Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294759

Topicstarter
Ik zit met een dilemma. En die is als volgt:

Ik heb vandaag een vaststellingscontract gekregen EN een contract bij een nieuwe werkgever.

Als ik inga op het vaststellingscontract, dan zijn mijn opleidingskosten kwijtgescholden maar ik heb een slechte referentie.

Als ik zeg dat ik een baan heb, dan moet ik dus die opleidingskosten betalen. Maar ik heb weinig vertrouwen of de referentie goed zal zijn.

Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-05 23:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als je die baan toch al hebt, waarvoor heb je die referentie dan nog nodig?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Voor toekomstige werkgevers die een referentie willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Hoe lang heb je er gewerkt?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:51

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Hoezo heb je dan een slechte referentie?

Als je niet ingaat op het vaststellingscontract (voor ontslag?), dan zal die werkgever toch een andere procedure starten om van jouw af te komen en is de sfeer alleen maar minder? Ik zou tekenen en bij de nieuwe werkgever aan de slag gaan. Als de oude werkgever dan vraagt waarom je zo snel een nieuwe baan hebt, dan kun je gewoon zeggen dat je het ontslag aan zag komen en dat je alvast bent gaan zoeken?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zij willen toch van je af? Willen ze dan over het graf regeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 11:21

Falastine

Think about my signature...

Gewoon voor de nieuwe baan gaan. Zo te horen is de sfeer al niet meer wat die hoort te zijn. Je kunt bij je nieuwe werkgever ook eerlijk het verhaal vertellen. Of geeft een referentie van iemand met wie je goed samen gewerkt hebt.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iets minder dan drie jaar. Dus dat kan ik niet even wegpoetsen
Kees schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:31:
Hoezo heb je dan een slechte referentie?

Als je niet ingaat op het vaststellingscontract (voor ontslag?), dan zal die werkgever toch een andere procedure starten om van jouw af te komen en is de sfeer alleen maar minder? Ik zou tekenen en bij de nieuwe werkgever aan de slag gaan. Als de oude werkgever dan vraagt waarom je zo snel een nieuwe baan hebt, dan kun je gewoon zeggen dat je het ontslag aan zag komen en dat je alvast bent gaan zoeken?
Je leest te snel. Probeer het nog een keer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:03
Waarom heb je bij het bij het tekenen wel een slechte referentie en bij het niet tekenen niet? Dat vind ik een beetje vreemd. Overigens hecht ik niet heel veel waarden aan een referentie als ik al een nieuwe baan heb. Wanneer je op zoek moet naar weer de volgende heb je de referentie van de "nieuwe" baan, en die heb je (grotendeels) zelf in de hand.

Maar ik snap dus niet waarom je geen goede referentie hebt als je niet zou tekenen en anders (mogelijk) wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:33:
Zij willen toch van je af? Willen ze dan over het graf regeren?
Zoals ik al zei: Als ik erop in ga, hoef ik niets te betalen en wordt alles kwijt gescholden
Maar slechte refrentie

Ga ik er niet erop in en ik teken gewoon mijn nieuwe contract dan moet ik opleidingskosten gaan betalen en dat wil ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TheBrut3 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:37:
Waarom heb je bij het bij het tekenen wel een slechte referentie en bij het niet tekenen niet? Dat vind ik een beetje vreemd. Overigens hecht ik niet heel veel waarden aan een referentie als ik al een nieuwe baan heb. Wanneer je op zoek moet naar weer de volgende heb je de referentie van de "nieuwe" baan, en die heb je (grotendeels) zelf in de hand.

