bij 2 collega's.

Wat kan ik nu het beste ondernemen? Mijn vriendin haar werkgever toch laten benaderen en sowieso aangeven dat ze recht heeft op een maand salaris i.v.m. de nieuwe Wet en Zekerheid?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 23:15
-

[Voor 106% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 00:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
Bedankt voor de info. Een deel was me bekend, maar goed dat je het hier nog even laat zien en gelijk een bevestiging voor mij.

Het probleem met het rooster is dat ze volgende week niet kan werken die dag, ze heeft dan al kinderen ingepland staan. Zo werd het vaak afgesproken, ze gaf haar beschikbaarheid aan en op basis daarvan werd ze ingepland. Ook werd ze opgeroepen wanneer ze onderbezetting of ziekte hadden.

Ik vind de arbeidsomvang een hele moeilijke, het komt er op neer dat je zegt van: Baas, ik heb de afgelopen 3 maand gemiddeld 24 uur per week gewerkt dus doe me maar een contractje voor 24 uur per week. Het lijkt me dat een werkgever daar nooit zomaar in meegaat en als je juridisch gaat worden dat je helemaal nooit meer hoeft te komen. Of zijn hier andere ervaringen in?
Aan de andere kant ze heeft nu haar eigen gastouder en hier is ze erg druk mee.

Wat ik zou willen:
1. het maandsalaris waar ze recht op heeft omdat ze niet een maand van te voren heeft gehoord of ze wordt verlengt of niet
2. de verlenging zodat ze in elk geval nog 6 maand regelmatig kan werken, het is mooi meegenomen (even los van het feit of ze wordt ingepland of niet

Punt 1 is misschien in een brief uit te drukken, ik ben op zoek naar een voorbeeldbrief maar helaas nog niet echt wat gevonden.
Punt 2, is het niet beter om het rooster voor volgende week af te wachten als haar werkgever weer terug is? Want de automatische verlenging is alleen geldig als je ook daadwerkelijk komt werken wanneer je opgeroepen wordt. Voor komende week kan het niet. Maar wanneer ze volgende week haar rooster krijgt voor de week erop en ze verschijnt dan dan is de (stilzwijgende) verlenging rechtsgeldig. Ze kan het beste dan morgen even aangeven bij degene die de planning doet dat ze volgende week niet kan (zo gaat het vaker daar).

Een rechtsbijstandsverzekering loop ik al langer over na te denken. Helaas staat vaak in de voorwaarden dat je na 3 maanden pas juridische hulp mag vragen om te voorkomen dat iedereen een verzekering afsluit en een week later een jurist inschakelt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 23:15
Binnetie schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:30:

Ik vind de arbeidsomvang een hele moeilijke, het komt er op neer dat je zegt van: Baas, ik heb de afgelopen 3 maand gemiddeld 24 uur per week gewerkt dus doe me maar een contractje voor 24 uur per week. Het lijkt me dat een werkgever daar nooit zomaar in meegaat en als je juridisch gaat worden dat je helemaal nooit meer hoeft te komen. Of zijn hier andere ervaringen in?
Nee je hoeft niet te vragen om een 24 uurs contract. De wet heeft hiermee bepaald dat het contract voor 24 uur betreft. Hier zou ik inderdaad niet zo maar over beginnen, maar pas wanneer je anders sterk benadeeld zou worden en je weinig te verliezen hebt.
Binnetie schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:30:

Wat ik zou willen:
1. het maandsalaris waar ze recht op heeft omdat ze niet een maand van te voren heeft gehoord of ze wordt verlengt of niet
2. de verlenging zodat ze in elk geval nog 6 maand regelmatig kan werken, het is mooi meegenomen (even los van het feit of ze wordt ingepland of niet
Ik zou niet én de maand transitievergoeding opeisen en vervolgens een contractverlening afdwingen, omdat je dan erkent dat de overeenkomst wel van rechtswege verlopen zou zijn. Ik zou punt 1 dus niet doen, maar simpelweg (over 2 weken begrijp ik in jouw geval) gewoon doorwerken, het er niet over hebben en het dus "vergeten". Dan is je contract daarmee feitelijk verlengd. Met een beetje geluk vergeten ze het vaker en dan heb je na een aantal maal o.t. contract voor 24 uur p/w.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
Helder. En als mijn vriendin besluit dat ze volledig voor zichzelf wil werken? Is het dan een soort ontslag nemen en verspil je daarmee je recht op een eventuele uitkering? Indien ze niet verlengt wordt (die kans bestaat ook wanneer de werkgever doorheeft dat het contract is afgelopen) dan is het neem ik aan wel verstandig om de transitievergoeding te eisen?

