Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWiersma
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-07 11:41
Beste Tweakers,

Op dit moment ben ik werkzaam bij een kleine detacheerder. Toen ik in dienst kwam was het de bedoeling dat ik binnen 40 km van de vestigingsplaats ging wonen (is nu 70km). Na twee weken kreeg ik een klus op 20km van mijn woonplaats, dus mocht ik daar blijven wonen. Als de opdracht afloopt zal ik alsnog moeten verhuizen.

Binnenkort loopt het contract tussen mijn werkgever en de opdrachtgever af en wil de opdrachtgever mij rechtstreeks gaan inhuren. In het contract tussen werkgever en opdrachtgever staat niks over het overnemen van personeel en ik ben gebonden door een relatiebeding. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

a) Zelf mijn werkgever benaderen en zeggen dat de opdrachtgever mij een aanbod heeft gedaan.

b) De opdrachtgever mijn werkgever laten benaderen.

De opdrachtgever heeft en wil zelf geen personeel. Dus zou ik dan als zelfstandige (freelance) door de opdrachtgever ingehuurd worden.

Graag hoor ik jullie advies hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-07 00:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Waarom niet beide: de opdrachtgever jouw werkgever laten benaderen en aan je werkgever laten weten dat je opdrachtgever je graag op basis van ZZP'er in dienst wil nemen. Vermoedelijk heeft je opdrachtgever ook een clausule dat hij niet zomaar personeel van je opdrachtgever in dienst wil nemen.

Overigens zou ik wel oppassen met een ZZP-constructie: die is aan behoorlijk strenge regels gebonden, en zoals je het hier nu schetst, zou ik als belastingdienst gewoon vaststellen dat er sprake is van verkapte arbeidsrelatie.

Wat is het voordeel voor de opdrachtgever om jou via ZZP in dienst te nemen? Wat is het voordeel voor jou? Wat is het voordeel van je werkgever?

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 30-04-2015 18:33 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWiersma
Ter aanvulling op de ZZP-constructie, er werken op dit moment nog meerdere ZZP'ers voor de opdrachtgever dus daar zit ik niet direct over in.

Het gaat mij er meer om dat er hier geen sprake is van een "normale" overgang is van gedetacheerd naar vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-07 00:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Het is dus geen "vast". Jij neemt ontslag, en begint voor jezelf. Dat er meerdere ZZP'ers zitten, wil nog steeds niet zeggen dat ze door de belastingdienst ook gezien gaan worden als ZZP'er. Heb je je al ingelezen op wat ZZP inhoudt?

Maar goed, in de herhaling: waarom zou je dit doen? Waarom niet gewoon via je detacheerder blijven zitten? What's in it for you?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Toen ik vroeger bij een relatief klein 'consultancy'-bedrijf werkte, kreeg je meer voor elkaar als het initiatief naar de detacheerder van de opdrachtgever kwam. Als je zelf in een gesprek aangaf dat je er wel oren naar had om de overstap te maken, liep je uiteindelijk weg met allemaal mooie beloftes waar uiteindelijk niets terecht van kwam, maar wel met de duidelijke boodschap dat die overstap er niet ging komen. In situaties waar de opdrachtgever het initiatief nam was vaak meer mogelijk....

Edit: Met de ZZP-constructie los je het relatiebeding niet op trouwens hoor.

[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 30-04-2015 21:01 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

naitsoezn schreef op donderdag 30 april 2015 @ 20:59:
Edit: Met de ZZP-constructie los je het relatiebeding niet op trouwens hoor.
Klopt, zo werk ik als zzp'er nog steeds voor een klant van mijn vorige werkgever, maar dat gaat wel via die werkgever. Rechtstreeks zaken doen met de klant was uitgesloten vanwege het relatiebeding.

Overigens was dat geen detachering, van overname was dus sowieso geen sprake.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:05
Even de advocaat van de duivel spelen: stel je zegt je baan op, werkt als ZZPer, en na 2 maanden stopt de opdracht. Ben je dan blij dat je als ZZPer aan de slag bent gegaan? Wat ga je dan doen? Wat als je dan 6 maanden of langer zonder opdracht zit?

Als je zoiets hebt van: kom maar op! En je hebt genoeg buffer dan kun je prima als ZZPer aan de slag. Als dit een rampscenario voor je zou zijn dan zou ik lekker bij een baas blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Dat ligt er nogal aan: als je goed genoeg in de markt ligt dat je binnen een maand gewoon aan ander werk denkt te kunnen komen, dan zienlijk het risico niet zo.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWiersma
Bedankt voor alle reacties, al heb ik het idee dat ik mijn vraag niet helemaal goed verwoord heb aangezien ts bij jullie ook veel vragen oproept.

Ja ik wil voor mezelf beginnen en ik heb nagedacht over de risico's investeringen etc. Mijn huidige opdrachtgever wordt ook niet de enige klant. Alleen heb ik wel een die uren nodig om zo dat ik (95%) zeker weet dat ik het eerste jaar goed zit qua opdrachten.

