Advies over APK-reparatie gevraagd: zinvol of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 14:06
Beste Tweakers,

Ik zou graag wat advies inwinnen over mijn situatie. Die is als volgt:

In september vorig jaar heb ik een VW Golf 3 (BJ 1997) overgenomen van een kennis voor 600 euro. Dat was een hele redelijke deal; zij had hem niet meer nodig en ik kon zeker voor dat geld wel een autootje gebruiken. Sindsdien heeft de auto altijd prima gereden. Wel had ik in mijn achterhoofd dat er bij de APK wel eens het een en ander aan het licht zou kunnen komen, zeker gezien de leeftijd.

Vandaag naar de garage hier in Amsterdam geweest, waar ik zonder afspraak terecht kon. Binnen een half uurtje hadden ze de auto gechecked en werd ik gebeld met de mededeling dat er toch wel flink wat dingen aan de hand waren. Of ik even wilde komen, dan konden ze het laten zien. Zo gezegd, zo gedaan.

Het grootste probleem is dat er roestplekken/gaten aan de onderkant zitten, precies bij de hoeken van de dwars-as (geen idee hoe dat officieel heet, zeg maar net voor/achter de banden). Die moeten gerepareerd worden en dat zag er ook wel behoorlijk verrot uit. Verder waren er nog wat andere dingen (wiellager, handremkabel, remkabel afschuren o.i.d. en twee lampjes). De kosten voor het herstellen van de drie grote roestgaten/plekken (lassen) waren 300 euro, 190 euro voor de overige werkzaamheden en onderdeeltjes en dan 60 voor de APK. Samen een schone 550 euro, ongeveer evenveel als ik er voor betaald heb 7 maanden geleden.

Grote vraag is nu: is het volgens jullie zinvol om dit te laten repareren? Met name met het oog op de leeftijd van de auto (die dus wel prima rijdt). Enerzijds kan ik dan in ieder geval tot juni volgend jaar weer met de auto rijden, mits er niets geks gebeurd. Anderzijds is het misschien beter om hem weg te doen en een nieuwe tweedehands te kopen? Ik heb geen reden om te vermoeden dat de garage de boel belazerd, maar een second opinion zou een optie kunnen zijn. Heb nu 30 euro 'borg' betaald en de auto weer meegenomen.

Ik zit zelf in dubio, jullie mening wordt zeer gewaardeerd! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuno
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik zou het ergens anders ook laten nakijken en nog onderhandelen met de prijs. En sowieso zou ik het laten repareren want als je nu een andere auto koopt zal die ook wel allerlei gebrekken hebben. Van je huidige auto weet je tenminste dat ie goed rijdt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
550 euro voor nog een jaar rijden met de kans dat de auto volgend jaar wellicht minder problematisch door de A.P. Keuring komt? Ik vind het niet veel geld en ik zou het gewoon doen na enige onderhandeling :)
Wel zou ik advies vragen over de te verwachten gebreken. Als zij zeggen dat zo'n beetje alle niet-slijtagedelen brak zijn, dan zou ik wel gaan twijfelen.

[ Voor 48% gewijzigd door Trommelrem op 30-04-2015 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
@Cuno: Dank voor je reactie. Bedoel je dan ergens anders laten nakijken zonder APK-keuring? Maar gewoon als zijnde reparatie? Dat laatste wat je schrijft vind ik trouwens een goed punt, al blijft het wel een oude bak. Maar misschien is het risico inderdaad wel groter wanneer je een andere tweedehands koopt.

@Trommelrem: dank voor je advies. Zo had ik er nog niet naar gekeken. Onderhandelen is dus niet uit den boze met dit soort dingen? Als ik jullie beiden mag geloven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 19:11

NoFearCreations

3DPrint the world!

Inderdaad, 300 euro valt nog mee, laswerk is gewoon veel werk als je goed moet gebeuren. Misschien een beun vinden, de 190 voor de rest vind ik wel weer wat aan de prijs.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

En dan mag je volgend jaar zeker weer 300+ euro uitgeven aan laswerk?

