Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opzpek naar een accesspoint of router en welke

Pagina: 1
Acties:

• Remcoblue
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-06-2024
Hallo allemaal,

Ik ben voor mijn studentenkamer opzoek naar een manier om de wifi te verbeteren..

De situatie:
Ik woon op de bovenste verdieping (zolder) en de router (kpn) staat op de begane grond. Mijn signaal is erg slecht en op mijn mobiel heb ik vaak geen wifi. Er ligt sinds kort een utp kabel van de KPN router naar mijn kamer.

Nu wil ik graag een accesspoint of router die het wifi signaal op mijn verdieping verbeterd, alleen heb ik geen flauw idee wat ik moet hebben, ik wil er max. 70 euro voor uitgeven.

Heeft iemand ideeën, het zou mij enorm helpen!

Groeten
Remco

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-11 23:05
Het belangrijkste heb je al: de kabel!
Een router kan ingesteld worden als accesspoint, maar dan moet je even weten hoe dat moet (Zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1260465). Het voordeel van een router is dat je naast WiFi ook nog een aantal apparaten van een bekabelde internetverbinding kunt voorzien. Niet nodig? Koop dan een accesspoint. Als je alleen maar bereik op je zolderkamer hoeft te hebben, kun je met een eenvoudig model al uit de voeten, bijv: http://tweakers.net/price...9/tp-link-tl-wa701nd.html. Met behulp van de handleiding is het een koud kunstje om je eigen WiFi-netwerkje op te zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door HenkDePoema op 30-04-2015 17:56 ]

• Remcoblue
Oke dankjewel, eigenlijk hoeft alleen de PlayStation direct aangesloten worden.. Het is zo fat ik graag een sterk netwerk wil om ook te kunnen streamen.. Zijn er nog meer goede modellen routers?

• Remcoblue
HenkDePoema schreef op donderdag 30 april 2015 @ 17:54:
Het belangrijkste heb je al: de kabel!
Een router kan ingesteld worden als accesspoint, maar dan moet je even weten hoe dat moet (Zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1260465). Het voordeel van een router is dat je naast WiFi ook nog een aantal apparaten van een bekabelde internetverbinding kunt voorzien. Niet nodig? Koop dan een accesspoint. Als je alleen maar bereik op je zolderkamer hoeft te hebben, kun je met een eenvoudig model al uit de voeten, bijv: http://tweakers.net/price...9/tp-link-tl-wa701nd.html. Met behulp van de handleiding is het een koud kunstje om je eigen WiFi-netwerkje op te zetten.
zou deze ap wat zijn? https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/

• HenkDePoema
Op zich moet dat wel werken, maar kijk eens rond in dit lijstje. De bovenste is erg geschikt om te streamen / gamen: http://tweakers.net/categ...C6LDFHySpaydDU0kwptra2FgA

[ Voor 39% gewijzigd door HenkDePoema op 30-04-2015 18:52 ]

• Remcoblue
HenkDePoema schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:52:
Op zich moet dat wel werken, maar kijk eens rond in dit lijstje. De bovenste is erg geschikt om te streamen / gamen: http://tweakers.net/categ...C6LDFHySpaydDU0kwptra2FgA
deze wordt het: pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

is deze ook als accesspoint in te stellen?

• HenkDePoema
Zeker, zie het topic waar ik eerder op wees

• Remcoblue
HenkDePoema schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:02:
Zeker, zie het topic waar ik eerder op wees
Nog een klein vraagje, de TP-Link heeft geen 5ghz maar max 2.4.. is dat erg of is dit niet erg van belang?

• HenkDePoema
Goed opgemerkt. Het is niet meteen erg, behalve als het bij jou in de buurt erg druk is met WiFi-netwerken. Daar staat tegenover dat jouw draadloze apparaten ook moeten werken op de 5 GHz band, anders heb je er nog steeds niks aan. Hier een nieuw lijstje met routers die ook 5 GHz ondersteunen: http://tweakers.net/categ...ptlZHycTEzAIuruSVqFRbWwsA. Ook hier is de bovenste een prima keus!