Morgen is het beste dat ze aangeeft dat ze niet kan werken (ze zou a.s. maandag moeten werken). Maar wat zeg je als ze vragen waarom ze niet kan of vinden dat je er te laat mee bent? Als ze zegt van: ik heb geen contract meer dus jullie hebben niks te eisen dan maak je misschien slapende honden wakker.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:33

t_captain

Moderator General Chat
Binnetie schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:57:
Helder. En als mijn vriendin besluit dat ze volledig voor zichzelf wil werken? Is het dan een soort ontslag nemen en verspil je daarmee je recht op een eventuele uitkering? [...]
Als je van plan bent om vanuit loondienst voltijds een eigen bedrijf te runnen, dan is het de normale gang van zaken. Je zegt je baan op / verlengt je contract niet en gaat aan de slag. WW is bedoeld om te periode tussen twee banen te overbruggen en niet als financiering voor je startup.

Voor mensen die in de WW zitten / terecht komen zijn er echter wel mogeijkheden. Daarvoor moet je vooral bij het UWV informeren, "starten vanuit een uitkering" is de google term. Kort samengevat kun je (gedeeltelijk) recht houden op WW terwijl je aan het ondernemen bent en niet zoals gebruikelijk aan het solliciteren. Het UWV moet wel toestemming geven. Die toestemming is gebaseerd op hun inschatting of een eigen zaak je voor langere periode uit de werkloosheid gaat helpen.

• Binnetie
Dan is dat niet echt aan de orde bij haar. En kan ze dus gewoon weigeren.
Ze zegt in elk geval vandaag af dat ze maandag niet kan werken en we wachten even het rooster volgende week af. Als ze dan op het werk verschijnt kan ze het beste gelijk een gesprek vragen met de eigenaresse en uitleggen dat haar contract verlengd is met 6 maanden. Ze kunnen er dan zelf invulling aangeven.

• timag
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 18:56
Je vriendin heeft nu stilzwijgend een verlenging gekregen dus de rechtszekerheid heeft ze. Ik zou daar echter pas over beginnen als de eigenaresse haar niet meer oproept of op andere wijze lastig doet, waarom zou je daar nu al een punt van maken? Je krijgt er niet meer rechten van en je loopt de kans dat het de eigenaresse in het verkeerde keelgat schiet. Gewoon achter de hand houden voor als het aan de orde komt.

[Voor 3% gewijzigd door timag op 07-05-2015 10:00]

• Binnetie
Maar is het rooster al een bewijs van stilzwijgende verlenging? Ik dacht dat het pas een officiële verlenging is wanneer je wordt opgeroepen/ingepland en dan ook daadwerkelijk verschijnt op je werk.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Met timag Gewoon de arbeidsrelatie voortzetten zoals hij was, volgende week afzeggen/verplaatsen, en de week erop gewoon werken. Transitievergoeding lijkt me van toepassing als het contract niet verlengd wordt, niet als het contract wel verlengd wordt (maar dat kan ik mis hebben, heb me er niet heel erg op ongelezen).

Mbt rechtsbijstand: juist afsluiten als je nog geen conflict hebt. Wij hadden er een afgesloten toen we al een conflict hadden en mochten dus onze eigen advocaat betalen. Toen die ons vervolgens een te hoge nota voorschotelde, viel dat conflict iig wel onder de dekking (je verzint het niet).

Tip: kijk heeeeeeel goed naar de hoogte van de dekking van de vrije keuze-advocaat (en wat er onder die dekking valt: kort geding, bodemprocedure, hoger beroep, cassatie? Samengestelde zaken? Bijv. loonvordering en onterecht ontslag, is dat 1 of 2 zaken?). De ene verzekering dekt tot € 15.000, de ander soms wel tot € 60.000. En bij een beetje ingewikkelde zaak (bijv. letselschade, een ongeluk zit in een klein hoekje), kom je er niet met € 15.000. Daar heb ik me grandioos op verkeken bij het afsluiten van de verzekering.

@Binnetie: een rooster waarin je bent ingepland is toch een oproep?

[Voor 3% gewijzigd door Ardana op 07-05-2015 13:59]

• Binnetie
Interessante informatie.
Ik heb bijna alles bij 1 verzekeraar maar toch zou ik denk ik de rechtsbijstand bij een volledige losse partij toen. Want stel dat je eens iets krijgt over een verzekeringsissue. Of zit ik mis?