Maar ik snap dus niet waarom je geen goede referentie hebt als je niet zou tekenen en anders (mogelijk) wel?
Omdat het beeldvorming is. En dat je het zelf in de hand heb, is uiteindelijk in de praktijk een wassen neus. Zeker als je een onderdeel bent van een redelijk klein wereldje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Maar beantwoord de vraag eens, waarom zou je een slechte referentie krijgen? Het is niet zo dat je de enige bent die ontslagen is in de afgelopen jaren. Je kan op je CV gewoon zetten dat jullie uit elkaar waren gegroeid of dat belangen van beider partijen niet meer overeen kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 13:35

artificial_sun

Mazda Rx7

En als ze dreigen met een slechte referentie, dan moet je ze niet als referentie opgeven. En bij het juridisch loket langs gaan, dit riekt naar bedreiging.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:42:
Maar beantwoord de vraag eens, waarom zou je een slechte referentie krijgen? Het is niet zo dat je de enige bent die ontslagen is in de afgelopen jaren. Je kan op je CV gewoon zetten dat jullie uit elkaar waren gegroeid of dat belangen van beider partijen niet meer overeen kwamen.
Excuus. Dat kan ik inderdaad op papier zetten. Maar er zijn zat gevallen waarbij potentiele werkgevers het liever van een persoon het horen.

Aan de andere kant kan ik die referentie niet vertrouwen. Want bij zelf weggaan krijg ik dus geen garantie dat het een goede referent is. Snap je?

Het is tot nu toe een werkgever waar ik een aantal jaren heb gezeten ipv maanden. Dat maakt het even een stukje anders.
artificial_sun schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:45:
En als ze dreigen met een slechte referentie, dan moet je ze niet als referentie opgeven. En bij het juridisch loket langs gaan, dit riekt naar bedreiging.
Er wordt niet gedreigd maar ik vertrouw werkgever niet.

Edit: Er is veel gebeurd waar ik eerlijk geen zin en tijd heb om daar verder over uit te wijden. Geloof mij op mijn woord dat ik zo mijn redenen heb.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 294759 op 30-04-2015 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik denk dat je je te druk maakt hierover. Ik weet niet hoe oud je bent, maar de baan voor het leven is al even niet meer. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat mijn referenties ooit nagebeld zijn overigens. En je moet gewoon vragen of je ze als referentie mag opgeven, lang niet iedereen zit erop te wachten om gebeld te worden door bedrijven hierover. Na een paar jaar zegt een referentie ook niet zoveel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Laatst online: 21:51

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Anoniem: 294759 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:33:
[...]
Je leest te snel. Probeer het nog een keer. ;)
Wat lees ik te snel?

Wil je huidige werkgever niet van je af? Wil je niet werken voor die nieuwe werkgever?

Of wil je graag de opleidingskosten betalen aan je werkgever zodat hij een goede referentie geeft in de toekomst? En waarom zou die slechter zijn als je die overeenkomst tekent en voor een nieuwe baan gaat?

Een referentie moet je sowieso van te voren aan de werkgever vragen, als hij aangeeft dat hij die niet wil geven of dat het een slechte referentie gaat zijn dan gebruik je hem niet als referentie, en als een toekomstig werkgever (na de nieuwe) er om vraagt dan kun je dat lange verhaal doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Kees op 30-04-2015 18:52 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:48:
Ik denk dat je je te druk maakt hierover. Ik weet niet hoe oud je bent, maar de baan voor het leven is al even niet meer. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat mijn referenties ooit nagebeld zijn overigens. En je moet gewoon vragen of je ze als referentie mag opgeven, lang niet iedereen zit erop te wachten om gebeld te worden door bedrijven hierover. Na een paar jaar zegt een referentie ook niet zoveel meer.
Ik krijg die vraag regelmatig als ik ga solliciteren. Misschien zal dat verdwijnen naar mate senioriteit groeit.
En ik ben niet zo oud en ik weet dondersgoed dat een baan niet meer voor het leven is. Daarom ben ik hier zo op bewust mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Anoniem: 294759 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:33:
[...]

