Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pelleke
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 25-09 13:17

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Ik ben gevraagd voor een budget van € 600 de geluidsinstallatie van een gedeelde all-purposeruimte te vervangen. De ruimte is ongeveer zo groot als twee huiskamers. De vraag is om het dusdanig te maken dat elke kneus een CDtje kan draaien of zijn telefoon / laptop / ander apparaat eraan kan hangen zonder eerst een hele gebruiksaanwijzing te hoeven lezen.

De ruimte grenst direct aan appartementen, dus er hoeft niet enorm hard geblazen te worden, maar een filmpje projecteren of een muziekje draaien waar men een beetje op kan dansen zijn wel mogelijke scenario's.

Mijn idee was dit:
  • 4 JBSystems K-80 luidsprekers op te hangen, elk 8 Ohm 85W RMS, in twee stereo-opstellingen
  • Een HiFi versterker die deze jongens aankan, en ze bovendien kan schakelen.
  • Een DVD speler die – voorlopig – CDtjes afspeelt
  • Een manier om randapparatuur aan te sluiten. Voorlopig denk ik dat een minijack-kabeltje volstaat.
Na die vier luidsprekers betekent dit dat ik nog € 300 over heb om te investeren in een budget hi-fi versterker die deze jongens aan kan, en een simpele CD / DVD speler. Nu krijg ik het niet voor elkaar om een budgetversterker te vinden die zonder problemen 170W RMS bij 4 ohm per kanaal kan leveren.

Een PA versterker is eigenlijk geen optie:
  • Ze hebben maar twee speakeruitgangen (en kunnen dus niet schakelen)
  • Ze hebben meestal maar één ingang, en we willen meerdere dingen aansluiten zonder ingewikkeld mengpaneel-achtig gedoe.
  • Ze worden actief gekoeld (en dit mag niet voor die ruimte, de installatie moet stil zijn als er geen audio is.)
Ik weet dat op al deze punten uitzonderingen bestaan (denk aan convectiekoeling of meerdere schakelbare ingangen) maar aangezien aan al deze 3 punten moet worden voldaan, blijkt het geen optie.

Mijn vragen:
  • Men zegt dat je versterkervermogen 1.2-1.5x je luidsprekervermogen moet zijn. Reken ik dan juist als ik uitkom op min. 200W RMS op 4 Ohm per kanaal, als ik twee luidsprekers van 85W RMS 8 Ohm op Speaker A + Speaker B van een hifi versterker heb hangen?
  • En wat zou het minimum uitgangsvermogen werkelijk moeten zijn? Zou een zwakkere versterker echt voor problemen zorgen?
  • Bestaat zo'n krachtige versterker überhaupt in deze prijsklasse? Zo ja, aan welke denk je?
  • Zo niet, dan zou ik kunnen terugschalen naar JB K-50 speakers, elk 50W en 5" woofers ipv 8". Ik ken deze luidsprekers niet, zou dat nog enigszins acceptabel klinken in deze ruimte, en met dit doel? Ik kan me voorstellen dat het wegvallen van het laag misschien wel vervelend kan zijn. Bijkomend voordeel is wel dat het versterkeraanbod een stuk ruimer wordt.
Hopelijk heeft een ervaringsdeskundige wat antwoorden voor me!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

