Van Conroe naar Haswell

Pagina: 1
Acties:

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:06
Ik zoek een?
Upgradeset (CPU, RAM, moederbord)

Wat is je budget?
Zo laag mogelijk, liefst onder de €200 en absoluut niet meer dan €300.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het gaat sowieso een Intel build worden, aangezien ik de sterkere graphics van AMD APU's niet nodig heb, en ook graag een zo energiezuinig mogelijk systeem wil. Ik heb niet per se een quad core nodig en wat wenslijstjes later bleek een AMD build niet/nauwelijks goedkoper te zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor studie (Chrome tabs, LaTeX compilen, licht Adobe CS werk, Office, MATLAB), video kijken en gaming (oudere games ivm de HD 5850). Verder wil ik een zuiniger systeem dat ik goedkoper idle aan kan laten staan, om te downloaden of voor dataloggen.

Dit is mijn huidige systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Duo E4400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock Conroe945G-DVI€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD5850 Toxic 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Samsung SpinPoint P120 SP2504C, 250GB€ 0,-€ 0,-
1WD Black WD2500BEKT, 250GB€ 0,-€ 0,-
1TP-Link TL-WN823N€ 9,99€ 9,99
1Scythe Bay Rafter 3.5€ 2,95€ 2,95
2Nexus Real Silent Fan, 80mm€ 4,50€ 9,-
2Corsair VS1GB533D2€ 17,41€ 34,82
2Kingston ValueRAM KVR533D2N4/1G€ 0,-€ 0,-
1Sony NEC Optiarc AD-5170€ 0,-€ 0,-
1be quiet! System Power 7 400W€ 41,95€ 41,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 98,71

In games, zelfs in oude games (2010) merk ik dat de E4400 gewoon enorm bottlenecked, GPU wordt half gebruikt, CPU op 100%. Daarnaast is mijn huidige moederbord nogal karig en verouderd, overclocken kan bijna niet, USB 3.0 en SATA 6 Gbps hadden ze in 2007 nog niet en er is maximaal slechts 3,2GB RAM beschikbaar voor de gebruiker.

De voeding is pas een paar maanden oud, dus die neem ik gewoon mee, net als de videokaart, snel genoeg op 1080p voor de games die ik speel.

Voorstel
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 52,90€ 52,90
1ASRock H81M-HDS€ 46,50€ 46,50
2Crucial CT51264BA160BJ€ 27,95€ 55,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 155,30

Ik had in eerste instantie graag een i3 gewild, maar eigenlijk kan ik de €100 extra niet verantwoorden. Nieuwe games die meer dan twee cores gebruiken speel ik niet, en single core is de i3 niet merkbaar sneller geloof ik. En als de Pentium niet voldoet is er zo een nieuwe socket 1150 CPU te monteren.

Het moederbord moet een micro-ATX exemplaar zijn, minimaal 3 SATA poorten waarvan tenminste 1 SATA 6 Gbps, interne USB 3.0 header, 1 PCIe x16 slot. Daarnaast ga ik een PCI slot nooit gebruiken, dus liever wat nuttiger daarvoor in de plaats. Dan kom ik uit op een rijtje borden met H81 of B85 chip: http://tweakers.net/categ...rSqKp_i60pdKQkhVWZE3Cx_EF

Hieruit maar een bord van AsRock gekozen. Het MSI bord is zo goedkoop dat ik weinig vertrouwen heb in de kwaliteit, maar ik hoor graag welk van deze borden onder de €55 de beste componenten heeft.

Is de G3220 de beste bang for buck, of is de G3420 het prijsverschil waard? (een G3258 gaat het niet worden, met OC spul zit je dan al zowat op de prijs van een i5)
Of mischien zelfs een Celeron G1840, scheelt toch weer €15 :)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:32
Misschien een Pentium G3258? Die kun je overklokken. Neem er dan wel een aftermarket koeler bij.
Anders zou ik voor een Celeron G1820 gaan want met een niet-overklokbare Pentium betaal je aardig wat meer voor niet zoveel prestatie-verbetering.