Iets minder dan drie jaar. Dus dat kan ik niet even wegpoetsen
Het gaat er niet om of je het kunt wegpoetsen maar of je een goed verhaal hebt dat het bij de betreffende werkgever mis ging, uiteraard zonder de waarheid geweld aan te doen maar ook zonder jezelf zwart te maken.
Gedurende een loopbaan kan het wel eens niet klikken en een goede gesprekspartner heeft daar begrip voor. Shit happens, dat weet iedereen.

/me been there, done that ;)

[ Voor 3% gewijzigd door evilution op 30-04-2015 19:04 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
evilution schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:02:
[...]

Het gaat er niet om of je het kunt wegpoetsen maar of je een goed verhaal hebt dat het bij de betreffende werkgever mis ging, uiteraard zonder de waarheid geweld aan te doen maar ook zonder jezelf zwart te maken.
Gedurende een loopbaan kan het wel eens niet klikken en een goede gesprekspartner heeft daar begrip voor. Shit happens, dat weet iedereen.
Ik snap de strekking. En ja, ik heb een goed verhaal.

Maar even gewoon weer HEEL concreet:

Ik heb een vaststellingscontract EN een nieuw contract.

Wat zal ik doen: vaststellingscontract tekenen? Of gewoon doorgeven dat ik een nieuwe baan heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Duh, tekenen natuurlijk. Referentie boeit niet, die kosten achter je laten wel 8)7

edit: je hoeft ze toch niet te informeren over je nieuwe contract? Ze willen van je af. Nou, dat kan. Toedeledokie.

[ Voor 44% gewijzigd door evilution op 30-04-2015 19:13 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 10:31
Ga gewoon het gesprek met je ex-baas aan. Je wilt weg, wilt zelfs afzien van de ontslagvergoeding, onder voorwaarde van (a) kwijtschelding studiekosten en (b) een positieve of ten minste neutrale referentie. Vervolgens ga je natuurlijk in je nieuwe baan aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Een negatieve referentie geven mag niet altijd zomaar. Zie http://www.intermediair.n...lechte-referentie-mag-dit

Wel verstandig om in je vaststellingsovereenkomst op te nemen dat partijen zich niet negatief over elkaar mogen uitlaten. Dat maakt het expliciet.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Meestal is in een vaststellingsovereenkomst opgenomen dat beide partijen zich niet negatief over elkaar uit zullen laten. Vaak zelfs is de toezegging opgenomen dat je een positieve referentie zal ontvangen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 15:42

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Op het moment dat bij een volgende/toekomstige sollicitatie wordt gekeken naar een referent zal als eerst de werkgever aan bod komen waar je nu gaat beginnen. Op dat moment is dat dan degene waar je als laatst hebt gezeten, dus het meest logisch. Tenzij je binnen een paar maanden van plan bent te vertrekken natuurlijk...

Voor de rest: ik zou me inderdaad niet te druk maken. Ze vragen je toch van tevoren of een vorige werkgever als referentie gevraagd mag worden, áls dat al gaat gebeuren (althans: het is de bedoeling dat dat wordt afgestemd). Dat zou voor jou dan de kans zijn toe te lichten waarom je oude werkgever overgeslagen moet worden. Dus: vaststellingsovereenkomst tekenen. Je bent toch niet verplicht te vertellen hoe je zo snel aan een nieuwe job bent gekomen? Jij vertrekt, dús bent op zoek naar iets anders en hebt het geluk dat je dat snel hebt kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:13
Anoniem: 294759 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:45:
Er wordt niet gedreigd maar ik vertrouw werkgever niet.

Edit: Er is veel gebeurd waar ik eerlijk geen zin en tijd heb om daar verder over uit te wijden. Geloof mij op mijn woord dat ik zo mijn redenen heb.
Als dat zo is, dan is de kans op een goede referentie sowieso al vrij klein...