Nu weet ik niet hoe het ding er precies bij staat maar de reputatie van een Golf 3 qua roest kennende zou ik voor wat anders gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Golf III hebben de naam ranzige roestbakken te zijn, helaas onderstreept dit geval dat wel...

EUR 550 vind ik nog niet zo'n slechte prijs voor de genoemde werkzaamheden.

Na flink wat rondshoppen zijn wij uitgekomen bij Erdi auto in de Ellermanstraat in Duivendrecht (industrieterrein Amstel, vlak bij A10 afrit S111/Metro vd Madeweg als goedkoopste garage die nog kwaliteit levert. Je zou daar eens kunnen vragen om second opinion (of gewoon vragen om APK te keuren, is ws goedkoper dan formeel om second opinion vragen :z ), maar enige waar ik verschil in zou verwachten is oordeel over hoe noodzakelijk de reparaties zijn voor APK, of ze echt goedkoper zouden zijn betwijfel ik.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:31

-tom-562

Oliesjeik

Eerlijk gezegd, als voor 550 euro alles gefixed wordt wat je hier schrijft, dan is dat geen slechte deal.
Of je dat er aan uit wilt geven (of dat het je waard is), die keuze moet je zelf maken.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
Dank allen. Altijd goed om andere meningen te horen. De jongens bij die garage kwamen wel eerlijk over, het is meer mijn beperkte autokennis die me deed afvragen of het een redelijke prijs was. Als ik jullie mag geloven dus wel.

De afweging is inderdaad aan mij, denk inderdaad dat ik het ga laten repareren. Zoals weet ik van deze auto nu dat hij prima tijdt en als ik er voor dat bedrag weer een dik jaar mee kan rijden dan is dat prima. Voor dat geld heb je geen betere tweedehands, en voor wat meer geld een tweedehands kopen (max 2000 voor mij) geeft volgens mij ook geen zekerheid op een betere auto?

Het enige wat ik me afvraag is of ik nog ergens anders heen moet gaan. Het kan nooit kwaad, maar als de meesten zeggen dat dit een goede deal is.....De beste man beweerde zelf dat hij de beste autolasser van Amsterdam is en dat Kwikfit e.d. allemaal naar hem komen.

Als iemand nog tips heeft hoor ik dat graag! Oh ja, is onderhandelen nou nog een redelijke optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-09 22:01

Joostk

Barkrukprofeet

Kwikfit nee gewoon nee.
Als je je auto ooit nog fatsoenlijk terug wilt zien breng je hem niet daar heen.
Kwikfit brengt ook leuk kosten in rekening voor onderdelen die totaal niet vervangen hoeven te worden of onderdelen die niet besproken zijn.
Als je niet oppast heb je 5 nieuwe banden (reserve wiel ook gelijk ff), nieuwe ruitenwissers van 80 euro de stuk en nog andere grappen zoals olie en vloeistoffen.

Maar ja 550 klinkt wel schappelijk voor lassen en de andere onderdelen.
Of je het wilt uitgeven? Tja je kan voor hetzelfde geld een andere auto kopen en daar een jaar in rond rijden tot die APK nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:19
Denk niet dat je er heel veel af krijgt, zelf laat ik het meestal zitten.
Misschien €50. Als je er een goed gevoel bij hebt zou ik niet verder kijken tenzij je echt krap bij kas zit.
Voor €2000 is de kans groot dat je een kat in de zak koopt, met een lekke kop of gebroken olieschraapring ben je verder van huis dan €550.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:52
Kijk, voor dat soort bedragen koop je altijd "de rotzooi van een ander". Dus voor €550,- dat ding erdoor jagen lijkt me een prima oplossing. Ik weet niet hoeveel kilometers je rijdt, maar je kan er nog best bij die gozer iets achteraan gooien als "komt het volgend jaar dan niet weer voor de dag?". Dan heb je gelijk een indruk hoe hij dat lassen gaat aanpakken.