Geheugen; waarom twee losse reepjes en niet een dual-channel kit?
pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

En voor de zuinigheid kun je overwegen om de videokaart te vervangen door een R7 260X. Die presteerd ongeveer hetzelfde maar is wat zuiniger;

http://www.anandtech.com/bench/product/1062?vs=1127
http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/HD_5850/28.html
http://www.techpowerup.co...0X_iPower_IceQ_X2/24.html

Edit; Een GTX 750 Ti presteerd ook ongeveer hetzelfde maar is nog zuiniger;
http://www.anandtech.com/bench/product/1062?vs=1130

http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/HD_5850/28.html
http://www.techpowerup.co...GTX_750_Ti_Gaming/23.html

[ Voor 14% gewijzigd door NitroX infinity op 01-05-2015 00:20 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Maar wel €40 duurder...

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• HallonRubus
Kun je ook redelijk overklokken op een niet-Z97 bord dan?

En wat betreft de gpu, ik haal liever gewoon de gpu eruit als ik een weekje niet game, en als ik game is het hooguit 5 uur per week ofzo.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
sdk16420 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 00:29:
Kun je ook redelijk overklokken op een niet-Z97 bord dan?

En wat betreft de gpu, ik haal liever gewoon de gpu eruit als ik een weekje niet game, en als ik game is het hooguit 5 uur per week ofzo.
waarom? stroom verbruik? of omdat je zuinig op je spullen bent?

In beide gevallen begrijp ik het niet, je videokaart gebruikt vrij weinig stroom zolang deze niet echt gestressed word, oftewel met desktop taken..

En omdat je zuinig met je spullen om gaat, ik denk dat het schadelijker is als je er steeds iedere week aan komt, in je moederbord klikt en er weer uit haalt, waarbij je risico loopt iets verkeerd te raken, of iets af te breken...

Je zit wel erg op de centen te letten als je je videokaart ivm stroom verbruik er uit haalt

Verwijderd

Een videokaart die niets doet verbruikt bijna ook niets. Dat heet Idle stand.

Je videokaart eruit halen .... In alle jaren dat ik op GoT geregistreerd sta dit nog nooit eerder gehoord. :P

• HallonRubus
Oeps, ik keek naar het hele systeemverbruik (50W), maar 18W in idle is inderdaad niet heel veel (maar ook niet te verwaarlozen) http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/HD_5850/28.html

Hier is een lijst met G3258 frequenties per bord. Alleen, wat voor koeler heb je nodig om 4GHz te halen? En ik geloof dat je met de stock koeler ook wel tot 3,5GHz kunt komen?
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2389948

[ Voor 39% gewijzigd door HallonRubus op 01-05-2015 09:41 ]

Verwijderd

Maar je gaat je grafische kaart er toch niet voor 5 dagen uithalen ? :P

• legendareN
sdk16420 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 07:51:
Oeps, ik keek naar het hele systeemverbruik (50W), maar 18W in idle is inderdaad nie heel veel (maar ook niet te verwaarlozen) http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/HD_5850/28.html

Hier is een lijst met G3258 frequenties per bord. Alleen, wat voor koeler heb je nodig om 4GHz te halen? En ik geloof dat je met de stock koeler ook wel tot 3,5GHz kunt komen?
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2389948
als je 18 watt, 5 uur per dag zou tellen kost het je zown 8 euro per jaar.

http://watt-kosten-berekenen.gebruikmaar.nl/

dat is toch wel te verwaarlozen? de eventuele schade die je toebrengt is erger.

