Ik ben gevraagd voor een budget van € 600 de geluidsinstallatie van een gedeelde all-purposeruimte te vervangen. De ruimte is ongeveer zo groot als twee huiskamers. De vraag is om het dusdanig te maken dat elke kneus een CDtje kan draaien of zijn telefoon / laptop / ander apparaat eraan kan hangen zonder eerst een hele gebruiksaanwijzing te hoeven lezen.
De ruimte grenst direct aan appartementen, dus er hoeft niet enorm hard geblazen te worden, maar een filmpje projecteren of een muziekje draaien waar men een beetje op kan dansen zijn wel mogelijke scenario's.
Mijn idee was dit:
Een PA versterker is eigenlijk geen optie:
Mijn vragen:
De ruimte grenst direct aan appartementen, dus er hoeft niet enorm hard geblazen te worden, maar een filmpje projecteren of een muziekje draaien waar men een beetje op kan dansen zijn wel mogelijke scenario's.
Mijn idee was dit:
- 4 JBSystems K-80 luidsprekers op te hangen, elk 8 Ohm 85W RMS, in twee stereo-opstellingen
- Een HiFi versterker die deze jongens aankan, en ze bovendien kan schakelen.
- Een DVD speler die – voorlopig – CDtjes afspeelt
- Een manier om randapparatuur aan te sluiten. Voorlopig denk ik dat een minijack-kabeltje volstaat.
Een PA versterker is eigenlijk geen optie:
- Ze hebben maar twee speakeruitgangen (en kunnen dus niet schakelen)
- Ze hebben meestal maar één ingang, en we willen meerdere dingen aansluiten zonder ingewikkeld mengpaneel-achtig gedoe.
- Ze worden actief gekoeld (en dit mag niet voor die ruimte, de installatie moet stil zijn als er geen audio is.)
Mijn vragen:
- Men zegt dat je versterkervermogen 1.2-1.5x je luidsprekervermogen moet zijn. Reken ik dan juist als ik uitkom op min. 200W RMS op 4 Ohm per kanaal, als ik twee luidsprekers van 85W RMS 8 Ohm op Speaker A + Speaker B van een hifi versterker heb hangen?
- En wat zou het minimum uitgangsvermogen werkelijk moeten zijn? Zou een zwakkere versterker echt voor problemen zorgen?
- Bestaat zo'n krachtige versterker überhaupt in deze prijsklasse? Zo ja, aan welke denk je?
- Zo niet, dan zou ik kunnen terugschalen naar JB K-50 speakers, elk 50W en 5" woofers ipv 8". Ik ken deze luidsprekers niet, zou dat nog enigszins acceptabel klinken in deze ruimte, en met dit doel? Ik kan me voorstellen dat het wegvallen van het laag misschien wel vervelend kan zijn. Bijkomend voordeel is wel dat het versterkeraanbod een stuk ruimer wordt.