Ik wou je ook als Les1 meegeven Kwikfit e.d. als de pest te mijden, maar je bent daar niet geweest en geeft ook niet de indruk dat je daarheen wilt gaan dus de hele Kwikfit rant is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 19:11

NoFearCreations

3DPrint the world!

Hmmm, dan heb ik met mijn Volvo voor 500 euro ook rotzooi van een ander gekocht? Die met dik 4 ton op de klok toch wel in 1x door de apk kwam.

Goedkoop is niet altijd slecht, zolang je weet wat je koopt.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inhoudelijk weinig toe te voegen, de vraag die je je op dit moment moet stellen:
Koop ik voor 550€ een betere auto? Probleem is in deze prijscategorie dat je alleen de extreme auto's hebt (of behoorlijk veel waar voor je geld, redelijk probleemloos, of een echte afgetrapte rammelbak, verschil is niet altijd objectief vast te stellen en kan vaak ook kwestie van geluk zijn...)

Als extra opmerking vind ik dat het vaak geroepen advies "Kwikfit ed. mijden" niet terecht. Was zelf ook behoorlijk sceptisch over dit soort fastfitter ketens, maar ben zeer positief verrast door Euromaster. Niet alleen toevalstreffer, maar 2 keer bij 2 verschillende vestigingen zeer netjes geholpen, geen rare praktijken, duidelijke informatie en prima prijs. Geen specifieke ervaring met andere ketens, maar ik vermoed ook daar iets met soep en minder heet gegeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:52
NoFearCreations schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 09:37:
Hmmm, dan heb ik met mijn Volvo voor 500 euro ook rotzooi van een ander gekocht? Die met dik 4 ton op de klok toch wel in 1x door de apk kwam.

Goedkoop is niet altijd slecht, zolang je weet wat je koopt.
Ik een 16 jaar oude Hyundai Excel voor €250 zonder problemen een tijdje terug, verse APK niets aan het handje. Maar jij weet ook wel wat er over het algemeen in die budgetklasse rondgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

brainovic schreef op donderdag 30 april 2015 @ 23:48:
Dank allen. Altijd goed om andere meningen te horen. De jongens bij die garage kwamen wel eerlijk over, het is meer mijn beperkte autokennis die me deed afvragen of het een redelijke prijs was. Als ik jullie mag geloven dus wel.
Yep, dat zeker.
De afweging is inderdaad aan mij, denk inderdaad dat ik het ga laten repareren. Zoals weet ik van deze auto nu dat hij prima tijdt en als ik er voor dat bedrag weer een dik jaar mee kan rijden dan is dat prima. Voor dat geld heb je geen betere tweedehands, en voor wat meer geld een tweedehands kopen (max 2000 voor mij) geeft volgens mij ook geen zekerheid op een betere auto?
Geen zekerheid, maar hangt helemaal af van wat je voor EUR 2000 koopt. Voor dat geld heb je afgeragde luxe/patserauto's, waar je gewoon van weet dat je voor de eerste APK een veelvoud van dat bedrag kwijt gaat zijn zo'n ding op de weg te houden, maar ook eenvoudige auto's in erg goede staat. Dan nog: het blijft een gok. Als je weet dat je een motorisch goede bak hebt, is dat aardig wat waard. Maar je weet ook dat dat ding vroeg of laat helemaal onder je kont weg gaat roesten, ook al gooi je er nu EUR 550 tegenaan...
Het enige wat ik me afvraag is of ik nog ergens anders heen moet gaan. Het kan nooit kwaad, maar als de meesten zeggen dat dit een goede deal is.....De beste man beweerde zelf dat hij de beste autolasser van Amsterdam is en dat Kwikfit e.d. allemaal naar hem komen.
Ben stiekem wel benieuwd wie die kerel is. Zoals hierboven gezegd, we zijn erg bij met Erdi, maar hij weet weinig van LPG en is daarom erg terughoudend met dingen onder de motorkap bij ons sinds we LPG rijden. Siert hem dat hij niets boven z'n kunnen aanpakt, maar als iemand anders in zelfde "goedkoop maar goed"-categorie zit zou ik iig de volgende keer dat we iets hebben daar langs willen gaan :)
Als iemand nog tips heeft hoor ik dat graag! Oh ja, is onderhandelen nou nog een redelijke optie?
Met die bedragen: waarschijnlijk niet. Enige onderhandeling is evt inruil bij aankoop iets anders, maar gezien hij als geen ander weet welke gebreken jouw auto heeft is ook dat geen zinnige optie. Dat zou ik alleen doen als je een handelaar treft met interessante auto die er teveel voor vraagt. Wij hebben zo ooit voor een wegroestende Hyundai Excel met gare koppeling en barst in voorruit nog EUR 350 ofzo gekregen, terwijl zo'n ding zelfs in goede toestand (zie hierboven) nog maar EUR 250 waard is. Handelaar dacht ons met z'n prijs te beroven, achteraf toch een eerlijke deal gehad :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Voor 550e sleuren ze je auto op welke manier dan ook door de APK heen. Verwacht geen herstelreparaties, dit zijn snelle oplapklusjes. Als je bodem/wielkasten zijn uitgerot dan kan je het voor 300e net aan dichtlassen. Een fatsoenlijke afwerking en laklaag kan je wel vergeten. Volgend jaar kan je weer knaken er tegenaan smijten voor een slecht oplapklusje. Zonder foto's blijft het glazenbolwerk, maar verroestte dorpels en/of wielkasten is het begin van een heel snel naderend einde.

