Game-PC bouwen (€1000)

Pagina: 1
Acties:

• Raven123
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-11 14:02
Hallo Tweakers! Na het voor de zoveelste keer kapot gaan van mijn laptop ben ik er er klaar mee en ga ik een pc samenstellen en zelf in elkaar zetten. Ik heb al aardig wat rondgekeken op dit forum en veel dingen uit mijn lijstje zijn dus gewoon gejat uit andere lijstjes :P Toch zou ik graag jullie mening over mijn lijstje horen! :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil gaan gamen met deze pc. Videobewerken enzo doe ik niet.
Ik wil eigenlijk wel iedere game die uit is en de komende tijd nog uitkomt met fatsoenlijke graphics en fps kunnen spelen (maar het hoeft dus niet persé op maximale instellingen).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil liever niet boven de 1000 euro gaan zitten voor alles (inc. randapparatuur en inc. verzendkosten). Assemblage wil ik zelf doen dus dat kost niets. Ook een Windows-licentie heb ik al geregeld.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Omdat ik dus van een laptop af kom heb ik helaas geen randapparatuur op een muis na. Dus in die 1000 euro moet eigenlijk ook een monitor en een toetsenbord zitten (muis heb ik dus al). Speakers koop ik er later denk ik een keer bij want ik heb toch al een headset.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 183,95€ 183,95
1ASRock B85M Pro4€ 62,75€ 62,75
1Club 3D Radeon R9 280 royalKing€ 180,95€ 180,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,95€ 31,95
1Samsung S24D590PL Zwart€ 168,80€ 168,80
1Logitech K120 (Internationaal)€ 9,35€ 9,35
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 52,50€ 52,50
1Antec VPF Series 450W€ 44,10€ 44,10
1Crucial BX100 250GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 823,35

Opmerkingen bij deze lijst:
- Ik twijfel tussen een 250 GB SSD of een 128 GB SSD + 1 TB HDD. 250 GB opslag is vrij weinig, maar ik zou er alsnog later een HDD bij deze 250 GB SSD kunnen doen als het niet genoeg is. Wat zouden jullie doen?

- Hoe toekomstbestendig is deze lijst? Kan ik er later bv. nog een extra 8 GB RAM aan toevoegen mocht dat nodig zijn?

- Ik heb gelezen dat Haswell Refresh CPU's (zoals deze CPU) een geupdate BIOS vereisen. Nu weet ik niet of dit ASRock moederbord geupdatet is. Kan ik hier bij de bestelling gewoon om vragen? Ik zou een duurder moederbord kunnen nemen wat wel de laatste versie heeft maar ik heb liever dat ze in de winkel deze B85 gewoon updaten want dat scheelt me wel wat geld. (Heb zelf geen CPU's liggen dus ik kan die niet zelf updaten)

- Ik heb dit moederbord gekozen vanwege de PCI-e 3.0 x 16 ingang, die mijn grafische kaart vereist. Heb gelezen dat die kaart ook werkt op een PCI-e 2.0 x 16 ingang, maar zorgt dat dan niet voor prestatieverlies?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Het merk maakt me weinig uit (wel iets fatsoenlijks natuurlijk).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voor mijn baan later kunnen er mensen over de vloer komen die ik iets op mijn pc moet laten zien, dus heb ik liefst een pc die relatief stil is als er bijvoorbeeld gewoon een Word-documentje getoond wordt. Dat die wat meer geluid maakt tijdens gamen is geen probleem want daar zijn die mensen dan toch niet bij. Ook moet de kast er dus redelijk degelijk uitzien en dus liever geen overdreven lampjes of kleuren.

