Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows server 2012 R2 RAID 5 backup configuratie

Pagina: 1
Acties:

• dutch-guy
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-11 08:29
Hallo lezers,

Dit is mijn eerste topic post dus laat mij a.u.b. weten als ik iets verkeerd doe.

Ik heb een server waar windows server 2012 r2 op draait. Op deze server maak ik gebruik van een softwarematige raid 5 volume. Op deze raid volume staan vooral backups.

Ik heb voor raid 5 gekozen vanwegen de redundancy, de data staat in mijn ogen dus aardig veilig.
De zwakste link is de raid 5 configuratie, mocht er iets met het systeem gebeuren zal de raid volume onbruikbaar worden.

Ik ben dus op zoek naar een manier om dit probleem op te lossen, maar ik ben niet op de hoogte van alle mogelijkheden om dit te doen. Is het bijvoorbeeld mogelijk om een backup te maken van de disk configuratie om deze terug te plaatsen als er iets mis gaat met het systeem ?

of moet ik een apparte hdd toevoegen die de systeem hdd mirrored ? of zijn er nog andere oplossingen ?

Dit is natuurlijk meer een vraag dan een puur discussie topic, ik weet niet of het in deze vorm is toegestaan maar ik hoop het wel.

Ik zie de reactie graag tegemoed

groet,

thijs

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09 10:22
Afhankelijk van welke oplossing je gebruikt voor je raid 5, is het gewoon mogelijk de schijven uit de server te halen en dan in een andere server te plaatsen. Microsoft maakt hier wel altijd de aantekening bij dat je alle schijven tegelijk naar het nieuwe systeem moet verplaatsen.

Wat voor backups zijn het trouwens?

Als het een backup is van andere servers ofzo, kun je die natuurlijk ook weer opnieuw maken.
Als het een archief is, heeft het altijd mijn voorkeur om daar nog een echte backup van te maken.

Ik wil de data namelijk altijd op minimaal 2 locaties hebben.

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Als je de backups op de server naar tape wegschrijft en vervolgens van de server afgooit is je risico w.b. RAID gerelateerde problemen een stuk kleiner. De tapes kan je vervolgens bijvoorbeeld offsite bewaren of een tape rotatieschema voor bedenken.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• dutch-guy
@Sneezydevil

Ik gebruik de ingebouwde diskmanagement software van windows server.
Het gaat hier om archief, ik heb idd ook een externe hdd waar ik periodiek backups naar toe schijf.

Maar als je die disks overzet naar een nieuw systeem kan windows zelf detecteren dat het om een raid volume gaat als je een nieuw dynamisch volume maakt met die disks?

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
Waarom heb je eigenlijk voor software matige raid gekozen via disk management ipv via storage spaces als ik vragen mag?

• dutch-guy
@Killah_Priest

Ik ben geen ervaren gebruiker van windows server 2012 en wist niet van het bestaan hiervan, nu ik het zo lees was dat vele malen beter geweest voor mijn setup.

(Ik heb wel een certificaat voor windows server 2003 gehaald, maar dit is geloof ik een nieuwere feature)

Je hebt helemaal gelijk dat zou veel slimmer zijn geweest, en ik had dan niet de problemen gehad die ik nu heb met het uitbreiden als het raid volume vol is.

Het is zeker niet mogelijk om van een software raid volume naar storage spaces te wisselen ?
Pagina: 1