Toon posts:

Problemen met GTX 970

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb onlangs een GTX 970 aangeschaft en heb sindsdien een probleem met het opstarten van mijn pc.
Bij het opstarten blijft hij geruime tijd hangen op het bios scherm. Na 2 min op het bios scherm te hebben gehangen start ie soms niet verder op en blijft ie hangen op een zwart scherm. Als hij wel verder opstart kan ik gewoon verder en gamen. Verder brand er constant een klein wit lampje op de videokaart als de voeding aan staat.
Ik weet zeker dat dit aan de gpu moet liggen want via onboard gpu start de pc normaal op.

Ik had hiervoor een HD7850 en had daarmee nooit problemen.

Voor de overige specs van mijn pc refereer ik naar mijn inventaris.

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

BIOS updaten misschien?

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het witte lampje dat brandt op de Asus 970 GTX betekent puur dat de PCI-E 8-pin connector goed is aangesloten en de videokaart zijn stroom krijgt / kan krijgen. Dit hoort dus zo.

Het eerste wat ik zou proberen wellicht is een bepaalde bios instelling of een bios update: http://www.gigabyte.co.nl...t-page.aspx?pid=4144#bios
Wellicht dat er ergens in het Gigabyte bios een fast-boot optie te vinden is?

Verder:
- Zijn de oude ADM drivers volledig van het systeem verwijderd?
- Run eens CCleaner om het register en dergelijken op te schonen, hier kunnen ook nog rare oude AMD drivers blijven hangen.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-01 08:11
Stroom verbruik van de 970 zit rond ~225W

Jouw voeding levert max ~650W

Daar zou misschien wel eens het probleem kunnen zitten.
Haal eens alles los en boot enkel met mobo+gpu+ram ?

Als dat ook geen verbetering brengt.
Complete bios reset

Alsnog geen verbetering
Bios updaten

[ Voor 21% gewijzigd door osmosis op 01-05-2015 12:05 ]

• stin00
  • Niet online
osmosis schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:03:
Stroom verbruik van de 970 zit rond ~225W

Jouw voeding levert max ~650W

Daar zou misschien wel eens het probleem kunnen zitten.
Haal eens alles los en boot enkel met mobo+gpu+ram ?

Als dat ook geen verbetering brengt.
Complete bios reset

Alsnog geen verbetering
Bios updaten
Wat bedoel je precies met het probleem kan in de voeding zitten?
Zijn systeem verbruikt in totaal een keer 300-350 watt op full load, zie hier bijvoorbeeld: http://www.guru3d.com/art...x_970_strix_review,7.html

Het is niet mogelijk dat een voeding 'te zwaar' is voor een systeem, dus ik begrijp je opmerking niet helemaal over de voeding?

• osmosis
Ja en in post scherm dan zijn de meeste GPU's niet echt energie bewust bezig.
Tevens komt daarbij nog cpu+mobo+randapparatuur

Idle zal het idd niet boven de 600+ komen maar in POST stadium...

Iedergeval waard om te proberen. Booten met alle andere apparatuur los (2x ssd et cetera)

// Voeding te zwaar voor pc :+ Ehm die les heb ik gemist bij hoofstuk elektronica

[ Voor 13% gewijzigd door osmosis op 01-05-2015 12:12 ]

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
osmosis schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:11:

Iedergeval waard om te proberen. Booten met alle andere apparatuur los (2x ssd et cetera)

// Voeding te zwaar voor pc :+ Ehm die les heb ik gemist bij hoofstuk elektronica
Hahaha, dit is natuurlijk onzin, bij het booten gebruikt 'ie nog minder dan in games, of zelfs bij minen... Ik zie dit soort setups al voorbijkomen met S12G 450W's en S12-II 520W's, dus die voeding is prima.

• stin00
  • Niet online
osmosis schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:11:

Ik geloof dat je even moet doorklikken op mijn link.
Zijn systeem zal onder FULL LOAD (ook tijdens POST) nooit meer dan 350 watt verbruiken.
Een goede 450w voeding zou makkelijk zijn PC van genoeg prik kunnen voorzien.

Ik weet niet hoe oud zijn Corsair voeding is, maar ik kan me niet voorstellen dat het probleem hier in zit tenzij de voeding kaduk is.

• osmosis
3L3ktr1k schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:20:
[...]

Hahaha, dit is natuurlijk onzin, bij het booten gebruikt 'ie nog minder dan in games, of zelfs bij minen... Ik zie dit soort setups al voorbijkomen met S12G 450W's en S12-II 520W's, dus die voeding is prima.
Zeker weten? Als ik mn voltcraft aan de psu hang en me systeem boot. Zie ik een enorme piek soms bijna limiet van wat mijn voeding kan leveren.

