Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niellz
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-01 23:16

Niellz

PSN: Niellzje

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar een redelijke multimeter. Ik weet niet of dit topic hier hoort.
Ik ben van plan om er kleine electronica mee te meten maar ook hoge voltages van onstekingen van oldtimers.
Is er een mooie multimeter die dit kan? Mijn budget is ongeveer €30.

Alvast bedankt!

http://i.picasion.com/resize76/446eb2c88b2df1a089a17a9b8b734465.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:47

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Conrad, de VC170

https://www.conrad.nl/nl/...-counts-4000-1090521.html

Deze doet veel voor weinig. Auto range, alle gangbare functies en ook frequentiemeeting. Er is ook een ge-ijkte versie maar die is duurder.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Hoe hoog zijn die spanningen van ontstekingen ongeveer? Ik weet niet in wat voor orde van grootte je moet denken, maar als dat in de kV's ligt is er geen meter die dat aan kan.

Ik zou zeggen doe een tientje extra budget en neem deze, ze schijnen best netjes te zijn (voor het geld)
http://www.eleshop.nl/va-va40-multimeter-p-397.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voor die prijs mag je niet meer verwachten dan wat je zelf al noemt een redelijke, verwacht er dus niet te veel van wat betreft nauwkeurigheidsklasse en true RMS. Voor eenvoudige klusjes is dat ook niet nodig. Anders moet je zeker rekening houden met het tienvoudige van dat bedrag. Maar ik denk dat voor gemiddeld amateurgebruik bovengenoemde meter van Conrad wel aan je verwachtingen zal voldoen.

Voor het tweede punt wat je noemt zul je echter een bijpassende hoogspanningsprobe nodig hebben.
Ik noem hier uitdrukkelijk bijpassend, want de weerstand van de probe moet een gedefinieerd veelvoud zijn van de weerstand van de meter. En dan is er nog een aandachtspunt, de meter heeft waarschijnlijk een automatische schaalbereik-omschakeling. Iets wat je bij vroegere multimeters handmatig deed. Bij automatisch meetwaarde bereik kiest de meter de schaal afhankelijk van de aangeboden spanning. Hoe hoger die spanning, hoe hoger de weerstand. En daar wringt de schoen, of je hebt grote kans daartoe. Uiteraard moet dat in dit opzicht bij elkaar passen en ik weet niet of deze meter daaraan zomaar beantwoordt. Sterker nog, ik betwijfel het.

Edit:
Bovenstaand metertje genoemd door Flake is ook een aardig product, maar dat gaat maar tot 1000 V en ontstekingsspanningen zitten hier ver boven. Dus zelfde conclusie, ik vrees dat je hiervoor toch wat verder moet zoeken.

Edit2:
Onderstaande reactie toont aan dat je je als het ware met een tunnelvisie kunt kijken naar die hoge spanning, maar inderdaad dat zeer korte moment totaal vergeet. Ik had dat ook moeten beseffen. Daar komt natuurlijk meer bij te kijken als je het echt wilt meten, want dat is zeker mogelijk. Namelijk ook daar gebruik je die eerder genoemde hoogspanningsprobe voor, maar dan passend bij een geheugenoscilloscoop. Maar dan praat je over totaal andere instrumenten dan een eenvoudig multimetertje. En dan resteert de vraag of je dit echt nog wilt.