Maar goed, ik zou gewoon die vaststellingsovereenkomst tekenen en vragen hoe ze denken over referenties. Overigens denk ik dat je de kans op een goede referentie verkleint door die overeenkomst niet te tekenen. Je werkgever wil waarschijnlijk dat je die overeenkomst juist wel tekent, anders hadden ze je het niet aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:18
Ankona schreef op donderdag 30 april 2015 @ 20:53:
Meestal is in een vaststellingsovereenkomst opgenomen dat beide partijen zich niet negatief over elkaar uit zullen laten. Vaak zelfs is de toezegging opgenomen dat je een positieve referentie zal ontvangen.
dit voorstellen en dan tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het betalen van de opleidingskosten is ook voor jou als je werkgever je ontslaat of zijn die alleen van toepassing als jij vrijwillig wegloopt van deze werkgever? Dat is wel iets om uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:13
De werkgever kan alleen opleidingskosten terugvorderen van werknemer als werknemer zelf besluit te vertrekken (door ontslag te nemen of een verlenging te weigeren). Daarnaast zal in een goede vaststellingsovereenkomst ook staan dat de opleidingskosten worden kwijtgescholden.

[ Voor 10% gewijzigd door Koos Werkloos op 01-05-2015 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 10:31
Het onderhandelingsperspectief is gunstig. Ontslag kost werkgever geld: kwijtschelden opleidingskosten + ontslagvergoeding (transitievergoeding als ontslagdatum in juli of later is). Als de werknemer wil afzien van zijn ontslagvergoeding (omdat hij al een baan heeft gevonden), dan mogen die studiekosten toch geen breekpunt zijn. Met die insteek kan TS prima onderhandelen. Zit er misschien ook wel een prettige referentie in het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
De referentie moet toch van je huidige baas komen ? Waarom zou die positiever over je zijn als je niet tekent (en het hem dus moeilijker maakt) dan als je wel tekent ? Het lijkt me dat hij als je tekent je eerder zal helpen bij een nieuwe baan dan als je niet tekent.

En gezien wat er tussen je regels door te lezen valt betwijfel ik dat je hoe dan ook een goede referentie zult krijgen. Snel tekenen en naar die nieuwe baan gaan dus.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Bastiaan schreef op donderdag 30 april 2015 @ 21:03:
Op het moment dat bij een volgende/toekomstige sollicitatie wordt gekeken naar een referent zal als eerst de werkgever aan bod komen waar je nu gaat beginnen. Op dat moment is dat dan degene waar je als laatst hebt gezeten, dus het meest logisch. Tenzij je binnen een paar maanden van plan bent te vertrekken natuurlijk...
Nee, dat klopt niet. Als je vanuit werk solliciteert naar een andere baan, dan wil je over het algemeen niet dat je huidige werkgever daar achter komt voordat e.e.a. rond is. Je wil dus niet dat een potentiële nieuwe werkgever referenties gaat opvragen bij je huidige werkgever, maar bij voormalig werkgevers waar je al weg bent.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
ATS schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 07:07:
[...]

Nee, dat klopt niet. Als je vanuit werk solliciteert naar een andere baan, dan wil je over het algemeen niet dat je huidige werkgever daar achter komt voordat e.e.a. rond is. Je wil dus niet dat een potentiële nieuwe werkgever referenties gaat opvragen bij je huidige werkgever, maar bij voormalig werkgevers waar je al weg bent.
Hangt van het soort organisatie af waarin je werkt, lijkt mij.

Waarom zou "je werkgever" je referentie moeten zijn?

Toen ik bij mijn huidige werkgever solliciteerde, werkte ik bij een grote organisatie. Ik heb daar diverse relevante collega's benaderd en over mijn vertrekplannen ingelicht, en hen gevraagd of ik ze als referentie mocht opgeven bij mijn nieuwe werkgever. Mijn nieuwe werkgever kreeg dus een lijstje met namen en functies van collega's bij mijn oude werkgever. En ik weet dat mijn nieuwe werkgever inderdaad één van hen gebeld heeft.

