Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Het begint langzamerhand tijd te worden om mijn oude receiver te gaan vervangen, en een van de voornaamste redenen hiervoor is het nog ontbreken van HDMI-ondersteuning. Na het nodige zoekwerk komt de keuze uiteindelijk aan op 2 modellen, namelijk de pricewatch: Pioneer VSX-924-S en de pricewatch: Yamaha RX-V777 Titanium. Mijn voorkeur gaat qua ervaring en met en de looks van Yamaha dan ook lichtjes daar naar uit, maar het prijsverschil van 240,- is toch wel erg stevig, en qua specificaties lijken ze elkaar amper iets te ontlopen. Gegeven het grote prijsverschil zal de Yamaha dus toch wel iets meer te bieden moeten hebben dan alleen uiterlijk en ervaringen uit het verleden wil ik daarvoor kiezen, anders zal ik toch voor de Pioneer kiezen.

Nu zijn er nog een paar puntjes van specificaties waar ik nog geen duidelijkheid over heb kunnen verkrijgen, en die doorslaggevend kunnen zijn voor de keuze en hopelijk kunnen jullie daar iets meer duidelijkheid over geven.
De receiver zal als input-devices met name de HTPC hebben. Deze is met een PulseEight CEC Adapter voorzien, en daarmee is dus ook een eis dat CEC op een juiste manier wordt ondersteund. Overige input-devices betreffen een Dvd-speler (Yamaha), de Wii en een HDD Recorder (Cisco) en daar kunnen uiteraard in de toekomst nog andere devices bij komen dus is een optie voor uitbreiding wel noodzakelijk. Aan de output-kant komt vervolgens de TV (Sony Bravia KDL-40W5500) en de bedoeling is om er ook een beamer met FullHD en 3D aan te hangen, dus ook 3D is een bijkomende eis. Ondersteuning voor 4K is optioneel, maar ik zie dat in de nabije toekomst nog niet gaan gebeuren, de TV is voorlopig nog niet aan vervanging toe en ook de beamer zal nog geen 4K-model gaan worden, en is daarmee dus niet doorslaggevend. Zaken als internet-radio e.d. zijn leuke extra’s, maar geen groot issue gegeven dat de HTPC er toch aan vast hangt, en zo ongeveer 24/7 aan staat. Ook is wifi geen eis aangezien er al een netwerk-kabel klaar ligt. Wel zou remote management een overweging kunnen zijn, maar dan nog is 240,- wel heel veel geld en zal het wel wezenlijk iets moeten toevoegen eraan.

Hetzelfde geldt voor de geluidskwaliteit. Natuurlijk stel ik goede kwaliteit op prijs, maar ook daar moet dan wel een balans in zijn qua kosten. Ook het feit dat de huidige speaker-set waarschijnlijk niet het verschil in kwaliteit hoorbaar zullen maken speelt in die overweging mee; als het verschil van 240,- in extra budget voor speakers wordt gestoken vermoedt ik daar veel meer voordeel uit te halen dan in de receiver.

Alvast bedankt, en ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:50

rik

Volgens mij kunnen beide wel wat je zoekt. Zelf heb ik een pioneer gehad en ben ik toen overgestapt op yamaha, de laatste klinkt veel helderder en steekt voor mijn gevoel beter in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Ik ben ook overgestapt van pioneer naar een yamaha, en ben zeer blij met mn keuze.
Vooral de yamaha app is geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Dus naar jullie mening is de meerprijs het wel waard begrijp ik? Ik had al ergens zo'n vermoeden. Immers, als ze elkaar niets zouden ontlopen zou niemand dat prijsverschil ervoor over hebben. Helaas dat je dergelijke informatie niet van specificaties af kan lezen dus ik ben erg blij met jullie feedback hierin :)

Ik ga nog wel even kijken of ik deze 2 receivers in vergelijkbare setup kan beluisteren ergens, maar het lijkt dan toch in het voordeel van de Yamaha te gaan eindigen (en in het nadeel van m'n bankrekening ;) )

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Je topic krijgt een schopje naar CEA aangezien dit aankoopadvies betreft.