• Remcoblue
HenkDePoema schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:08:
Goed opgemerkt. Het is niet meteen erg, behalve als het bij jou in de buurt erg druk is met WiFi-netwerken. Daar staat tegenover dat jouw draadloze apparaten ook moeten werken op de 5 GHz band, anders heb je er nog steeds niks aan. Hier een nieuw lijstje met routers die ook 5 GHz ondersteunen: http://tweakers.net/categ...ptlZHycTEzAIuruSVqFRbWwsA. Ook hier is de bovenste een prima keus!
en die van de kpn vind jij dat wat?
En mij lijkt deze ook erg goed: pricewatch: Netgear WNDR3700

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
In plaats van meuk te kopen die waarschijnlijk 'wel een beetje werkt' kan je ook goed spul kopen :p

Ubiquity, EnGenius enz, om maar wat te noemen. Niet heel duur, wel heel goed.

• Remcoblue
johnkeates schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:17:
In plaats van meuk te kopen die waarschijnlijk 'wel een beetje werkt' kan je ook goed spul kopen :p

maar welke zou ik dan moeten hebben, ben nogal een leek op dit gebied! haha

• HenkDePoema
Remcoblue schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:15:
[...]
en die van de kpn vind jij dat wat?
En mij lijkt deze ook erg goed: pricewatch: Netgear WNDR3700
Ik vind die van KPN nogal duur en het topic van Dav1d heeft mij nog niet overtuigd. Kan er verder niet veel over zeggen.
De Netgear gaat ook wel doen wat jij ermee wil.
johnkeates schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:17:

Klopt, maar wel buiten budget van de TS ;). Bovendien, TP-Link is niet per definitie 'meuk die waarschijnlijk wel een beetje werkt'.

[ Voor 5% gewijzigd door HenkDePoema op 30-04-2015 19:21 ]

• Remcoblue
HenkDePoema schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:19:
[...]

Ik vind die van KPN nogal duur en het topic van Dav1d heeft mij nog niet overtuigd. Kan er verder niet veel over zeggen.
De Netgear gaat ook wel doen wat jij ermee wil.
Lastige keuze, zijn veel mogelijkheden!

• Remcoblue

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30

Verwijderd

HenkDePoema schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:52:
Als je iets aanraad raad dan tenminste wel een dual-band router aan... 8)7
Remcoblue schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:01:
[...]

deze wordt het: pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

is deze ook als accesspoint in te stellen?
Neem op zijn minst een dual-band router, 5Ghz ga je nodig hebben (ook al werkt 2.4Ghz nog prima). De KPN accesspoint die eerder is aangeraden is een prima keuze.
HenkDePoema schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:08:
2.4Ghz wordt niet enkel door Wi-Fi netwerken gebruikt, er is dus geen zinnig informatie uit te lezen aan het aantal Wi-Fi netwerken.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2015 23:07 ]

• HenkDePoema
Prima werkende oplossing natuurlijk en binnen budget :) , maar ik ben geneigd dit als overkill te beschouwen voor een zolderkamer met 1 bedrade en max 3 draadloze gebruikers.
Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2015 @ 23:05:
[...]

Als je iets aanraad raad dan tenminste wel een dual-band router aan... 8)7
Ja want anders krijg je geheid problemen? 8)7
[...]

Neem op zijn minst een dual-band router, 5Ghz ga je nodig hebben (ook al werkt 2.4Ghz nog prima). De KPN accesspoint die eerder is aangeraden is een prima keuze.
Doe mij ook zo'n glazen bol! Hoe weet jij nou dat er op die zolderkamer 5GHz nodig gaat zijn? Als 2,4GHz ook nog prima werkt, dan kan dat toch een punt zijn om op te besparen in deze situatie? Ik mis de nuance. 5GHz is ook niet zaligmakend, denk alleen al aan de minder grote afstand die overbrugd kan worden.
[...]