Als ze niet verlengd wordt is de transitievergoeding wel op zijn plaats. Deze moet je binnen 2 maand opeisen na verlopen contract. Ik denk dat wanneer je daar hulp bij nodig bent dat een rechtsbijstandverzekering niet gaat helpen omdat ze vaak 3 maand aanhouden.
Zal eens kijken naar een goede verzekeraar.

Ja dat is een oproep, maar pas geldig als je ook in eigen persoon verschijnt op je werk. Ik kan zo geen bron vinden hiervan. Maar zoiets las ik ooit eens, dat wanneer je fysiek aanwezig bent dan pas het contract verlengt is.

Deze lijkt geen wachttijd te hanteren, maar wel tot 15000 eu:

Edit: ik lees ook zaken als te verwachte conflicten die nooit gedekt zijn, dat is natuurlijk heel ruim. Maar eens goed inlezen: http://weblog.independer....-ben-je-meteen-verzekerd/

[Voor 37% gewijzigd door Binnetie op 07-05-2015 14:31]

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Een brandend huis kun je niet verzekeren, zelfs al is er geen sprake van een wachttijd. Maar, als jij vandaag een brandverzekering afsluit, en morgen brand je huis af, dan zul je prima de schade vergoed krijgen (ok, na gedegen onderzoek, want zulk toeval is wel heel toevallig ;) ).

Als jij al weet dat je werkgever zich niet aan de wet houdt (niet tijdig opzeggen), dan kun je dat gerust zien als brandend huis.

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

En waar je op doelt heet trouwens niet de transitievergoeding. Dat is heel iets anders. Waar jij (TS) op doelt heet de aanzegboete ex het nieuwe artikel 7:668, lid 3 BW, omdat er niet tijdig is aangegeven of, en zo ja onder welke voorwaarden, een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd verlengd wordt.

• rty
  • Registratie: november 2011
  • Niet online
Als ik het goed begrijp, als ze ipv 18 maanden, al 2 jaar aan het werk was geweest. Had ze recht gehad op de transitievergoeding(voor niet verlengen contract) en de aanzegboete(voor niet tijdig aangeven). Was dus uitkomt op 1,667(2/3 + 1) maandsalaris.
Heeft het hebben van een eigen gastouder dan effect op de transitievergoeding of zitten daar verder geen voorwaarden aan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Transitievergoeding speelt pas vanaf 1 juli 2015, dus is nu sowieso niet aan de orde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 27-09 19:48

igmar

ISO20022

Binnetie schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:51:
Ik zit met een probleem hoe nu te handelen over een contract van mijn vriendin.

Mijn vriendin haar contract is gisteren verlopen (30 april).

Ze had eerst een 0 urencontract voor 1 jaar en daarna een 0 uren contract voor 6 maand (1 nov 2014 - 30 april 2015) op een kinderdagverblijf. Deze is gisteren afgelopen zonder dat haar werkgever iets heeft gezegd of schriftelijk heeft medegedeeld.
In verband met de nieuwe regels ben ik er een beetje ingedoken maar het is me niet helemaal duidelijk.

Volgende de nieuwe wet vanaf 1 januari 2015 moet de werkgever bij een contract van 6 maand of langer minimaal 1 maand van de voren aangegeven of je wel of niet verlengd wordt. Maar geldt dit nu ook voor een contract wat 1 november 2014 is aangegaan?
Indien dit geldt dan heeft ze recht op een transitievergoeding van 1 maandsalaris, maar hoe wordt deze bepaald indien ze een 0 uren contract heeft?

Info: http://www.arbeidsrechter...en-contract-bepaalde-tijd

Uit bovenstaande link haal ik ook dat wanneer ze weer opgeroepen wordt en ze komt weer werken dat haar oude contract stilzwijgend wordt verlengt met dezelfde periode en dezelfde voorwaarden als haar half jaar contract die ze tot gisteren had. Maar moet ze dan door haar baas gebeld worden of kan dit ook door een collega zijn die de planning doet? Ze zitten vaak met ziektegevallen en dan moet er direct iemand komen, dus wanneer iemand van de planning belt met de vraag of ze komt werken en ze komt opdagen is dan het contract ook stilzwijgend verlengd? Geldt dit ook wanneer ze volgende week een rooster ontvangt waar ze op staat ingepland?