Als ik dan toch zo reken kan ik ook denken, kan ik beter ieder jaar 1 uur langer werken, uurloon a 10-15euro? dan heb ik het stroomverbruik terug verdient en een biertje extra.. het is ook arbeid om je videokaart er iedere week in en uit te halen :p

[ Voor 14% gewijzigd door legendareN op 01-05-2015 08:44 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Inderdaad, die videokaart er wekelijks uithalen is erg slecht. Dat PCI-e slot kan op den duur gaan slijten door het vele in en uit schuiven. Daarnaast is het niet goed voor de kaart zelf, want je hoeft maar één keer statisch geladen te zijn, en poef, weg kaart. En die 18 watt, kan makkelijk zijn dat dat door het moederbord en de cpu komt, de gpu doet NIKS, de cpu heeft altijd wel wat te doen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
Kijk eens met een meter wat je verbruik met en zonder kaart is. Zeker als je wat gaat tweaken kan het verbruik nog meer naar beneden

• legendareN
pwillemske schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 09:26:
Inderdaad, die videokaart er wekelijks uithalen is erg slecht. Dat PCI-e slot kan op den duur gaan slijten door het vele in en uit schuiven. Daarnaast is het niet goed voor de kaart zelf, want je hoeft maar één keer statisch geladen te zijn, en poef, weg kaart. En die 18 watt, kan makkelijk zijn dat dat door het moederbord en de cpu komt, de gpu doet NIKS, de cpu heeft altijd wel wat te doen.
nee die 18watt is wel van die kaart in idle toestand, in ieder geval, volgens zijn link :)

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
legendareN schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 10:03:
[...]

nee die 18watt is wel van die kaart in idle toestand, in ieder geval, volgens zijn link :)
:X

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:41
En is dit misschien wat?

V&A aangeboden: Intel i3-4340 CPU

Betrouwbare verkoper. Processor heeft nog garantie en is 1 van de snelste i3's.

• NitroX infinity
Als we dan toch tweedehands aanbevelen; V&A aangeboden: Asus GTX750TI-OC-2GD5

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• HallonRubus
Ik zoek geen nieuwe videokaart. :+

• NitroX infinity
Je had het over zuinigheid, vandaar dat ik naar de videokaart keek ;)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:50

Thomg

Aww yiss

• Hippocampus
  • Laatst online: 22-02 22:26

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Als het allemaal zo goedkoop mogelijk moet raad ik je aan om ook eens naar tweedehands te kijken.
Er komen hier op V&A regelmatig upgrade setjes langs voor mooie prijzen.
Met een beetje geduld heb je meer cpu power voor hetzelfde geld (of ietsje meer)
Of zelfs complete systemen onder de 300,-

Ik weet niet of je je NEC Optiarc nog gebruikt, maar de nieuwe moederborden hebben geen pata aansluitingen meer.

• HallonRubus
Ik game misschien 3 uur per week. Dus dan scheelt een nieuwe videokaart misschien 10 euro per jaar.
Hippocampus schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:55:
Als het allemaal zo goedkoop mogelijk moet raad ik je aan om ook eens naar tweedehands te kijken.

Ik weet niet of je je NEC Optiarc nog gebruikt, maar de nieuwe moederborden hebben geen pata aansluitingen meer.
Ik wil graag een socket 1150 systeem, omdat ik verwacht de komende jaren wat meer budget te hebben en zo makkelijk te kunnen upgraden. Bovendien vindt ik de tweedehandsprijzen van nieuwere hardware niet echt het risico waard (overigens komt alles behalve de voeding van mijn huidige systeem wel van V&A).

Nee de ODD gebruik ik niet, maar ik heb geen extra 5.25" faceplate :)

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Dat risico is eerder aanwezig bij moederborden, hdd's en videokaarten. Maar juist ram en cpu's zijn redelijk onverwoestbaar. (al wil je liever geen overgeklokte set)

Nu investeren in een nieuwe minimale cpu om later te upgraden kost ook geld en moeite.

Maar de keuze is aan jou natuurlijk. :)

• Sky Lynx
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02 05:36
sdk16420 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:59:

Bovendien vindt ik de tweedehandsprijzen van nieuwere hardware niet echt het risico waard (overigens komt alles behalve de voeding van mijn huidige systeem wel van V&A).
Hangt ervan af wat je onder risico verstaat. Van de vraagprijs valt op V&A altijd wel wat af te dingen, en qua risico kun je goede afspraken maken met de verkoper in het geval hij niet mocht werken. Ik was er vroeger ook huiverig voor maar heb inmiddels in de afgelopen 6 jaren zeker tien (zo niet meer zelfs) systemen in elkaar gezet met tweedehandse onderdelen via de V&A. Alle spullen hebben de verwachte levensduur gehaald; enkel één harde schijf had binnen een maand de geest gegeven en de verkoper heeft mij toen het bedrag teruggestort. Alles in goed overleg en met goede afspraken.