pelleke schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 00:47:
  • Men zegt dat je versterkervermogen 1.2-1.5x je luidsprekervermogen moet zijn. Reken ik dan juist als ik uitkom op min. 200W RMS op 4 Ohm per kanaal, als ik twee luidsprekers van 85W RMS 8 Ohm op Speaker A + Speaker B van een hifi versterker heb hangen?
  • En wat zou het minimum uitgangsvermogen werkelijk moeten zijn? Zou een zwakkere versterker echt voor problemen zorgen?
  • Bestaat zo'n krachtige versterker überhaupt in deze prijsklasse? Zo ja, aan welke denk je?
  • Zo niet, dan zou ik kunnen terugschalen naar JB K-50 speakers, elk 50W en 5" woofers ipv 8". Ik ken deze luidsprekers niet, zou dat nog enigszins acceptabel klinken in deze ruimte, en met dit doel? Ik kan me voorstellen dat het wegvallen van het laag misschien wel vervelend kan zijn. Bijkomend voordeel is wel dat het versterkeraanbod een stuk ruimer wordt.
Hopelijk heeft een ervaringsdeskundige wat antwoorden voor me!
Men zegt dat je versterkervermogen 1.2-1.5x je luidsprekervermogen moet zijn. Reken ik dan juist als ik uitkom op min. 200W RMS op 4 Ohm per kanaal, als ik twee luidsprekers van 85W RMS 8 Ohm op Speaker A + Speaker B van een hifi versterker heb hangen?

Wie zegt dat? Dat hangt o.a van de hoeveelheid eindtrappen in de versterker of receiver. Als je uit gaat van 2 eindtrappen en de luidsprekers parallel geschakeld zijn, klopt dit inderdaad.

En wat zou het minimum uitgangsvermogen werkelijk moeten zijn? Zou een zwakkere versterker echt voor problemen zorgen?

Hangt o.a af van de hoeveelheid 'tering' herrie die je wilt maken, en met welke vervorming (THD)

Bestaat zo'n krachtige versterker überhaupt in deze prijsklasse? Zo ja, aan welke denk je?
Niet in de prijs klasse waarin je zoekt.

Zo niet, dan zou ik kunnen terugschalen naar JB K-50 speakers, elk 50W en 5" woofers ipv 8". Ik ken deze luidsprekers niet, zou dat nog enigszins acceptabel klinken in deze ruimte, en met dit doel? Ik kan me voorstellen dat het wegvallen van het laag misschien wel vervelend kan zijn. Bijkomend voordeel is wel dat het versterkeraanbod een stuk ruimer wordt.

hangt o.a af van de luisterruimte die galmtijd bepaald. (reflecties)

min of meer verplicht leesvoer

http://www.realtraps.com

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D vd V
  • Registratie: oktober 2011
  • Niet online
Schopje naar CEA.

Panasonic TX-P50GT60 | Marantz SR7011 - UD5007 | Bluesound Node | Nvidia Shield Pro 2019 | Focal Chorus 826W - 806W - CC800W | SVS SB-2000 Pro | Synology DS918+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat van die vermogens is echt onzin. Met die speakers kan je prima een versterker met veel minder vermogen bij gebruiken. Stuk gaat het alleen als je lomp doet.

Met een versterker met meer vermogen: Je kunt je speakers slopen omdat er simpelweg teveel warmte wordt opgewekt (spoel 'smelt') of omdat je de lage tonen speaker veel te hard heen en weer laat gaan (gaat echt fysiek stuk). Je bent dan alleen wel echt extreem hard aan het spelen (en je merkt het eerste niet echt)

Met een versterker met veel te weinig vermogen, heb je kans dat je de versterker laat clippen als je hem echt veel en veel te hard zet. Daarmee kan je mogelijk een tweeter slopen. Nu gaat een versterker van 200 watt maar iets van 6db harder dan een versterker van 50watt, dus als je voorbij die 5db extra bent, dan ga je met die "sterke" versterker ook de boel slopen. Echt bijzonder veel scheelt het niet.

Simpelweg komt het erop neer: Lompe boeren slopen alles. Maar alle normale speakers en versterkers (van > 50 watt per kanaal) kunnen prima (hard) samen spelen zonder dat je de boel sloopt.

Ik zou als het simpel en degelijk moet zijn deze versterker aanraden en daar lekker die twee paar speakers op aansluiten:
http://link.marktplaats.nl/m923655167

[Voor 3% gewijzigd door JvS op 03-05-2015 16:16]

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True