Mijn oude werkgever zelf (althans mijn leidinggevende, en de afdeling P&O zeg maar) kregen pas te horen dat ik zou vertrekken toen het al rond was bij mijn nieuwe werkgever.

Het bovenstaande werkt natuurlijk alleen als je in een grotere organisatie werkt. In een bedrijf met een paar man gaat dat natuurlijk niet op.

[ Voor 7% gewijzigd door Glenfiddich op 01-05-2015 09:20 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 12:41
Je kunt in jouw VSO laten opnemen dat de werkgever jou een getuigschrift verstrekt. Deze kan ook uitstekend dienen als referentie. De strekking van zo'n getuigschrift zal -normaliter- in goed onderling opgesteld worden.

Ik denk dat in jouw geval jij het beste de VSO kunt accepteren, mits alle voorwaarden conform jouw wensen zijn en jij er mee kunt instemmen en vervolgens de nieuwe baan gaat accepteren. Dat staat ook uitstekend op jouw CV: aansluitende perioden van functies en geen "gaten" in de data.

In ieder geval: alvast gefeliciteerd met jouw nieuwe baan!

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:04

Cyphax

Moderator LNX
Señor Sjon schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:48:
Ik heb volgens mij in heel m'n CV geen referenties staan en ik ben er ook nooit naar gevraagd bij sollicitaties. Ik weet niet of het bepaalde markten meer gebruikelijk is dan in mijn vakgebied (IT, programmeur) maar ik heb er al heel lang niet meer bij stilgestaan. :)

'k Zou er eigenlijk in eerste instantie vooral voor proberen te zorgen dat het geen aandacht trekt op je CV door op een bepaalde gekunstelde manier alsnog een soort van referentie op te geven, onder het mom van slapende honden wakker maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 01-05-2015 10:22 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

Als wij al referenties nabellen, is het vaak alleen eentje van de laatste werkgever. Die kan vaak nog specifiek wat informatie over de persoon geven en de omstandigheden van het einde van het toemalige contract. Is het langer dan een jaar geleden dat iemand ergens heeft gewerkt, heeft het vaak al weinig waarde meer. Of vraag om een getuigschrift bij je ontslag.

Ik zou gewoon lekker tekenen.
Of maak de berekening. Stel dat je nieuwe baan afloopt en je hebt geen referentie, hoeveel maanden extra ww vertegenwoordigen de opleidingskosten die je anders nu moet gaan ophoesten?
En hoe vervelend is het voor je bankrekening dat je die kosten nu zou moeten ophoesten?

[ Voor 3% gewijzigd door avotar op 01-05-2015 10:47 ]

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Tja, referenties... Ik zat bij mijn vorige werkgever ook niet lekker op mijn plek.
Ben er niet weg gegaan met ruzie, maar de werksfeer was alles behalve leuk..

Bij mijn huidige werkgever vroegen ze 2 referenties van vorige werkgevers (standaard procedure).
Ik heb eerlijk aangegeven dat mijn huidige manager mogelijk een slechte referentie kon geven, dit omdat de sfeer niet al te best was.
Ook 2 andere referenties opgegeven waar ik wel altijd met plezier heb gewerkt en aangegeven dat ze vrij zijn om iedereen te bellen.

Mijn huidige manager toen ingelicht dat hij gebeld kon worden voor een referentie en gevraagd of hij objectief een referentie kon geven over mijn geleverde werk. Mijn werk was immers weinig op aan te merken.
Mijn manager heeft toen gewoon een positieve referentie gegeven.
Uiteindelijk hebben ze zichzelf er alleen maar mee wanneer ik de nieuwe baan niet zou krijgen. Dan blijft hij en ik ongelukkig..
En anders vraag gewoon een collega die als referentie dient..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin486741
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 25-05 12:01
Hoe hoog is die studieschuld dan? Hoog genoeg om echt een breekpunt te zijn of is er bij nader inzien wel over heen te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:38

LankHoar

Langharig tuig

Zie ik iets over het hoofd, of is dit je keuze:

1. Geen studiekosten betalen en wel een nieuwe baan, doch een slechte referentie.
2. Bijtekenen en geen nieuwe baan, dan wel je studiekosten betalen en heel misschien toch een goede referentie.