Als ik kijk naar je wensenlijstje is dit op zich niet heel erg spannend. Het kunnen aansluiten van een Wii met zijn old-school aansluitmogelijkheden springt er dan nog het meeste uit. ;) Met een budget dat loopt tot rond de € 600 zijn er volgens mij diverse mogelijkheden. Op basis van welke overwegingen ben je op de keuze tussen de genoemde Pioneer of Yamaha gekomen? Binnen budget zijn er ook nog optie bij Marantz, Denon of Onkyo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
S1NN3D schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 07:20:
Je topic krijgt een schopje naar CEA aangezien dit aankoopadvies betreft.

Als ik kijk naar je wensenlijstje is dit op zich niet heel erg spannend. Het kunnen aansluiten van een Wii met zijn old-school aansluitmogelijkheden springt er dan nog het meeste uit. ;) Met een budget dat loopt tot rond de € 600 zijn er volgens mij diverse mogelijkheden. Op basis van welke overwegingen ben je op de keuze tussen de genoemde Pioneer of Yamaha gekomen? Binnen budget zijn er ook nog optie bij Marantz, Denon of Onkyo.
Bedankt voor de schop :) hier past ie inderdaad beter.

Deze 2 opties zijn eigenlijk tot stand gekomen omdat ik in eerste instantie al naar Yamaha keek, en ik dan bij de RX-V777 pas de eerste tegen kom met 2 HDMI outputs. Aangezien ik m toch wel vrij prijzig vond gezien de eisen die ik er aan stel ben ik eens op zoek gegaan naar wat er nog meer te verkrijgen was en kwam zodoende bij deze Pioneer uit. Een alternatief is uiteraard ook welkom, zolang het qua uiterlijk maar wel een klein beetje fatsoenlijk eruit ziet. 't ding komt vol in het zicht te staan het oog wil ook wat natuurlijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Alternatieven waar je eventueel ook nog naar zou kunnen kijken zijn Marantz SR5009, Denon AVR-X2100W en Onkyo TX-NR636.

Zou je natuurlijk nog even een check moeten doen of deze echt alle features leveren die je zoekt. Welke je het mooiste vindt... geen idee. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
S1NN3D schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 09:26:
Alternatieven waar je eventueel ook nog naar zou kunnen kijken zijn Marantz SR5009, Denon AVR-X2100W en Onkyo TX-NR636.

Zou je natuurlijk nog even een check moeten doen of deze echt alle features leveren die je zoekt. Welke je het mooiste vindt... geen idee. :+
Bedankt voor de tips; ik ga ze even bekijken. Overigens is zwart niet echt een optie; titanium / zilver-kleurig is wel een must

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
kroegtijger schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 09:37:
[...]

Bedankt voor de tips; ik ga ze even bekijken. Overigens is zwart niet echt een optie; titanium / zilver-kleurig is wel een must
De Marantz en Onkyo zijn er ook zilver-kleurig. De Denon volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 440891

Kunt u niet beter kijken naar wat een apparaat kan en dit vergelijken met wat u nu zou willen hebben. En dan kijken wat de toekomstige technologien zouden kunnen worden? Of dat ook nog uw interesse heeft.
En helemaal onderaan uw wenslijst de kleur zetten?

Kijkend naar de opsomming hier op tweakers zou ik zeer zeker niet een Yamaha kiezen vanwege de ondersteunde audio en video formaten/filters.

Toegegeven ik ben een noob wat betreft deze dingen maar kijkend naar de verschillen in opgegeven formaten valt Yamaha wel heel erg summier uit met het bedrag wat ik zou moeten neertellen.