Ze ontvangt haar rooster altijd op donderdag, gisteren heeft ze niks ontvangen. Dat betekent dat ze niet staat ingepland (i.v.m. de meivakantie) maar bijvoorbeeld wel opgeroepen kan worden.

Dan een klein zijweggetje: ze heeft 2 weken geleden van een collega vernoemen dat haar contract misschien verlengt wordt voor 3 maand. Maar dit is natuurlijk niet officieel. Wanneer ze volgende week wordt benaderd door haar baas (telefonisch, mail) voor die verlenging van 3 maand dan kan dit nog gewoon toch? Ze heeft daarnaast een eigen gastouder thuis wat nu goed begint te draaien dus het is een beetje afhankelijk van de situatie of ze uiteindelijk wel wil blijven werken of niet. Maar ik kijk graag een stukje vooruit en wil graag weten wat de mogelijkheden zijn.
Einde AO == einde AO. De regel voor een 0 uren contract is wel helder, ook uit jurisprudentie : Zodra ze weer opgeroepen wordt, en daadwerkelijk werkt, wordt het stilzwijgend verlengd volgens het laatste contract. Die termijn telt ook meet voor de regel van 3, en kan dus resulteren in een contract voor onbepaalde tijd.

Wat betreft dat gastouder thuis : Kijk uit dat dat niet conflicteert met een relatiebeding / concurrentiebeding.

• Binnetie
Even een update van bovenstaande:

Ik ben in tussentijd bezig geweest met een brief om de transitievergoeding te vragen i.v.m. met het feit dat ze helemaal niet is aangezegd en daarom recht heeft op dit vergoeding in het kader van de nieuwe wet werk en zekerheid.

Mijn vriendin is in tussentijd niet meer opgeroepen.
Afgelopen maandag heeft ze haar bazin gevraagd hoe nu de stand van zaken is omdat ze helemaal niks heeft gehoord na einde contract op 1 mei 2015.

De reactie was iets in de trend van: Op dit moment hebben we te weinig werk om je contract als oproepkracht te verlengen. Blablabla... je krijgt nog een bevestiging per post. Mocht je nog vragen hebben dan kan je me altijd contacteren.

Nu kreeg ze dinsdag haar ontslagbrief en daar vielen me 2 dingen op:
1. Datum in de brief staat op 31 maart 2015
2. Ze heeft het over een jaarcontract die niet verlengd wordt.

1. Of ze heeft een oude voorbeeld brief gepakt en aangepast of ze is nu heel gewiekst om de datum van de ontslag brief aan te passen zodat ze kan zeggen dat ze die 31 maart 2015 verstuurd heeft (even los van de stempel op de envelop met de datum wanneer hij bij PostNL geweest is

2. Lijkt me gewoon een typfout.

Ik zit nu in twijfel. Mijn vriendin is niet daadkrachtig genoeg om een gesprek aan te gaan met haar. Dat is de reden dat deze bazin met heel veel dingen wegkomt daar, echt te schandalig voor woorden! Maar dat staat even buiten dit gebeuren.

Ik kan mij vriendin een mailtje laten sturen van: Goh ik ontving je brief maar hierin staan 2 foutjes, de datum klopt niet. Je hebt me recent pas verteld dat ik niet verlengd wordt. En in de brief staat een jaarcontract terwijl ik een halfjaarcontract heb. Wil je mij een nieuwe brief sturen met de juiste datum en juiste contractstermijn dan heb ik het officieel rond voor het aanvragen van WW (om maar even een reden te noemen).
Je houdt je zo een beetje van de domme om niet direct deuren in te trappen. Afhankelijk van de reactie kan dan de brief voor de transitievergoeding verzonden worden. Je hebt anders kans dat ze vol blijft houden dat ze 31 maart ontslag heeft gekregen.

Aan de andere kant zou ik DAS in kunnen schakelen: https://www.das.nl/pp/betaal-per-oplossing en levert het een paar euro op, maar is ze wel even heel goed terug op haar plek gezet. Maar wie laat het zover komen? Ik denk dat haar bazin eerder gaat toegeven.

Kunnen jullie me adviseren?

[Voor 16% gewijzigd door Binnetie op 15-06-2015 10:04]

• Binnetie
Niemand?

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Om te beginnen: je mag mensen langer dan 30 minuten geven om te reageren :-)

Inhoudelijk: ik zou je eerste aanpak (baas "onschuldig" aanspreken") doen, maar dat is op voorwaarde dat je vriendin dit ook kan.

