Sinds een paar dagen heb ik serieuze problemen met Windows via Bootcamp. Aangezien dit al nooit een ideale oplossing is geweest is dit de laatste zet die ik nodig heb om een dedicated Windows PC aan te schaffen. De PC moet onder andere games en wat professionele software, die ik nodig heb voor de opleiding, kunnen draaien.
De kosten van de PC mogen zo rond de €1300,- liggen en er is wat ruimte naar beneden en naar boven als dat echt van toegevoegde waarde is. Maximaal uit te geven is €1750,-
De games die ik wil draaien zijn:
- Cities: Skylines
- Euro Truck Simulator 2
- GearCity
- Sid Meier's Civilisation V
- Sims 4
- Misschien ook GTA V (maar dat is niet doorslaggevend)
Programma's die ik moet draaien zijn:
- Solidworks
- Photoshop CC
- Illustrator CC
- Excel
- MathLab
Ik heb nog geen componenten aangezien dit mijn eerste PC is, hiervoor is alles Mac geweest (goedkope MacBook Pro 15'' retina en iMac 27''). Randapparatuur hoeft niet mee te worden genomen in de vergelijking. Scherm waarop ik ga werken zal een 1440x2560 IPS scherm worden, dat is dus ook de resolutie waarop ik wil gamen.
Ik heb een zekere voorkeur voor Intel en nVidia voor CPU en GPU, maar dat is puur gevoelsmatig.
Een klein puntje is dat ik, als dat niet al te veel extra kost graag een Thunderbolt (2) aansluiting zou willen op de PC, ik weet dat een dergelijke aansluiting niet vaak voorkomt en het zal dan ook afhangen van de extra kosten of ik dat uiteindelijk wil.
Een extra puntje van aandacht is het geluidsniveau. Ik heb er geen enkel probleem mee als de PC hoorbaar is tijdens het gamen of als ik veel van de hardware vraag, echter moet de PC erg stil zijn als ik een simpel tekstbestand type en praktisch onhoorbaar als die in slaapstand staat.
Als laatste zou ik graag willen toevoegen dat ik misschien over een paar maanden (tot een jaar) een tweede videokaart ernaast wil zetten om betere performance te krijgen als ik op meerdere schermen zou gaan werken. Dat zou dan niet op dezelfde kwaliteit hoeven als wanneer ik nu op een scherm werk en game.
Dit is het basis lijstje zoals ik die heb.
Ik heb ook voor mezelf nog een tweede lijstje gemaakt die iets duurder is, maar ik denk ook meer rekenkracht heeft voor o.a. de software die ik draai. Ik heb hierbij de GPU vervangen door een iets goedkopere om de kosten wat te drukken.
Ik ben benieuwd of dit een goede keus is, of dat er dingen verbetert kunnen worden en uiteraard wat dat dan zou zijn.
De kosten van de PC mogen zo rond de €1300,- liggen en er is wat ruimte naar beneden en naar boven als dat echt van toegevoegde waarde is. Maximaal uit te geven is €1750,-
De games die ik wil draaien zijn:
- Cities: Skylines
- Euro Truck Simulator 2
- GearCity
- Sid Meier's Civilisation V
- Sims 4
- Misschien ook GTA V (maar dat is niet doorslaggevend)
Programma's die ik moet draaien zijn:
- Solidworks
- Photoshop CC
- Illustrator CC
- Excel
- MathLab
Ik heb nog geen componenten aangezien dit mijn eerste PC is, hiervoor is alles Mac geweest (goedkope MacBook Pro 15'' retina en iMac 27''). Randapparatuur hoeft niet mee te worden genomen in de vergelijking. Scherm waarop ik ga werken zal een 1440x2560 IPS scherm worden, dat is dus ook de resolutie waarop ik wil gamen.
Ik heb een zekere voorkeur voor Intel en nVidia voor CPU en GPU, maar dat is puur gevoelsmatig.
Een klein puntje is dat ik, als dat niet al te veel extra kost graag een Thunderbolt (2) aansluiting zou willen op de PC, ik weet dat een dergelijke aansluiting niet vaak voorkomt en het zal dan ook afhangen van de extra kosten of ik dat uiteindelijk wil.
Een extra puntje van aandacht is het geluidsniveau. Ik heb er geen enkel probleem mee als de PC hoorbaar is tijdens het gamen of als ik veel van de hardware vraag, echter moet de PC erg stil zijn als ik een simpel tekstbestand type en praktisch onhoorbaar als die in slaapstand staat.
Als laatste zou ik graag willen toevoegen dat ik misschien over een paar maanden (tot een jaar) een tweede videokaart ernaast wil zetten om betere performance te krijgen als ik op meerdere schermen zou gaan werken. Dat zou dan niet op dezelfde kwaliteit hoeven als wanneer ik nu op een scherm werk en game.
Dit is het basis lijstje zoals ik die heb.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-4790K Boxed | € 352,- | € 352,- |
| 1 | Asus Z97-K | € 109,51 | € 109,51 |
| 1 | Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 | € 374,95 | € 374,95 |
| 1 | Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding) | € 69,95 | € 69,95 |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 EN Retail | € 98,83 | € 98,83 |
| 1 | Cooler Master Hyper 412S | € 28,95 | € 28,95 |
| 1 | Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10 | € 121,- | € 121,- |
| 1 | Corsair CX750M | € 94,50 | € 94,50 |
| 1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 108,95 | € 108,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.358,64 | |
Ik heb ook voor mezelf nog een tweede lijstje gemaakt die iets duurder is, maar ik denk ook meer rekenkracht heeft voor o.a. de software die ik draai. Ik heb hierbij de GPU vervangen door een iets goedkopere om de kosten wat te drukken.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-5820K Boxed | € 410,50 | € 410,50 |
| 1 | MSI X99S SLI PLUS | € 222,95 | € 222,95 |
| 1 | Asus STRIX-GTX960-DC2OC-4GD5 | € 274,95 | € 274,95 |
| 1 | Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding) | € 69,95 | € 69,95 |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 EN Retail | € 98,83 | € 98,83 |
| 1 | Cooler Master Hyper 412S | € 28,95 | € 28,95 |
| 1 | Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10 | € 121,- | € 121,- |
| 1 | Corsair CX750M | € 94,50 | € 94,50 |
| 1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 108,95 | € 108,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.430,58 | |
Ik ben benieuwd of dit een goede keus is, of dat er dingen verbetert kunnen worden en uiteraard wat dat dan zou zijn.
[ Voor 62% gewijzigd door Myquandro op 01-05-2015 20:31 . Reden: Wenslijstje toevoegen. ]