In het verleden had ik ook alles van Yamaha, toen was ik een nog grotere noob, maar kijkend wat het kon en voor welke prijs vind ik dat ik meer betaalde voor een naam dan voor de functies die het leverde.

Jaren geleden via iBood de Onkyo TX-SR308 5.1 Home Theatre Receiver met Canton Movie 120MX Design Speakerset gekocht. Een goed product voor een redelijke prjs. Deze is nog met een oude analoge tv verbonden. Maar om van alle mogelijkheden te genieten wilde ik vorig jaar al een nieuwe Samsung HD tv aanschaffen. Wat een geluk dat er een fabricagefout in zat, gelijk terug gebracht. Nu een jaar later is er UHD en zelfs S-UHD. Het zal voor mij de UE48JS9000 gaan worden. Laagste prijs €2599.
Er zijn nieuwe geluids mogelijkheden. Wat dacht u van Dolby Atmos. Mijn oude luidsprekers met 4 nieuwe erbij en een nieuwe receiver van Onkyo de HT-RC660 en ik kan deze met Dolby Atmos in de woonkamer hebben. (Beetje overkill maar het is mogelijk). Overigens ook deze was al vorig jaar verkrijgbaar bij iBood maar dan met een andere speakerset verkrijgbaar vanwege de Dolby Atmos mogelijkheid. Helaas niet gezien anders had ik hem gekocht.
Gelukkig maar want n.a.v. uw bericht ben ik gaan zoeken naar receivers met 7.2 kanalen (ik heb Dolby Atmos ervaren in de bioscoop en het beviel me).
De Onkyo HT-RC660 heeft volgens Tweakers:
Audioformaten : aac, flac, mp3, ogg, wav, wma
Audio filters : Dolby Pro Logic IIz, Dolby TrueHD, DTS HD

Ik mis hier dus het Dolby Atmos. Terwijl ik op deze site http://www.homecinemamagazine.nl/2014/06/dolby-atmos-wat-het-en-hoe-werkt-het/ wel lees dat deze receiver Dolby Atmos kan weergeven.

Overigens jouw CEC eis kan ik vinden bij Onkyo. De volgende 2 opmerkingen omtrent HDMI.
"Recent versions of HDMI also incorporate an ARC (Audio Return Channel) for sending audio from the TV tuner through the connected receiver, and for enabling the use of an overlaid high-definition GUI (Graphical User Interface) on Onkyo A/V receivers."
In hun datasheet staat:
HDMI CEC - Yes (SCENE, Device Control)

Kijk ik naar de Pioneer VSX-924 dan heeft deze de meeste formaten.
Audioformaten : aac, aif, aiff, flac, mp3, Mpeg 4, wav, wma
Audio filters : Dolby Digital, Dolby Digital EX, Dolby Digital Plus, Dolby Pro Logic, Dolby Pro Logic II, Dolby Pro Logic IIx, Dolby Pro Logic IIz, Dolby TrueHD, DTS, DTS 96/24, DTS ES, DTS HD, DTS Neo:X

En dat voor €10 meer dan de prijs van de Onkyo. En meer dan €200 minder dan Yamaha, hahaha.
Aangezien ik er geen verstand van heb, zou ik voor de Pioneer kiezen vanwege de ondersteuning van zoveel ondersteunde formaten welke er te lezen zijn op Tweakers.
Weet ik tenminste zeker dat bijna alles ondersteund wordt en dat ik willekeurig een cd of dvd en ook bluray kan pakken en de receiver de mooist mogelijke weergave zal weergeven. Hm, mischien moet ik dat zelf nog aangeven, maar ik kan het dus.