Want dat lijkt me toch echt niet moeilijk... /care voor een enkele slechte referentie.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Anoniem: 294759 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:28:
Als ik zeg dat ik een baan heb, dan moet ik dus die opleidingskosten betalen. Maar ik heb weinig vertrouwen of de referentie goed zal zijn.
Dus je hebt in alle gevallen kans op een slechte referentie? Dan zou ik gewoon dat contract tekenen dat die opleidingskosten kwijtgescholden worden. Dan lekker schuldenvrij naar je nieuwe baan toe. Je hebt daar immers al een contract aangeboden gekregen. Eventueel inderdaad wat anderen zeggen in je vaststellingsovereenkomst op laten nemen dat geen van de partijen zich negatief over de ander mag uitlaten.

Je huidige werkgever klinkt mij niet echt betrouwbaar aan, je loopt in elk geval kans op die slechte referentie. Als je die toch al krijgt lijkt een studieschuld moeten aftikken mij een nog slechter scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 19:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

CMD-Snake schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 14:35:
[...]
Je huidige werkgever klinkt mij niet echt betrouwbaar aan, je loopt in elk geval kans op die slechte referentie. Als je die toch al krijgt lijkt een studieschuld moeten aftikken mij een nog slechter scenario.
Precies mijn idee. En kijk nog even of je dat beding over negatieve uitlatingen in de overeenkomst op kunt laten nemen (maakt een slechte referentie een stuk moeilijker >:) ).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vaststellingsovereenkomst snel tekenen, cashen en wegwezen. Zo kort mogelijk laten overlappen. Huidige wg hoeft niet eens te weten dat je al een nieuwe baan hebt.
Referentie is iets waar je je bij je nieuwe werkgever al niet druk meer om hoeft te maken. Dus hooguit bij een toekomstige werkgever, en zelfs dan nog is het een twijfelgeval. Maar dat duurt als het goed is nog wel even. Wie dan leeft, dan zorgt :)

Sowieso: referenties niet direct op je cv zetten maar pas geven als er om gevraagd wordt. En een referentie hoeft niet van je baas te zijn - ook een naaste oud-collega kan iets over je zeggen natuurlijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de reacties zo gelezen. Het is niet helemaal wat ik vraagt had maar toch heb ik een duidelijk antwoord (Jep, ben een zeikerd).

Uitkomst is dat ik de vaststellingsovereenkomst heb getekend (er zit een anti-backstabbers clausule in). Werkgever moet sowieso een positieve referentiebrief afgeven. Anders stuur ik hem de Tweakers-knokploeg op hem af ( :P )

Dank allemaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Anoniem: 294759 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 16:32:
Ik heb de reacties zo gelezen. Het is niet helemaal wat ik vraagt had maar toch heb ik een duidelijk antwoord (Jep, ben een zeikerd).
Je kunt je natuurlijk afvragen of dat aan de antwoorden ligt of dat de fout al in de vraagstelling zit ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpazzII
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-05 22:07
Anoniem: 294759 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:45:
En ondertussen verwacht je dat we je op basis van een half verhaal met passend advies kunnen bijstaan? Om een goed antwoord te krijgen moet je een goede (en volledige) vraag stellen. Mij is bijvoorbeeld nog altijd niet duidelijk waarom je denkt een slechte referentie te krijgen of waarom dat belangrijk is. Derhalve is ook mijn blinde advies: pakken wat je pakken kan en je vooral niet bekommeren over (mogelijk) slechte referenties en de (mogelijke) gevolgen daarvan.
Pagina: 1