Kan ik er met mijn huidige werkgever niet uitkomen dan gaan de ZZP plannen op de lange baan. Het punt waar ik nu mee zit is dit: Stel ik kom er niet uit met mijn werkgever en blijf daar dus werken wat komt dan beter over. Zelf aangeven dat ik weg wil, of de opdrachtgever werkgever laten benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik snap niet dat je je ZZP plannen laat afhangen van 1 werkgever...

Wat is voor jou de reden om als zelfstandige aan de slag te willen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-07 13:41

avotar

P0werd by Black Coffee

AWiersma schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 07:50:
Bedankt voor alle reacties, al heb ik het idee dat ik mijn vraag niet helemaal goed verwoord heb aangezien ts bij jullie ook veel vragen oproept.

Ja ik wil voor mezelf beginnen en ik heb nagedacht over de risico's investeringen etc. Mijn huidige opdrachtgever wordt ook niet de enige klant. Alleen heb ik wel een die uren nodig om zo dat ik (95%) zeker weet dat ik het eerste jaar goed zit qua opdrachten.

Kan ik er met mijn huidige werkgever niet uitkomen dan gaan de ZZP plannen op de lange baan. Het punt waar ik nu mee zit is dit: Stel ik kom er niet uit met mijn werkgever en blijf daar dus werken wat komt dan beter over. Zelf aangeven dat ik weg wil, of de opdrachtgever werkgever laten benaderen?
Feitelijk is jouw opdrachtgever totaal geen partij in deze. Het contract dat moet worden opgezegd is tussen jou en je werkgever. Initiatief moet dus van jou komen.
Informeer anders eerst eens bij je collega's hoe zij jouw kansen inschatten of bij je management. Niet eerst opzeggen, maar ga eerst polsen in hoeverre je relatiebeding een standaard clausule in je contract is of dat ze je er daadwerkelijk aan gaan houden.
Zeg je namelijk op en verzoek je ontheffing, en krijg je het vervolgens niet.... tja...

Uiteraard heeft jouw opdrachtgever wel belang bij een ontheffing van het relatiebeding, dus hij zou het tegelijkertijd ook bespreekbaar kunnen maken. Wellicht dat zij met jouw werkgever een afkoopsom kunnen bedingen.
pirke schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 08:31:
Ik snap niet dat je je ZZP plannen laat afhangen van 1 werkgever...

Wat is voor jou de reden om als zelfstandige aan de slag te willen gaan?
Wat ik er uit proef, vind TS het totaal niet erg uit dienst te gaan bij zijn huidige werkgever. Als hij dan bij zijn huidige opdrachtgever als ZZP'er kan beginnen, kan hij in elk geval aanzienlijk meer in de maand verdienen voor hetzelfde werk. Alleen met meer verdiensten, komt natuurlijk ook meer risico.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Als hij als ZZPer aan de slag wil dan staat dat toch los van de uitkomst van de discussie met zijn huidige werkgever? Zijn uitspraak "als ik er niet uitkom dan gaan de plannen op de lange baan" kan ik niet plaatsen in het zelfstandig zijn. Of je wilt zelfstandig worden en trek je je niks aan van de discussie met je oude werkgever, of je wilt zekerheid en ga je niet als zelfstandige aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-07 13:41

avotar

P0werd by Black Coffee

pirke schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:11:
Als hij als ZZPer aan de slag wil dan staat dat toch los van de uitkomst van de discussie met zijn huidige werkgever? Zijn uitspraak "als ik er niet uitkom dan gaan de plannen op de lange baan" kan ik niet plaatsen in het zelfstandig zijn. Of je wilt zelfstandig worden en trek je je niks aan van de discussie met je oude werkgever, of je wilt zekerheid en ga je niet als zelfstandige aan de slag.
Dat vind ik nogal kort door de bocht.
Ik zit ook al lang te dubben om wel of niet als ZZP'er aan de gang te gaan, maar ik zie altijd wel een reden om het niet te doen. Het zal er ook wel nooit van komen.

Als ik in de situatie van TS had gezeten, had ik die stap wellicht wel gemaakt. Even aannemen dat er ontheffing komt voor het relatiebeding, is het gewoon een gouden kans. Direct een eerste opdracht op bekend terrein, een beter begin kun je jezelf niet wensen lijkt me.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWiersma
Dit dus:
avotar schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:04:
Als ik in de situatie van TS had gezeten, had ik die stap wellicht wel gemaakt. Even aannemen dat er ontheffing komt voor het relatiebeding, is het gewoon een gouden kans. Direct een eerste opdracht op bekend terrein, een beter begin kun je jezelf niet wensen lijkt me.
Bedankt voor alle hulp, ik ga volgende week even met mijn werkgever om tafel.
Pagina: 1