Ga je overklokken?
Hier twijfel ik een beetje over en heb ik jullie nodig. Als ik wil gaan overklokken heb ik zo'n duurdere K-processor nodig, een duurder moederbord en ook een duurdere voeding. Is het dat echt waard denken jullie voor de extra prestaties die je erdoor krijgt?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp! :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Raven123 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:18:
dus gewoon gejat uit andere lijstjes :P
Beter goed gejat dan slecht verzonnen. Keurige build eigenlijk. Enige puntje is misschien je monitor. De veelgenoemde pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart is door zijn AMVA paneel allround net wat beter. Zeker een overweging waard.
- Ik twijfel tussen een 250 GB SSD of een 128 GB SSD + 1 TB HDD. 250 GB opslag is vrij weinig, maar ik zou er alsnog later een HDD bij deze 250 GB SSD kunnen doen als het niet genoeg is. Wat zouden jullie doen?
Lijkt me een prima plan. Tenzij je meteen meer dan 250GB kwijt moet, is een HDD neem ik aan vrij snel bij elkaar gespaard, toch?
- Hoe toekomstbestendig is deze lijst? Kan ik er later bv. nog een extra 8 GB RAM aan toevoegen mocht dat nodig zijn?
Dat gaat prima. Zonder de rest van je toekomstplannen te weten valt hier weinig over te zeggen.
- Ik heb gelezen dat Haswell Refresh CPU's (zoals deze CPU) een geupdate BIOS vereisen. Nu weet ik niet of dit ASRock moederbord geupdatet is. Kan ik hier bij de bestelling gewoon om vragen? Ik zou een duurder moederbord kunnen nemen wat wel de laatste versie heeft maar ik heb liever dat ze in de winkel deze B85 gewoon updaten want dat scheelt me wel wat geld. (Heb zelf geen CPU's liggen dus ik kan die niet zelf updaten)
De kans is groot dat je een bord krijgt met een nieuwe bios versie, maar om daar 100% zeker van te zijn zou ik de webwinkel waar je je bord vandaan gaat halen even mailen om te verifiëren. Als ze vervolgens geld gaan vragen om te gaan upgrade, pak je de volgende winkel uit de pricewatch.
- Ik heb dit moederbord gekozen vanwege de PCI-e 3.0 x 16 ingang, die mijn grafische kaart vereist. Heb gelezen dat die kaart ook werkt op een PCI-e 2.0 x 16 ingang, maar zorgt dat dan niet voor prestatieverlies?
Nee, zelfs de meeste dikke kaarten trekken 2.0x16 nog niet vol, dus dat had niet veel uitgemaakt.

Afijn, al met al een goed onderbouwde post. Ik heb ze wel eens slechter gezien.

• Raven123
Bedankt voor je reactie en hulp, brooky! :)

ik neem naar aanleiding van jouw advies dan die Iiyama monitor (kosten toch hetzelfde).

Wat ik verder qua toekomstplannen bedoel is gewoon mijn PC een beetje up-to-date houden, dus misschien na een tijdje er toch een nieuwe betere grafische kaart in. Maar ik meen ergens gezien te hebben dat nieuwe GPU's zelfs minder stroom gebruiken dus dat zal qua voeding dan ook wel in orde zijn toch?

Maar naar aanleiding van wat jij zei is deze build dus goed genoeg en is het niet nodig om een duurdere build te maken die wel te overklokken is?

Als laatste nog een GPU vraagje: Is het het waard om voor een r9 280x te gaan voor 240€? (of zelfs een r9 290 voor 290€) ipv de r9 280 die ik nu gekozen heb (180€). Is het het prestatieverschil echt zo groot?

Alvast bedankt!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit overzicht geeft je een aardig beeld hoe de kaarten zich ten opzichte van elkaar verhouden. De 280 zit erin verstopt als 7950+een beetje. Tip van de dag, V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED DUS ALS NIEUW. Zeer betrouwbare verkoper, mét garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 01-05-2015 14:52 ]

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04 14:52
- Ik heb gelezen dat Haswell Refresh CPU's (zoals deze CPU) een geupdate BIOS vereisen. Nu weet ik niet of dit ASRock moederbord geupdatet is. Kan ik hier bij de bestelling gewoon om vragen?

je kunt er inmiddels wel vanuit gaan dat de meest gangbare moederborden bij de wat bekendere webshops allemaal wel met de ondersteunde bios versie voor haswell refresh geleverd worden.
(voor de zekerheid navragen kan nooit kwaad ;) )

• Raven123
br00ky schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 14:52:
Dit overzicht geeft je een aardig beeld hoe de kaarten zich ten opzichte van elkaar verhouden. De 280 zit erin verstopt als 7950+een beetje. Tip van de dag, V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED DUS ALS NIEUW. Zeer betrouwbare verkoper, mét garantie.
Bedankt voor je tip! Heb haar gemaild maar ze waren helaas al op. Je bracht me echter wel op een idee en heb nu dus een alsnog een r9 290 tweedehands gekocht via V&A voor 195 (inc. verzendkosten, geen slecht prijsje toch?). Hopelijk geen miskoop! :)

Heb ook de ASRock B85M Pro4 ingeruild voor een ASRock H81M-HDS (toch wat goedkoper en mist volgens mij geen functionaliteit die ik nodig heb).

Alleen mijn vraag is nu dus moet er door deze 2 veranderingen iets veranderen aan de rest van de build? Lijkt me niet toch?

Uiteindelijke lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 183,95€ 183,95
1ASRock H81M-HDS€ 46,50€ 46,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,95€ 31,95
1Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart€ 169,-€ 169,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 52,50€ 52,50
1Antec VPF Series 450W€ 44,65€ 44,65
1Crucial BX100 250GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 617,55