Eigenlijk is dat je hele reactie: wat wil je vriendin? Jij kan wel van alles en nog wat willen, maar het is de (ex)-werkgever van je vriendin, en als zodanig zal zij de zwaarste lasten moeten dragen. Dat zie ik nu ook bij mijn relatie: mijn vriend heeft lang niet zijn salaris gehad, en is onterecht ontslagen, tevens is er een eis wegens overtreding geheimhoudingsbeding ingediend, en normaal gesproken handel ik altijd juridische en administratieve zaken af. Enkel is dit wel zíjn (ex) werkgever, en is híj dus degene die de beslissingen moet maken.

Dus ga praten met je vriendin, kijk wat die wil. Wij kunnen wel van alles en nog wat bespreken, benoemen of aanbevelen, maar het is je vriendin die de lasten moet dragen - en dus de beslissingen moet nemen.

Zelfs als je de rechtsbijstand inschakeld, kan het een zeer langdurige zaak zijn: wij moeten het salaris van december nog krijgen, en er is nog niet eens een zittingsdatum bekend.

• Binnetie
Ik had het bericht 11 juni geplaatst, maar heb er een kleine fout uitgehaald. En toen een reactie geplaatst. Sorry voor de onduidelijkheid.

Wat je aanhaalt is wel belangrijk. Mijn vriendin moet het wel willen. Dat wil ze ook, maar ze is wel bang dat ze door haar ex-werkgever wordt overmand door 'smoesjes' om er onderuit te komen dat ze dan snel zoiets heeft van laat maar zitten. En dat doen alle meiden die er werken die worden ontslagen omdat ze bijvoorbeeld eens tegen het 'mooi weer spelen' tegenover de GGD zijn ingegaan of een poosje ziek waren en daarna niet meer werden opgeroepen. Daarnaast geeft ze aan dat er te weinig werk is, maar ze neemt wel 2 vakantiekrachten aan.
Om dat laatste is het mij niet te doen, ze kan op eigen kracht nu haar inkomen verdienen. Maar dat geeft wel aan hoe gewiekst haar bazin is.

En volgens is het ook van invloed op een eventueel WW aanvraag als de datum in de brief niet klopt met de uiteindelijke ontslagdatum?

Jou/jullie zaak is veel groter, het gaat hier om een vergoeding van een maandsalaris in het kader van de nieuwe wet werk en zekerheid, maar ben het wel met je eens dat je het allemaal wel moet willen.

[Voor 6% gewijzigd door Binnetie op 15-06-2015 10:53]

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

Ow, lol, je hebt gelijk :) Sorry, verkeerd gekeken.

Als je bang bent dat je vriendin zich laat overbluffen, kun je aanbieden om mee te gaan naar het gesprek (als het zover komt). Ja, dat is ongebruikelijk, maar ook weer niet heel erg: zeker bij juridische dingen kun je je beter laten bijstaan dan dat je je laat overbluffen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook 2x ben meegeweest naar de werkgever van m'n vriend, juist omdat hij zich ook gemakkelijk laat overbluffen, en ik veel minder.

Dat onze zaak groter is, doet er niet aan af dat je je alsnog een behoorlijke heisa op je nek kan halen: als het komt tot een rechtszaak, maakt het niet uit of je voor € 500 gaat, of voor € 50.000: de te nemen stappen (en stress) zijn hetzelfde. Enig verschil is dat veel mensen een gemis van € 500 wel kunnen lijen (en daardoor uberhaupt sneller van een juridische gang afzien) en dat € 50.000 bij de meeste mensen niet echt te overkomen is - of dat ze dat gewoon echt niet willen.

Mijn advies zou zijn om een mailtje aan de ex-werkgever te sturen, met jouw inhoud. Vanaf daar kun je weer verder kijken.

• Binnetie
Gisterochtend had ik een mailtje opgesteld en naar mijn vriendin gestuurd om even te controleren of het klopt. Maar ze had hem al doorgestuurd.
De reactie kwam gisteren aan het eind van de middag en was dat het een foutje van haar kant was en ze er voor zou zorgen dat ze een nieuwe brief met de juiste gegevens zou krijgen.

Ben benieuwd, blijkbaar is ze nog niet op de hoogte van de nieuwe wet. We wachten even de brief af.

Wat je aangeeft klopt wel, 500 euro is niet direct een probleem. Door de nieuwe wet is het alleen een soort extraatje van een maandsalaris die je vorig jaar niet zou hebben gekregen omdat de wet er toen nog niet was.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True