Iedetgeval. Wel/nietus heeft weinig zin.
Maar wat wel zin heeft is systeem kaal booten en zien wat er gebeurd of ie door POST heen komt

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
osmosis schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:39:
[...]

Zeker weten? Als ik mn voltcraft aan de psu hang en me systeem boot. Zie ik een enorme piek soms bijna limiet van wat mijn voeding kan leveren.

Iedetgeval. Wel/nietus heeft weinig zin.
Maar wat wel zin heeft is systeem kaal booten en zien wat er gebeurd of ie door POST heen komt
Wellus nietus is ook zo kinderachtig, maar dat kan wel handig zijn ja.

• stin00
  • Niet online
Bij het meten van stroom dat uit de het stopcontact getrokken wordt moet je wel rekening houden met het rendement van de voeding bij een bepaalde belasting. Bij een rendement van 85% wordt er immers 15% 'te veel' stroom uit de muur getrokken omdat er 15% verloren gaat. Maar dit gaat wat off-topic :)

De OP geeft aan: "Ik weet zeker dat dit aan de gpu moet liggen want via onboard gpu start de pc normaal op.".

Het is dus wat moeilijk om met kaal booten de oorzaak te achterhalen, omdat er iets met het aansturen van de GPU aan de hand is. Ik zou denk ik als eerste voor een bios update gaan aangezien hij bij het bios scherm blijft hangen; verder zoals ik eerder aangaf is het belangrijk alle oude AMD driver meuk te verwijderen.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:22
osmosis schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:39:
[...]

Dan worden de condensators in de voeding gevuld. Dat heeft niks met de output te maken. ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Verwijderd

Topicstarter
stin00 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:03:
Het witte lampje dat brandt op de Asus 970 GTX betekent puur dat de PCI-E 8-pin connector goed is aangesloten en de videokaart zijn stroom krijgt / kan krijgen. Dit hoort dus zo.

Het eerste wat ik zou proberen wellicht is een bepaalde bios instelling of een bios update: http://www.gigabyte.co.nl...t-page.aspx?pid=4144#bios
Wellicht dat er ergens in het Gigabyte bios een fast-boot optie te vinden is?

Verder:
- Zijn de oude ADM drivers volledig van het systeem verwijderd?
- Run eens CCleaner om het register en dergelijken op te schonen, hier kunnen ook nog rare oude AMD drivers blijven hangen.
Ik heb de oude AMD drivers verwijderd met DDU op safe mode, dus er zouden geen overblijfselen moeten zijn in het register e.d.

- Ik zal wel eens de BIOS proberen te updaten, die is nog van 2012 (toen ik alle onderdelen aanschaf), ik heb dit alleen nog nooit gedaan dus ik weet niet hoe dat moet.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2015 13:16 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
LordSinclair schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:59:
[...]

Dan worden de condensators in de voeding gevuld. Dat heeft niks met de output te maken. ;)
Die piek is alleen wel zo rond de 10000W gemiddeld, is alleen maar heel kort en dat kan een hobby-bob metertje nooit detecteren.

Zal denk ik idd een te oud bios zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 01-05-2015 13:28 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-01 01:53

Thomg

Aww yiss

Ook wel bekend als inrush current, zie reviews @ TPU bijv.

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:25
Verwijderd schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:09:
[...]

Ik heb de oude AMD drivers verwijderd met DDU op safe mode, dus er zouden geen overblijfselen moeten zijn in het register e.d.

- Ik zal wel eens de BIOS proberen te updaten, die is nog van 2012 (toen ik alle onderdelen aanschaf), ik heb dit alleen nog nooit gedaan dus ik weet niet hoe dat moet.
Had precies hetzelfde met een Gigabyte Z77 bord en een GTX 970, laatste beta bios erop met
Q-Flash en het werkt perfect
In het boekje van je moederbord staat precies beschreven hoe het werkt.

• john19_386
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-01-2025
Ik had soort gelijk probleem bij mijn Asus P8Z68-V PRO. Oude kaart (GTX560TI) werkte prima. Maar bij de GTX970 bleef het beeld zwart. Bleek uiteindelijk een BIOS-instelling te zijn.

Ik heb in de BIOS PCI ROM Priority van EFI Compatible ROM moeten veranderen in Legacy ROM. Mogelijk dat de Gigabyte ook zo'n soort instelling heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de bios geupdate naar de laatste beta en hij start nu normaal op! Dus het lijkt er op dat het probleem is opgelost.

Een ander probleem dat ik had met de kaart was dat dat de Nvidia Windows Kernel Driver steeds crashte tijdens het spelen van GTA V (enige spel dat ik nu op pc heb staan). Hopelijk is ook dat opgelost.

Edit: Het ziet er naar uit dat al mijn problemen zijn opgelost. Bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2015 00:14 ]

Pagina: 1