Zelf betaal ik uit mijn hoofd 80e voor een wiellager, dat soort investeringen worden dan als snel heel slecht te rechtvaardigen. Dan kan je beter een fusee van de sloop af halen. Volgend jaar 120e bandjes, 60e olie, 25e remslang, 100e lekke pijp, laswerk en andere ongein. Dan is 550e opeens veel geld dat ook geïnvesteerd kan worden in een andere fijne auto.

Als je jezelf even inleest en niet bang bent voor een vlekje op je broek bij aankoop koop je voor 1500e een fantastische wagen die 5 jaar meegaat met enkele beurtjes. Het is ook maar net wat je zelf wilt, maar zelf rij ik liever goed dan half opgelapt. De prijs is niet zo heel verkeerd, maar daar zal het werk ook naar zijn. Voor twee verrotte velsranden van een 98 polo zou ik destijds 200 betalen. Die wagen is voor 100e verkocht aan een sloperij. 😉

[ Voor 23% gewijzigd door Oyster op 01-05-2015 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
Iedereen dank weer voor de adviezen! Ben al een heel stuk wijzer.

@Oyster: dat realiseer ik me ook. Afwerking is voor mij niet heel belangrijk, als hij voorlopig maar weer rijd (met een APK). Die laatste optie wil ik dus eigenlijk nog even uitstellen met een jaartje, om zo een nog wat hoger budget op te sparen.

Ik heb niet de illusie dat de oude na die reparatiewerkzaamheden weer jaren mee gaat. Maar ik ga er wel van uit dat ik er weer een jaar in kan rijden (zoals gezegd verder nooit echt problemen, fingers crossed). Dan kan ik in de tussentijd hopelijk wat sparen zodat ik volgend jaar ergens een betere/nieuwere auto kan kopen.

Ondanks het feit dat ik de garage waar ik ben geweest wel vertrouw, heb ik toch besloten om maandag even langs te gaan bij een garage die een kennis van mij heeft aangeraden in Hilversum. Voor een second opinion zeg maar. Ik zal een update geven als ik daar geweest ben. Aan de hand van wat hij zegt (en wat ik hier al aan advies heb gekregen) zal ik dan wel een beslissing nemen. De namen van de betreffende garages kan ik wel noemen als daar behoefte aan is, maar dan doe ik dat nadat alles afgerond is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