Bovendien, als er dan weer iets kapot gaat na een tijdje, dan heb je zo weer iets gevonden op de V&A. Zelfde geldt voor toekomstige upgrades. Denk dat het meer een kwestie is van hoe je naar tweedehands spul kijkt dan de daadwerkelijke afweging van 'het risico waard vinden' :P

Overigens maak ik er wel de kanttekening bij dat ik alleen tweedehandse onderdelen koop op T.net V&A; wat betreft Marktplaats-onderdelen hanteer ik niet het bovenstaande uitgangspunt :+

• HallonRubus
Ik denk dat ik maar gewoon de Celeron G1840 neem, en tegen de tijd dat het aanbod socket 1150 i3's wat groter is ga ik wel even V&A doorstruinen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 52,50€ 52,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 135,95

Heeft het moederbord trouwens interne USB 3.0 headers, of moet ik dan voor een B85 bord gaan?
http://www.asrock.com/mb/Intel/H81M-HDS/?cat=Specifications ja, maar slechts 1

[ Voor 4% gewijzigd door HallonRubus op 01-05-2015 15:06 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:50

Thomg

Aww yiss

Kijk eens op de 2e foto van je moederbord bij de ATX12V plug.

Op 1 plug zitten meestal 2 USB 3.0 poorten.

offtopic:
Blijkbaar heeft ASRock de sata I/O ertussen gedouwt. :/

[ Voor 49% gewijzigd door Thomg op 01-05-2015 15:09 ]

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

sdk16420 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 15:02:
Ik denk dat ik maar gewoon de Celeron G1840 neem, en tegen de tijd dat het aanbod socket 1150 i3's wat groter is ga ik wel even V&A doorstruinen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 52,50€ 52,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 135,95
Waarom zou je dan niet naar een i5 zoeken ipv een i3 ? Is dat puur het energieverbruik of de kosten ?
Want je kiest nu bv wel voor twee ram modules terwijl je die nou juist makkelijk in twee stapjes kan upgraden.

• HallonRubus
Hippocampus schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 15:17:
[...]

Waarom zou je dan niet naar een i5 zoeken ipv een i3 ? Is dat puur het energieverbruik of de kosten ?
Want je kiest nu bv wel voor twee ram modules terwijl je die nou juist makkelijk in twee stapjes kan upgraden.
Omdat een i5 voor mij overkill is, qua energiegebruik zal het niet veel schelen onder weinig belasting.
En twee ram modules omdat ik (op mijn laptop) merk dat 4gb erg krap is soms, 16GB nodig hebben lijkt me zeer onwaarschijnlijk, maar ik ga even kijken of een single channel module even duur is.

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Het ging mij meer om het idee dat je nu met een (oude) dualcore je (oude) videokaart niet bezig kan houden, maar je wel een socket 1150 moederbord en ddr3 wil aanschaffen, maar die celeron gaat je (oude) videokaart ook niet echt bezighouden gok ik zo. Of een i3 dat uiteindelijk wel gaat doen zegt meer over je (oude) videokaart dan over de processor.

Dus wil je upgraden (alsin een echte stap maken en de komende jaren weer snor zitten) en je kiest voor een socket 1150 dan is het misschien toch slim om voor een quadcore te gaan, en zelfs een nieuwe (modernere) videokaart (al was ie alleen maar zuiniger)

Nu dus een nieuw moederbord en ram kopen is leuk, maar die celeron is misschien weg gegooid geld.
Dat was ook de reden dat ik over tweedehands begon, dan heb je voor weinig al een degelijke upgrade.

Nu komt het over alsof je er het liefst geen 30 euro aan wil besteden, maar wel verwacht dat je de komende 5 jaar alles kan draaien met een upgrade van celeron naar i3 (wat ik betwijfel)
Pagina: 1