De Yamaha RX-V777 niet dus. Sterker nog volgens de Tweakers spec lijst ondersteund de Yamaha helemaaaal geen videoformaten. Slordig Tweakers.
Op de website van Yamaha staat meer.
Ik denk overigens dat de lay-out van de spec pagina hier op Tweakers moet worden aangepast om de nieuwe mogelijkheden te kunnen weergeven.
Want deze nieuwe apparaten komen ook nog eens met apps die op je mobiel of tablet kan installeren.
Het wordt er allemaal niet eenvoudiger op. :'(

Zeker niet nu ik nog onder de knie moet krijgen hoe ik mijn NAS moet instellen om mijn muziek en films te kunnen beluisteren via mijn receiver en toekomstige tv. En idem op mijn 4g tablet buitenshuis. (Free WiFi is goedkoper, ik weet het)

Een handige hulp vind ik wel de foto's hier op Tweakers. Hierdoor zie ik dat de Onkyo meer mogelijkheden bied om bijvoorbeeld een game console aan te sluiten. (Tulp stekkers en 4k HDMI, voor toekomstige game console's)
Yamaha heeft daarmee vergeleken te oude aansluitingen mijns inziens. (Vergelijkbaar met mijn oude Onkyo TX-SR308)

Dus George wat minder in de kroeg zitten om zodoende wat meer geld over te houden om de door jouw gewenste audio apparatuur te verkrijgen. (Sorry ik weet niet of je geheel onthouder bent)

PS nu ik mijn bericht nog eens lees zie ik dat er geen video formaten worden weer gegeven.
Het zou toch wel leuk zijn als ook de videoformaten worden weergegeven zoals:
Bluray, DVD, MKV, AVI, MP4, MOV,MPEG om er maar een paar te noemen.
Of heeft dit te maken met je tv. Je netwerk kabel gaat volgens mij je receiver in en deze linkt door naar de tv via HDMI. (Moderne variant) Ik weet dus niet of er iets met het video signaal in de receiver gebeurt. Misschien dat toch iets wat de tv moet weergeven.

PPS Nu ik deze onzin PS lees heb ik het antwoord al zelf verzonnen. We kijken naar een AUDIO versterker heeft dus geen .... te maken met video. Ik zei toch al dat ik een noob was. :Y
Ik laat deze stukjes maar staan voor alle andere noobs.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 440891 op 17-05-2015 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Voor receivers zou ik sowieso niet de Pricewatch gebruiken. Veel informatie wordt klakkeloos overgenomen zonder enige verdere specificaties. Zo is bij de ene receiver het correct gemeten vermogen weergegeven waar bij de andere het vermogen staat welke op creatieve manieren op papier komt. Nu is vermogen zeker niet waar je een receiver op moet kiezen, maar het geeft wel scheve vergelijkingen.

Idem met de audioformaten. Veel zijn backwards compatibel, het noemen van DTS HD wil ook zeggen dat gewoon DTS mogelijk is. Idem met Dolby Digital en hun Pro Logic II variant. Meer is dus zeker niet altijd beter.

We hebben tegenwoordig receivers met minimaal HDMI 1.4 dan wel HDMI 2.0, HDMI CEC wordt al sinds versies daarvoor ondersteunt waardoor het niet altijd meer genoemd wordt. Waarmee het met CEC altijd de vraag blijft of het werkt zoals jij zou willen. Elke fabrikant is vrij om CEC te implementeren zoals zij willen waardoor samenwerking tussen apparatuur onderling niet altijd (geheel) goed uit pakt.

Komt op mij over alsof iemand hier heel gevoelig is voor diverse marketing termen en is nieuwer/meer daarom altijd beter. In een gemiddelde huiskamer is het plaatsen van een 5.1 set al niet voor iedereen weggelegd, laat staan als er nog meer speakers toe moeten worden gevoegd. Idem met Ultra HD TV's, het klinkt allemaal interessant maar let wel dat het vanaf bepaalde formaten/kijkafstand niet eens waar te nemen is. Waarbij je ook weer de bronnen moet hebben die 4K door kunnen geven (denk aan de HDMI versie en HDCP).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 440891

Heeft u misschien een link naar een overzicht van de audio formaten en hun afgeleide versies?
Pagina: 1