De beste man beweerde zelf dat hij de beste autolasser van Amsterdam is en dat Kwikfit e.d. allemaal naar hem komen.
Dat verbaast me helemaal niks. De bedrijfsfilosofie van Kwikfit is zo veel mogelijk "nieuw" verkopen. Lassen doen ze dus niet aan: een uitlaat kan vaak goedkoper gelast dan vervangen worden en dan verdienen ze minder. Daarom zul je bij de Kwikfit ook geen lasapparaat tegenkomen en zullen ze laswerk dus uitbesteden aan andere garages ja :D

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Ik heb maar één opmerking: Als je het laat lassen, zorg dan dat ze het ook echt goed doen en alle roest verwijderen. Mijn MX5 was ook gelast aan de dorpels, was ook gewoon hard toen ik het kocht. Het zag er niet heel netjes uit, maar ach het viel ook niet mega op. Halfjaar later een gaatje in de dorpel, ik kon blijven slijpen, de roest bleef maar komen. hadden die lollies gewoon een dikke plaat eroverheen gezet en vastgelast, niks van de roest weggehaald. Het originele plaatwerk kwam er dus in roestige vlokken uitzetten toen ik dat stuk eruit geslepen had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:18
Jup, vooral dat. Roest reparaties moeten goed gebeuren, ga dus niet zomaar bij een garage langs die zeggen de beste lassers ter wereld te zijn. Ga bij voorkeur langs bij een zaak waar ze veel met echte klassieke auto's werken, misschien zelfs volledige restauraties doen. Dat zijn eigenlijk de enige zaken die écht fatsoenlijk roest reparaties uit kunnen voeren.

Ik heb die fout vorig jaar ook gemaakt en mijn auto is nu gewoon weer net zo rot als een jaar geleden, op dezelfde plekken.

Lampjes kun je zelf vervangen en eventueel kun je zelf de onderdelen bij elkaar zoeken die je nodig hebt (handremkabels etc.)

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 02-05-2015 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
Goed om te weten. Dat laswerk daar had mijn schoonvader het ook al over. Ik ga zoals gezegd morgen naar een garage in Hilversum die heel veel met klassieke auto's werkt. Eens kijken wat hij er van zegt. Ik heb die andere gasten al wel gevraagd of ze de roest ook weghalen en het dan dichtlassen, of dat ze er een plaat overheen plakken (wat al eerder is gebeurd bij deze auto).

Volgens mij maakt het ook nog wel uit of ze van de puntlassen gebruiken, of dat ze het helemaal rondom dichtlassen. Enfin, morgen een update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:46
Oyster schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 19:37:
Voor 550e sleuren ze je auto op welke manier dan ook door de APK heen. Verwacht geen herstelreparaties, dit zijn snelle oplapklusjes. Als je bodem/wielkasten zijn uitgerot dan kan je het voor 300e net aan dichtlassen. Een fatsoenlijke afwerking en laklaag kan je wel vergeten. Volgend jaar kan je weer knaken er tegenaan smijten voor een slecht oplapklusje. Zonder foto's blijft het glazenbolwerk, maar verroestte dorpels en/of wielkasten is het begin van een heel snel naderend einde.
Aan de andere kant is 550 niet een extreem hoge kostenpost om een auto een jaar te laten rijden. Als hij volgend jaar zou worden afgekeurd heeft TS een auto gehad met over 20 maanden heen een afschrijving van <60 euro per maand. Dat is al respectabel.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
Zoals beloofd een update!

Ik ben maandag dus bij een garage geweest die mij een second-opinion heeft gegeven. Hij kwam op dezelfde punten uit als de eerste garage (gelukkig, mijn vermoeden dat die gasten op zich wel te vertrouwen waren klopte dus :) ). Maar hij zei dat hij het voor de 300 euro van het laswerk niet kon doen, en hij raadde me eigenlijk af om er nog heel veel geld in te steken. Bij hem zou het totaal boven de 1000 komen. Hij is wel iemand die het dan ook gelijk perfect wil maken, wat in dit geval voor mij niet zinvol zou zijn.