[ Voor 26% gewijzigd door Techneut op 30-04-2015 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ontsteking van je auto kun je niet meten. Dat is een hele korte puls van vele kilovolts. Als je dat wil controleren kun je maar beter een bougie gebruiken, en kijken of je een goeie vonk krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-10 23:42

BasilFX

BasilFX

Als je nog een uurtje over hebt en YouTube-advies wilt, kijk dan vooral even EEVBlog #75 :+

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niellz
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-01 23:16

Niellz

PSN: Niellzje

Topicstarter
Met ontstekingen bedoel ik niet de bobine en of bougie meten, dat loopt inderdaad op tot kV. Met onstekingen bedoel ik de spoelen en condensatoren meten, dat is hoogstens 20V. Ik zal de EEVBlog video kijken! En ik zal eens naar die 2 voorgestelde multimeters kijken.

http://i.picasion.com/resize76/446eb2c88b2df1a089a17a9b8b734465.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 16:46
Ook op zoek naar een goedkope multimeter, kort vraagje voor de kenners: sommige multimeters hebben aparte 1,5V/9V standen voor het testen van batterijen. Kies je in plaats daarvan bijvoorbeeld een 20V stand dan is je meting meteen een stuk minder nauwkeurig.

Hoe zit dat met een meter die auto-range biedt, past die de range ook op die lage voltages goed aan zodat je die batterijen goed kunt meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:31

Onbekend

...

Batterijen meet je niet door alleen een "klemspanning" te meten. De batterijen worden iets belast waardoor de spanning inzakt en je dus de batterijspanning met onder belasting meet en daardoor is deze meting ook betrouwbaarder.

Autorange is eigenlijk gewoon een multimeter die het juiste meetbereik 2-20-200 selecteert en dus voor batterijen zelf niet echt betrouwbaar meet.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mee eens, behalve dat autorange niet betrouwbaar zou meten, dat komt niet overeen met mijn ervaring. Mijn meter kiest vlekkeloos de passende schaal, bij de laagste range, b.v. zo'n penlight zelfs met 4 decimalen. Maar inderdaad zegt enkel de onbelaste spanning te weinig over een batterij of accu, die meet je als je het goed wil doen met een stevige belasting. Hoewel zal dat vlug even onbelast meten met wat ervaring al redelijk voorspellen wat die belaste meting zal laten zien. Als een 1,5V penlight b,v. onbelast maar 1,2V weergeeft stelt hij weinig meer voor. Maar goed, dit even terzijde, belast meten blijft het beste advies,

Maar verder aan TS, je plaatste deze vraag in een nagenoeg eender topic, wat moeten we aan de al gegeven antwoorden nog toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
OK maar nu weet ik dus nog steeds niet of zo'n autorange meter even goed die lage ranges meet als een meter die aparte 1,5V / 9V standen biedt, want jullie spreken elkaar op dit punt tegen.

Wie geeft er gelijk, of verschilt dat gewoon per meter?

Als dat laatste het geval is, is er dan een (autorange) specificatie die aangeeft of een meter daar wel of niet goed in is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mijn ervaring is dat het helemaal niets uitmaakt, ik zou gewoon voor autorange kiezen . Alleen weet ik bij benadering niet hoe goed die heel goedkope exemplaren presteren. Maar je hoeft voor de dingetjes die jij aangeeft ook niet een peperdure van meer dan 500 euro, nergens voor nodig, tenzij je regelmatig iets heel nauwkeurig moet instellen. Eentje uit het middensegment zal gezien de vragen die je stelt uitstekend voldoen. Zelf niet echt ervaring mee met die prijsklasse, maar ik vermoed dat iemand anders je vast wel iets kan aanbevelen. Ik denk dat eentje van rond de 100 euro prima aan je wensen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 16:54
Ik heb deze, welke Edd van Wheeler Dealers ook heeft:

https://nl.aliexpress.com.../1754500_32683191600.html

Een "automotive" multimeter.

Je wilt denk ik niet het voltage van een ontsteking weten, maar de "dwell".

[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 23-10-2016 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

pennywiser schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 20:01:
Ik heb deze, welke Edd van Wheeler Dealers ook heeft:
Gelinkte exemplaar is helaas niet meer verkrijgbaar, maar hier is dezelfde verkrijgbaar voor € 21,37 met gratis verzending (en nèt onder de € 22 dus geen BTW of inklaringskosten :)).

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
Bedankt voor de antwoorden en tips!
Pagina: 1