Digitaal cliëntendossier

Pagina: 1
Acties:

• iwtech
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-05-2021
Hallo,

Ik kreeg laatst de vraag om voor een Psycholoog een klein netwerkje op te zetten met een servertje waar een elektronisch cliëntendossier op draait. Deze moet beveiligd en blijven onderhouden worden.
De gebruiker moet uiteraard ook kunnen inloggen in het cliëntendossier.

Nu gaat mijn kennis helaas niet zo ver betreft netwerken, wat basis tcp/ip, lan, switch, hub, voip gebeuren.

Mijn vraag aan jullie, kan ik hiervoor bijvoorbeeld een systeem gebruiken als Windows Server en hoe kan ik een elektronisch cliëntendossier (ECD) implementeren die de gebruiker kan inzien en bewerken.

Groeten

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:25
Met deze kennis zou ik hier überhaupt niet eens aan beginnen. Er is al genoeg media aandacht geweest voor het EPD, nou snap ik dat dit niet hetzelfde is maar het levert wel dezelfde (negatieve) aandacht op als er wat gebeurd.

Overigens zou ik dit al helemaal niet zelf op een servertje lokaal zetten maar dit ergens laten hosten.

• Sebbie2006
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een hele hoop rode vlaggen zie in deze start post... Ik zou het risico niet willen lopen dat er dusdanig gevoelige gegevens op straat komen te liggen.
Als je hier verstand van heb ala, maar veiligheid moet hier voorop staan en die moet je wel kunnen garanderen.

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-02 19:11
Zoals hierboven ook al vermeld staat, brand er je vingers niet aan.

Het is leuk om wat voor kennissen bij te beunen, en het kan ook een uitdaging zijn maar ik zou toch echt aan die Psycholoog adviseren om daar een bedrijf voor in te huren.

• Paxlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-02 10:40

Paxlie

chaos en inslag

Ik zou vriendelijk bedanken als ik jou was.

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:53
Craven schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:06:
Met deze kennis zou ik hier überhaupt niet eens aan beginnen. Er is al genoeg media aandacht geweest voor het EPD, nou snap ik dat dit niet hetzelfde is maar het levert wel dezelfde (negatieve) aandacht op als er wat gebeurd.
Ik zou dit ook communiceren richting de klant.

• iwtech
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-05-2021
Stel dat het nou gewoon een intern netwerk is, waar niks van buitenaf binnen kan komen?
De verantwoordelijkheid leg ik gewoon bij meneer af, dat zal mij een zorg wezen, hij wil het op deze manier dus.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
En bij wie komen ze aankloppen als er toch wat lekt?
Omdat hij ook zijn e-mail wil kunnen doen?

Abort, Retry, Quake ???

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:27

lier

MikroTik nerd

iwtech, het is niet voor niets dat de eerste vijf reacties allen advies zijn om het niet zelf te doen.
Misschien kan je vertellen waarom de vraag aan jou gesteld is? En wat heb je zelf al uitgezocht? Zijn er (SaaS?) oplossingen op de markt?

Als ik je een advies mag geven:
Begin eerst met het opstellen van de eisen en wensen. Op basis daarvan kan je de psycholoog adviseren. Nu begin je met de oplossing terwijl de vraag (in ieder geval voor mij) niet duidelijk is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:25
iwtech schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:04:
Stel dat het nou gewoon een intern netwerk is, waar niks van buitenaf binnen kan komen?
De verantwoordelijkheid leg ik gewoon bij meneer af, dat zal mij een zorg wezen, hij wil het op deze manier dus.
Wat wil je nou? De klant vraagt om een beveiligd netwerk. Maar jij wilt de verantwoordelijkheid daarvoor bij hem leggen? Het is jou taak om hem correct voor te lichten als hij met een ruk idee komt. En dit vind ik een duidelijk voorbeeld van een ruk idee.

Om het dan nog maar niet te hebben over de kennis van wie het uit moet voeren. No offense, maar ik zie dit gewoon niet tot een goed/ veilig einde komen.

Overigens heb je het over een netwerk waarbij de gebruikers er ook bij moeten komen maar is het een intern netwerk? En zelfs als het een intern (ik neem aan dat je daarmee bedoeld dat het niet fysiek aan internet hangt?) netwerk is dan is de eis veilig al totaal anders dan als je het aan internet hangt.

Wat lier hierboven zegt. Stel functionele eisen en wensen op in overleg met de psycholoog en werk vanuit daar 1 of meerdere oplossing uit met een kosten/baten analyse. Dat kun je bij de psycholoog neerleggen en in overleg een oplossing neerleggen.
Pagina: 1