Met alle adviezen van hier in het achterhoofd heb ik daarna gelijk de jongens van de garage in Amsterdam weer gebeld, waar ik dezelfde dag de auto nog langs kon brengen. Gisteren werd ik eind van de middag gebeld dat ik hem op kon halen en dat hij gekeurd was. Het laswerk was redelijk netjes gedaan, ze hadden in ieder geval de moeite genomen om de holle plekken ook echt dicht te maken. Handrem doet het nu een stuk beter (kabel vervangen) en rechtsachter zit een nieuwe lager. In totaal dus 550 euro afgerekend (60 APK, 300 laswerk, 190 overige reparaties).

Al met al dus een redelijke positieve ervaring met garage(s). Ook wel eens leuk toch? En ik rij de komende 13 maanden weer in mijn Golfje! Voor de geinteresseerden: het gaat om de Kanaal Garage in Amsterdam (Baarsjesweg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Voor dat geld heb je geen betere tweedehands, en voor wat meer geld een tweedehands kopen (max 2000 voor mij) geeft volgens mij ook geen zekerheid op een betere auto?
Voor zekerheid moet je een nieuwe kopen :) Een 2000 euro auto kan net zo goed kosten hebben als een 600 euro auto, alleen bij die 600 euro auto is het makkelijker om weg te lopen naar de volgende.
Vraag elders een offerte aan. Bij tien offertes kunnen de prijzen kunnen zo een factor 3 schelen tussen de hoogste en de laagste (ik kwam juist gisteren een vergelijking tegen).

Die 2 kapotte lampen is trouwens best knullig, dat had je zelf al veel eerder moeten zien en vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
RemcoDelft schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:21:
[...]

Voor zekerheid moet je een nieuwe kopen :) Een 2000 euro auto kan net zo goed kosten hebben als een 600 euro auto, alleen bij die 600 euro auto is het makkelijker om weg te lopen naar de volgende.

[...]

Vraag elders een offerte aan. Bij tien offertes kunnen de prijzen kunnen zo een factor 3 schelen tussen de hoogste en de laagste (ik kwam juist gisteren een vergelijking tegen).

Die 2 kapotte lampen is trouwens best knullig, dat had je zelf al veel eerder moeten zien en vervangen.
Het is dus al geregeld, maar alsnog dank voor je advies. Die lampen heb je op zich gelijk, alleen ik heb eigenlijk nooit mijn stadslicht aan. Ik was al heel trots dat ik laatst een achterlicht zelf had vervangen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zo ver was ik nog niet met lezen :+

Is er nu trouwens ook nog regulier onderhoud uitgevoerd? Beetje olie en zo? Of ga je van reparatie naar reparatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedswitch
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 20:34
Fijn dat het bij de garage netjes en tegen een scherpe prijs is opgelost. Ik zou mezelf bij dit soort situaties wel altijd afvragen: Hoe is t met mn distributieriem, en hoe lang gaat mn koppelingsplaat nog mee. Dat zijn met afstand de twee duurde reparaties die periodiek voorkomen, en daarmee bepalend in de afweging om nog veel geld in de auto te steken. Als je bijvoorbeeld nu €500 in je auto stopt maar je distributieriem moet over een half jaar vervangen worden, komt er nog eens ~€300 bij, en als je koppeling ook bijna op is zit je tegen hetzelfde bedrag aan te hikken. Dan weet je dus al op voorhand dat je binnen een jaar ongeveer €1100 gaat uitgeven om het gebakje op de weg te houden, en dan heb je het nog niet over filters, vloeistoffen, bougies e.d. gehad. In dat geval is het wellicht raadzaam om een nieuw projectje op te gaan zoeken en daar die €1100 in te kieperen.

TL;DR: Reken uit hoeveel je naar alle waarschijnlijkheid de komende 2 jaar in je auto gaat stoppen, en of dat het waard is, voordat je een reparatie als dit laat uitvoeren

[ Voor 9% gewijzigd door Speedswitch op 06-05-2015 15:31 ]

Pagina: 1