2.4Ghz wordt niet enkel door Wi-Fi netwerken gebruikt, er is dus geen zinnig informatie uit te lezen aan het aantal Wi-Fi netwerken.
De tweede helft van deze zin volgt niet automatisch uit de eerste helft. Het aantal Wi-Fi netwerken is zeker wel een goede indicatie van de drukte op de 2,4GHz band.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:17
Algemeen advies:
Koop een router die 2.4 en 5 GHz kan. Niet alleen om eventuele storing op de 2.4GHz te voorkomen maar ook omdat je op 5 GHz een hogere snelheid kan halen. In praktijk red je met 2.4 vaak 50-100Mbit en met 5Ghz kan dit wel oplopen tot 500-1000 Mbit. Natuurlijk moet je apparatuur het wel ondersteunen maar voor die paar euro verschil kan je beter een 5GHz kopen die klaar is nu voor/toekomst.

Aangezien je het over een (studenten?) kamer hebt denk ik dat je weinig last gaat hebben van muren, bereik in 1 kamer ga je prima redden met 5GHz.

Kies bij voorkeur ook een AP die de standaard 802.11ac ondersteund. Dit is de laatste standaard en hiermee kan je dik snelheden boven de 100Mbit halen.

Welk model?
1) Het KPN model schijnt een goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben. Hij ondersteund naast 2.4 ook 5GHz en de AC standaard.
2) Voor een wat goedkoper non-ac model is de netgear een goede optie. Bijvoorbeeld de 3700 of de 4300

De 1043nd was vroeger een topmodel (vorige revisie) maar zou ik nu afraden. Voor iets meer is ook wel een router met 5GHz support te vinden

Specifiek advies:
Wil je echt goed advies dan zullen we wat meer willen weten.
- Welke apparaten wil je verbinden (aantal via utp en wifi, gigabit? nas? etc..)
- Hoe snel is de internet verbinding (nu en in de toekomst?)
- Gebruik je het netwerk ook voor andere zaken dan internet?

etc..

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 01-05-2015 08:12 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Remcoblue
laurens0619 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 08:08:
Algemeen advies:
Koop een router die 2.4 en 5 GHz kan. Niet alleen om eventuele storing op de 2.4GHz te voorkomen maar ook omdat je op 5 GHz een hogere snelheid kan halen. In praktijk red je met 2.4 vaak 50-100Mbit en met 5Ghz kan dit wel oplopen tot 500-1000 Mbit. Natuurlijk moet je apparatuur het wel ondersteunen maar voor die paar euro verschil kan je beter een 5GHz kopen die klaar is nu voor/toekomst.

Aangezien je het over een (studenten?) kamer hebt denk ik dat je weinig last gaat hebben van muren, bereik in 1 kamer ga je prima redden met 5GHz.

Kies bij voorkeur ook een AP die de standaard 802.11ac ondersteund. Dit is de laatste standaard en hiermee kan je dik snelheden boven de 100Mbit halen.

Welk model?
1) Het KPN model schijnt een goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben. Hij ondersteund naast 2.4 ook 5GHz en de AC standaard.
2) Voor een wat goedkoper non-ac model is de netgear een goede optie. Bijvoorbeeld de 3700 of de 4300

De 1043nd was vroeger een topmodel (vorige revisie) maar zou ik nu afraden. Voor iets meer is ook wel een router met 5GHz support te vinden

Specifiek advies:
Wil je echt goed advies dan zullen we wat meer willen weten.
- Welke apparaten wil je verbinden (aantal via utp en wifi, gigabit? nas? etc..)
- Hoe snel is de internet verbinding (nu en in de toekomst?)
- Gebruik je het netwerk ook voor andere zaken dan internet?

etc..
Bedankt voor je bericht, ik heb gisteren het kpn model gekocht, alleen nog niet aangesloten. Ik heb ook een kpn router dus ik hoop dat het goed werkt. In ieder geval bedankt voor de hulp!
Pagina: 1